Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Vreemde vouw in masthoes Ram F12

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Re: Vreemde vouw in masthoes Ram F12

Bericht door Rob Rock » di jul 26, 2016 8:21 am

In dit filmpje wordt het voor gedaan; [/youtube]

Barbie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Falcon 104, Sailworks NX 7.8, Boss 38.
Contacteer:

Bericht door Barbie » di jul 26, 2016 9:10 am

OP, tuig je alles af na het surfen of hang je je tuig op met de cambers van de mast en in de masthoes? In het tweede geval staat de meeste spanning op de langste lat en dus krijgt dat stuk van de masthoes het meest te verduren. Daar zal het zeil dan wat meer onderhevig zijn aan rekken dan elders, met mogelijk die rimpel daar als gevolg.

Die lat aandraaien maakt dan geen verschil, want het probleem is niet een gebrek aan lattenspanning maar een teveel aan zeilstof. Een extra spacertje kan wel helpen, dat had je al gezien. Maar ook dit houdt een keer op uiteraard.

Ik ontdekte iets soortgelijks in mijn vorige zeil als jij met jouw zeil. Sindsdien hang ik mijn zeil nog wel op, maar trek ik de cambers en het stuk van de bijbehorende latten door de zeilritsen naar buiten. Hierdoor staat er nergens meer spanning op, niet op het zeil en niet op de mast.

TheoB
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Avanti, Flikka, Sonntag

Bericht door TheoB » di jul 26, 2016 10:30 am

Mijn twee centen, als dit zeiltje er 3 jaar perfect op staat en nu plots niet meer is er iets aan de hand .

Of met die lat of met het zeil, check de camber en punt zeilzak dus deel dat in de camber steekt, als dat allemaal nog heel is moet het toch de lat zijn die in elkaar schuift of iets dergelijks als een defecte spanner.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » di jul 26, 2016 5:35 pm

Inderdaad even lat eruit halen en alles even checken

Bramborocks
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: SB iSonic 107, RRD FSW 100, Tabou Pocket 83, North Sails

Bericht door Bramborocks » di jul 26, 2016 9:56 pm

Thnx voor t meedenken allemaal!
Lat had ik er dus al uit gehaald, ik kon er niets geks aan zien. Vanmorgen een stukje van +-2cm van een oude lat in de spanner gezet. Dat hielp natuurlijk, lat was weer goed op spanning te krijgen en vouwen in masthoes kreeg ik er ook zo goed als uit. Althans, aan de buitenkanten, binnenin bleven er wel wat vouwtjes in de lat-hoes.
Toen een dag lekker goed gepowerd gevaren hier, maar aan het eind vd dag leek het toch weet terug te komen.
Met aftuigen alles weer gecheckt: waar ik met het extra stukje lat vanmorgen amper ruimte over had met de spanner op minimum, had ik nu zeker weer een cm over...

Lat er weer uit gehaald: ik kan niets raars vinden!

Oftewel: kan het zijn dat er toch iets in de lat inschuift? Ik snap niet helemaal waar dat zou kunnen en hoe ik het zou kunnen herkennen.
Of is het echt de rek van de stof?

Ik heb het zeil nu 2 jaar maar niet echt veel vaaruren mee gemaakt nog (7.8 is vaker de maat).

Bramborocks
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Bramborocks » di jul 26, 2016 9:58 pm

En voor de volledigheid: ik tuig het zeil altijd gewoon af en bewaar het in de zeiltas. Cambers laat ik zitten. Dat lijkt me ook geen aanleiding voor t probleem toch.

Barbie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Falcon 104, Sailworks NX 7.8, Boss 38.
Contacteer:

Bericht door Barbie » wo jul 27, 2016 1:06 am

Als je de boel aftuigt, staat er sowieso nergens spanning op dus dan kun je de cams rustig laten zitten.

