Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Houding..... voor meer speed!

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Re: Houding..... voor meer speed!

Bericht door agr64 » do nov 24, 2016 9:38 pm

Is dat verschil nu niet precies het verschil tussen een 'pro(f)' en ons 'amateurs'. Waarbij een 'pro(f)' naast het feit dat hij veel meer surfmeters maakt en z'n spullen door en door kent ook gewoon een boel meer aanleg heeft om het maximale uit een setje te kunnen halen. Voor de autorijders onders ons geldt toch ook (en ikzelf al helemaal niet!) dat we niet allemaal de rij skills van Max Verstappen hebben.

Verder zijn het gewoon topsporters die naast vele uren op het water ook vele uren in de sportschool of aan andere sporten besteden en ook dat is denk ik een belangrijke factor in de eindsnelheid.

Zelf de laatste jaren via materiaal wel wat snelheid gewonnen, zeer ruwe analyse van mijn eigen surfdata zijn er een aantal zaken die via m'n materiaal een snelheids 'sprongetje' hebben laten zien van zo'n 2-3 km/h:

- switch van stock vinnen naar een iets beter merk (of misschien wel beter passend bij mijn vaarstijl!);
- een maatje kleinere vinnen kunnen varen (8.6m2 nu met 42,5 i.p.v. 45);
- freerace weer terug naar fullslalom boards;
- freerace naar full racezeilen.

Verder heb ik het idee dat de nieuwere slalom boards steeds makkelijker varen en daardoor dus ook harder varen. Dit laatste geldt denk ik voor alle merken en heb zelf recentelijk weer ervaren met m'n net overjarig gekochte 2016 iSonic 124, helaas nog maar 1x kunnen varen maar de snelheid was voor de omstandigheden gelijk hoog, terwijl eigenlijk alles nog verkeerd stond.

Ik blijf m'n GPS gebruiken (al is de accu van m'b Suunto naar z'n kl...) om enig inzicht te hebben in de progressie die ik maak en ook te kunnen zien wat wijzigingen doen maar heb ik niet de illusie dat ik volgend jaar voorbij de 60km/h ga komen....

..enige doel voor seizoen 2017 is het maximale uit elke sessie te halen en te genieten vanaf 5 knt!

OpinionMan
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door OpinionMan » do nov 24, 2016 10:54 pm

Uiteraard is dat het verschil tussen een prof en een prutser hahaha :)

Echter is het voor een amateur zeer leerzaam om eens gezamenlijk op te kunnen varen.
Ook het afgelopen jaar heb ik toch veel geleerd op het water. Het varen met GPS heeft er wel voor gezorgd dat de drive naar hogere snelheden beter tussen de oren is gaan zitten. En hierdoor stijgt de durf ook om deze snelheden te gaan bereiken. En op zich hoef ik niet zoveel snelheid er bij te halen om mijn doelstelling te kunnen behalen. Afgelopen seizoen was mijn max 56,5. Dus 60km/uur zou toch haalbaar moeten zijn lijkt mij.

Wat ik echter het afgelopen jaar toch ook gemerkt heb is dat wanneer ik het zeil echt goed dicht houd het mogelijk is om de set nog langer door te kunnen varen. De angst om te crashen is nog steeds aanwezig maar daar heb ik mij op sommige momenten toch overheen moeten zetten. Alles heeft mijns inziens ook te maken met vertrouwen.

Het probleem met met de 41cm Select RS7 vin (kantelen van het board, bokken, tailwalks) heeft er toe gebracht dat het vertrouwen destijds toch minder werd. De aankoop van de 45cmRS7 heeft dat probleem echter weer volledig opgelost. Ontzettend vreemd en onlogisch in mijn ogen.

Ik ben huiverig voor het constant veranderen van zeilen en boards. Voor volgend jaar heb ik de investering gedaan om 3 nieuwe carbon vinnen aan te schaffen. Helaas heb ik deze nog niet goed genoeg kunnen testen om daar een fatsoenlijk oordeel over te kunnen vellen. Maar wat ik er wel van kan zeggen dat de acceleratie van deze vin een stuk beter is dan de RS7.

