Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Windfoil ontwikkelingen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
jipsteenbrink
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116(75), 3s,87 SBQuad,81,Simmer Blacktip 4.2,4.7,5.3,6.0 Ka race 9.0,7.9

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door jipsteenbrink » wo sep 13, 2017 11:24 am

van wat ik gelezen heb is het misschien verstandig om die box dan te laten versterken, geen idee wat zoiets kost.

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » wo sep 13, 2017 11:30 am

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » wo sep 13, 2017 3:29 pm

Dirkjan heeft het bij mijn board voor rond de 200-250€ gedaan. Wat het precies was weet ik niet, want hij heeft ook de neus van mn board weer mooi gemaakt ;). Ik vind dat zelf een hele schappelijke prijs voor wat hij allemaal moet doen (hoeveel uren werk erin zitten) en hoeveel extra materiaal hij in je board stopt om te zorgen dat het spulletje heel blijft!

Teekidiezie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Teekidiezie » wo sep 13, 2017 6:11 pm

Na de aanschaf van een alu NP foil heb ik mij deze zomer bezig gehouden met het leren foilen .

Dit heb ik gedaan met een oude fanatic falcon 122 . Deze was standaard voorzien van een deep TB .
Zelf heb ik de bovenkant van het dek versterkt met een extra laag glas en een inox plaat.
Na twintig sessies was er nog niets met het board gebeurd.

Wat het foilen betreft , na enkele keren had ik het redelijk onder de knie (gijpen niet bij geteld).
Vooral het zoeken naar de juiste houding en giek stand om het dolfineren te vermijden was belangrijk .
Met mijn loft 5.4 lip wave had ik er de beste controle over (foilen bij 10-12 knopen)
Eens je een goede stance hebt gevonden lukt het aardig om over het water te vliegen .
Dit geeft best een sensationeel gevoel maar hard ga je er niet mee .

Als je echt wil knallen op een foil zul met grotere zeilen moeten werken .

Ondertussen is de foil weer weg ...
Het zweven over het water is fun, maar wat ik miste was de drive vanuit de golf en het spelen .
Ik heb de foil ook een keer onder mijn rrd fsw 108 gezet (speciale adapter gemaakt naar powerbox) maar dat werkte van geen meter.

Ik denk wel dat er een toekomst is voor foilen en vooral dan in het slalom en course varen ,het is knap om te zien hoe de ontwikkeling gaat.
Low wind cruisen is leuk, maar met 12 knopen kan ik met het zelfde board en een grotere lap goed varen zonder het gevaar een peperdure foil in een oesterdam mosselbank te rammen.

Voor de rest keep on foiling

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » do sep 14, 2017 4:05 am

Zelfde ervaring eigenlijk. Foilen is pas fun als je gaat voor maximum performance bij low tot medium wind als alternatief voor een formula ..... upwind, down wind etc ..... maar dan heb je idd een breed board nodig , een performance foil en zeilen 8.6 / 7.8 . Op deze manier elimineer ik het gebruik van mijn 11 en 12m formula zeilen. Is ook wat masten en gieken minder.

Hieronder nog wat feedback van Patrice (Exocet) over zijn ontwikkeling en wat fotos va zijn laatste dedicated foilboards die dit weekend officieel zullen voorgesteld worden.

Hi Koen,
the last 3 month i have been modifying sails then boards and then give feedback on the foil as my cruising speed was increasing, the biggest improvement with the combination of flatter deck and tight sail is the control and ability to increase the wind range, with 7.8 16/17 knots was getting quite tough, now in 25 knts i can go around without any issues, harness lines went from 26cm to 32cm at the moment
Now with those new boards and the next prototype sails that are coming it will be a new game, angle upwind is just ridicilous as well as straight down wind, really enjoying it
Damien on the first day testing the first proto and sail manage 28 knts in top speed and over 26 on 500
i am about 1 knot slower than him as i really started foiling on those things in june but it is really moving now
thing is with those new design of board and sail is that it makes it much easier to drive thru the jibe and come out clean
Soon you will see by yourself on the video's how stable the package is :)

Cordialement, Best regards

Patrice
Bijlagen
exo foil.jpg
RF foil 3.png
RF foil 2.png

jordansz
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jordansz » ma sep 18, 2017 11:09 am

Even een vraagje aan jullie experts.
Heb alles doorgelezen maar waar in nederland kun je nu eigelijk foilen zonder kans op vastlopers.
Ik denk dat het veluwemeer uit den boze is? Zie wel veel foils met verschil in hoogte sommige zijn ruim een meter diep.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » ma sep 18, 2017 11:31 am

Groot deel van Markermeer heb je geen vastlopers, behalve dan als er waterplanten zijn.

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » ma sep 18, 2017 6:33 pm

Oolderplas bij Roermond overal diep zat.

Radical Rob
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: RRD & North shizzel.

