Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Starboard Ultrasonic en groter dan 10m2

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Starboard Ultrasonic en groter dan 10m2

Bericht door agr64 » ma dec 28, 2015 10:16 am

All,

Heb sinds oktober een 2015 Ultrasonic en heb inmiddels wat rond zitten neuzen naar nog een zeil boven m'n 10m2 (Avanti M1-x). Heb overigens nog maar een keer op 7 met het board gevaren in zeer wisselende omstandigheden maar ben zeer blij met de specifieke ultrasonic eigenschappen in vergelijk met de Futura 141 waar het board de vervanger van is. Ben ondanks het weer buiten helaas wel in surf wintermode o.a. i.v.m. andere verplichtingen en dus tijdgebrek :( . Ik vraag me namelijk een aantal dingen af:

- Hoe vaart het board met een 11m2 of 12 (12,5?) m2 Formula zeil
- Persoonlijke voorkeur (o.a. i.v.m. gewicht en aanplaneer capaciteit) een Freerace 11m2 vs een full formula
- Win ik wel wat t.o.v. mijn 'slalom' 10m2 die een erg goed voor weinig wind is te trimmen?

Het is overigens in mijn geval wel een "luxe" probleem aangezien ik ook een raceboard heb en daar is 10m2 echt wel de max en is eigenlijk de windrange 5 tot 10 knopen ook prima ingevuld. Maar als ik zonder te hoeven investeren in een nieuwe mast en giek voor weinig aan een 11m2 kan komen dan ......(o.a. omdat de ultrasonic met een groot zeil sneller is te vervoeren dan m'n raceboard voor de zomeravond sessie's na werktijd).

Groet,

Albert

ps 95kg (en nu na de kerst waarschijnlijk iets meer :D )

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Re: Starboard Ultrasonic en groter dan 10m2

Bericht door RaymondW » ma dec 28, 2015 11:04 am

SB website

Tail is 66 breed, 10m is dan een prima zeil.
Daarboven is het waarschijnlijk wel mogelijk, maar of het echt lekker vaart...
11 en 12m zeilen zijn 99% van de tijd Formula zeilen, die keukentafels zijn rond de 90cm breed in de tail...
Je zou op zoek kunnen gaan naar een ouder model zeil, eerste series "FW-achtige" boards waren 95cm breed
Of met team-riders overleggen welke FW zeilen op smallere boards kunnen, zelf vermoed ik dat een high wind model wel zou moeten kunnen.

en de meeste kerst kilo's ben je zo weer kwijt door die spullen lekker nu te gebruiken :wink:
http://www.windfinder.com/forecast/den_helder

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » ma dec 28, 2015 12:04 pm

Een Formula zeil heeft een heel breed inzet bereik, maar is zwaarder dan een goed freerace/freeride zeil. Helaas maken (bijna) alle merken geen freeride/freerace zeilen groter dan 8.5 a 9.0 meer. Terwijl boards als de Ultrasonic en JP SLW toch echt vragen om een goeie lowwind 10.0.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » ma dec 28, 2015 12:49 pm

Thanks voor de respons tot nu toe! Helaas vandaag geen tijd om te surfen zit helaas met m'n neus in de studieboeken :-? Denk dat ik het voorlopig maar laat bij m'n Avanti M-1x 10.0m2 als grootste en eens een Formula >11m2 of groter ga lenen om te testen cq te vergelijken, ben namelijk nog niet gelijktijdig met de weinige Formula piloten die er nog zijn op het water geweest om te ervaren hoe groot het "gat" nu is.
Afgelopen seizen een paar keer in minimale condities met 10m2, 52cm lichtweervin en m'n Futura 141 het water op geweest en toen viel me het "gat" t.o.v. de Formula's met 11m2 erg mee (en dan in vergelijking met collega surfer's in dezelfde gewichtklasse!). De theorie dat door de extra breedte en dus ook grotere vin het aanplaneren en doorplaneren in minimale omstandigheden beter zou zijn heb ik al in de praktijk ervaren vooral het door planeren is bizar en dit gaat voor mij op de Ultrasonic versus Futura 141 niet ten koste van de hanteerbaarheid in 8,6m2 conditie's. Laatste is niet helemaal waar de bochten zijn wat groter geworden en er moet dan wel een kleinere vin onder.

