Welkom op het vernieuwde forum van Windsurfing.nl!

Nieuwe dingen en vragen kun je hier vinden : Forum

Speed Canal - La Palme (La Franqui)

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Jacques van der Hout
Freeride pro
Freeride pro
Zeilnummer: NED-35
Teamrider: Manager Pryde Group Benelux
Surf spul: NeilPryde/ JP/ NP Surf

Re: Speed Canal - La Palme (La Franqui)

Bericht door Jacques van der Hout » zo feb 19, 2017 9:37 pm

In english for Andrew Daff.
I don't know this new spot, but it seams nobody knows this new spot. There is no single posting from a windsurfer that proved to be fast on this new speed "canal". I only have some experience about spots and i have some facts. Since 2006 we have an online competition on gps-speedsurfing.com. A 500 meter on GPS is always faster then a 500 meter on a fixed course because you can choose where to sail the 500 meter and you can include a slingshot in a 500 meter. These are the results from the best 500 meters on gps-speedsurfing.com ever sailed on the fastest speed spots in the World.

Den Helder Da Curve, 46,82 knots Jacques van der Hout
Grevelingenmeer Oudorp Haven, 45,27 knots Hans Kreisel
Grevelingenmeer Zonnemaire, 44,38 knots, Jacques van der Hout
Grevelingenmeer Herkingen, 42,67 knots, Hans Kreisel
Oosterland The Brace, 48,6 knots, Jurjen van der Noord
Groningenbalg Poepegat, 43,97 knots, Jurjen van der Noord
West Kirby, 44,76 knots, Jacques van der Hout
Southend On Sea, 47,20 knots, Martin van Meurs
Vollerwiek, 46,01 knots, Thomas Doublin
La Franqui, 46,82 knots, Jacques van der Hout
Sandy Point, 48,71 knots, Craig Spottiswood

Only 2 spots in the world are faster during video timing events
St Marie de la Mer, 49,09 Knots, Antoine Albeau
Luderitz Speed Canal, 53,27 knots, Antoine Albeau

The spot that looks most familiar with La Palme Speed Canal is Grevelingenmeer Oudorp Haven. This spot is also appr. 800 meter long, we sailed there several times with perfect wind angle and also with perfect wind conditions, water stays flat all the time. Result is a 500 meter from 45,27 knots including a slingshot.
Big difference between a canal like St Marie and Luderitz is that those records are sailed with narrow speed boards from around 40cm, on all other spots in the world those needles don't work, we are always faster with 45cm boards. So for me it will be a BIG surprise if this new canal that looks like a lake will suddenly be perfect to sail with 40cm boards to be able to break 53,27 knots..... Look forward to see the first results. And what will happen if they find out after first day of competition this spot is not delivering? Cancel the whole project or let people pay 200 euro a day to have a nice day of speed sailing?

sailquik
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door sailquik » vr feb 24, 2017 10:58 pm

Thanks you for your consideration Raymond, but Dutch is OK as Google Translate works well. :-)

You make very good points.

I will watch what happens with interest.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » vr feb 24, 2017 11:08 pm

It think you mean Jacques ;)
But no problem I would have the same problem if I would see us next to each other, even the speeds are almost similar ...

sailquik
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door sailquik » za feb 25, 2017 12:40 am

LOL! My apologies Jacques.:-)

I was surprised to be reminded that Spottys 500M at Sandy Point was still the fastest GPS one outside of the canals. I would be surprised if that could be challenged at the same venue these days because of the encroachment of the sand dunes.

Luc Salomons
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: FunsportMakkum-FanaticNorthION
Surf spul: North Sails Warp 5,2/5,7/6,3/7,0/7,7/8,4 Fanatic 45/50/56/99/121
Contacteer:

Bericht door Luc Salomons » di feb 28, 2017 2:51 pm

Ik las dat Michel Meijer mee gaat doen. Is er verder nog iets bekend over Nederlandse deelname?

TheoH
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou, Gaastra

Bericht door TheoH » di feb 28, 2017 7:03 pm

Op de vorige bladzijde stond Jurjen vd Noord.

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » di feb 28, 2017 8:36 pm

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Slalom Speed Raceboard Kids SUP
Contacteer:

Bericht door Mark » za mar 11, 2017 9:45 pm

Vandaag openingsdag. Welke Nederlanders doen er nu mee?

