Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Hoe slalom materiaal geschikt maken voor speed !!!!!

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Hoe slalom materiaal geschikt maken voor speed !!!!!

Bericht door Down the line » za apr 30, 2016 6:12 pm

Hoe slalom materiaal geschikt maken voor speed !!

Zoals ik in andere topics ook al heb aangegeven is niet elk merk of type zeil/board automatisch geschikt voor speed. Dit kan speciale trim, vin en/of mast vragen

Daarom besloten om hier topic over te openen zonder negatieve bijbedoelingen maar om andere forumleden te helpen die hier tegen aan lopen

Ik zal eerste aftrap doen. Vermeld wel duidelijk dat dit voor mij werkt. Dus 188 en 80 kilo redelijk ervaren speedsurfer

Zeil: Loft Blade 2011/2012

Trim: loose leech tot 5 a 10 cm van begin mastslurf tussen 2e en 3e lat van boven

Mast: voor speed wil ik dat zeil meer opend van boven en van onder meer bolling. Ik krijg dat vooral in de kleine maten een lange base en korte top in zeil te stoppen. Dus als voorbeeld 6.3 met 430 base en 400 top. Oftewel stijve base en slappe top . Dus bendcurve hogere waarde en in dit geval meer richting flextop. 7.0 en kleiner vaar ik met rdm

Giek: ik zorg voor wijde giek en zeil staat in giek tot 5 cm achter trapazekoorden. Dit is standaard want gebruik geen trimsysteem

Giekhoogte 107 is rond de 25 cm en Futura rond de 22 cm aangegeven in giekopening

Boards
Isonic 107 2014 en Futura 93 2013

Trim: Voetbanden achterin en mastvoet 1 cm achter streepje

Vin: voor op chop sonntag slp en sls en bij vlak water black project R en S type
Laatst gewijzigd door Down the line op zo mei 01, 2016 10:27 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Re: Hoe slalom materiaal geschikt maken voor speed !!!!!

Bericht door Down the line » za apr 30, 2016 6:16 pm

Wie volgt. Robert over Tabou en Gaastra of andere ??

OpinionMan
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door OpinionMan » zo mei 01, 2016 11:42 am

Leuk topic maar je vertelt, behoudens je mastkeuze, niets waardoor de lezer nieuwe informatie krijgt hoe zijn spullen geschikt te maken voor speed.

Het zou interessanter zijn om te vertellen waarom je bepaalde dingen doet en/of keuzes hebt gemaakt voor bepaalde producten/merken. Welke voordelen haal jij uit je keuzes en waaruit blijkt dat jij opeens sneller bent dan voorheen.

Een lijstje opstellen met jouw gebruikte materialen vind ik niet erg informatief.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » zo mei 01, 2016 12:34 pm

Lijkt me niet zo interessant. Gaat erom als forumleden met zelfde spullen meer speed uit slalomsetje willen halen hier misschien wat aan hebben

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, 3X SXM, SXL, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » ma mei 02, 2016 10:54 pm

Een leuk topic in mijn ogen. Ik ben benieuwd wat er komt :D

Barbie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Falcon 104, Sailworks NX 7.8, Boss 38.
Contacteer:

Bericht door Barbie » vr mei 06, 2016 1:09 pm

Nou, de vorige editie had iets meer entertainment.

:lol:

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » vr mei 06, 2016 1:13 pm

Misschien willen speedsurfers hun speedafstelling op slalomspul niet delen

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Eurofun
Surf spul: JP Speed / IS97-107 / NP Evo7, vinnen C3/IFins/Z / Waveboards Flikka / SUPs Gong en zelfbouw quad

Bericht door Loop » zo mei 08, 2016 2:45 pm

Ik ben wel niet echt een speedsurfer op slalomspul, maar ik doe het volgende met mijn setje ISonic 107 met RS:Racing Evo7 7.8m2:
Voor downwind speedvaren gebruik ik een extra wide giek-eindstuk voor extra bolling in het zeil,
De mastvoet gaat helemaal achterin voor maximale boardlift,
De vin is in mijn ogen het belangrijkste, ik gebruikte met meeste succes een Z-fin SL 38cm bij vol-overpowered windbereik,
Of med medium wind een softere vin, bv een IFin Nanopure 38 of Hurricane SS m- 36 of 40cm (ook heel soft in wat hobbelig water).
Mast is gewoon de standaard, die is in mijn ogen perfect.
Mijn zeil krijgt maximale neerhalerspanning zodat de top netjes wegvalt en het zeil tot 20cm vanaf mastslurf kan lossen bij de bovenste 3-4 latten.
Afhankelijk of je met zit of heup trapeze vaart zul je de giekhoogte en trapeze lijn lengten moeten instellen, ik vaar giek hoog, zittrapeze en lange lijnen, van Nikaj weet ik dat hij dat ook doet met weer andere trapeze.
Hans Kreisel vaart juist hele lage giek met heuptrapeze en korte lijnen, ik vond het heel freaky aanvoelen, maar het bewijs is geleverd dat het echt snel kan gaan :clap:
Iedereen vaart met andere stijl, dus er zijn alleen mogelijkheden, goed/fout is heel relatief...