Blijft jammer dat bijvoorbeeld North geen S-type(SL) in 10,5m2 wil maken, heb ik ze namelijk gevraagd voordat ik mijn Avanti M1-x 10,0 overjarig(!) kocht. Ik was namelijk zeer te spreken over de lichtweer eigenschappen van de S-type 9,5m2 die ik heb gehad.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » ma dec 28, 2015 5:20 pm

Iemand ervaring met de 2011 KA sails race in de grote maten?

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Exocet WarpSL + RSS 10, Loft 8.5 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, North 5.3, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » wo jan 20, 2016 9:41 am

agr64 schreef:Blijft jammer dat bijvoorbeeld North geen S-type(SL) in 10,5m2 wil maken, heb ik ze namelijk gevraagd voordat ik mijn Avanti M1-x 10,0 overjarig(!) kocht. Ik was namelijk zeer te spreken over de lichtweer eigenschappen van de S-type 9,5m2 die ik heb gehad.
Tja, en dan te bedenken dat de North Rtype zaliger (uit 2007) wél bestond in 10,5 bvb. Heb een Franse surfmakker die er nog zo eentje op de kop heeft weten te tikken (als vervanger voor zijn Loft Blade 11, die hij te technisch op te tuigen vond en te zwaar) en hij is er lyrisch over.

En wat te denken van de camberloze Loft O2 10,8 (ook al lovende commentaar over gelezen, ondanks het feit dat dit zeil geen enkele camber heeft!)...

Allemaal grote lappen die toch makkelijk op te tuigen en te varen waren. Waarom de fabrikanten niet langer dergelijke zeilen maken, is me een raadsel, zeker sinds de komst van die nieuwe lichting light wind boards. Gebrek aan top end zou geen argument meer mogen zijn, je zou toch mogen hopen dat ze nu voldoende vooruitgang hebben geboekt om dat te kunnen opvangen met soepele materialen bvb? Vermoedelijk is de vraag naar dat soort zeilen te marginaal om kostentechnisch interessant te zijn, een betere reden kan ik er niet voor verzinnen.

Eén van de weinige freeracemodellen boven de 10m is de Maui Titan 11. Die zou je nog in overweging kunnen nemen, al heb ik die nog nooit in het echt mogen bewonderen - echt een exotisch zeiltje, als je t mij vraagt.

Ik sluit me overigens aan bij de vorige commentaren: ik denk dat 11m op je US al bar groot gaat zijn om nog echt lekker te varen, die lappen zijn doorgaans eerder ontworpen voor Formula garagepoorten. Heb dezelfde mijmering als jij gemaakt voor mijn JP SLW, maar ik vind mijn RS Slalom 10m al groot zat op die plank. Nu, ik weeg dan ook maar een schamele 73 kg.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » wo jan 20, 2016 12:51 pm

Zou niet groter als 10 meter nemen voor dat board met die one food off ,maar freerace zeil rond de 10 meter in plaats van full race, dit zal stuk eerder aanslaan , zeker als je niet zo actief bent met pompen en doorplaneren in windgaten

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » wo jan 20, 2016 9:15 pm

Inmiddels wel voor een prikkie een nog hele mooie 2011 KA race 10.8 gekocht om eens te experimenteren. Heb lang geleden met een warp 10.9 en later een 11.0 Loftblade altijd heerlijk gevaren op m'n SB Hybrid Formula en Free Formula 158 en het feit dat ik m'n huidige 10.0 ook prima vond te doen op m'n Futura 141 durfde ik de gok van 10.8 voor m'n Utrasonic wel aan.......

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » wo jan 20, 2016 9:48 pm

Oh, maar dat werkt best, hoor.

Ik heb zelf ook een jaartje of 2 met een oud Gunsails Formula 10.9 zeil op m'n Ultrasonic gevaren.
Loodzwaar woog dat tuig. Zwoegen om alles naar het water te slepen. Maar eens op het water tijdens het varen ging dat allemaal best goed. Planeren vanaf een 8-tal knopen. Het tuig kon je best niet in het water laten vallen natuurlijk, want het er weer terug uitkrijgen was geen gemakkelijke klus.