Mijn eerstvolgende investering zal toch echt een carbongiek moeten zijn. Gezien het filmpje op youtube ben ik eigenlijk best geschrokken van de flexibiliteit in mijn huidige giek. Oke... deze is dan ook meer dan 20 jaar oud maar toch... Ik denk dat daar toch heel wat te halen valt.

Wat ik mij in de afgelopen tijd ook heb afgevraagd is het feit of ik niet met teveel downhaul vaar en daardoor teveel druk uit het zeil haal bij lichtere omstandigheden. Ik vraag mij serieus af of ik niet wat minder downhaul moet toepassen of juist wel de downhaul moet blijven hanteren en meer met de outhaul moet gaan spelen. Soms heb ik echt het idee dat het zeil wel wat meer pull mag genereren om zodoende op top nog wat meer te kunnen pakken. Wat daarvan een minder effect is is dat je dan nog vermoeider van het water af komt. Jaja... sportschool... :)

Langere trapeze koorden is ook iets om volgend seizoen naar te kijken. Hierdoor zal ik mijn houding echt moeten gaan aanpassen. Ik sta voornamelijk vrij rechtop met een rechte rug.
Vorig seizoen heb ik heel af en toe geprobeerd om het board wat meer te laten vliegen door met de benen wat minder stijf op het board te gaan staan. Ik kan nog niet zeggen of deze andere houding zoveel voordelen oplevert. Simpelweg omdat ik het nog niet goed genoeg geanalyseerd heb.

Tijdens de testdag heb ik wel de gelegenheid gehad om met een Fanatic Falcon 124 TE en een 8.4 North Warp F2017 te kunnen varen. Over het board was ik aardig te spreken. Het zeil gaf mij nou niet echt het gevoel daarin een grote stap te kunnen maken. Vond dat persoonlijk wat tegenvallen. Maar daarbij moet ik eerlijk bekennen dat in een half uurtje varen daar eigenlijk niks over te zeggen valt. De set was in elkaar gezet en daar was het ook mee gezegd. Het had nogal wat verbeterpunten om het zo maar eens te zeggen.
Wat mij tijdens die testdag wel ontzettend is bevallen was de Carbon giek van Severne. Dat was nogal een stijf apparaat!!

Conclusie:
Nog veel uit te zoeken voor 2017.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » vr nov 25, 2016 9:51 am

OpinionMan schreef:Het probleem met met de 41cm Select RS7 vin (kantelen van het board, bokken, tailwalks) heeft er toe gebracht dat het vertrouwen destijds toch minder werd. De aankoop van de 45cmRS7 heeft dat probleem echter weer volledig opgelost. Ontzettend vreemd en onlogisch in mijn ogen.
Een langere vin kan meer rust geven door de lengte. Maar meestal is het de controle die terug komt door de lagere snelheid :lol:
- Meer vin, meer druk aan de achter omhoog, neus vlakker op het water
- kleinere vin : mastvoet 0,3/0,5cm verder naar voren, om de neus wat vlakker te trimmen (al is dat een regel die niet altijd opgaat)
OpinionMan schreef:Wat ik mij in de afgelopen tijd ook heb afgevraagd is het feit of ik niet met teveel downhaul vaar en daardoor teveel druk uit het zeil haal bij lichtere omstandigheden. Ik vraag mij serieus af of ik niet wat minder downhaul moet toepassen of juist wel de downhaul moet blijven hanteren en meer met de outhaul moet gaan spelen. Soms heb ik echt het idee dat het zeil wel wat meer pull mag genereren om zodoende op top nog wat meer te kunnen pakken.
Downhaul is key, te weinig en het zeil gaat draggy en bokkend aanvoelen. Teveel en je trekt het zeil dood.
Daar komt het stukje ervaring van de PRO bij kijken.
Ik ben zelf van mening dat de gemiddelde windsurfer er 1 jaar over doet om de trim van een zeil te vinden. (1.)
Mooi voorbeeld is de Warp F2014 7.8 die ik had, verschil tussen min wind en max wind was 0,5cm in de trim!
Daar ben je echt pas na een zomer met veel verschillende sessies achter!
Dat zeil heb ik dan ook 2 jaar gebruikt.
OpinionMan schreef:Tijdens de testdag heb ik wel de gelegenheid gehad om met een Fanatic Falcon 124 TE en een 8.4 North Warp F2017 te kunnen varen. Over het board was ik aardig te spreken. Het zeil gaf mij nou niet echt het gevoel daarin een grote stap te kunnen maken. Vond dat persoonlijk wat tegenvallen. Maar daarbij moet ik eerlijk bekennen dat in een half uurtje varen daar eigenlijk niks over te zeggen valt. De set was in elkaar gezet en daar was het ook mee gezegd. Het had nogal wat verbeterpunten om het zo maar eens te zeggen.
Een test zeil op een testboard en dan maar 30min varen zegt idd niet veel...
Als je mastvoet 0,5cm verkeerd staat om met je gewicht de juiste trim te hebben gaat er echt wel iets fout.
Daarbij heb je een gevoel met andere en oudere zeilen die totaal niet overeenkomen met de Warp F2017.
Zelfs voor mij is dit laatste model ff wennen, veel meer pull naar voren.
Door de slechte weersomstandigheden heb ik niet veel gevaren afgelopen maanden, maar de sessies met de F2017 springen er wel uit.
(en zie daarbij mijn vorige punt 1. :wink: )

