Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Windfoil ontwikkelingen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door FroukeW » zo jul 23, 2017 10:20 am

Is er ook al een richtprijs?

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » zo jul 23, 2017 10:42 am

Ondertussen al 6 sessies achter de rug met de NP-F4 . Heel veel geprobeerd en proberen te ontdekken het y=F(x) van het foilen.
Begint goed te lukken, kan ongeveer 1 km op de foil blijven, alle richtingen zijn mogelijk, bijna een foiling jibe gedaan. Super overpowered gevaren en onder powered gevaren met zeilen 7.0 en 7.8 op 2 boards exocet formula en RS6. Zowel met de kleine als met de grote vleugel gevaren.
MAAR ......
Foilen is vrij technisch, die foil genereert een enorme kracht en er zijn een aantal heel belangrijke elementen : 1) je voet MOET vlak staan zodat je ook op de hiel kan duwen. Dit is een must om de foil te controleren. 2) Als je wil snel gaan, upwind en grotere zeile varen, dan heb je breddte nodig (= hefboom) in de achterste voet. 3) mastvoet positie, voeten positie moet I balans zijn tov de foil zodat je eens op snelheid met een klein duwtje avhteraan op de voet mooi op de foil komt.

Voor 1) kan je de voetbanden meer inwaards brengen, maar dan verlies je hefboom. Met een breed genoege plank zoals een FW dus geen problem. Op mijn RS6 dus wel. Hier ben ik winglets voor aan het maken.
Voor 2) zonder breedte achteraan kan je niet zoveel snelheid maken en word het foilen minder stabile
3) tot nu toe altijd de mastvoet volledig achteraan, zou zelf nog iets meer kunnen.

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » zo jul 23, 2017 10:50 am

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » zo jul 23, 2017 10:52 am

Op mijn RS6 kon ik met de normale voetband positive en rail shape de foil heel moeilijk controleren, daarom ben ik achterste voet winglets aan het maken zodat de voet vlak komt te staan en voldoende naar buiten.

Teekidiezie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Teekidiezie » zo jul 23, 2017 11:30 am

Ik vaar nu al een maand met de alu NP versie op een oude falcon 122.
Het begint bij mij ook al aardig te gaan, maar heb steeds meer het gevoel dat de mast van de foil beter tussen de voorste en achterste voet staat , nu staat die aan de achterste voet .
Breedte van het board is inderdaad wel belangrijk, de eerste keren foilen was met een een falcon 110 en daar wast het beduidend moeilijker om het board in de lucht te krijgen .

Heb ook het gevoel dat ik met mijn 5.4 lip wave beter controle kan houden e sneller vertrek dan een 6.3 oxygen .

Koen die extra tips die je maakt lijken mij ook wel en goed idee , ik ga er proberen te maken dat de achterste voet nog meer naar achter kan.

Ondanks de crashes blijft het wel fijn om het foilen te leren .

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » zo jul 23, 2017 12:20 pm

Ik kan natuurlijk enkel spreken uit ervaring met de NP-F4 , die wel vrij technisch zou zijn.
Ik merkte wel dat met de kleine vleugel je echt eerst snelheid moet maken en dat balans meer naar achter moet . Er zijn echt 3 soorten vaarstijlen.... een waar je meer boven de plank staat en met een kleiner zeiltje vaart en dan de vaarstijl waar je echt hangt en het board zelf een beetje tegen kant . Voor die laatste heb je dus echt die breedte nodig . De snelheid die je dan kan maken , vooral in chop is indrukwekkend. Het is wel nog dikwijls dat je op de rand van kontrole bent en dat je te hoog gaat en dus lift verliest. Katapults komen dus zeker in het begin veelvuldig voor. Een goeie foam rond de mast of een node protector doen wonderen. Ik moest mijn FW neus als eens herstellen .

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » zo jul 23, 2017 12:21 pm

Dit helpt ook enorm
Bijlagen
IMG_7920.JPG

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » zo jul 23, 2017 9:50 pm

Het foilen is inderdaad vrij technisch, maar dat komt natuurlijk ook omdat er een andere houding/vaarstijl wordt vereist en acties deels een onmiddellijk gevolg hebben en andere acties juist vertraagd reageren en ook langer door werken. De fijne motoriek is belangrijk. Zodra dit automatisch gaat begint het relaxed varen.