Momenteel vaar ik op de Ultrasonic als grootste en enigste zeil een 9.3 switchblade van loftsails. 3 cambertjes en super licht, super stabiel. En ik ben er bijna even snel mee weg. Wel wat minder oploefpower in vergelijking met de 10.9 maar 't is maar wat je wilt, he. Ik kom toch niet meer buiten bij minder dan 11 knopen. Die freeracer kan ik dan tevens ook nog vrij lang doorvaren. Gemakkelijk tot pieken van +/- 18 knopen en daarna zit ik toch al lang in overlap met m'n RRD114 slalom board + 7.8 Evo. Dit alles voor 87kg.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » do jan 21, 2016 5:57 pm

... als het weer (en de agenda) het straks weer toelaten kom ik wel met een vaar update!

Beetje off topic maar gezien de laatste reactie denk ik nu toch dat mijn "ervaringslijstje" aangaande knopen en zeilformaat/ondergrensplaneren (aktief!) toch wel eens aardig kan kloppen...

10,0m2 vanaf 10knt
9,3m2 vanaf 12knt
8,6m2 vanaf 14knt
7,9m2 vanaf 16knt

e.e.a. o.a. gebaseerd op de windstatistieken achteraf van een weerstation zeer dicht bij één van mijn lokale surfstekken! Bij redelijk weer in het seizoen is voor mij de ondergrens 5knt om het water op te gaan en een (voor mij!) plezierige raceboard sessie te hebben.

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » vr jan 22, 2016 11:47 am

Die getallen kloppen aardig, volgens mij.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » vr jan 22, 2016 5:28 pm

Voor mij totaal niet. Met Isonic 107 en 7.8 planeer ik volgens mij veel eerder als 16 knopen. Zal wel mijn techniek en 80 kilo zijn

Marcel
Beheerder
Beheerder
Surf spul: Fanatic / North Sails
Contacteer:

Bericht door Marcel » vr jan 22, 2016 6:07 pm

Het scheelt dan 15 kg met de topic starter dus dat klopt wel aardig dan John.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » vr jan 22, 2016 6:47 pm

Techniek is zeker de belangrijkste factor maar heb voor mijzelf inmiddels als zeer gemiddeld surfer inmiddels ook de ervaring dat het aantal vaaruren met een nieuw of gewijzigd setje bij minimale omstandigheden ook zeer belangrijk is om m'n planeergrens te verlagen.

Verder is de oude rekenregel 10kg = 1,0m2 ook nog steeds valide.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » za jan 23, 2016 5:50 pm

Dat is zeker waar zoals ik al aangaf Marcel maar techniek op gebied van actief aanpompen, trim en wind lezen doet ook heel veel wat ik veel op ons vlagerige Uitgeestermeer merk met surfers met grotere spullen en zelfde of zelfs minder gewicht

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » do jan 28, 2016 6:05 pm

Klopt helemaal ook ik heb sessie's gehad waarbij ik (aktief!) eerder kan planeren dan m'n "lijstje" o.a. door de vorm van de dag maar ook de "soort" wind en de omstandigheden op het water. Helaas ook wel eens anders om (gelukkig niet vaak!).

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » vr jan 29, 2016 12:32 am

Afgelopen seizoen kwam er een duitser naar me toe op de Kabbelaarsbank. Uit de verte had ik al in de gaten dat hij met een best groot zeil aan het varen was (ik ging er vanuit met Formula) maar jammer dat ie niet even upwind mee kwam.
Aan de kant sprak hij me aan. Hij stond inderdaad met een 11m2 op het water, echter niet op een Formula board maar een grote starboard (kan niet garanderen dat dat dezelfde was als dat jij hebt maar het was een 2015 en een Ultrasonic en heel breed). Hij vond het setje er niet lekker opstaan. Nogal onstabiel en hij kon de power niet overbrengen.

Zn zeil (grote GUN) stond er prima op. Ik heb toen voor de gein zijn zeil, op mijn board gezet en daarmee ging hij het water op. Met een glimlach kwam die terug.
Ik ben daarna met zijn 11.0 en vervolgens met mijn Eigen 11.0 op zijn board gaan varen. Ik begreep zijn eerste reactie. Zeil presteert goed, board ook maar de combinatie was een beetje hopeloos. Het zeil was duidelijk te groot. Kon de power niet kwijt, al zeker niet in een vlaag. Aanplaneren was ook een stuk minder. Ik had graag wat verder van de giek willen hangen, het voelde wat bekrompen. De voeten konden niet verder naar buiten staan want daar was geen board meer :) Duidelijk is dat een Formulazeil anders gesneden is, op andere aanstroomhoeken. Je vaart immers OF upwind, OF downwind met een Formula. Met slalom vooral halvewind/downwind.