OpinionMan
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door OpinionMan » vr nov 25, 2016 2:49 pm

RaymondW schreef:Een langere vin kan meer rust geven door de lengte. Maar meestal is het de controle die terug komt door de lagere snelheid :lol:
- Meer vin, meer druk aan de achter omhoog, neus vlakker op het water
- kleinere vin : mastvoet 0,3/0,5cm verder naar voren, om de neus wat vlakker te trimmen (al is dat een regel die niet altijd opgaat.
Het gekke aan die 45cm vin is... dat deze ondanks zijn 4cm langere lengte veel gemakkelijker dezelfde, of juist hogere, snelheden behaalt dan dezelfde vin maar dan in 41cm lengte. Ook is de gehele set, met 8,4 zeil, beter in balans daardoor. Heb wel eens dagen gehad waarbij het varen gewoon superfantastisch was. Oke, de snelheden waren middelmatig maar dat nam niet weg dat het gewoon een genot was om met de set te varen. Zo lekker in balans was het.

Maar vaak mankeert er toch wel iets aan en neem ik niet de moeite om even wat bij te trimmen. Vooral downhaul is dan een "lastig" iets. Wellicht is een North verlenger met zo'n ratel dan een oplossing...

Met die 41cm vin vond ik het lastig om het set op de laatste 30cm te krijgen. Daarbij snap ik de opmerking van de mastvoet naar voren dan ook niet echt. Mastvoet verder naar voren om de neus vlakker te trimmen? Ik zou de mastvoet juist verder naar achteren zetten om de neus uit het water te krijgen om zo toch op die laatste 30cm te kunnen varen.... Maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd... :shifty:

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » vr nov 25, 2016 6:06 pm

...carbon giek scheelt echt zeker boven de 8m2. Er gaat dan gewoon heel veel minder energie/momentum verloren in het buigen van de giek bij bijvoorbeeld windvlagen.

Mijn ervaring met de ram f8's was dat je ze met minimale neerhalen moest varen en de strap zo strak mogelijk...

