Speedmateriaal ontwikkelingen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 13360
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 9:54 pm
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Speedmateriaal ontwikkelingen

Bericht door Mark » za okt 15, 2011 11:00 pm

Wat vinden jullie van deze extreme speedproto (Challengersails?) van Anders Bringdal (S10):

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mark op di nov 01, 2011 1:14 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 8051
Lid geworden op: zo nov 30, 2003 5:14 pm
Zeilnummer: NED-838
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Marco B » zo okt 16, 2011 6:07 am

lennn schreef: wat is er zo "anders" :+ aan dan een conventioneel racezeil?
Wellicht de masthoes van ongeveer 1.20 breed op het breedste punt?

Gebruikersavatar
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 13360
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 9:54 pm
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Mark » zo okt 16, 2011 6:35 am

Idd, widesleeve++++

Gebruikersavatar
XeRpiO
Freeride pro
Freeride pro
Berichten: 233
Lid geworden op: wo aug 22, 2007 9:20 pm
Surf spul: Quatro Twin Tempo 76l, Quatro Quad LS 85l, Ezzy wave panther II 3.7 / 4.2 wave panther III 4.7 / 5.2

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door XeRpiO » zo okt 16, 2011 8:14 am

Ik vind het wel een vet zeil! Over dat weinig zicht, dat hebben die mannen toch niet nodig. Zolang ze maar vooruit kunnen kijken is toch genoeg

Gebruikersavatar
Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Berichten: 4587
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 11:42 am
Surf spul: F2 SX S/M/L AHD Tracer 68 Gun Sails MegaXS Select S07/ SL7

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Bartsurft » zo okt 16, 2011 8:23 am

Idd een supervet/extreem zeil!! Goed om te zien dat er weer wat geinvesteerd word in deze specifieke klasse.
Ook al zou het niks op leveren, het ziet er iig goed uit 8)
Ben erg benieuwd naar bewegend beeld van dit zeil.

Gebruikersavatar
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 13360
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 9:54 pm
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Mark » zo okt 16, 2011 8:41 am

Ik denk dat we hem wel eens hier zouden kunnen zien: http://www.luderitz-speed.com/

Gebruikersavatar
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 13360
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 9:54 pm
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Mark » zo okt 16, 2011 8:48 am

De vraag is nog of dit een Challengersail ontwikkeling is of dat http://ailerons-gasoil.com/ ook in zeilen gaat?

Hier nog meer pics:

Afbeelding

Afbeelding

Enkele quotes erbij:
First proto sailing asymmetric
Preparation of Luderitz Speed ​​Challange 2011
This year in addition to new Lammes asymmetric preparation of 3 sails dedicated to speed, the decor will be signed SPIGAW. The pilot test is ANDERS
Bron: Facebook Philippe Cecchi

Gebruikersavatar
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 10407
Lid geworden op: za nov 22, 2003 2:30 pm
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Jeroensurf » zo okt 16, 2011 8:56 am

Ik vraag me af of het echt de slurf is die zo bizar ver doorloopt of dat het een ingezet stuk/opvulling is bij een "normaler" zeil.

Gebruikersavatar
Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Berichten: 4587
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 11:42 am
Surf spul: F2 SX S/M/L AHD Tracer 68 Gun Sails MegaXS Select S07/ SL7

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Bartsurft » zo okt 16, 2011 9:00 am

Jeroensurf schreef:Ik vraag me af of het echt de slurf is die zo bizar ver doorloopt of dat het een ingezet stuk/opvulling is bij een "normaler" zeil.
Dat vroeg ik me ook af, het lijkt net of er gewoon een stuk is opgenaaid.
Misschien dat het een normale Challenger is met een aerodynamische hoes van Gasoil?

Gebruikersavatar
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 13360
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 9:54 pm
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Mark » zo okt 16, 2011 9:04 am

Goed gezien, mij vallen nu ook de zwarte "plakstrips" op aan de achterkant, hoe zou de voorkant vast zitten?

Dit zou dus ook toepasbaar zijn op andere zeilen!

Gebruikersavatar
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 13360
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 9:54 pm
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Mark » zo okt 16, 2011 9:19 am

Het zeil is hierdoor asymmetrisch gemaakt -> meer efficiëntie ->snelheid, tenminste dat hopen ze ermee te bereiken in Luderitz.

Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru
Berichten: 1925
Lid geworden op: do mar 04, 2004 10:11 am
Surf spul: Sainval, Pat Love sails, Weichart Ianovated - ...
Contacteer:

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Joshua » zo okt 16, 2011 10:14 am

Nog steeds geen verbetering om een asymetrische wind stroming te krijgen..
Ik heb al jaren een nieuw latten systeem om dit over loef en lij te creeren, helaas geen zeilmaker die eraan durft..
Stelletje conservatieve figuren.