Uiteraard appels met peren vergelijken maar pas op dat je niet te groot gaat. Producenten kunnen ranges opgeven voor hun board, maar er is altijd zoiets als een sweetspot. Die spot ligt meestal in het midden van de range, of iets eronder of erboven. Maar in ieder geval ligt die spot niet op de max die wordt aangegeven.

Vaak kan een kleinere "logsiche" maat zeil veel efficienter werken. Dan ben je met een grote slalom met bijbehorend zeil bijna net zo efficient als een formula set.

Caspar
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Kater Avanti Select Unifiber
Surf spul: Fanatic boards, Select vinnen, Avanti sails, Unifiber spullen

Bericht door Caspar » vr jan 29, 2016 8:58 am

Dan toch ook nog mijn reactie (mede door de reactie van Marco). Vaar al erg lang met de 90 brede slalom boards (2x JP ULW en 2x Falcon 152). Meestal onder vrij vlagere condities in NL en Lac S Ponson. Heb een aantal formula zeilen geprobeerd (10,7 NP en 11 North) plus de Avanti 10 meter en kleiner. Vinnen in lengten van 51 tot 70.
Hoofdconclusie: 11 meters varen heel erg zwaar, zijn iets lastiger upwind te varen en geven minimaal voordeel bij aanplaneren. 10 meter geeft goede balans en je hoeft nauwelijks in te leveren t.o.v een Formula set, zowel in aanplaneren als hooglopen. Kleinere zeilen dan 8,4 werken ook niet echt goed op een 90 breed board. Ideale zeilen zijn dus 8,4 / 9,4 / 10.

Mijn advies is dan ook: ga voor max 10 meter en vergeet de 11 meter formula zeilen.

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Exocet WarpSL + RSS 10, Loft 8.5 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, North 5.3, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » vr jan 29, 2016 9:23 am

Dan heb ik ivm die ondergrens van 8,4 een heel andere ervaring: vorig jaar op de Kbank wel drie keer een Ka Koyote 7,4 (dan nog een nocam-zeil...) op de SLW gevaren omdat mijn MantaFR 69 (nochtans dé maat voor een 7,5 zeil) moeite had om vlot door de windgaten heen te geraken - tenzij het eerder de rider met z'n belabberde techniek was, kan ook :+

Wel, telkens een heel fijne ervaring. Nooit uit plané, zéér comfortabel, puur freeride en ik kon nog erg hoge hoeken varen. WsurfMarc stond er ook van te kijken, hij voer die dag op zijn US met 9,3. Nu, met m'n vlieggewicht van 73 kg zet dit een en ander wel in perspectief, natuurlijk. Het enige minpunt was de veel te lange vin voor een dergelijk zeilmaat - mijn Proslam 58 is perfect voor 10m maar duidelijk too much voor die 7,5... daarom een S11 51 tweedehands gekocht, zeer benieuwd wat dit het komende seizoen gaat geven met mijn gecamberde 7,5. Alleen erop letten dat je de giek hoog genoeg instelt wegens de breedte van die garagepoort.

Toegegeven, het was telkens vanuit het idee: "het is maar om te behelpen", maar telkens bleek het niet zo gek te zijn als steeds weer wordt beweerd. Sindsdien doe ik gewoon wat mijn intuïtie me zegt te doen 8)

Ik bedoel maar, je moet ook voor jezelf uitzoeken en uitmaken wat het beste vaart in de gegeven omstandigheden. Wanneer het vlagerig is en je op een meer vaart, is mijn ervaring dat je beter een kleiner zeil op een grotere plank vaart dan omgekeerd. Zelf vind ik mijn mantaFR 69 ook het lekkerst varen met mijn Indy 6,4 bvb, terwijl dit nochtans al onder de opgegeven ondergrens is van de 69 (6.7 - 8.4). Ook eens mijn V8 8.5 erop geprobeerd en dàt voer pas belabberd, voortdurend spinout en controleproblemen, terwijl ie niet eens vroeger aanplaneerde.