Kleine vin en dan mastvoet iets naar voren vind ik eigenlijk niet zo raar, dan licht je board vlakker waardoor de tail van je board minder weerstand zal generen met als resultaat een hogere board snelheid en daardoor geeft de kleinere vin eerder een vergelijkbare druk als een grote vin. Is ook iets wat ik eens verder ga uit testen, vaak laat ik het board als ik met een kleinere vin vaar bij het in planee komen wat langer ruim varen om op snelheid te komen, voordat ik oploef om de verloren hoogte te gaan compenseren.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » vr nov 25, 2016 6:45 pm

Het is een weesrstandsverhaal.
Als je board platter ligt en over het water skimt, heb je minder weerstand als dat je board op de laatste 30cm vaart, maar die aan het ploegen is. Hetzelfde met je zeil, harder trekken betekent niet perse meer snelheid, vaak is het alleen maar harder trekken :roll: .
Ik vaar geen slalom meer, ik heb al die grote zooi verkocht, maar ga nog regelmatig met mijn trifin en een 3 latten zeilen over de 55km op zee, puur door die goed op het water te leggen en qua houding te trimmen.

Los van alle sjizle: belangrijkste knop moet om in je hoofd. Als je bang bent om te crashen trap je onbewust toch op de rem.
Crashen is niet zo,n drama en juist als je de boel durft te laten lopen kan het een stuk harder.

OpinionMan
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door OpinionMan » vr nov 25, 2016 8:25 pm

Het is overigens niet zo dat die 30cm heilig is... ik kijk echt naar achteren om te zien hoe de waterafdracht achter het board is.

Vroeger met de smalle lange boards kon je heel goed zien of je hard ging. Waar ik toen op lette was hoe de 2 kleine boeggolfjes achter het board bij elkaar kwamen. Hoe hoger de gezamenlijke golf was... hoe langzamer je ging. Destijds wist ik al snel dat wanneer ik voor mijn gevoel erg hard ging ik gewoon even naar achteren moest kijken om te checken of dat daadwerkelijk ook het geval was.

Dit bovenstaande pas ik nog steeds toe, echter is het met de cut-outs in het board er niet simpeler op geworden. Het board ligt vlakker op het water, eens. De boeggolven achter het board zijn lastiger om te lezen. Maar desondanks kan ik toch redelijk inschatten of ik hard(er) ga of niet.

Het crashen is al iets wat ik eerder heb benoemd. Durf is een moeilijk te begrijpen emotie/kwaliteit van de mens. Het "laten gaan" van de set is een hele andere benadering van het surfen dan dat ik gewend ben. Vroeger (begin jaren 90) had ik maar 1 plank en 1 zeil. Daar moest ik het mee doen. Overpowered? Doorvaren tot het niet meer kon! Dus dat gevecht met de wind en het proberen zelf in controle te houden van de set zit er ingeslepen. Hierdoor is het moeilijk om te zeggen tegen de set... wil je harder? Succes! Ik kijk wel mee op de display! Die display helpt overigens wel om meer te durven... Als je ziet dat de snelheid omhoog gaat wil je alleen maar meer. Daarom ook de gekozen opstelling van 2 (oude) GPS-en met redelijk groot display tussen de trapezekoordjes. Zo is eenvoudig af te lezen hoe hard het allemaal gaat. Ik vind het persoonlijk een enorme uitkomst ook vooral omdat je kunt zien op langere rakken wat voor invloed je houding heeft op de eindsnelheid.

Echter waar het nog steeds om gaat.... is de houding.

Twan heb ik bij de testdag nog gevraagd hoe het nou kan dat hij zo knoeperd hard gaat. Helaas krijg je dan vaak een vaag algemeen antwoord. Ik snap best dat het allemaal hele kleine dingen zijn die er toe doen, maar een paar pointers te hebben van... dit en dat en zus en zo zou wel lekker zijn.... :devil: :devil:

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » zo nov 27, 2016 11:34 am

Hi Opinionman,

een puntje wat me opviel bij het zien van je filmpje, en tot dusverre onbenoemd; je lijkt zeer actief diep te ademen, of misschien ben je aan het hijgen door de grote inspanning die je blijkbaar levert.
Ik kan moeilijk inschatten hoe overpowered je mogelijk aan het varen bent, maar ik kan me moeilijk voorstellen als je zo buiten adem bent, dan je dan ruimte over hebt om alles qua houding goed te doen. Geen idee of je er iets mee kunt, maar het viel me erg op in je filmpje.