Jacques van der Hout
Freeride pro
Freeride pro
Berichten: 317
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 4:16 pm
Zeilnummer: NED-35
Teamrider: Manager Pryde Group Benelux
Surf spul: NeilPryde/ JP/ NP Surf

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Jacques van der Hout » zo okt 16, 2011 10:31 am

http://www.speedsurfingblog.com/2010/01 ... oject.html

7 jaar geleden heeft NP ook een dergelijk brede masthoes gebruikt in een record zeil voor Bjorn en Antoine.

Gebruikersavatar
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 13360
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 9:54 pm
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Mark » zo okt 16, 2011 10:38 am

Joshua schreef:Nog steeds geen verbetering om een asymetrische wind stroming te krijgen..
Why not? :-?
Het effect van de reactiekracht is eenvoudig te begrijpen. Een vlakke plaat die een hoek maakt met de luchtstroom, zo dat de luchtstroom aan de onderzijde van de plaat wordt afgebogen, ondervindt behalve een reactiekracht in de richting van de stroom, ook een naar boven gerichte component. Deze reactiekracht is de belangrijkste component van de liftkracht bij vliegtuigvleugels.
Een platte plaat volstaat om vliegtuigen in de lucht te houden. Een vlakke vleugel is echter om meerdere redenen niet optimaal. Naast de vereiste neerwaartse kracht veroorzaakt een vlakke plaat ook turbulentie en luchtweerstand. Uit vele experimenten en berekeningen is gebleken dat de bovenkant van de vleugel beter een bolle vorm kan hebben. De luchtstroom volgt het vleugeloppervlak en buigt hierdoor ook aan de bovenkant van de vleugel naar beneden. Zonder deze bolle vorm zou de luchtstroom boven de vleugel bij een kleinere aanstromingshoek al loslaten (gewoon rechtdoor gaan) en zouden er luchtwervelingen ontstaan. Deze turbulentie werkt remmend en omdat de lucht aan de bovenkant van de vleugel niet meer afgebogen wordt, is er ook minder liftkracht. Deze bijdrage aan de totale liftkracht, die dus veroorzaakt wordt door het afbuigen van de luchtstroom, is gebaseerd op de Derde wet van Newton en wordt daarom wel de Newton-benadering genoemd.
De luchtsnelheidsverschillen boven en onder een vleugelprofiel kunnen met behulp van de Wet van Bernoulli worden omgerekend in drukverschillen, die ook weer liftkracht veroorzaken. De verklaring dat de lucht langs de bovenkant van de vleugel een langere weg moet afleggen en daarom sneller gaat stromen dan de lucht die onder de vleugel door gaat, is onjuist. We zouden dan immers ook wel een vleugel met een holle bovenkant of met heel veel hobbeltjes erin kunnen maken.
In professionele kringen rekent men met circulatie volgens de werveltheorie. Deze berekeningen zijn correct, maar geven weinig intuïtief inzicht in de aard van het ontstaan van liftkracht.
De verplaatsing van de vleugel door de lucht veroorzaakt aan de onderkant van een vleugel een overdruk en aan de bovenkant van de vleugel een onderdruk. Deze drukverschillen veroorzaken zelf nog een extra effect. De lucht aan de onderkant van de vleugel wordt door de overdruk ter plaatse afgeremd. Door de onderdruk boven de vleugel wordt de lucht naar de bovenkant van de vleugel gezogen. Dit veroorzaakt een grotere snelheid van de lucht boven de vleugel dan er onder. Daardoor wordt typisch 2/3 van de liftkracht aan de bovenkant van de vleugel geleverd en 1/3 aan de onderkant. De afbuigkrachten voor de luchtmassa zijn evenredig met het kwadraat van de luchtsnelheid.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Liftkracht

Gebruikersavatar
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 13360
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 9:54 pm
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Mark » zo okt 16, 2011 10:55 am

Jacques van der Hout schreef:http://www.speedsurfingblog.com/2010/01 ... oject.html

7 jaar geleden heeft NP ook een dergelijk brede masthoes gebruikt in een record zeil voor Bjorn en Antoine.
Hier nog eentje met Bjorn van een of ander merk:
Afbeelding

Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru
Berichten: 1925
Lid geworden op: do mar 04, 2004 10:11 am
Surf spul: Sainval, Pat Love sails, Weichart Ianovated - ...
Contacteer:

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Joshua » zo okt 16, 2011 10:56 am

Mark de theorieën kloppen, maar het technisch toepassen niet.

De stromingslijn wat nu bij Anders zichtbaar is door het opgezette stuk is oke.
Maar het veranderd structureel niets aan de stroming van de wind, zoals Jack meld dat NP en North hetzelfde hebben gemaakt jaren terug..