DouweM
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Fanatic,Witchcraft, Simmer

Bericht door DouweM » do mei 12, 2016 10:26 pm

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » vr aug 19, 2016 11:00 am

Zoooooo, dus nu heb ik een paar sessies met de GA sails gemaakt in verschillende condities. Het board (*Board Isonic107)

reageert echt anders met dit zeil dan met de voorganger (EVO IV) erop. Dus ik heb nogal wat tuning moeten doen om het zaakje

weer lekker aan de praat te krijgen.

Mijn mantra tijdens het surfen is altijd dat je vingers piano moeten kunnen spelen op de giek. Dat zinnetje komt nog uit de

Peter Hart video "FASTER" en nog altijd gebruik ik het om te toetsen of mijn trim klopt. Als je handen kunnen ontspannen

gaat alle kracht via je trapeze en je benen naar de vin. Dan kun je dus voelen of de set in balans is, of dat je continue

loopt te corrigeren met kracht. De power via je trapze en benen laten gaan is veel lichter dan via je armen en romp. Je

wordt zo ook veel minder snel moe.

Algemene indruk van de GA-Sails is zeer goed. Meer pull (FIJN!). Minder downforce en daardoor komt de neus van het board

omhoog. Ook hebben de Vapors ('15) een EVO II trekje. Bij te weinig downhaul onstaat bij het licht openen van het zeil een

sterke nose lift. Dat vaart echt ontzettend irritant. Soms sta je gewoon nog niet lekker voor full blast of je snelheid is

nog niet hoog genoeg om druk op je vin te geven en dus staat je zeil nog een fractie open. Hoppa! neus omhoog, voorste voet

kietelt dan zo ongeveer onder je oksel. Totaal geen druk meer op je voorste voet en van cross-wind naar hoogte lopen wordt

dit alleen maar erger.
De MEGA tip voor dit zeil is dus inderdaad om voldoende downhaul (!!) te geven om van dit probleem af te komen. MarcoB gaf

dit ook al aan op het forum.
Gelukkig heeft het zeil power in overvloed en dus lever je niks in aan low-end. Het was echter wel een zoektocht om tot deze

trim te komen. Ik zit nu 1 tot 2 cm meer downhaul dan recommended. Meer voelt toch echt niet lekker voor mij. Dan gaat de

power er snel weer uit.
Oh, aan het einde van de speedrun je zeil openen wordt bij verkeerde trim dus ook echt een gevaarlijke actie! De plotselinge

nose lift gooit je board dan bijkans uit het water. Bij goede zeiltrim is dit dus geen probleem.

De giekhoogte heb ik op 0,4. Lager dan dat voelt niet fijn voor mij. Giek zit nu op mondhoogte als ik niet planeer. Ik kan

dus zeker NIET ingehaakt dobberen ;)
Bij het verder zakken van de giek verlies ik aanplaneer vermogen en sleur ik me een breuk aan de power van het zeil. Niet

geschikt voor mij. Ik krijg er ook geen extra controle mee.

Voor de combi Isonic 107 en 7.9m;
Ik heb op advies van de vinnenmaker mn SLPr3 (39cm) een tikje ge-raked in de box. Achterover, meer rake dus. Dat was een

goede actie. Met betere zeiltrim ben ik dus crosswind en upwind vrijwel van mn zwevend voorste voetje af en downwind helpt

de rake het board meer nose-lift te houden en dus loopt het board aanmerkelijk losser en sneller. Dit kan zo 3-4 km/h

uitmaken op je eindsnelheid. Door mijn gebrekkige techniek loop ik ook nu nog wel eens tegen een plakkend board aan tijdens

de run maar dat komt dan weer omdat ik te snel downwind ga. Eerst snelheid opbouwen en vindruk opbouwen en dan pas rustig

downwind met de grote set. De snelheid van de Sonntag komt nu heeeel dicht in de buurt van de ZSF maar de vin vaart veel

makkelijker en lichter, dus ik houd ze allebei nog even aan.

Het loskoppelen van de verschillende redenen waarom ik last had van een zwevend voorste voetje was nogal een karwei. In

eerste instantie denk je gewoon. "Mastvoet naar voren en giek omlaag". Maar als het probleem in de zeiltrim zit, dan is

klooien aan mastvoet en giek dus GEEN goede oplossing. Het is slechts symptoom bestrijding. Wat er gebeurde met het klooien

met mastvoet en giek was dus een hele rare situatie. Ik bleef een beetje lasthouden van te veel nose lift upwind en halve

wind en tegelijkertijd ging het board plakken op een downwind run....
Toen zat ik wel ff klem met mijn opties.

