Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Severne SDM100 mast van matige kwaliteit?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Hugohek
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Severne SDM100 mast van matige kwaliteit?

Bericht door Hugohek » vr mei 13, 2016 10:30 pm

Eind 2014 ben ik van freerace overgestapt op het slalom surfen. Meer snelheid, dat is wat ik zocht en heb gevonden. Ik heb een Severne Reflex 4 8.6, een SDM100 Enigma mast en een Isonic 107 aangeschaft. Prima set waar ik nog steeds met veel plezier mee vaar. Nu is de mast halverwege 2015 gebroken tijdens het optuigen (op het koppelstuk waar de 2 delige mast in elkaar schuift). Kan gebeuren dacht ik en gelukkig viel alles nog binnen de garantie. Nu heb ik afgelopen week de nieuwe mast gebroken nadat er een golf overheen was gekomen op zee. Begrijpelijk, dit zijn best grote krachten dacht ik. Al moet een mast natuurlijk wel wat kunnen hebben. De mast is gebroken onder de giek. De mast gaat voor garantie weer terug naar Severne en ik heb van de dealer een leenmast mee gekregen. Deze leenmast, ook een Severne SDM100 490, was splinter nieuw. Ik heb er vandaag "wel" 4 kilometer mee gevaren en op het 2e rakje brak de mast als een lucifer houtje.

Zoals jullie begrijpen begint mijn vertrouwen in de Severne masten enigszins af te nemen. Nu ben ik benieuwd of er meer van dit soort ervaringen zijn of dat jullie dit vaker aan de waterkant tegen komen met de Severne masten. Of ligt het tocht echt aan mijn 97 kg die niet bang is voor een vlaagje ;)

Overigens heb ik mijn giekkop (Severne Enigma) gecontroleerd op oneffenheden maar deze lijkt gewoon in orde.

surfinglexie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: falcon 91/ select evo 29 cm/ Gaastra Vapor 6.5m2 /5.5m2

Re: Severne SDM100 mast van matige kwaliteit?

Bericht door surfinglexie » za mei 14, 2016 9:08 am

Geen ervaring met de voornoemde masten, maar ik vind het meer dan netjes dat de garantie/de shop, ook gebruikers schade dekt.

gulden
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom & Wave

Bericht door gulden » za mei 14, 2016 2:29 pm

Ik heb zelf vorige zomer een Enigma 490 gebroken (ook net onder het koppelstuk en aan de 'druk' kant ipv de volgens mij gebruikelijke 'trek' kant). Is toen via de importeur ook netjes opgelost en heb nu een SDM90, die het tot op heden naar behoren doet. Moet er wel bij zeggen dat ik er nog niet dusdanig veel sessies mee heb gemaakt dat ik echt wat over duurzaamheid durf te zeggen, maar een sessie of 8-10 heb ik er toch al wel weer mee gemaakt. Heb daarnaast ook nog een blueline (75%) 460 die het al jaren zonder problemen volhoudt.

Misschien heb je net 2 of 3 masten uit dezelfde 'maandag ochtend'- batch te pakken gehad?

ron.vandijk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 SX Silberpfeil LTD, de 69, de 77, de 82 en de 85 met Loftsails Racing Blades 7.0, 7.8, 8.6,9.

Bericht door ron.vandijk » za mei 14, 2016 4:43 pm

Waar laat Severne zijn masten maken? In Italië bij Imac of Italica (te zien op een klein stickertje op de mast base)?

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » za mei 14, 2016 6:42 pm

Ik zie hierboven dat iemand het over gebruikersschade heeft. Als een mast spontaan breekt terwijl hij normaal gebruikt wordt is het geen gebruikersschade maar gewoon een garantiegeval. Je mag er vanuit gaan dat de mast zonder problemen een aantal jaren mee gaat.