Bericht door Radical Rob » di sep 19, 2017 5:18 am

Haringvliet @ vuurtoren Hellevoetsluis ook top van Oost- tot Westen wind! :cheer:

WindSurfBoy1999
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gunsails en Angulo

Bericht door WindSurfBoy1999 » di sep 19, 2017 4:26 pm

Heb al een stuk of 10 keer gefoiled aan de kabbelaarsbank. Gaat prima als je gewoon op de boeien let. Als je daar vaak komt weet je ook wel alle ondieptes uit je hoofd.

pim46
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 86 & 113 | Ram F9 6.8 7.8 | Daytona 6.0

Bericht door pim46 » wo sep 20, 2017 6:35 am

Westeinderplassen

martijn73
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door martijn73 » wo sep 20, 2017 10:10 am

Schildmeer

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark » wo sep 20, 2017 5:56 pm

Kraaijenbergse Plassen, grintplas, diep met schoon water en geen wier.

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door WhiteofHeart » vr sep 22, 2017 8:06 pm

Ik heb zelf sinds ik de foil heb nog maar 1x slalom gevaren. Ik ben het niet eens met de stelling dat foilen alleen met licht weer leuk is als alternatief voor formula. Het gevoel van vliegen is geweldig. Ik heb in tijden niet zo veel plezier meer in het windsurfen. Het is heerlijk om zo veel nieuwe dingen te leren (en om de showman van de plas te zijn). Daarbij vind ik het gevoel van gewichtloosheid zo heerlijk. Het gaat allemaal zo makkelijk als je in de lucht bent, kost geen kracht meer. Ik had deze ervaring al toen ik voor meer wind een freestylesetje erbij kocht, maar op de foil helemaal!

Als laatste misschien is het wel makkelijk dat ik met een 4.8 idol ltd vanaf 13/14 knopen kan vliegen en vanaf 18 knopen ofzo op het freestyleboard weg kom en kan houden tot 25 knopen. Dat betekend dat 1 zeil mij de range 13-25 knopen geeft, zonder ooit echt heel hard te hoeven werken. (7.8 met een 85cm en 70cm board doet voor mij met 83kg hetzelfde, maar dan wordt het op een gegeven moment wel heel eng en zwaar)

Het verhaal dat je met heel weinig wind een heel klein zeil kan varen is naar mijn idee wel een beetje een fabeltje. Ik heb het idee dat je alleen veel sneller van een groot zeil naar een kleiner zeil kan overstappen. Met 8-10 knopen pak ik op de foil 7.8, maar ik kan dus al vrij snel naar een zeiltje onder de 5m toe! Ik heb nog niet gefoiled met zeilen groter dan 7.8, maar ik verwacht dat hoe zachter het waait, hoe dichter je bij de normaal ook benodigde zeilmaat moet gaan zitten om weg te komen.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » za sep 23, 2017 11:18 am

Ik heb geen ervaring met het foilen maar wat mij wel opvalt is dat er op de tweedehands markt net zoveel vooraad is als in de shops 🤔
Ik krijg het idee dat er veel zijn die het willen proberen en het na een paar keer al wel weer gezien hebben om welke reden dan ook.
Zo heeft ook een ieder zijn beleving aan het foilen, want onlangs las ik van iemand die hem na een paar keer weer te koop zette omdat hij de dynamiek van het boardje op het water miste, zoals whiteofheart dat juist weer eindeloos vind.
Ik houd het voorlopig maar gewoon met mn plankie, vinnetje en zeiltje heb ik nog ruim dan voldoende plezier van.
Maar of het de toekomst heeft betwijfel ik 🤔

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » za sep 23, 2017 1:57 pm

idd dat omschrijft mijn gevoel ook @Reindt!
Zodra ik zon foil in het buitenland kan testen (Garda ofzo) ga ik weleens kijken of het wat is voor me, voor mijn surfspots normale Makkum en Horst is het sowieso een nogo met een foil vanwege ondiepte en/ofwier

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door WhiteofHeart » zo sep 24, 2017 9:39 am

30 september kan je foils proberen op de westeinder! Esther de Geus organiseert een slalomclinic of iets in die trant en neemt foils mee om te testen! Kijk even op de facebook van esther voor meer info! Kosten 50€.

Daarbij, als je mij ziet varen op de westeinder (loke/FF132/northsails) mag je altijd vragen of je een rondje kan doen!

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » di nov 07, 2017 10:40 am

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » do nov 23, 2017 2:33 pm

Als ik het Sailsworks verhaal hoor, tighter leesh, smallere masthoes, minder mastcurve, dan twee cambertjes (of meer) dan doet mij dit denken aan de oudere Freeracezeilen (jaren 90). Deze hadden ook zo geen losse leesh, hadden twee of meerder cambers (soft cambers bij North die nooit rotatie problemen gaven) in een smalle masthoes en veel minder mastcurve.

Het is zomaar een idee/gedachte, zouden die oude racezeiltjes (vb RX1, RS1, oudere VX, V6, V8 e..) toch nog een functie kunnen krijgen als ze de tand des tijds over leeft hebben ?

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » do nov 23, 2017 3:29 pm

Lijkt inderdaad heel veel op de eerste North Sails race zeilen die St vdB op Maui is gaan ontwikkelen met David Ezzy
(Die met de gekleurde strepen diagonaal naar het uiteinde van onderliggende lat , denk Zomer 1986 ...

Minder mastkromming -- meer dynamische mast soft rotatie , een ramp een keer overpouwered ...

Plaats reactie