Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

arc wing sail

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Joshua
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Sainval, Pat Love sails, Weichart Ianovated - ...
Contacteer:

Re: arc wing sail

Bericht door Joshua »

ik weet wat er onder die A4tje zit...

Zondag ga ik die Gallishe boards weer sporen.

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils »

nog eens proberen of het nu lukt ...
stand N.jpg

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc »

Hoi Nelson (of Gerrit),

Mag ik jou ook vragen wat je van de arc wing van die Amerikaanse Rus op Facebook/Seabreeze vindt ?

Blijkbaar heeft die het mooi voor mekaar, of niet volgens jou ?

Is jou systeem beter en in welk opzicht ?

In ieder geval zeker verder doen en veel succes !

Groetjes.

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Dag Marc

Ik vind het een zeer intr. project , hij kwam net zo als ik verschillende problemen tegen in het ontwikkeling van een vleugelzeil voor een surfboard .

Hij heeft daar zijn en blijkbaar werkende oplossingen voor gevonden net als zovele anderen , heb je het filmpje van de Zwitsers en HdT gezien ...

Het grootste probleem heeft tot nu toe (bij mijn weten) niemand aangepakt en daar zit 90% van de problemen .
Los dat op en alles wordt veel eenvoudiger .

Ik ben ontwerper volgens het principe " maak het zo eenvoudig als mogelijk " bezorgt een motor achter de achteras er voor dat je de eerste de beste bocht uit gaat leg hem dan tussen de assen ....

De ijver waarmee hij de onderdelen in carbon op houten malletjes zit te maken is Oost Europees bewonderenswaardig !
Het prototype zit er ook nog eens prima uit , hij zegt dat het enige kwetsbare onderdeel ( zijn carbon omslaande profiel ) beschermt zit onder de giek .

Iedereen die wel eens een F1 wedstrijd gezien heeft weet wat een carbon onderdeel doet bij de lichtste aanrijding en hoe scherp de splinters zijn , laten we maar hopen dat zijn wetsuit van sterker rubber is dan de Pirelli's in de F1 ....?

Zelf heb ik een veel eenvoudigere oplossing gevonden en ook op te tuigen door mensen die geen zelfbouw 3D printer binnen het uur werkend krijgen .

Bedankt voor de belangstelling en ik ga zeker verder .

Mag ik vragen wat jij van mijn ontwerpen vind ?

Gerrit

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc »

Ja, ik vind jou ontwerp zeer zeker ook lovenswaardig.
Je wilt enkel nog niet verklappen hoe je het asymmetrisch profiel stijf en in vorm houdt, maar ja dat begrijp ik wel.
Nochtans zal daar veel van afhangen.

Kan je iets kwijt over het gewicht en de optuigtijd / effort ?
Dezelfde vraag heb ik een tijdje geleden gesteld aan de arcwinger.
Hij beloofde een filmpje te maken van het optuigen.

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc »

Nelson Foils schreef: heb je het filmpje van de Zwitsers en HdT gezien ...
Jeezes. Filmpje net bekeken.
Daar moet inderdaad een zeer groot budget tegenover staan.

[/youtube]

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark »

Gaaf!

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Juist ! Daar hangt alles vanaf !

Ik zou een filmpje kunnen maken van het optuigen van proto 2 maar daar heb ik veel onderdelen uitgehaald om verder te ontwikkelen en dat geeft niet echt een goede indruk .

Voor je het weet gaat er een film viral die enkel afbreuk doet aan het concept .

Even geduld als je wil kan ik het je wel beschrijven maar dan moet je me even prive contacteren via mail .

Qua tijd denk ik net iets langer als een freeride zeil (al heb ik die al in geen jaren meer opgetuigd ) maar zeker sneller dan de full race zeilen waar je twee keer spanning op moet trekken om tussen in de cambers op de mast te krijgen ; als je rug het ondertussen niet begeven heeft...

Wat effort betreft is te vergelijken met een tentje opzetten ( die van Trigano of uit de Decathlon hé ;-) ) en heeft ook veel van de zelfde handelingen maar dan overzichtelijker .

