Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Windfoil ontwikkelingen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

PIR3lly
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door PIR3lly » ma mei 01, 2017 10:50 am

Ook ik kijk al een tijdje naar de windfoil opties. Vooral de prijs was voor mij een obstakel. Maar met de prijzen voor bijvoorbeeld bovenstaande horue, wordt het ineens wel interessant.

Het enige waar ik nog een beetje mee zit is de vinbox.
Ik heb 1 board die ik kan gebruiken, een JP slalom 78 uit 2013. Deze wil ik natuurlijk graag heel houden. Varen doe ik op de Langeraarse plassen, waar het overal diep genoeg is.
Moet ik nu de box verstevigen voor het gebruik met foil, of is het niet heel dringend nodig?
En wat houdt precies zo'n versteviging in? Wat zouden de kosten daarvan zijn?

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » za mei 06, 2017 9:37 am

@ PIR3LLy schrijft; Moet ik nu de box verstevigen voor het gebruik met foil, of is het niet heel dringend nodig?
En wat houdt precies zo'n versteviging in? Wat zouden de kosten daarvan zijn?

Een bestaand board waarvan de deep tuttlebox achteraf versterkt dient te worden is naar mijn mening niet mogelijk. Weliswaar zou op de bodem en het dek enkele lagen carbon/epoxy gelamineerd kunnen worden, maar dat zal constructief niet veel opleveren.
Horeu verkoopt ook versterkte boxen die je zelf kan inbouwen. (persoonlijk vind ik deze boxen in combinatie met hardschuim niet geweldig)
Echter biedt deze of een zelf gemaakte vinbox wel de mogelijkheid om die in te bouwen in een nieuw te bouwen board of eventueel een oud board waar bijvoorbeeld nog een powerbox in zit! Verder is het ook mogelijk om een oud board op de kop te tikken met een deep tuttlebox. (heb zelf onlangs nog een AHD gescoord voor €40,--)
Aan de andere kant kun je het er ook gewoon op wagen met je JP slalom 78 uit 2013 . Op You Tube zie je vele verschillende oudere boards waarbij het ook goed gaat.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5
Contacteer:

Bericht door Nelis » za mei 06, 2017 8:13 pm

Naish komt met innovatieve shizzle!

En de Fransen hebben al een review!

PIR3lly
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door PIR3lly » za mei 06, 2017 10:13 pm

@Rob Rock,
Bedankt voor je reactie. Ik heb besloten om samen met mijn buurman 1 horue foil te kopen. We wonen aan het water, dus hebben genoeg mogelijkheden om het te oefenen. Mijn board staat als reserve. We proberen het eerst met zijn iets oudere ahd board. Als het goed bevalt gaan we wel naar wat betere oplossingen zoeken...

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » za mei 20, 2017 8:04 am

Facebook thevirus fins...
Screenshot_20170520-085733.png

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » za mei 20, 2017 12:25 pm

De ontwikkelingen op foil gebied zijn in volle gang. (@thevirusfins wing)
Op de foto staat een een test vleugel van eigen makelij die gisteren even is uit geprobeerd. De hoek van de vleugel moet worden aan gepast, maar hier ga ik nog veel van verwachten met name onder choppy condities.
Gisteren een foil van een gerenommeerde Nederlandse kitefoil bouwer in handen gehad met een zeer uitzonderlijk profiel (het is nog geheim) en deze kite foiler was hier lyrisch over. En wat hij op het water liet zien bevestigde dat ook.
Bijlagen
IMG_1707.jpg

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Angulo-RRD-GUN sails- JP speed

Bericht door patrick91 » za mei 20, 2017 12:55 pm

Hoorde aan het water "straks hebben we allemaal zo'n ding voor light wind". Ik ben er nog nooit positief over geweest maar misschien is het wel zo.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za mei 20, 2017 1:26 pm

In de Duitse Surf deze maand ook aandacht voor het foilen en zijn er verschillende gevaren+ beschreven. :)

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl
Contacteer:

Bericht door christiaan1111 » za mei 20, 2017 2:48 pm

Die test in de Duitse surf net gelezen in de shop. Jammer dat ze alleen eigenlijk van de "beginnende" topmerken wat testen.

oossie71
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Flikka SL88 Starboard Isonic 97/117 VdB Wave Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins
Contacteer:

