Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

De beste allround slalom en racevinnen voor recreanten.

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: De beste allround slalom en racevinnen voor recreanten.

Bericht door Jeroensurf » do jun 01, 2017 3:19 pm

@P@poehaaa volgens mij haal je wat dingen bij elkaar of door elkaar.
Het aantal latten/cambers staat los van hoeveel DH je kunt geven.
De hoeveelheid DH heeft puur t maken met de stijfheid vd mast en de snit van het zeil, en dan vooral het voorlijk.
Ik heb racezeilen gehad die minder DH nodig hadden als sommige 5 latten freeride zeilen.
Wat bepaald hoe vrij je set loopt is de verhouding tussen lift of juist downforce van een zeil vs lift van de vin en drag van het board.
Oja die zoutzak die aan de giek hangt is ook nog van invloed :+

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » do jun 01, 2017 5:46 pm

Ik ken geen (recente) racezeilen die minder downhaul nodig hebben dan de no cam freerace zeilen. Ik weet van je posts op dit forum dat je veel verstand van zaken hebt, maar hoe lang is het geleden dat je met een racezeil gevaren hebt? Als je een ACX net zoveel downhaul geeft dan blijft er niks meer van over. Een racezeil kun je wel trimmen als een acx (met minder downhaul dan aanbevolen), maar andersom lukt (mij in ieder geval) niet.

Over downhaul VS downforce: http://www.surfgasm.org/_n/news/News%20 ... _final.pdf
Bijlagen
RRD-XF_V6_tuning_tips_final.pdf
(152.99 KiB) 52 keer gedownload

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » vr jun 02, 2017 11:19 pm

Die racezeilen waren uit 2011 (HOT GPS) en Loft Blades met RDM waren ook een periode makkelijker aan te trekken als een NP Hellcat.
De eerste ACXen heb ik ook geprobeerd toen Zuidwest6 nog P7 deed, en daar trok ik mij een hernia aan waar mijn GPS met de hand ging.
En for what its worth ik heb vorige jaar bij elkaar nog 5 dagen met geleend racespul gevaren. (en daarna was ik het ook weer zat :lol: )
Maar daar gaat het niet om want het heeft te maken met hoe zeilen werken, dat is met of zonder cambers en 3 of 10 latten niet anders.

De mate van downforce (DF) en of lift worden bepaald door waar het Centre of effort zit en dat staat compleet los van Downhaul (DH).
Je kan bij het ene zeil met DH het profiel meer naar voren en beneden trekken= meer downforce, waar bij het andere zeil je zeil er alleen vlakker van wordt = neutraler.
Idem met lift, minder DH betekent niet per definitie meer lift.
De hoeveelheid downhaul wordt bepaald door hoe je het voorlijk en de mastkromming in je zeil snijd, en uiteraard hoe stijf is de mast is die je erin stopt. Stop een 430 mast in een 460 zeil en je hebt exact even veel loose leech bij minder DH en zeer waarschijnlijk meer downforce.

Het stuk van RRD refereert volgens mij vooral aan NP racings omdat AA en Jules Denel daarmee varen,maar dat is maar 1 racezeil. een Vapor geeft bijv veel meer DF, maar een paar jaar oude loft Blade weer minder.

Om het nog verder te trekken, uiteindelijk gaat het om de balans in een set, en volgens mij is dat vooral de hoofdboodschap uit dat stuk van RRD.
Een board dat losser en hoger op het water ligt als bijv de meeste generaties Falcons, heeft meer DF nodig als een board dat diep en rustig in het water ligt en veel meer gebaat is bij een neutraal zeil of zelfs een zeil met ietswat lift in lichtweer.
Dat board kun je weer trimmen met een fin die meer of minder lift geeft, maar om de juiste vin te vinden moet je dan wel weten hoe de rest van de combi werkt.

In de wave vaar ik met boards die vrij hoog op het water liggen. Die planeren snel aan en hou ik onder controle met een zeil met meer DF als een gemiddeld wavezeil (HOT-KS3) . ook hier staat de DF volledig los van de hoeveelheid DH
Voor lichtweer pak ik juist een zeil dat neutraal is tot zelfs enige lift geeft (Hot-Firelight).

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » za jun 03, 2017 10:48 am

Het gaat inderdaad om de balans van de set. Mijn punt was dat je de Select S1 en een ACX niet goed in balans kunt krijgen, omdat je dan teveel downhaul moet geven waardoor het zeil niet meer goed staat (althans in mijn geval). Een andere vin kan dan het probleem oplossen (in mijn geval een oude Select Freeslam). Met een racezeil kan ik hetzelfde board met beide vinnen wel in balans krijgen, omdat ik die kan trimmen als de ACX (met minder downhaul dan aanbevolen) waardoor het setje met de Freeslam werkt. Met meer downhaul is de set ook in balans met de S1.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » za jun 03, 2017 11:05 pm

Sorry, dat ik zo laat reageer. Ik moest de info even laten inwerken. Zeker met een ander draadje " Gaastra Cosmic of Gaastra Savage". Ik denk dat de Gaastra Savage gelijke eigenschappen bezit als een ACX. Zeilen die niet voor een recreant geschikt zijn. Waarom niet? De set moet actief in planee gebracht worden en kan niet de ideale vorm behouden tijdens een windgat, de druk valt snel weg in een windgat. Ook al hebben de zeilen geen cambers, de zeilen genereren wel veel downforce. Je kunt de zeilen dan ook best groot varen, zonder dat het board met de neus omhoog komt. Sterker nog, op het moment dat er een vlaag komt duwt het zeil de neus naar beneden. Ik kan het helaas niet uit testen, omdat ik geen < S1 41 heb, maar ik denk dat je de Magnum niet overpowerd moet varen met een lange S1 er onder. Hopelijk kan ik de komende dagen dit gaan uitproberen. Bedankt voor jullie reactie.

Plaats reactie