Gewicht zal veel afhangen van wat het mag kosten : RBS Carbon zeillatten zijn 30 % lichter maar kosten het dubbel ...
Ik heb 4 verschillende manieren om latten zelf te maken ( kan bij grote aantallen de prijs drukken en geeft wat meer ruimte om aanpassingen te doen die ongetwijfeld nodig zullen zijn .

Voorlopig doe ik met wat op de markt te vinden is .

De andere onderdelen worden Cnc gemaakt geeft de zelfde vrijheid van aanpassen maar is iets zwaarder als high tech infusion carbon .

Het blijft de bedoeling om de hele serie tuigjes die je nodig heb zeker goedkoper blijft als wat er nu uit je budget verdwijnt ( al was het alleen maar omdat je met 3 à 4 stuks van 7 tot 35 Kn afdekt ).

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Wat het tuig betreft is het meeste geld en tijd gegaan naar een hoop nodeloos geweld omdat het inzicht ontbrak om een vleugel echt te laten werken .

Dis was trouwens nummer twee de eerste camber lijken verdacht veel op die van onze vriend uit Kiev net zoals de mijne op die uit de Planche van 1984 , de aanzet voor mij om er mee aan de gang te gaan .

Er is nu een mini versie voor op een 2 mans cat

enjoy

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc »

[/youtube]

Het profiel lijkt inderdaad veel op dat van de arc wing.

Afbeelding
Afbeelding

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc »

[/youtube]

Volgens die jongens enkel maar voordelen:

- betere versnelling
- meer controle in de vlagen
- hogere eindsnelheid
- beter oploeven
- finesse i.p.v. brute kracht aan het roer
- meer reactief
- etc ...

Ja, er worden wel wat superlatieven gebruikt in dat filmpje.
Normaal natuurlijk in een reclamefilmpje, maar toch ....

Ik heb zelf ook heel wat catamaran ervaringen achter de rug (voornamelijk Z-Frankrijk) en het begint serieus te kriebelen ...

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

En de jongens , ik trouwens ook niet , verkopen helemaal niks hé ...

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster »

Grappig.....zag in de aftiteling de naam Hugues de Turckheim.....de man achter de Tiga shapes en vinnen destijds.
Mooi project overigens en heerlijke communicatie.

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Nelson Foils schreef:Hier is onze goede oude TIGA shaper tegenwoordig mee bezig

vooral de wanhoop bij de carbon jongens net voor de 2 min spreekt boekdelen...

Dan toch liever dit , nee?

De neutrale foto wil de server nu even niet hebben ...????

Fijn weekend

Gerrit
Goed opgemerkt jonge , misschien even heel het draadje doorlezen , staan nog veel grappige dingen op...;-)

Zevenplasser
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Manta 80, 64 en 54; Vapor 9,2; 7,9; 6,4; 5,5 Manic 5,0 & 4.2
Contacteer:

Bericht door Zevenplasser »

Mooi systeem. Volgens mij zit de grootste uitdaging nog in de uithaler. Ik geloof nmenlijk niet dat het zeil profiel stand houdt met alleen de zeillatten. En door de switche van bak naar stuurboord of omgekeerd moet je telkens de loefzijde aanhalen en lijzijde loosen.

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Hoi Zevenplasser

Was inderdaad een van de grootste uitdagingen en als je foto op blad 7 bekijkt zie je dat dat een van de eerste dingen was die ik kon oplossen en als opstapje naar de volgende moeilijkheid ...het werkt nu volautomatisch wees maar niet bang zou anders een heel gedoe worden .

Bedankt en leuk dat je het volgt en mooi vind .

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Het was even zoeken maar heb het gevonden , was wel in WIND sorry .