Sidenote; het valt me ook op dat je hier in je ¨eigen¨ topic de constructieve bijdrages erg lijkt te waarderen en ook je eigen input is constructief. Dit in tegenstelling tot hoe je in andere topics lijkt te typen. Wat mij betreft is je constructievere stijl een stuk aangenamer lezen.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » zo nov 27, 2016 12:54 pm

JanvD schreef:Hi Opinionman,

Sidenote; het valt me ook op dat je hier in je ¨eigen¨ topic de constructieve bijdrages erg lijkt te waarderen en ook je eigen input is constructief. Dit in tegenstelling tot hoe je in andere topics lijkt te typen. Wat mij betreft is je constructievere stijl een stuk aangenamer lezen.
Ja, hij leert het wel, dit gaat vast nog wel goed komen, ik denk dat ie straks z'n forum naam nog verandert :D
Als er mensen zijn die suggesties hebben voor een geschikte naam, schrijf hem hier neer, de mooiste , de beste, de toepasselijkste wordt er uit gepikt en met hem overwogen, de winnaar kan rekenen op een mooie mening van Martin :clap:

twansurfer55
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Starboard-Severne-Sonntag fins
Surf spul: Starboard: Isonics - Kode Severne: Reflex 7 + Blade Sonntag fins

Bericht door twansurfer55 » zo nov 27, 2016 4:52 pm

Aangezien Martin mijn naam een paar keer genoemd heeft misschien een kleine toelichting van mijn kant:

Ben zelf van mening dat vertrouwen de grootste factor is. Als je vertrouwen in je materiaal hebt ben je ook sneller geneigd om grenzen op te zoeken(en dus harder te gaan).

Naast vertrouwen probeer ik altijd zo effectief mogelijk te varen:

- zeil mooi rechtop(vang je meeste wind en heb je de meeste downforce op je board.

- Voorste been redelijk strekken, achterste druk op de vin(vollebak!!)

- wat langere trapeze touwen(effectiever voor mij om vlagen om te zetten in snelheid)(ben zelf ook vrij lang..)

- giekje iets lager als bij slalom(board blijft wat neutraler in de vlagen)

- Mastvoetje voor speed ook ietsje naar voren (board blijft hierdoor ook wat neutraler)

- zeil vaar ik zelf met iets minder downhaul(zorgt ook voor wat meer downforce)

- Board vin combinatie: vaar zelf niet kleiner als bij slalom, ben van mening dat een board een zekere mate van lift nodig heeft en met een kleinere vin ga ik in de meest ideale omstandigheden misschien iets harder maar 90% van de keren is voor mij de standaard lengte sneller en met name stabieler.

Daarnaast probeer ik zelf veel te oefenen met extremen bijvoorbeeld: zeilmaatje groter pakken dan je normaal zou varen. Zelf helpt het mij om meer controle en vertrouwen te ontwikkelen in niet ideale(lees moeilijkere) omstandigheden waardoor ik in goede omstandigheden meer kan handlen.

En natuurlijk speelt het fysieke element ook een rol, ben je langer kun je een grotere hefboom maken dus automatisch meer wind opvangen em omzetten in snelheid als een kleiner iemand(afgezien van techniek natuurlijk!).

Voor de duidelijkheid dit is hoe 'ik' vaar en wat voor mij werkt. Zelf proberen wat voor jou werkt en durven uitproberen is het belangrijkste!

Snelheden die ik gehaald op op normaal slalom materiaal:

87l slalom: 83kmh max en run 78 (met 32 cm g10 vin)

107 slalom met 7.8 en 38cm carbon(70xx gemiddeld en max tegen de 76kmh)

134l slalom met 8.6 en 45cm carbon vin: 68.1 max run tegen de 65(midden op een meer)

Mijn lengte: 201cm
Gewicht: 97
Leeftijd: 23

Hieronder foto van hoe 'ik' vaar.
Bijlagen
ned127_IND8569_1008x672.jpg

OpinionMan
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door OpinionMan » zo nov 27, 2016 5:22 pm

Wat mij opvalt bij jouw foto Twan is je lichaamshouding en je zeilstand.