MME
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard/F2/PD/The Loft

Bericht door MME » zo mar 12, 2017 8:39 am

Ik doe pas mee vanaf 26 maart. Op Jurjen na weet ik ook niet wie er nog meer meedoen.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Slalom Speed Raceboard Kids SUP
Contacteer:

Bericht door Mark » zo mar 12, 2017 8:43 am

Mooi, succes!

Jacques van der Hout
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Jacques van der Hout » ma mar 13, 2017 7:14 pm

We hebben het snelheidsverschil met Luderitz in beeld;
La Palme, 13 maart 2017, rider Laurent Fresquit, wind 20-25 knopen, 500 meter 69,35 (Speed 41 met een 5,6)
https://gps-speedsurfing.com/?mnu=user& ... 4&uid=4597
Op het strand van La Franqui stond vanmorgen 30-40 knopen, op la palme dus duidelijk minder wind.

Luderitz Speed Canal, 28 oktober 2015, rider Laurent Fresquit, wind 20-30 knopen, 500 meter 78,42 (Speed 41 met een 5,8)
https://gps-speedsurfing.com/default.as ... 0&uid=4597

Het scheelt dus gewoon 5 knopen en ik verwacht bij toenemende wind relatief lagere snelheden vergeleken met Luderitz. Windhoek bij echte harde tramontana komt meer uit WNW en niet vaak uit N, daarbij zal het op la palme met meer wind veel te ruig worden en dus relatief langzamer.

PieterW
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4

Bericht door PieterW » ma mar 13, 2017 8:27 pm

Waarom graven ze dan dat dure kanaal, op zee kost het niets rare mensen die Fransen

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » di mar 14, 2017 8:29 am

Gisteren toch bijna 40 knts gevaren bij 20 -25 knopen wind.
Oftewel bijna 74 km gem over 500 meter, is wel aardig onder deze omstandigheden.

Oftewel 2x zo snel als de wind.

Geeft wel aan dat de baan wel redelijk ok is

Misschien is La Palme wel een low wind speedbaan en moet je met een 6.3 gaan varen met 30 knopen wind :)

Tomk
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Vinnetjes
Surf spul: Loft Sails / JP-Australia / Neil Pryde
Contacteer:

Bericht door Tomk » di mar 14, 2017 9:37 am

Ik wil best geloven dat je dit niet direct moet zien als de plek voor megarecords maar het is iig een leuke plek om anders dan op gps-speedsurfing in wedstrijd verband je te meten met elkaar op een soort van kanaal in voor een ieder more or less gelijke omstandigheden. Ach en wie weet verrassen ze ons nog de komende weken. 500m + Videotiming ipv GPS had ik wel leuk gevonden maar beetje te prijzig voor mij. GPS heeft positieve kant maar dit is the real thing.

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Surf spul: 99NoveNove Slalom, MauiSails TR-X

Bericht door Opperhoofd » wo mar 15, 2017 12:20 pm

Het initiatief draagt in elk geval bij aan de windsurfsport wat sowieso goed is.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » do mar 16, 2017 8:58 am

Zeer zeker.

Want helaas is bijvoorbeeld het speedsurfen in wedstrijd verband ( iedereen op dezelfde plek, op dezelfde tijd) nagenoeg verdwenen.
Tot zeg maar 2010 kon je aardig door Europa crossen om een weekend of weekje te speeden onder andere omstandigheden dan je altijd hebt en met andere surfers en ik had daar veel plezier van.
Was er zelfs een Europese ranking , dit is volgens mij allemaal een beetje minder geworden.
Er zijn nu weer nieuwe speed events en ik hoop dat dit aanzet tot weer meer laagdrempelige speedwedstrijden want ook al is mijn doel niet om eerste te worden maar om niet laatste te worden, als het kan doe ik mee.

Hopelijk helpt dit event hier een beetje aan mee.

Ps ik denk wel dat de toppers op deze baan de 50knts barriere zullen gaan slechten.