Uit Novenber 1994

Veel leesplezier , zijn al die jaren Frans nog ergens goed voor geweest ;-)
Laatst gewijzigd door Nelson Foils op di mei 20, 2014 11:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Zwemer Watersport
Surf spul: Starboard & MB boards
Contacteer:

Bericht door Jeroen T »

Met plaatjes van zoveel franse tekst laat je elk topic sterven... :+

De plaatjes zijn een een beetje wazig en daardoor slecht te lezen :wink:

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Sorry Jeroen

Maar de full scan is een beetje groot om hier neer te zetten , als je hem wil stuur je maar een berichtje met mail dan krijg je hem .

En ook de eerste foto's van het nieuwste prototype .

kiri-stuff
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door kiri-stuff »

Kan je niet het principe van flaps toevoegen aan je zeil, dat alleen de achterkant van het zeil veranderd van vorm en de voorkant gefixeerd is?

Als je het goed uitvoert lijkt mij dat je dan veel lift krijgt...

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Hi kiri-stuff

Tijdens de 20 jaar dat ik hier mee bezig ben heb ik wel eens geprobeerd een tuig met flaps te ontwerpen , een beetje zoals de America's cup catamarans hebben , maar al snel werd duidelijk dat dit A niet het grootste probleem oploste , B zeer ingewikkeld met meerder flaps en dus ook heel wat bedieningssystemen ( lijnen , katrollen , klemmen enz.) en dat het heel simpel kan .

Ik zal straks proberen een tekening te maken om te verduidelijken wat het probleem is , hou de gevestigde merken het hebben opgelost (met een haalbaar resultaat maar alles kan beter ;-) ) .

Nog even geduld eind van volgende week hoop ik een paar grote stappen te kunnen zetten op de onderdelen die ik niet zelf maak gemaakt te krijgen .

Oh , misschien kan je zelf proberen om je idee over een zeil met flaps uit te voeren , al is het maar een schets , veel te veel mensen blijven met een goed idee rondlopen en dat is jammer zo sterven ze een stille dood en missen hele volksstammen misschien belangrijke vernieuwingen ...

Go for it !

Gerrit

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb »

Wat ik mis in dit hele verhaal is of dit 'revolutionaiere' concept al is vergeleken met de huidige generatie race zeilen. Ik heb namelijk het gevoel van niet. Ook als ik maar de foto's van de beste man in de VS kijk vraag ik mij af wat zijn vaar kunnen is en of hij ooit met een recent racezeil heeft gevaren. Ander opmerkelijk punt is dat Nelson Foils (Gerrit) vanuit het niets op het forum verschijnt en aanhaakt op een topic over een ontwikkeling uit de VS en toevallig in eenzelfde stadium is. Een stadium dat waar hij blijkbaar al sinds midden jaren 90 mee bezig is.

De huidge generatie widesleeves zijn een doorontwikkeling van wingzeilen. Dan Kasseler ontwierp de hier getoonde dubbel luff met balgen welke uiteindelijke de 2005 widesleeve Stealth werd. Bij Pryde hadden ze in 2003 de dubbel luff speedseeker als concept voor Dunckerbeck. Ik weet uit betrouwbare bron dat Pryde ook met een wing is bezig geweest. Het jaar daarop kwam Pryde met de doorontwikkeling van de speedseeker, de widesleeve RS:4! Inmiddels zijn we 10 jaar verder in de ontwikkeling van widesleeves, dus op welk punt zijn deze wingsails beter dan de huidige racezeilen?

Bij de wings wordt gesproken van een enorm inzetbereik. Pak een maatje 5.8 Evo4 van Neil Pryde en je kan deze gebruiken van 24 tot 50+ knopen wind. In dit hele bereik geven de zeilen geen krimp en geven een gelockt gevoel.

Ik lees verder dat een wing vlagen direct omzet in snelheid. Ooit met een widesleeve gevaren? Gebeurt exact hetzelfde. In het pre widesleeve tijdperk was het lastig om een racezeil te controleren wanneer een vlaag erin kwam. Kreeg je vaak tailwalk en werd je board ook lastiger te controleren. Met de komst van widesleeves kun je je gelockte positie houden en wordt de vlaag direct omgezet in snelheid.