Bericht door oossie71 » za mei 20, 2017 4:43 pm

als ik de PWA wedstrijd zo heb gezien via de live stream, vind ik dat foilen maar niks... t ziet er tam uit... meesten staan er als het ware verkrampt op en in houdingen die niet echt bijzonder lekker overkomen. Enige uitzondering is die van Naish en het lijkt erop dat die goed in balans is, board is ook specifiek en de foil staat niet op de standaard vin positie, en dat is denk ik de richting die foilen op kan gaan, specifieke boards met foil. De conventionele board setup lijkt een compromis die niet fijn werkt. Maar goed dat is de blik vanaf de kant, nog nooit zon ding gevaren, binnenkort op Torbole eens kijken of die van Nash te huur is

Om te proberen een keertje leuk wellicht.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za mei 20, 2017 7:00 pm

Ik heb heel kort op een Sup met foil gestaan en het is lastiger als het lijkt omdat je naast sturen over lengte en breedte as nu ook de hoogteas hebt. Ik denk dat met windsurfen ook niet vanzelf gaat.

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl
Contacteer:

Bericht door christiaan1111 » za mei 27, 2017 3:03 pm

Vandaag voor de eerste keer met een Starboard GT Foil geprobeerd.
Wat een fucking vette ervaring!!!! Dat moment dat het begint te vliegen en het helemaal stil word om je heen.
Dat moment dat je daarna keihard op je bek weer gaat. Heerlijk!
Maar ook al redelijk wat meters kunnen blijven foilen na een paar rakken, schat zo'n 2 tot 300 mtr rakken. Helemaal top.

Ik denk dat ik er zeker eentje ga aanschaffen over een tijdje

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Angulo-RRD-GUN sails- JP speed

Bericht door patrick91 » zo mei 28, 2017 8:34 am

Zulufins is overigens ook bezig met de ontwikkeling van een vin met een wing als ik het zo mag noemen zoals thevirus.
De naish setup ziet er ook erg goed uit!

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » ma mei 29, 2017 2:25 pm

Heel interessante foil races op de Defi 2017 en zelfs tijdens de 'officiele" long distance fun race normale windsurf "vin" boards tegen foils en Julien Bontemps won met zijn foil .....

Mijn take : Foils zijn pas echt interessant als we ze kunnnen varen op bestaande slalom planken met bestaande slalom zeilen en dit als lichtwind alternatief voor bijv FW . ALs er bovenop de foil moet geinvesteerd worden in speciale boards en zeilen , dan gaat het de verkeerde kant op.

Daarenboven wil je pas echt 2000 euro neertellen als je weet dat wat je koopt ook volgend jaar nog competititef is . We willen niet in een materiaalslag terechtkomen als bij de FW ontwikkeling die de race sport bijna de das omdeet : elke jaar een board die 3 cm breeder was en die alle andere over klaste .

Ik kijk echt wel uit naar wat de foil ontwikkeling ons nog gaat brengen .... kijk naar de zeilwereld waar zelfs monohull mega yachten er hun voordeel meedoen.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark » ma mei 29, 2017 2:29 pm

Xantos
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Xantos » do jun 01, 2017 10:06 am

Antoine Albeau die wat tekst en uitleg geeft...

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » do jun 01, 2017 5:30 pm

Van eind vorig jaar, maar wel relevant :

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er » wo jun 14, 2017 4:17 pm

Promofilmpje JP is online.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5
Contacteer:

Bericht door Nelis » wo jun 14, 2017 8:19 pm

Ik zie het over een paar jaar nog gebeuren dat je een inflatable board met harde achterkant (zoals Nove Nove) hebt en ook een veel compactere 3 of 4 delige mast en giek. Dan een Superfreak achtig zeil dat je je niet hoeft te rollen met latten die ook weer uit meerdere delen bestaat. Je pakket is dan max 110 cm lang en 50 cm hoog en kan zo als normale baggage mee en je kan OVERAL dan Foilen op vakantie of waar ook ter wereld!

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » do jun 15, 2017 8:51 am

RRD heeft al een proto van een zeil dat je eerst dubbel vouwt en dan pas oprolt waardoor het een stuk korter is om mee te nemen. En ik heb fotos van de proto giek gezien die ook uit meerdere delen bestaat. North heeft al een 3 delige mast, maar denk dat die ook nog aan de lange kant is om mee te nemen.

Plaats reactie