Dat sommige shops niet hun normale garantie verplichtingen nakomen is weer wat anders.
Laatst gewijzigd door tristan55555 op za mei 14, 2016 10:22 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

surfinglexie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: falcon 91/ select evo 29 cm/ Gaastra Vapor 6.5m2 /5.5m2

Bericht door surfinglexie » za mei 14, 2016 6:45 pm

tristan55555 schreef:Ik zie hierboven dat iemand het over gebruikersschade heeft. Als een mast spontaan breekt terwijl hij normaal gebruikt wordt is het geen gebruikersschade maar gewoon een garantiegevalletje.

Dat sommige shops niet hun normale garantie verplichtingen nakomen (BV vandenberg in mijn geval 2 jaar terug) is weer wat anders.
Er is een golf overheen gekomen staat er....., dat zal op zee geweest zijn neem ik dan aan. En ik weet van wavers dat daar heel wat masten mee gesloopt worden, dat lijkt me nou niet bepaald spontaan breken ( van de golf wel overigens...) valt normaal gesproken niet onder garantie, dus netjes.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » za mei 14, 2016 6:47 pm

A okee, er worden meerdere gebroken masten genoemt, als die golf inderdaad in de branding was zie ik het inderdaad ook als een gebruikersfout, zeker voor een sdm mast in deze maat...

Hugohek
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hugohek » za mei 14, 2016 11:22 pm

Waarom zou er geen garantie zijn als er een golf over je mast heen gaat? Zo'n ding moet toch kunnen buigen? Of zijn het dusdanige andere krachten dat het buiten de garantie zou vallen? Ik heb wel eens tests gezien van masten waar ze die dingen bijna dubbel vouwen :o

Hugohek
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hugohek » za mei 14, 2016 11:25 pm

ron.vandijk schreef:Waar laat Severne zijn masten maken? In Italië bij Imac of Italica (te zien op een klein stickertje op de mast base)?
Ik kan deze namen niet vinden op de 2 stickertjes onderop de mast. Er staat een barcode op en een keuringsticker :-?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo mei 15, 2016 7:28 am

Hugohek schreef:Waarom zou er geen garantie zijn als er een golf over je mast heen gaat? Zo'n ding moet toch kunnen buigen? Of zijn het dusdanige andere krachten dat het buiten de garantie zou vallen? Ik heb wel eens tests gezien van masten waar ze die dingen bijna dubbel vouwen :o
Ik ga niet over de garantie maar het meest funest zijn de mastprikkertjes: bij het water inlopen slaat er een golf van maar een metertje in je zeil.
De mast zit vast tegen de bodem en doordat het board het hoog houdt komt er ineens een paar honderd liter water in je zeil.
Dat met neerhalerspanning en cambers geeft "best wel wat" druk op een mast.
Vroegah toen we nog SDM wavemasten hadden was het vrij normaal er daarmee een paar per jaar te breken.
Gelukkig kunnen RDM,s meer hebben en breken we die nog maar zelden, maar zo,n veel langere SDM met veel dunnere wanddiameter is daar niet op berekend.(een van de redenen dat o.a Downtheline hier op het forum zo eindeloos blijft hameren op RDM,s voor race en speedzeilen)
Heb je echt pech dan duwt de mast voordat hij breekt eerst nog ff een paar mooie deuken in je board en knapt hij een paar tellen daarna.
Bottomline: race spul op zee in brekende golven kan, maar is gewoon tricky.

Ik hoor dan wel eens mensen die wat slopen piepen, jamaar de pro,s in het demofilmpje doen het er ook mee... :roll:
Die Pro,s laten zien wat er mogelijk is met het materiaal als je de grenzen en de ruimte daar voorbij opzoekt, maar vervangen gaan er ook niet van uit dat spullen jaren meegaan.
Wil je varen als een pro dan moet je (financieel) bloeden als een pro, en vaak nog wat harder want wij betalen meer voor de sjizle :roll:

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » di mei 17, 2016 9:09 pm

Even voor de duidelijkheid; Je hebt de Severne Enigma (tot 2014) en je hebt de Severne SDM100. Deze laatste is vanaf 2014 de opvolger van de Enigma.