Ook lees ik dat de wingzeilen lift geven. Volgens mij is dat iets wat je juist niet wil hebben bij een zeil. De vin lift het board en door de druk van de mastvoet voorkom je dat je board uit het water wordt getild. Vandaar ook dat je de mastvoet kan verplaatsen om zo je board te trimmen icm de giekhoogte. In de regel geven (race)zeilen dus downforce.

Ook wordt een paralel getrokken met de zeilsport. Ja surfen is ook zeilen maar we hebben het wel over 2 totaal verschillende concepten. Bij zeilen staat de mast niet onder spanning en kan deze niet kantelen dmv een mast voet. Een zeilboot werkt met een gefixeerd zeil op een vaste positie in tegensteling tot een surfzeil dat je alle kanten op kunt kantelen. De kracht overdracht van een surfzeil is dus wezenlijk anders dan bij een zeilboot.

Kan zijn dat ik het helemaal bij het verkeerde eind heb. Maar alles wat ik in dit topic tot nu toe heb langs zien komen heeft mij nog niet kunnen overtuigen van mijn ongelijk. Zolang hier alleen maar wordt geroepen en geen harde cijfers worden getoond blijf ik skeptisch en beschouw ik dit als leuk een leuk hobby project.

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Jibb

Noch ik , noch Stanislav hebben ooit beweerd dat we nu een zeil hadden en dat nu alles wat er op de markt was de milieu straat kan gaan opleuken .

Ja het is puur een hobby projectje van een paar jongens die totaal onafhankelijk van elkaar vonden dat het in theorie beter kon en daar mee aan de gang gegaan zijn , meer niet . Ik zie niet in wie zich bedreigd hoeft te voelen, tenzij hij zelf goed weet dat hij al jaren de zelfde soep opwarmt en de boel behoorlijk gaat meuren...

Lift is de algemene term die gebruikt wordt voor de kracht die een lichaam (zeil vleugel kite , slecht op de imperial vastgemaakte IKEA kast...) levert als het onder een hoek door een luchtstroom gaat en heeft dus geen betrekking op het uit het water getild worden van je board . Sorry voor de verwarring maar er worden nog al wat termen uit de aerodynamica gebruikt die in ons surfwereldje anders worden begrepen .

Dat er een groot verschil is hoe wind en water samen spelen op een windsurf setje en op een zeilboot zal een ieder wel duidelijk zijn en mij met 42 jaar zeil en 37 jaar windsurf ervaring zeker .

Er hoeft van mij helemaal niemand zijn favoriete setje , merk of wat dan ook aan de kant zetten , ik hoop dat iedereen vandaag een super dag gehad heeft met zijn spulletjes en morgen (en maandag) ook alle lol en fun van de wereld heeft zodat ze dinsdag weer lekker verder kunnen met hou ze hun leven invullen .

Ik ga er van uit dat je de foto's van mijn vorige proto's gezien heb , komen die ook zomaar uit de lucht vallen of ben ik even terug in de tijd gegaan om die snel nog even te maken ....?

Omdat ik wist dat er "eerst gezien , getest , gewonnen en overgenomen moet worden door de grote namen en heren in welke tak van sport dan ook heb ik tot voor kort in alle stilte verder gewerkt .
Toen er een topic over wingzeilen opgang maakte heeft een van de mensen waar ik mee samen werk me aangeraden om er op te reageren , helaas heb ik dat gedaan....

Als je nu denkt dat de heilig Np Ga en Ns iets hebben uitgevonden moet ik je teleur stellen ze hebben enkel iets afgekeken en er meer succes me gehad omdat mensen nu eenmaal sneller omgaan als er een grote naam op staat en veel marketing geld tegenaan gegooid wordt en dat is prima .

Als voorbeeld het HOT SAILS Mondo uit 1994 , brede masthoes en ook een verkorte giek met hap uit achterlijk ...

