Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Welke (lengte) vin onder F2 tandem?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Neilke
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Loftsails Belgium
Surf spul: Fanatic Falcons/Speed, The Loft Racing Blades, C3, Select
Contacteer:

Welke (lengte) vin onder F2 tandem?

Bericht door Neilke » di aug 13, 2013 12:30 pm

Vrij recent een zeer mooie F2 tandem kunnen scoren in een zo goed als nieuwe staat (stond al jaren in de shop en werd zeer sporadisch eens gebruikt door de eigenaar). Voor foto's, zie onderaan !

Ik ga er waarschijnlijk komende zondag om bij een kameraad die hem voor mij heeft afgehaald. Echter zit de originele vin er wellicht niet meer bij. Heb al enige tijd op google doorgebracht en kan er vrij weinig over vinden. Laatste tandems van F2 zijn van de 'band' gerold in 1999 en deze is wellicht een carbon-versie.

Enkele (voorwaardelijke) specs die ik (slechts op 1 site) heb kunnen vinden:

lengte: 380
breedte: 75
volume: 250
gewicht: 17kg

Er staan blijkbaar 3 mastrails op (2 voor de achterste surfer) telkens voorzien van een ontluchtingsschroef. Vinbox is powerbox en het is een board ZONDER zwaard (of centervin) => hoogte lopen zal dus niet zo simpel zijn ;-) Meer info kan ik er niet van vinden... Een tijdje geleden ben ik nog op een site terechtgekomen die verschillende tandems (oa ook gemini) vergeleken en ik dacht dat de F2 er toen als 'leukste' uitkwam, maar kan de site niet meer terug vinden. Heb ook geen idee welke vin (en meer bepaald welke lengte) er toen bij zat...

Indien jullie meer info & tips kunnen geven voor desbetreffend boardje, dan lees ik het hier wel.

De bedoeling is om het zowel te gebruiken met mijn kids (met 1.2/2.5/3.5m² in front en ikzelf met groot zeil achterop) om ze dat planeergevoel te laten ontdekken alsook om met de buddies te GPS-knallen op vlak water (bvb ZM, Hoofdplaat,...). Misschien ook eens een toertje met het vrouwtje vooraan. Zou bvb een Select S10 43 PB voldoende zijn onder dit board voor 2 volwassenen en race-zeil (6-8m x 2)?

https://www.dropbox.com/s/u78ws99is4lhq ... 0713_n.jpg
https://www.dropbox.com/s/x9fq2rqquow4r ... 1908_n.jpg
https://www.dropbox.com/s/02ps80wisw7nm ... 4448_n.jpg

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft / Starboard / Ezzy

Re: Welke (lengte) vin onder F2 tandem?

Bericht door edwingr » di aug 13, 2013 12:54 pm

Tof :)
Ik heb onlangs voor het eerst op een tandem (Gemini) gevaren en dat was verrassend leuk. De verhuurder had ook een paar F2's staan en volgens mij zat daar ook zo een als deze bij. Die was wel een heel stuk smaller dan de Gemini en zal dus best wat lastiger varen zijn. Waterstarten met twee man is met een tandem nogal een dingetje en voor hijsen met z'n tweeën tegelijk heb je graag wat breedte/stabiliteit lijkt me. Na een paar uurtjes varen deden wij het om en om, de een hijsen, de ander waterstarten. We hebben eigenlijk vooral met het zwaard ingeklapt gevaren, en alleen de tweede sessie (toen we minder wind hadden), zo af en toe uitgeklapt, maar dat was niet echt een wereld van verschil qua hoogte lopen. Het ding had overigens een 50cm vin.

De Gemini heeft trouwens ook 2 mastrails voor de achterste surfer. Wij zijn begonnen in de achterste, maar ben toen als we ruime wind vaarden wel regelmatig per ongeluk van de achterkant af gestapt, omdat je dan wat blijkbaar nog wat board mist. We hebben het later nog eens in de voorste geprobeerd, maar het nadeel was dan dat de zeilen elkaar vaker "in de weg zaten". We hadden dan ook echt het gevoel dat dat nogal tegenwerkte bij het aanplaneren en vaak trokken we de masttoppen tegen elkaar aan. Dus uiteindelijk toch weer de achterste rail gekozen. Overigens kan de positie van de rails bij deze F2 natuurlijk wel wat anders zijn.

Neilke
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Loftsails Belgium
Surf spul: Fanatic Falcons/Speed, The Loft Racing Blades, C3, Select
Contacteer:

Bericht door Neilke » di aug 13, 2013 1:03 pm

Heb vorig jaar (tijdens mijn revalidatie) ook een paar keer gevaren op de Starboard Gemini en was idd dikke fun. Ik heb toen zelfs een lokaal kite-surf poppemie aangesproken om eens iets 'nieuws' te proberen. Ging verrassend goed en wil dit zeker nog eens overdoen in NL !! De Gemini weegt wel een dikke 22kg en is heel erg breed en log. Niettegenstaande hebben we er toch bijna 50kmpu (kite + surf) uitgekregen. Ik verwacht dat de F2 nog veel leuker (en sneller) gaat varen.

Hieronder een video-impressie (vanaf 5:40 beginnen we op de tandem, vanaf 9:00 kite+surf op tandem):
http://www.youtube.com/watch?v=tIzAKURA ... ISe4aXm5XA

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft / Starboard / Ezzy

Bericht door edwingr » di aug 13, 2013 1:14 pm

De Gemini is inderdaad wel een enorm schip. Je hebt soms meer het gevoel dat je op een zeilschip staat. Ik kreeg er echt een lachkick van ;) En inderdaad kan het toch verrassend hard, al loop je wel vrij snel tegen de limieten aan. Jouw F2 gaat ongetwijfeld een flink stuk sneller.

Videootje van onze eerste sessie:

Wij zeiden overigens ook meteen dat we het graag nog eens over doen in NL ;)
Ik denk dus dat we de tandem bij de Schotsman nog eens zullen gaan huren.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » di jun 20, 2017 10:44 pm

Neem aan dat je inmiddels allang voorzien bent van de juiste vin, maar aangezien ik hier per toeval uitkwam: van origine zat hier een 40 cm. racevin bij. In de brochure van 1996 zie je em staan https://hitthewave.files.wordpress.com/ ... hure-1.jpg

Plaats reactie