Nadat ze klachten hadden gehad over de 'plastic" coating die beschadigd zou worden door de cambers van de Reflex, zijn ze overgegaan naar de zwarte variant. Maar helaas kwamen daar veel klachten binnen dat ze braken. Toen hebben ze gekozen voor een nieuwe mastlijn bij IMAC waar in die periode ook oa de Redline al vandaan kwamen. Deze Redline was ook een 100% (97%) carbon mast maar wat zwaarder, sterker en dus duurzamer. Deze lijn heet dus vanaf 2014 dus SDM40, SDM75, SDM90 en de SDM100. Een SDM100 Enigma bestaat dus niet, maar het is mij duidelijk welke je bedoelde.

Overigens de Reflex 4 komt uit 2013 en is dus gesneden voor de Enigma mast en dus niet voor de SDM100. Let hier op.
De Enigma kwam dus uit de Italica fabriek en ze hebben nu dus alles bij IMAC ondergebracht heb ik gelezen.

Als ik je een advies mag geven Hugo, zou ik voor of een weer een Enigma mast kiezen. Maar dan uit een eerdere periode. (2011/2012)Deze past het beste bij je zeil. Of een Redline.

Mocht je toch, ivm garantie, voor de nieuwere versie gaan, ga dan voor de SDM90. Deze heb ik ook en heeft dezelfde respons als de SDM100, maar is wel duurzamer omdat de binnenwand wat dikker is. De SDM90 is tov de SDM100 250gr zwaarder. Thats it! Daarom ga ik ook altijd eerst even plassen voordat ik het water opga. Om het gewichtsverschil te compenseren hahaha :lol: .

En over garantie het volgende; Er bestaat iets als wettelijke garantie. Je mag bij aankoop ervan uitgaan dat je een goed product koopt. Hier is geen termijn aangebonden! Gaat een product binnen 6 maanden kapot, moet zelfs de verkoper aankunnen tonen dat het jouw eigen schuld is. En niet andersom. Dat moet pas na het half jaar. Maar als je een mast koopt een deze breekt door een golf op zee is dit geen gebruikersfout! Er staat nergens namelijk dat je dat niet mag doen. Wel moet je rekening houden met slijtage. En door gebruik op zee is dit natuurlijk intensiever. Na drie jaar kan ik begrijpen dat je problemen krijgt met de fabrikant, maar binnen twee jaar moet het gewoon garantie zijn. Dat de winkelier en natuurlijk de importeur moeilijk lopen te doen verbaasd mij niet. Maar zodra je over de Wettelijke garantie gaat praten verdwijnt vaak de sneeuw voor de zon.

Overigens ben ik laatst zeer goed geholpen door de Severne importeur en van de Berg Surf Hoorn met een garantiegeval. :clap:

Hugohek
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hugohek » wo mei 18, 2016 10:18 pm

Hoi Halloween,

Ik ben nog even in de types gedoken en het klopt inderdaad. Mijn eerste mast was een Enigma (die brak op de koppeling), daarna kreeg ik de SDM100, waarvan ik er nu 2 van gebroken heb. Overigens heb ik mijn R4 8.6 vervangen voor de R6, waar de RDM100 masten voor gemaakt zijn (dacht ik).

Dank voor je advies. Ik denk dat ik inderdaad voor een SDM90 mast ga. Momenteel heb ik overigens een North Platinum SDM 490 te leen en ik moet zeggen dat het zeil er exact het zelfde op staat. Ook met varen merk ik geen verschil (maar dat kan aan mij liggen). De mast voelt los in de handen wel iets zwaarder (feitelijk 0,2 kg dacht ik) maar is misschien dus ook iets sterker.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » do mei 19, 2016 9:12 am

Goede keuze om je Reflex 4 te vervangen voor de Reflex 6! De Reflex 5 schijnt een geweldige stap vooruit te zijn tov de 4 en de 6 is nagenoeg hetzelfde als de 5.