En roepen deed ik al helemaal niet en Stanislav ook niet , we willen gewoon mensen die eens iets anders willen horen als ieder jaar het zelfde verhaaltje (betere controle en groter bereik) , de goedkopere constructie en hogere prijs zwijgen we even over en maakt ook niet uit want je moet ze toch kopen anders hoef je niet eens aan te komen op je spot want je wordt naar huis gelachen .
Laatst gewijzigd door Nelson Foils op di mei 20, 2014 11:59 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

nog wat foto's van de Hot Mondo 11.5 uit 1994
Laatst gewijzigd door Nelson Foils op di mei 20, 2014 11:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Ralph78
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: FF79, FF111 - Ka Race 5.4/6.2/7.1 - mxr/select

Bericht door Ralph78 »

En ik maar denken dat die wide sleeves iets is van de laatste jaren, maar dat is dus gewoon weer iets wat uit de ouwe doos is gehaald.....het zelfde voor de clew cut out.....

En mooi om te zien hoe iemand eerst van het dak af loopt te blazen en vervolgens niets meer zegt.....typisch hollands :-D

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

hi Ralph78

Helaas is dit niet typische hollands maar een wereldwijde ziekte en je kan het niemand kwalijk nemen .

We zijn allemaal geleerd WAT we moeten denken en nooit HOE we onze hersenen kunnen gebruiken om ZELF te denken (al is dat wel net hetgeen dat ze ons hebben leren denken...).

Ik heb zelf ook vele jaar in zo een broedschool gezeten waar je "de waarheid" door een 40 jaar oudere man of vrouw (die al 30 jaar uit de ontwikkeling was ) de wijsheid uit een nog 50 jaar ouder studieboek naar binnen gelepeld kreeg.

Creativiteit en nieuwe inzichten werden gelijk afgestraft , het moet allemaal volgens "hun boekje" en aan het einde had je twee dingen echt geleerd : op tijd komen en zonder tegenpraten doen wat je gezegd werd .

Dan kreeg je een baan , geld , succes , vrienden , partner , hypotheek , aanzien , plezier en voldoening , deed je dat niet wachten de goot , drank , drugs en armoede om de hoek ...

Fijne dag verder :D

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme »

Het zal wel aan mij liggen maar die spreuken en wijsheden van jou komen mij m'n neus uit.

Blijf bij het onderwerp ….

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Alleen wat een donkere verdrongen waarheid van zichzelf raakt leid tot ergernis en frustratie ...

Valt wel op dat je nog altijd belangstelling heb voor iets dat eerst niet hard genoeg afgezeikt :sick: kon worden , mij inbegrepen . :D
Laatst gewijzigd door Nelson Foils op di mei 20, 2014 10:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

Nelson Foils schreef:Alleen wat een donkere verdrongen waarheid van zichzelf raakt leid tot ergernis en frustratie ...
Nou, gooi het er maar uit, dan. 8)
Voor Ralph78: Ideeën zijn niet altijd nieuw, vaak niet zelfs, maar soms bieden veranderde omstandigheden nieuwe mogelijkheden voor oude ideeën. Dat geldt ook voor de ontwikkeling van widesleeves.
Toen Piet Farla in 1992-1995 giga zeilen (> 12m2) maakte voor 24-uurs helden als Jasper Vlasblom en Mega zeilen (9.0) voor o.a. mijn neefje. Dat was een beperkt succes, want er waren geen masten voor (die 9.0 gaat nu net op mijn 550 mast ;-) ). Als je nu zo'n licht weer zeil gaat bouwen kun je voor de mast kiezen uit 10 buigcurves...

Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: F2 SX S/M/L AHD Tracer 68 Gun Sails MegaXS Select S07/ SL7

Bericht door Bartsurft »

Erg vermakelijk dit, maar begin geen dingen "op de man" te spelen. Hou het bij de ontwikkelingen omtrent Wing zeilen...
Iedereen is vrij om zijn eigen pad te kiezen of dat nu een keurslijf is of vrijheid/blijheid, tralala... laat een ieder in zijn waarde.

Fijne dag nog... :D

Plaats reactie