Jacques van der Hout
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Jacques van der Hout » do mar 16, 2017 4:59 pm

Het is dus een enorme gemiste kans. Want volgens de organisatie lopen de kosten van dit project op tot over de 100.000 euro, voor een locatie die in mijn ogen niet wereld record waardig is. Dit geld hadden ze beter in een aantal laagdrempelige (qua inschrijf geld) speed events kunnen investeren. Ga op zoek naar (een) bestaande snelle locatie(s) (La Franqui strand) en hang er een Europese of Wereld titel aan vast. Dan had ik vooraan in de rij gestaan om mee te doen. Voor records hebben we Luderitz al, dit is een zeer bijzonder plek die bewezen snel is gebleken voor windsurf records, die locatie wordt niet zomaar overtroffen door een meertje tegen de bergen van La Palme aan. Ben het helemaal eens met Opperhoofd, Tom en Anton dat dit initiatief in elk geval bijdraagt aan de windsurfsport. Maar in mijn ogen is het ondoordacht 100.000 euro over de balk smijten die zoveel beter had kunnen worden besteedt. Waarom maak ik mij hier zo druk om? Omdat ik stad en land afrij op zoek naar snelle speed locaties en mijn hart ligt echt bij het speed windsurfen en het verleggen van grenzen. Dan kijk ik hier gewoon naar als een gefrustreerde speedsurfer die echt niet snapt hoeveel tijd geld en energie op een (in mijn ogen) verkeerde manier wordt geïnvesteerd.

Dit weekend maken we het mee, Bjorn gaat meedoen! Ik blijf erbij, een 500 meter van ergens tussen de 48 en 49 knopen is in mijn ogen echt het maximum haalbare. Maar dat is niet een 500 meter waar Bjorn en andere toppers voor naar La Palme komen. Zoek je media aandacht voor jezelf of voor je sponsors, dan zit je daar prima want er wordt genoeg aandacht aan besteed.

Erik Loots
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Erik Loots » do mar 16, 2017 8:25 pm

100.000 euro investeren in een nieuwe windsurflocatie is inderdaad inspirerend, wie heeft dat dan gedaan :wtf: ? Wellicht kan hier voor een langere periode toch wat lol ervaren kan worden voor velen, who knows... Het initiatief is bijzonder te noemen in een wereld waar het verdwijnen van surfspots eerder de trend is (door regels, wier, nieuwbouw, etc.). Ik durf trouwens de stelling niet aan dat hetzelfde bedrag uitkeren aan de beste wedstrijdsurfer(s) zal resulteren in een betere impuls voor windsurfen.

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » vr mar 17, 2017 9:36 am

Ik snap echt helemaal niets van die zure reacties. Typisch Nederlands om een beetje vanaf de zijlijn kritiek te leveren op iemand die zijn nek uit steekt om iets leuks te organiseren. Waarschijnlijk iemand die het doet vanuit zijn passie voor de sport, want rijk zal hij er niet van worden. Organiseer dan zelf gewoon een event. Kun je het helemaal doen zoals je zelf wilt.

Kleine aanvulling: volgens mij is zo'n soort event precies wat de sport nodig heeft. Laagdrempelige speedevents waar iedereen aan mee kan doen. Het gps surfen is ongekend populair en geeft de sport een enorme boost. Dan kun je toch beter een pro am event organiseren waar veel weekend warriors ontzettend veel lol hebben en een pr kunnen varen dan een event voor die tien toppers in europa? Al die weekend warriors moeten uiteindelijk ook de JP boards en NP zeiltjes kopen waardoor die toppers dan weer gesponsord kunnen worden en zo ontstaat er een win/win.

Jacques van der Hout
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Jacques van der Hout » vr mar 17, 2017 10:20 am

Laagdrempelig? Was dat maar zo. Dit was eerste aankondiging van het event. Volgens deze regels mocht ik in eerste instantie ook niet meedoen.... Maar omdat ze het niet vol krijgen wordt opeens iedereen toegelaten, als je maar betaald.

The official Outright WSSRC ranking was the primary source for inviting the participants for this private, group record attempt. Top 3 kiters, Top 10 windsurfers, Top 2 women from each sport.Total 17 were invited plus 3 organizer wild cards. Total 20. 11 World and national record holders have confirmed their intent to take part. We have also had overwhelming interest from amateur GPS racers who would like to participate,some of which have been offered places to fill some gaps in March on a first come first served basis.To fill the last 4 spots each record holder has been asked to put forward the name of a good friend that's a speed freak or GPS speed sailor, not nessessarily with 500M experiance that they would like to join us in this record attempt. Total number of participants is really limited by the narrow burms we drive the vans on to return up the run. Currently our cutoff is 15 riders.

Plaats reactie