Je lichaamshouding is,zo lijkt het althans, erg naar achteren gericht en bovenlichaam ingedraaid naar de vaarrichting.
Is dat een bewuste houding?

Verder komt je zeilstand (ideaal) wat mij betreft erg overeen met alle andere toppers. Maximaal dichtgetrokken over je board waardoor je maximaal kunt accelereren en maximale snelheid kunt ontwikkelen.

Het was overigens erg interessant om je te zien varen destijds.

OpinionMan
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door OpinionMan » zo nov 27, 2016 5:28 pm

JanvD schreef:Hi Opinionman,

een puntje wat me opviel bij het zien van je filmpje, en tot dusverre onbenoemd; je lijkt zeer actief diep te ademen, of misschien ben je aan het hijgen door de grote inspanning die je blijkbaar levert.
Ik kan moeilijk inschatten hoe overpowered je mogelijk aan het varen bent, maar ik kan me moeilijk voorstellen als je zo buiten adem bent, dan je dan ruimte over hebt om alles qua houding goed te doen. Geen idee of je er iets mee kunt, maar het viel me erg op in je filmpje.

Het hijgen is je goed opgevallen.

Voor komend seizoen is een (ver)beterde uithoudingsvermogen zeer zeker iets om aan te werken.
Die dag was met de 9.5 in die setting soms echt hard werken. Door een actieve vaarstijl en korte rakjes die toen gevaren moesten worden in combinatie met het gewicht van de tuigage raakte ik wel eens wat buiten adem.

Ik ben niet altijd een "eikel" echter ben ik wel een man van uitersten. Ik kan soms heel serieus zijn maar ook erg klooien, klieren en eikelen. Psychologisch prikkelen van mensen is ook een bekende kwaliteit. Het is niet voor niets een feit dat velen mij liever zien gaan dan komen en dit ook dikwijls bekend maken aan de mods hier.
Men moet doen wat men zelf wil. Mij maakt het verder niet uit.

Overigens hoeft men mij niet te lezen of op mij te reageren. Daar kiest men, zoals met alles in het leven, zelf voor.

twansurfer55
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door twansurfer55 » zo nov 27, 2016 8:08 pm

Ja doe ik express, zeilen heb ik zo getrimt dat ze veel pull voorin hebben. Vind het gevoel van vooruitgetrokken worden erg fijn zonder veel backhand in het zeil. Zo kan ik ook makkelijk mijn board railen.

Verschilt denk ik ook per zeilmerk, Severne heeft een vrij diep profiel voorin en grotere mastsleeve wat je ook minder backhand geeft.

AL
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Manta 71, 59, 3S96 ltd, Pocket wave 75, Vapor 7.9/7.1/6.4/5.4 , Cross 6.0,Manic 4.0/4,7/5.3

Bericht door AL » zo nov 27, 2016 9:53 pm

Interessant topic!
Wat mij opvalt is dat velen een kleinere vin varen dan ik gewend ben en ook aangeraden wordt.
Twan geeft aan dat hij de Isonic 107 slalom met 7.8 en 38cm carbon(70xx gemiddeld en max tegen de 76kmh) vaart.

Zelf sta ik op het punt 2 vinnen te halen voor mijn Tabou Manta 71.
Dat gaan Sonntag SL-X vinnen worden.
Sonntag adviseert 37 cm (7.1) en 39 cm (voor 7.9) voor mij (75 KG en varen op lichte tot redelijke chop (Tjeukemeer/IJsselmeer/Lauwersmeer).

Ik vraag me af of ik niet beter voor 36 en 38 kan gaan bijvoorbeeld.