Er zijn dus meer manieren om nose lift te krijgen en weg te werken, dan alleen met mastvoet en giekhoogte:
meer downhaul = meer nose lift
meer outhaul = meer nose lift
In beide gevallen kruipt het drukpunt van je zeil naar achteren. Er zitten duidelijk beperkingen aan iedere methode om te

spelen met de trim. Probeer het eens uit.

Mijn mastvoet positie voor de Isonic107 2015:
8.6m = 1cm voor midden
7.9m = recommended centrum of -1 cm
7.1m = -1 cm (chop) of -2 cm (vlak water)

Mijn voetband positie:
Achterste voetband achterop
Voorste voetband midden positie

Vinnen:
8.6m / 42cm ZSL
7.9m / 39cm SLPr3 raked 1.5 deg (of 38cm ZSF)
7.1m / 34cm SLR

Verder 'work in progress';
Voor de 8.6m en 42cm vin ben ik ook nog op zoek naar een iets losser lopende boardtrim. Upwind gaat lekker. De Isonic107 met

ZSL 42cm loopt erg goed hoogte. Halve wind en downwind mag het board dus nog iets losser lopen.
Ook hier kan ik de rake een tikje vergroten, dat geeft net ff meer noselift op de downwindse koers. de 8.6m krijgt ook 1

tot 2 cm meer downhaul dan recommended, dat is consistent met de andere zeilen. Maar hier is nog ruimte om te testen of meer

downhaul nog iets beter werkt. Outhaul verder lossen is een tweede optie.To be continued.
8.6m getest met 39cm SLPr3. No go area voor mij. Te kleine vin.

Verder work in progress is om bij de 7.9m met voldoende wind een kleinere vin te gebruiken. 36/37cm zou ik eens moeten

testen. De huidige 39cm SLPr3 en 38cm ZSF doen het goed in low- en midwind range. Highwind kan het zeker een maatje kleiner

en dus is het ook de moeite waard om de midwind range van zo'n kleinere vin te checken. Als ik de 34cm SLR aanvoel bij de

7.1m, dan kan ik een 36cm SLR of de nieuwe 36cm SLX eens proberen, voor de combinatie met 7.9m.

Voor de combinatie 7.1m en 34cm SLR ben ik verrast hoeveel lift de vin levert. de 34cm voelt totaal niet klein onder de 107,

toch een 70cm breed board. Ook hier moet ik nog even tunen aan het zeil omdat ik nog maar twee sessies heb gevaren met dit

zeil en ik denk dat ik ook met dit zeil een tikje meer downhaul nodig heb om mn zwevend voorste voetje op te lossen.

Verrassend dus hoeveel verschil het maakt met welk zeil/board combinatie je vaart. Dit had ik vooraf echt niet verwacht. Met

de EVO IV was in continue bezig om nose lift te creeeren. MEt de GA-Sails Vapor op het zelfde board ben ik dus precies het

omgekeerde aan het doen.

Iemand nog tips?
Happy Sailing!!

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » vr aug 19, 2016 11:01 am

Hmmm,
Irritant die extra regelafstand.
Sorry.... :oops:

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » vr aug 19, 2016 10:25 pm

Geeft niets, mooi en uitgebreid verhaal!

En ook nog humor erin!

Thx!

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » vr aug 19, 2016 10:38 pm

Goed verhaal Stijn. Voor wat betreft speed weet ik de settings niet echt want ik ben alleen maar aan het slallommen maar die downhaul is nogal kritisch bij de Vapor, ik heb t al eens eerder vermeld. Met de 8.6 zit ik op +3 tov setting maar dat heeft ermee te maken dat ik mijn Manta79 anders niet voldoende kan laten liften. Icm de fanatic falcon geen probleem.

Probeer eens een (softheid 3) F Hot RS vin uit. Deze kan je makkelijk 2 cm langer varen zonder problemen. Je krijgt er een mooie lift voor terug en goede up en downwind koersen.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » za aug 20, 2016 8:14 am

Ben zeker niet zo'n (speed) pro :-? die instaat is alle beschreven nuances in trim te voelen! Maar vaar nu meer dan een half seizoen GA 2014/2015 en ook voor mij geldt dat ze ruim voldoende neerhaler moeten hebben wil ik lekker varen, alleen zit ik nog lang niet op jullie +2. Vaar ze ook niet mega overpowered! Tweede ding wat mij is opgevallen dat je de zeilen eigenlijk altijd mega bol (lees zeil bijna tegen de giek aan) het lekkerste varen en merk dat ik veel minder m'n trim systeem gebruik sinds ik GA vaar, eigenlijk alleen nog bij het hoogte lopen op m'n twee grote boards.

Ik vaar natuurlijk voornamelijk halve en aan de windse rakken en ben eigenlijk niet gefocused op de ideale downwind trim, omdat ik bij mijn sessie's bijna geen downwind rakken vaar (achteraf op de GPS i.d.d. wel vaak de snelste rakken!)....

Plaats reactie