Beetje een longshot, maar cam en mast zijn beide RDM dan wel SDM? Zo niet, dan zou dit dergelijke vreemde praktijken kunnen oplveren.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » wo jul 27, 2016 6:54 am

Als je merkt dat de spanning tijdens een sessie verdwijnt is het bijna zeker dat de lat op een van de 2 deelstukken inschuift. Vaak zie je dat aan opkrullend tape bij die punten, ik weet niet excact hoe north latten op die plek af gewerkt ziijn maar mischien valt het daar minder bij op, of zat bij jou de tape minder vast. Enige remedie is het opensnijden van de tape op deze plaatsen en controleren. Als het doed is zit er wel een metalen pinnetje op die plek door de lat delen die inschuiven moet voorkomen, maar soms breekt of buigt deze. In die gevallen loop je het risico dat je lat ook niet meer terug uit kunt schuiven omdat de randjes van pinnetje dt verhinderen...

Bramborocks
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Bramborocks » wo jul 27, 2016 10:14 am

Tape ziet er mijns inziens nog gaaf uit op de lat, dus zou m echt open moeten maken dan. Klinkt niet als een simpel hobby-projectje...
Iemand een tip waar ik in NL terecht kan bij een shop waar men echt wat van North/slalom weet om er goed naar te laten kijken? Mijn ervaring is dat veel medewerkers in de grote shops heel aardig en behulpzaam zijn, maar niet altijd helemaal thuis in deze zaken.

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » wo jul 27, 2016 12:17 pm

Als het niet in de lat zit dan zegt mijn logica dat de daar waar de camber om de lat gaat de lathoes gescheurd is. Dat kan op de kop zijn maar ook op de punten uit het filmpje van Rob, dus daar waar de camber het paneel raakt.

Zou zeggen nog een keer de lat op spanning brengen. De camber verwijderen en kijken of je scheurtjes ziet.

Bramborocks
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Bramborocks » ma aug 15, 2016 3:34 pm

Inmiddels weer in NL. Lat is dus nu in totaal iets van 4 cm ingeschoven, ergens. Hier wat foto's:

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding

5: bij de camber: wel beetje geschaaft door spacer maar hier lijkt t ook niet mis, toch?
Afbeelding

Anywayz, voor mij nu de hamvraag: waar kan ik hiermee terecht? Shop? Goede zeil-reperateur?

thnx

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » ma aug 15, 2016 7:39 pm

Als het de lat is, dan is het foto 2,3 of 4
Wil er wel naar kijken, maar dan zal je heen en weer moeten rijden.

Erres
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard iSonic 94 & Kode 86 | HOT Superfreak

Bericht door Erres » di aug 16, 2016 12:37 am

Vaststellen of de lat inschuift lijkt me erg simpel, meet de lengte nu, vul 'm nog een keertje aan, ga varen en meet na de sessie de lengte weer. Ik zou er bijna een Louis van Gaal quote uit gooien:" ben ik nou zo slim of ..." :z :z

Als je meteen de afzonderlijke delen meet, weet je ook meteen waar het probleem opspeelt.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di aug 16, 2016 10:57 am

of zet er met een marker een streepje op. Streepje weg = lat deel ingeschoven.
Het is iets waar dit soort latten soms opeens last van heeft. Ik heb begrepen dat het verloopstukje dan de boosdoener is.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » di aug 16, 2016 1:16 pm

Veel latten zitten in elkaar met een kleine metalen versterking (spijker/nagel)
Als je daarmee doorvaart kun je meer slopen dan je lief is, varen en meten zou ik dan ook zeker niet doen...

Indien je eea zelf wil proberen dan zou ik kiezen om met twee man wat te wrikken en buigen om het uit elkaar te trekken.
Inschuiven == uitschuiven

Robertheikens
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Futura 111 / 131,SB S-Type 115,Mistral Style 95,northsails Ram 9.3,7.8,7.0,6.3 Duke 6.4,5.9

Bericht door Robertheikens » di aug 16, 2016 5:13 pm

Heb het zelfde probleem gehad met een Ram F12 9.3
De lat schoof elke keer een klein stukje naar binnen en kon elke keer niks vinden.
Lat gemarkeerd.
bij de surfzaak een nieuw deel in laten zetten eerst proberen te lijmen en te borgen zoals North dit doet maar niks hielp.
Uiteindelijk een adapter er tussen geplaatst en probleem opgelost.

Plaats reactie