OpinionMan
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door OpinionMan » ma nov 28, 2016 8:08 am

Voor wat betreft vinnen is er ook al een en ander gezegd. Komend seizoen ga ik starten met de volgende combinaties:

9.5 North Warp F2010 + Winheller 48cm + Drops Kranz 75cm/120liter
8.4 North Ram F8 + Winheller 44cm (lichte omstandigheden) + Drops Kranz 75cm/120 liter
8.4 North Ram F8 + Winheller 42cm (zwaardere omstandigheden) + Drops Kranz 75cm/120 liter
7.3 North Ram F8 + Cobra 38cm Pro Slalom G10 (lichte omstandigheden) + Drops Kranz 75cm/120liter
7.3 North Ram F8 + North Shore Blue Carbon Fins 34cm (zwaardere omstandigheden) Drops 275cm/105 liter
6.3 North Ram F8 + 34cm North shore Blue Carbon Fins 34cm Drops 275/105liter

Heb ook nog een 29cm Select Caspar GPS speed fin... maar dat vind ik een vin voor op Horst. Die maakt het board erg "klapperig" op het water en is zeker nog niet sneller gebleken dan de North shore fin (heb daar ook nog weinig mee gevaren).

Grotere zeilen worden gevaren met een 75cm 120 liter slalom board. Vanaf 7.3 in zwaardere omstandigheden met een old skool 105 liter slalomboard.

twansurfer55
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door twansurfer55 » ma nov 28, 2016 10:29 am

AL schreef:Interessant topic!
Wat mij opvalt is dat velen een kleinere vin varen dan ik gewend ben en ook aangeraden wordt.
Twan geeft aan dat hij de Isonic 107 slalom met 7.8 en 38cm carbon(70xx gemiddeld en max tegen de 76kmh) vaart.

Zelf sta ik op het punt 2 vinnen te halen voor mijn Tabou Manta 71.
Dat gaan Sonntag SL-X vinnen worden.
Sonntag adviseert 37 cm (7.1) en 39 cm (voor 7.9) voor mij (75 KG en varen op lichte tot redelijke chop (Tjeukemeer/IJsselmeer/Lauwersmeer).

Ik vraag me af of ik niet beter voor 36 en 38 kan gaan bijvoorbeeld.
36/38 kan maar dan moet je wel de stijvere lay-up hebben. 2016 isonics kon ik 7.0 met 36 varen maar 2015 had voor mijn gevoel echt een 37 nodig(2017 ook weer 37).

Vaar zelf ook op Tjeukemeer/Ijsselmeer/Lauwersmeer leuke spots om in niet ideale omstandigheden snel te gaan en te trainen!

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » ma dec 05, 2016 1:54 pm

Waarom onderhands varen? Is dat omdat je echt aan het duwen bent met je masthand?

Bovenhands = minder kracht zetten = meet op je trapeze varen = meer effectiviteit ?

Ben benieuwd

OpinionMan
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door OpinionMan » ma dec 05, 2016 8:05 pm

Bovenhands vaar ik voornamelijk als ik upwind ga. Op de een of andere manier gaat dat net iets beter dan onderhands varen. Het lijkt er dan op, omdat je je lichaam wat meer naar voren indraait dat bovenhands vasthouden het zeil iets meer rechtop staat waardoor je net even wat meer druk en snelheid meeneemt upwind.

Ps... bericht aangepast (was geloof ik een beetje van de wereld gisteren)
Laatst gewijzigd door OpinionMan op di dec 06, 2016 10:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » di dec 06, 2016 8:46 am

Opinionman; dat filmpje waar deze thread mee is begonnen ben jij toch? Daar vaar je het hele rak (voor zover ik kan zien niet upwind) het voorste handje onderhands. Kun je helpen begrijpen hoe je hier aangeeft vooral upwind onderhands te varen, terwijl je op film consistent onderhands lijkt te varen zodra je planeert?

Ik ben na een clinic vorig jaar overgegaan van voorste handje onderhands naar naar beide handen bovenhands. Na even wennen bevalt dat erg goed; meer rechtop, meer open, meer op trapeze, meer in controle. Ik ben geen speeder, maar als ik mijn freerace setje pak, blijft dit nu de lekkerste houding.

OpinionMan
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door OpinionMan » di dec 06, 2016 10:06 am

Ik was gisteren totaal van de wereld geloof ik. Je hebt helemaal gelijk Jan.

Heb onderhands en bovenhands door elkaar gehaald.... was nog niet wakker geloof ik...

Plaats reactie