@ Teekidiezie, "ik ga er proberen te maken dat de achterste voet nog meer naar achter kan". Ik heb ook een oude falcon 122 en had het zelfde probleem, maar omdat mijn hoofdvleugel verstelbaar is was het probleem gemakkelijk opgelost. De hoofdvleugel 2 cm naar voren.
In het algemeen denk ik dat je niet zomaar elke foil onder elk willekeurig board kunt schroeven. Tenzij daar iets aan te verstellen valt.

De breedte van een board is niet erg belangrijk, omdat een breed board net als een relatief smal board het zelfde doen. Bij een breed board gaat het vanzelf. Je staat op de buitenkant, hangt een beetje aan het zeil en zonder dat je er iets voor hoeft te doen geef je druk op de mast.
Bij een smaller board zoals ik die prefereer geef ik actief (vin)mast druk wat naar mijn smaak ook een natuurlijker windsurf gevoel geeft. Daarnaast vind ik dat wanneer je een board van 80 cm breedte hebt of meer je net zo goed een grote lap zeil erop kan zetten.
En bij veel wind vangt een breed board veel meer wind.

De deels onnatuurlijke houding die windfoilen geeft door wel het zeil achterover te trekken, maar zelf rechtop te blijven staan (wat het inhaken ook lastig maakt) is de oplossing voor de meeste foilers inderdaad om de mast positie helemaal naar achteren te plaatsen en door het board een beetje schuin te drukken met de hakken, waardoor de foil weer meer power geeft en ook oploeft- en het gehele tuig weer iets naar voren kan om het weer in een natuurlijkere positie te brengen. (ik verwacht dat in de toekomst de mast (van de foil) voor de vinkast wordt gemonteerd. In windsurfland gaat alle ontwikkelingen langzaam en wordt alles van een ander wat blijkt te werken gekopieerd. Vind het ook wel grappig dat Zeeko nu ook een plaat aan de tuttlebox heeft net als mijn foils)

@ Frouke W De meeste producenten zijn halverwege hun product al bezig met marketing, doelen, targets, marge, etc Hoewel ik al meer als 25 jaar ondernemer ben is geld verdienen voor mij nooit een drijfveer geweest, maar gezien de complexiteit van mijn foil zal deze niet tot de goedkoopste gaan behoren. Aan de andere kant is de mogelijkheid voor de doe het zelfer er om bijvoorbeeld alleen een mast te kopen en de rest zelf te maken. En dat scheelt wel in de portemonnee.

Vanmiddag nog even op Horst proberen te foilen met een mini mastje, maar na een driehonderd meter lopen door het ondiepe water had ik het wel bekeken. Zou wel even leuk geweest zijn om andere surfers met dit schouwspel op die locatie te verrassen. Maar goed, mijn kids op de tandem stalen al de show.

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » ma jul 24, 2017 12:48 pm

Rob, heel zinvolle dingen die je zegt.
Voor mij blijft het belangrijk dat ik kan foilen met hetzelfde board als waarmee ik kan windsurfen en hierdoor het aantal boards en zeilen kan beperken.
Vleugel x-positie (lengte) zou inderdaad moeten regelbaar zijn , ander alternatief is werken met je voet en mast positie.
De windsurf boards zouden standaard hun mastrail 5 cm naar achteren moeten plaatsen. Eigenlijk windsurt iedereen vandaag in de achterste helft van de mastrail. 5cm naar achter zou zeker moeten lukken. En dan 1 foil strap positie erbij die iets meer naar binnen is en achteraan iets meer naar achter.

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » ma jul 24, 2017 1:00 pm

Even vergelijken wat de man met de meeste ervaring in deze sport te vertellen heeft ...

http://www.naishfoils.com/

Hé Koen , terug in Knokke of nog steeds in China ?

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » ma jul 24, 2017 10:52 pm

Al 2 jaar weer in Knokke , maar wel nog regelmatig in china , India , US voor het werk.