HEEEL simpel, een widesleeve voegt niet echt iets toe aan een speedzeil.. Stabiel ja.
De zeilen op Sandy point zijn allemaal in de catogorie old school race, cams oke voor druk etc.
Maar de stroming is aan loef en lij niet anders, heb eens ergens een theorie gelezen van Ingenieur in deze materie incl tekening.. Waarbij duidelijk is dat er door de down wind hoek op een gegeven moment een stop is, een versnelling krijg je dus alleen maar door een veranderde stroming aan loef en lij.. Groter varen, gewichtsvest grote mensen van rond de 128 kilo etc, maar ook minder grote kunnen harder als nu.. Grote mensen en bierbuiken hebben een voordeel met hun massa..

Lange leve carbon en lego.

Djeez
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 478
Lid geworden op: ma sep 22, 2008 12:16 pm
Zeilnummer: 929

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Djeez » zo okt 16, 2011 8:05 pm

HEEEL simpel, een widesleeve voegt niet echt iets toe aan een speedzeil.. Stabiel ja.
Het voegt wel degelijk iets toe, het verlaagd de totale luchtweerstand van het zeil door te zorgen voor minder turbulentie aan de loef zijde. Daardoor is een hogere topsnelheid mogelijk.

Wat betreft de maximale downwind hoek, deze is helemaal afhankelijk van de verhouding tussen de snelheid van de surfer en de snelheid van de wind.

Gebruikersavatar
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 10407
Lid geworden op: za nov 22, 2003 2:30 pm
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Jeroensurf » zo okt 16, 2011 8:51 pm

Het ging om dit zinnetje :wink:
Joshua schreef: Maar de stroming is aan loef en lij niet anders
En volgens mij heeft John daar gelijk.
Een surfzeil heeft met de huidige profielen een beperkte strominghoek.
Widesleefes dragen alleen bij aan de efficientie waarmee de langsstromende wind verwerkt wordt, maar vergroot niet de hoek/mogelijkheden (en volgens mij liggen daar kansen).

Wil je significant harder dan moet je de efficientie veel groter maken, dus vooral de weerstand enorm verlagen en de mogelijkheden (hoek) vergroten.
Dit (niet oneerbiedig bedoeld voor ik weer half speedend nederland in mijn PB box heb :wink:) "inzet stukje" verlaag je alleen de druk aan de binnenkant van het zeil waardoor je het wellicht iets langer houdt, maar de weerstand aan de buitenzijde blijft gelijk, zo ook de hoek waaronder je kunt varen en daardoor een snel doodlopend pad.

MME
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Berichten: 159
Lid geworden op: zo sep 02, 2007 6:31 pm
Surf spul: Starboard/F2/PD/The Loft

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door MME » zo okt 16, 2011 9:07 pm

Wellicht dat je net wat meer controle krijgt door een zeil wat minder vervormd. Wil je echter harder gaan zul je de weerstand van het board eerst moeten aanzienlijk zien te verminderen tot het niveau ijszeiler. Dan word de hoek en de weerstand van het zeil pas interessant. Met het huidige concept van windsurfen word het lastig om efficienter te varen zekere met harde wind. Je zult in concepten als de Macquarie Innovation moeten denken om dit te verbeteren.
Maar wie niet waagt die niet wind.

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru
Berichten: 2303
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:28 pm
Zeilnummer: 62
Teamrider: mXr-windsurfing
Surf spul: mXr-windsurfing

Re: Extreme speedproto sail van S10

Bericht door Martin van Meurs » zo okt 16, 2011 9:12 pm

Ook maar even een bijdrage van mijn kant. Optisch natuurlijk een fantastisch zeil. Die brede sleeve is prachtig ingevuld en de snelheid spat van het zeil af, maar ik geloof niet in asy zeilen voor surfen, al was het alleen maar omdat ik liever ontwikkeling zie die het gebruiksgemak voor eindgebruikers verhoogt. De mogelijke snelheidswinst van dit concept is wat de sleeve betreft te verwaarlozen, zoals John en Jeroen al aangaven.

Wat ik wel (heel) interessant vind is de outline van het zeil. Mist goed uitgevoerd kan je een fantastische twist creëeren met power die lekker laag blijft en een perfecte afstroming in de tip. De outline zou wel eens richtingevend kunnen zijn voor race/gps speed zeilen in de toekomst. Het lijkt er, zoals door anderen al benoemd, inderdaad op dat de challenger de basis vormt met een paar mogelijk belangrijke en uitermate creatieve aanpassingen in de outline. En zo groot zijn die aanpassingen niet eens, maar de uitvoering vind ik in ieder geval erg overtuigend. Ik heb mij al eerder afgevraagd hoe je de vorm van een vogel vleugel kunt nabouwen in een surfzelf en dit plaatje zet mij erg aan het denken. Absoluut hulde voor het initiatief.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iceskater77, PieterW, super_ik en 7 gasten