De SDM90 en SDM100 is idd voor de Reflex vanaf 2014 gemaakt, of liever gezegd andersom. De reflex is gesneden op de nieuwe mastenlijn van Severne. De SDM100 is echt een highend wedstrijd mast. Maar met als gevolg dat de duurzaamheid niet erg lang is helaas. De SDM90 is een zeer goed alternatief. Dat geeft Severne zelf ook aan.

In principe zou je wel wat moeten merken tussen een North Platinum mast en een Severne SDM100. De North is CC neigend naar Flextop en Severne masten zijn naar eigen zeggen nogsteeds hardtop, maar wss is CC neigend naar Hardtop een betere bestempeling.

Je zou met de North wat makkelijker in je Reflex 6 loss Lech kunnen trekken tov de SDM100. En het zeil loost wat makkelijker. In overpowerde omstandigheden is dat fijn.

Succes!
Laatst gewijzigd door Halloween op do mei 19, 2016 8:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hugohek
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hugohek » do mei 19, 2016 7:35 pm

ah, vandaar dat ik het verschil niet heb gemerkt tussen de North en Severne mast. ik heb met de North mast gevaren in zwaar overpowered weer, het lozen kwam dus wel goed uit ☺

en het klopt inderdaad dat tussen de R4 en de R5 een duidelijk merkbaar verschil zit. de R6 daartegen vind ik sterk op de R5 lijken qua eigenschappen.

Back on topic: Severne SDM100 geeft mij in ieder geval niet meer het vertrouwen tijdens het varen. ik ga het proberen met een SDM90 en dan hoop ik dat het vertrouwen weer terug komt.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » zo mei 22, 2016 8:47 pm

Voor overpowerd speedsurfen kan die North misschien wel beter werken

Hugohek
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hugohek » zo mei 22, 2016 9:02 pm

Dat klopt, gister met mijn 9.5 R5 en de Isonic 130 eindelijk een keer door de 60 km/u heen :)

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » zo mei 22, 2016 9:14 pm

Mss met een SDM90 meerdere malen hahaha ;-)

Hugohek
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hugohek » zo mei 22, 2016 9:17 pm

We gaan het snel merken, al heb ik nog niks vernomen van mijn dealer over de kwestie :eh:

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » ma mei 23, 2016 9:32 pm

Dat is een kwestie van bellen.

Marco P.
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Marco P. » di mei 24, 2016 8:46 pm

Misschien zit je giekkop er te strak om en sneuvelen ze daarom??

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » di mei 24, 2016 9:03 pm

Dan krijg je scheuren in lengte richting. Dat kun je zien aan de breuk.

Verstuurd vanaf mijn XT1562 met Tapatalk

Hugohek
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hugohek » di mei 24, 2016 9:06 pm

Heb ik ook inderdaad aan gedacht. Maar het feit dat ik soms moet stoppen omdat de kop iets zakt om de mast is niet echt een teken dat ik de kop te strak zet. Zat wel te denken om er zo'n mast beschermer op te zetten (van aluminium), al weet ik niet of dat werkt.

Hugohek
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hugohek » di mei 24, 2016 9:13 pm

Hier de breuk van de 2e mast

Afbeelding

Hugohek
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hugohek » do aug 11, 2016 9:12 pm

En dat was weer een Severne mast, als een lucifer houtje tijdens het optuigen... Deze keer specifiek aan de dealer gevraagd om een 90% uitvoering.

Afbeelding

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Halloween » do aug 11, 2016 10:27 pm

Als je om een SDM90 vraagt, waarom is dit dan een SDM100?

De 100% is gewoon zwakker. Maar hoort nog steeds niet te breken in dit tijdsbestek.

Claimen en gewoon met een SDM90 gaan rammen.

Hugohek
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hugohek » do aug 11, 2016 11:12 pm

Omdat ik na het breken van deze mast pas om de 90% versie heb gevraagd :) moet nog even afwachten of ik het ook krijg..

Plaats reactie