Wat betreft het foilen heb je echt 2 manieren:
De eerste is zoals je chill planeert op een wave boardje. De andere manier is zoals je voluit gaat op een slalom-raceboard. Bij het foilen is het verschil nog groter . Het enorme potentieel is bij het performance foilen omdat daar enorme acceleratie en snelheden met te bereiken zijn ..... is wel te zeggen als je het onder controle kan houden.
Vandaag nog met FW ,7.9 en NP-F4 grote foil . Eigenlijk terug op randje overpowered. Aanlandige wind, dus toch een beetje swell/chop. Hoe die foil daar door snijd zonder snelheidsverlies..... maar toch ook weer wat katapulten gehad door dat ik te hoog ging of the scherp oploefde.

bartws
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door bartws » wo jul 26, 2017 8:13 am

Welke boards zijn er nu eigenlijk geschikt voor Windfoil? is dat alles met een TuttleBox of moet er nog op andere zaken gelet worden. Zelf ben ik op zoek naar een groter board naast mijn JP Supersport 69. Nu denk ik aan een Supersport 137 of aan een Speedster 85 te denken. Beide hebben een TuttleBox maar kan ik daar een short mast Windfoil onder plakken of kan er beter naar een JP HYDROFOIL 137 gekozen worden.
Lokatie is vaak Strand Horst waar alleen na een kleine 400 meter wandelen (of zeewolde kant) foiling mogelijk is. of Grevelingen of Lauwersmeer zijn de andere favoriete lokaties. Board moet ook normaal te varen zijn.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » wo jul 26, 2017 11:21 am

@ bartws, Grofweg zou ik zeggen dat op alle boards te foilen is, maar dat is iets te makkelijk omdat er toch wel verschillen zijn die mee tellen. Mijn lieveling foilboard is 68cm breed en heeft ook een relatief brede tail waardoor de voetbanden ten opzichte van de hartlijn van het board niet veel verschilt. Om het board op de juiste vlieg hoogte te houden geef je subtiel een beetje druk of op de voorste voet of de achterste voet. Nu heb ik ook een oude Falcon 125 en die is (uit mn hoofd ) 80 breed en heeft een relatief smalle tail waardoor het verschil met de voetbanden veel groter is. Dit board vind ik veel moeilijker varen, omdat wanneer de druk op de voorste voet wordt gezet het board tevens iets oploeft en dat dient dan weer gecorrigeerd te worden wat het foilen op dit board (voor mij) wel veel lastiger maakt. Dit probleempje ga ik aanpassen door de voorste voetband iets verder naar binnen te verplaatsen.

In de Duitse Surf nr6 staan een achttal foil boards afgebeeld en daarvan heeft de helft de voetbanden wel redelijk op 1 lijn staan en wat verder opvalt is dat de smallere boards de voetbanden verder naar buiten hebben en de grotere boards weer verder naar binnen. Het JP foil board heeft de mast track beduidend verder naar voren dan de overige boards. Dit board is ook verreweg het breedst. In de Duitse Surf nr 7 geeft Sebastian Kornum tips over het foilen. Daar is ook een you tube versie van!

Wanneer ik de afbeelding van de JP Supersport 69 zo bekijk zou ik zeggen perfct om mee te foilen alleen heeft dit board een powerbox en daar is nog geen foil voor te krijgen.
Criteria voor een foilboard zijn met name volume en breedte. Echter om aan te planeren is veel breedte niet per se noodzakelijk, omdat er ook een mega vin (bedoel niet de vleugel) onder het board zit die met de minste of geringste druk het board doet planeren waardoor je daadwerkelijk kunt gaan foilen.

Mijn gehele windsurf set zou kunnen bestaan uit 1 board (68 breed 120 liter) 3 zeilen 7.3 - 6.3 en 5.4 voor als nog 3 masten, 1 giek en 2 vinnen en natuurlijk de foil.

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » di aug 01, 2017 8:17 pm

Je kan op 2 manieren foilen :
1) met relatief klein zeil, gewoon op de foil , positie rechtop boven de foil . Te vergelijken met juist planeren op een wave boardje
2) performance foilen, met groter zeil, breeder board en nodige hefboom, hangend aan het zeil bijna net als je met een performance slalom windsurf doet. Hier voor heb je breedte nodig.
Onderstaand board concept lijkt sterk op een FW (breedte) maar geoptimaliseerd voor performance foilen. Dit is volgens mij de weg te gaan.