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » vr jan 29, 2016 5:01 pm

Hey Wisecoonie, je hebt daar wel een punt hoor.

Dat duidt nog maar eens aan hoe belangrijk het gewicht van de rider is in heel deze zaak.

Ik zie mezelf met m'n 87 kg niet op een US staan met een 7,5 zeil.

En aan de andere kant zal het voor >100kg+ riders niet zo ongewoon zijn om naar een 11m2 zeil te grijpen.

Ik ben het persoonlijk ook eens met je stelling van beter een kleiner zeil op een grotere plank dan omgekeerd.
Zeker bij lichte vlagerige wind op een meer vol windgaten. Enkel zullen er hier velen anders over denken, vooral diegenen die steeds het snelst willen zijn. :lol:

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » vr jan 29, 2016 6:40 pm

Mooie reacties :D die ik deels "live" op het water min of meer al eens heb mogen voelen/ervaren!

Zoals gemeld heb ik inmiddels een 10,8 erbij gekocht voor weinig om eens te experimenteren. Gezien het feit dat voor mij (!)de combi Futura 141 met 52cm lichtweer vin en 10,0m2 Avanti M-1x nooit te groot was, durf ik het experiment met een 10.8 op de US 147 wel aan, waarbij de US 147 waarschijnlijk toch het lekkerste zal varen met m'n 10,0 en 9,2.

In het verleden een North Warp 10.9 en een Loftblade 11,0 gehad en heb dat nooit als zwaar varen ervaren. Verder vaar ook ik regelmatig met een klein zeil op een groot board. Afgelopen twee seizoenen bij vlagerige omstandigheden m'n 7,8 (en soms zelfs 7,0!) van m'n Futura 121 over gezet naar m'n Futura 141 om wel langer en eerder te kunnen planeren....

Heb zelfs meerdere keren in vergelijkbare vlagerige 8,6 omstandigheden wat lokale surfers hun 85cm slalomboards zien omruilen voor hun formulaboard.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » zo apr 03, 2016 6:46 pm

Vanmiddag eerste geslaagde sessie met de 2011 KA race 10.8 bij 8 tot 10 knt en met een oude 64cm Drake race eronder. Het geheel was goed in balans en voelt niet 'zwaar'.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » zo mei 01, 2016 6:14 pm

Inmiddels een paar lichtweer sessie's verder met zowel 10.8 als 10.0 en dat bevalt prima, echter ik heb gevoel dat ik soms een vlaag verpruts.... M.a.w. wat is de beste techniek om een windvlaag die net hard genoeg is om actief in plané te komen ook daadwerkelijk optimaal te benutten om te gaan planeren? Het blijven planeren op een US is namelijk totaal geen probleem...

Wat ik nu doe als ik een windvlaag zie aankomen is ruim varen, een beetje door de knieën en een paar pompbewegingen en als de boel begint te lopen asap de voetbanden in en daarna vaak eerst zo hoog mogelijk om de verloren hoogte weer goed te maken en aan het einde van de vlaag steeds ruimer en gewicht naar voren.

Probleem is dat ik dit seizoen in weinig wind omstandigheden aldoor de enige windsurfer op het water ben en geen idee heb of ik dan technisch gezien wel goed bezig ben en kan dan helaas ook niet zien en leren van hoe anderen de dingen doen in deze omstandigheden.

Overigens ben ik maar een middelmatige surfer die vooral het buiten zijn op zijn surfplankje zeer kan waarderen en bij weinig wind al snel tevreden is met een paar geplaneerde rakjes...

rvdzwaan
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Ultrasonic 147, Isonic 107, Isonic 90, GA Vapor 5.6 & 6.4, Phantom 7.1, 7.8, & 8.5 Overdrive 9.5

Bericht door rvdzwaan » wo aug 10, 2016 10:26 pm

Ik heb veel gehad aan onderstaand filmpje:

[/youtube]

Ik loop hoogte als er te weinig wind is en time dan de vlaag om ruim te gaan. Daarna met je voorste voet het board onder je door duwen en direct de voorste voet in de voetband. In mijn beleving is het vooral de timing die bepaald of het succesvol is.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » vr aug 12, 2016 6:35 pm

8)

Plaats reactie