Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

MUF Delta

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Avanti Sails
Contacteer:

MUF Delta

Bericht door Hans Kleingeld » ma nov 14, 2016 6:21 pm

Nu het winterhalfjaar is aangebroken is het winterpeil ingetreden in het IJsselmeergebied. Ik vaar al jaren met wierfinnen van Hurricane/Tribal en MXR. Met die wierbalen en zeer ondiepe water zie ik de MUF-delta als een nog veiliger optie, waarbij je een stuk korter kunt varen dan de bovengenoemde wierfinnen. Ik ben benieuwd hoe de MUF-delta zich verhoudt tov normale wierfinnen. De Delta fin is bedoeld voor de Futura 104 (70 breed) icm 6.2 en 6.8.

MUF-site

- Is er verschil in vaargevoel?
- Hoeveel korter vaar je de MUF? De site geeft wel indicatie, maar klopt dit ook? De site geeft circa 22 cm aan.
- Wat is het verschil tussen carbon en G10 voor de prestaties?
- Presteert de fin goed als speedfin (hoeft geen Z-fin performance oid te zijn)?
- Hoe doet de fin het in chop?

Rob B
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Falcon Speed, Mistral speed 55 en JP FSW 84. Gaastra Vapor 5.5. Loft blade 6.2, 7.8 en 8.3

Re: MUF Delta

Bericht door Rob B » ma nov 14, 2016 7:14 pm

Ik heb zelf de MUF delta 23 slalom.
Ik heb hem gevaren onder een 62 cm slalomboard en onder een 74 cm slalomboard.

- Ja er is duidelijk een verschil in vaargevoel. De vin kan minder druk aan dan een echte slalomvin. Dus iets minder zwaar op je achterste voet leunen....

- Gijpen gaat beroerd omdat de vin dan onvoldoende druk heeft. Het board wil dan graag rechtdoor.

- de 23 cm zou volgens mij wel moeten kunnen voor jouw board.

- Ik heb alleen de G10 versie het enige verschil zal het gewicht uitmaken omdat van flex en twist absoluut geen sprake kan zijn met deze outline
- Hij is voor mij snel zat en in de omstandigheden waarin ik hem gevaren heb niet veel langzamer dan mijn reguliere slalomvin onder dit board.

https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... 7&uid=5344

- In de chop lift hij het board niet zo mooi als een goede slalomvin dus dat is wel wat bonken geblazen. Maar aan de andere kant, als er aardige chop staat is het water ook wel diep genoeg voor een reguliere vin.

Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Hans Kleingeld » ma nov 14, 2016 8:16 pm

Rob B schreef: Ik heb hem gevaren onder een 62 cm slalomboard en onder een 74 cm slalomboard.
Bedankt voor je reactie Rob

Hoe beviel de 23 Delta met je 74 en welke zeilgrootte voer je toen?

Ik heb wel gehoord/gelezen dat de carbon-versie dunner is, maar weet niet of dat zo is.

Rob B
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Falcon Speed, Mistral speed 55 en JP FSW 84. Gaastra Vapor 5.5. Loft blade 6.2, 7.8 en 8.3

Bericht door Rob B » ma nov 14, 2016 8:21 pm

Ik heb de carbon nog nooit gezien of in handen gehad.
Ik heb de MUF altijd gevaren met een 7.8.

Als het harder gaat waaien kies ik meestal voor een kleiner board en een 25 cm delta vin.
Het verbaasde mij dat de MUF net zo gemakkelijk onder een 74 cm breed board vaart als op een 62 cm breed board.
Alleen hoe breder het board des te minder worden de gijpen.

Gijpen kan wel maar dan langzaam en gedoseerd de bocht om.
Als je het door geplaneerd wilt doen gaat hij geheid rechtdoor.

Je kunt hem altijd proberen als je een keer in de buurt van de Grevelingen bent hoor.

BicElectricRock
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: KA Race 7.9/7.1/6.3 JP VI 68 2010, Falcon89 2013
Contacteer:

Bericht door BicElectricRock » ma nov 14, 2016 8:37 pm

Check eens bij boarderzone. Hans van BoarderZone heeft vaak wel vinnen liggen. Mogelijk kun je er eentje testen oid.

ten overvloede: http://www.boarderzone.nl

Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Hans Kleingeld » ma nov 14, 2016 8:42 pm

Ik heb je hieronder 2x gequote omdat het me bijna, maar nog niet helemaal duidelijk is :-)
Rob B schreef: Ik heb de MUF altijd gevaren met een 7.8.
Dat geldt dus voor de 23 delta en 7.8 zowel voor je grote board als je kleine?
Rob B schreef:Als het harder gaat waaien kies ik meestal voor een kleiner board en een 25 cm delta vin.
Is deze 25 cm ook een MUF of bedoel je de 23 cm Delta slalom?

Rob B
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rob B » ma nov 14, 2016 10:19 pm

Die 25 is een C3 Slingshot.

Ik heb alleen de MUF delta 23 en die heb ik altijd gevaren met een 7.8 zeil op zowel het grote als het kleine slalomboard.

Hans Kleingeld
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Hans Kleingeld » di nov 15, 2016 8:57 am

Ok Rob, het is me nu helemaal duidelijk! Hierdoor kan ik mijn keuze wel bepalen.

Bedankt:-)

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » di nov 15, 2016 2:40 pm

Hans Kleingeld schreef:Ok Rob, het is me nu helemaal duidelijk! Hierdoor kan ik mijn keuze wel bepalen.

Bedankt:-)
Hoi Hans,

N.a.v. je vraag per email heb ik je laatst de volgende quote van MUF Duitsland gemaild:

Ich würde die 22er nehmen, die Carbon ist leichter und noch etwas dünner im Profil. Allerdings ist ein Grundkontakt mit der G-10 besser zu verkraften.

Je mail kwam terug en toen heb ik het via Facebook nog verzonden. Nu ik het topic hier zie, krijg ik de indruk dat je het misschien niet gehad hebt. Succes met je keuze.

Hang loose,
Hans

Rob B
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rob B » di nov 15, 2016 5:31 pm

p.s. Ik heb ook de 20 slalom gehad van MUF (bedoeld voor de 90 liter slalom) en die was duidelijk te klein voor alles.
Die 3 cm extra maken dus kennelijk een heleboel verschil.

Ik zou hem dus niet al te klein nemen.

Plaats reactie