http://www.tillo-international.com/?page_id=442

Dus als je een FW neemt en daar wat bijkomende meer inward strap posities neemt, dan kom je dicht.
Een FW heft normal reeds bevels vooraan een een goeie V/concaaf voor als je diep downwind gaat in chop/swell . Dit helpt ook bij foilen als je plots lift verliest door pilotage fout (te hoog).
De board oppervlakte van een 100cm breed board speelt zelfs bij veel wind niet echt in het nadeel omdat je het board toch vlak moet houden en de oppervlakte ook voor lift zorgt die naar mijn gevoel stabilizerend werkt tov het enorme swing gewicht dat je hebt. Mast voet van ee klassieke FW zou 5 cm naar achter mogen om ideal te zijn. Voetbanden 4-5cm meer naar binnen
Bijlagen
Windfoil-100-2017-presentation-1_1.png

Xantos
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Xantos » ma sep 11, 2017 7:57 pm

Ik zou het foilen heel graag eens willen proberen, ziet er fantastisch uit. Was aan het kijken naar de alu foil van NeilPryde omdat die qua prijs nog enigzins te betalen is. Ik heb een Futura 133l - 76 cm breed, is die te gebruiken hiervoor? Enig idee of en hoe snel ik de vinbox van dit board omzeep help of valt dat wel mee? Tips?

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » di sep 12, 2017 10:12 am

Je hebt voor de foil een deep-tuttle box nodig. Jouw Futura heeft een gewone tuttle.
Je kunt de foil van Neilpryde met alu mast en glasfiber vleugel momenteel testen aan de Oolderplas bij windsurfcenter Roermond. Daar kun je ook een geschikt board bij lenen/huren.

bartws
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door bartws » di sep 12, 2017 10:33 am

Op rrn Facebook pagina las ik net dat de HydroFoil 135 in expoxy aankondigd.

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » wo sep 13, 2017 9:26 am

Ik heb sinds eind augustus een lokefoil en ik vind het eigenlijk helemaal niet zo lastig. Ik vaar hem op een 135 fanatic falcon uit 2013, en heb alleen bij DJ de box laten versterken (wat hij top gedaan heeft trouwens!) Verder geen modificaties. Vaart als een zonnetje. De eerste sessie gelijk al 200m gevlogen, en nu kan ik (na 5 sessies) zo lang blijven vliegen als ik wil. Zelfs een paar keer bijna doorgefoiled gegijpt (touchdown in het midden en dan weer onhoog) ik heb hem gevaren met 7.8 warp en 4.8 idol ltd, waarvan ik dat tweede zo veel lekkerder vind varen, ik zet dan wel mijn voetbanden achter ietsje groter. In het begin wat controleproblemen, maar dat is een kwestie van de goede mastvoetpositie vinden! Daarna niks meer aan de hand. Afgelopen 2 sessies geen enkele crash meer gehad.

Wat ik bedoel te zeggen: Als je twijfelt over het kopen van een foil omdat je bang bent dat je het nooit leert, het leren gaat vanzelf en je hebt het vrij snel door. Het was voor mij veel simpeler dan het lijkt. Een vriend van mij heeft eigenlijk dezelfde leercurve gehad, ik vaar nu 4-5 jaar, hij 2 jaar. Eitje dus dat foilen. En naar mijn idee niets technisch aan (het gewoon vliegen bedoel ik dan). Ik ben wel nog steeds aan het leren, en dat maakt het zo leuk, alleen de basis heb je zo!

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gerrovich » wo sep 13, 2017 11:19 am

Vraagje voor de ervaringsdeskundigen :
Omdat ik in de zomer steeds op reis ga naar een plaats waar weinig wind is, heb ik wel interesse in het windfoilen. Een nieuw board en foil aankopen, kosten direct een aardige som. Na het lezen van dit draadje trek ik volgende conclusie :

Ik koop een oud board (formula, slalom) met een deep tuttle box, eventueel de voetbanden verplaatsen. Ik koop een foil (goedkoopste rond 799 euro) en ik kan beginnen foilen voor een bedrag onder de 1000 euro.

Of is dit wat te kort door de bocht?

grtz

Koen B-12
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Koen B-12 » wo sep 13, 2017 11:23 am

Je hebt dat goed gezien, maar wel de vinkast versterken. De mijne heeft het na 10 beurten uiteindelijk toch begeven.
Laatst gewijzigd door Koen B-12 op wo sep 13, 2017 11:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie