Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Beginnende slalomsurfer, welk boardadvies?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Beginnerr
Deur-surfer
Deur-surfer

Beginnende slalomsurfer, welk boardadvies?

Bericht door Beginnerr » ma aug 14, 2017 2:21 am

Ik ben 14 jaar en ik ga vaak windsurfen met mijn vader, ik wil me gaan focussen op slalom maar ik heb niet enorm veel verstand van de boards. Momenteel vaar ik een bic vivace 290 met 5,8 northsails naturel maar dat board is aan vervanging toe na een paar reparaties. Ik weeg 60 kg en was aan het kijken naar oa fanatic falcon 89l. Heeft iemand advies?

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Re: Beginnende slalomsurfer, welk boardadvies?

Bericht door PieterW » ma aug 14, 2017 6:57 am

Op zich een goede keus weet niet wat je ervaringen zijn begin je net of gaat waterstarten gijpen moeiteloos? De falcon 89 is een puur slalomboard en wordt het liefst gevaren met een camberzeil zodat je de snelheid eruit kan halen die erin zit. Met je 60 kg kun je het zeil nog optrekken maar is wel balanceren. Dit board vraagt ook een goede vin. Ik zou zeggen ga eens testen vraag je vader of hij een keer mee gaat naar Telstar daar kan je van alles huren om tot een goede keus te komen. Voor het zeil wat je hebt kan je beter een Fanatic blast 100 liter kopen ook prima mee te slalommen staat er een te koop op marktplaats.
Succes met de zoektocht.

Is wel de 115 liter maar heb je een idee.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » ma aug 14, 2017 8:45 am

Beginnerr schreef:
ma aug 14, 2017 2:21 am
ik wil me gaan focussen op slalom
Vraag je vader anders om naar de Kabbelaarsbank te komen, kom een keer mee doen met de Regiocup training.
Daar zijn veel andere slalom surfers, van PWA (worldcup) niveau tot beginners die gewoon met een Freeride board en zeil varen.
Mijn mening: ga niet direct voor een full-slalom board en zeil als je techniek nog niet goed genoeg er voor is.
Ik ben Ingmar Daldorf (jaren terug) wedstrijden zien winnen met een North Sails RAM, die voer toen echt nog geen Warps.

Kun je al waterstarten? Kun je al gijpen? Planeer je ze al door?
Met een heel goed freerace board, en een snel freerace zeil zonder cambers kun je ook al heel snel zijn op een slalom baan.
Elke keer als je in het water licht of stil komt te staan kost meer tijd dan wat je inlevert aan top snelheid.

Ik heb zelf dit jaar nog een heat gewonnen in de B vloot met een North Sails Daytona van ruim 10 jaar oud, rest stond met full-slalom zeilen van nog geen 2 jaar oud. En ik sta toch niet bekend om mijn top snelheid, ook niet met Warp zeilen.

Om te beginnen zou ik zeker een ouder board nemen, de boards van 2004 of nieuwer (als het maar kort is) zijn goed.
Met jouw gewicht zou je makkelijk een Kleine Starboard S-Type, Fanatic Ray, JP Supersport etc kunnen varen, die zijn ook nog eens niet zo duur 2dehands.

Erik Loots
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Erik Loots » ma aug 14, 2017 10:31 am

Haa de BIC Vivace, dan is een modern slalomboard een makkie (in verhouding). Er is maar een ding aan nieuwe slalomboards dat moeilijker is dan zo'n oud slalomboard als de Vivace, dat is namelijk een vin die ervoor zorgt dat je board lekker vaart. Nieuwe boards zijn alleen wat kritischer ten aanzien van de vin. Als je niet bijzonder lang bent dan is het ook handig om te kijken of de voetbanden niet te ver uit elkaar staan. Het voordeel van een slalom tweedehands board in de 90 liter maat is dat er meer aanbod is dan vraag ==> goeie prijs.

Een puntje van aandacht is dat ik vaak grote boards zie tijdens wedstrijden. Een 89 liter board is wellicht te klein om goed mee te doen met slalom, al moet ik toegeven dat ik niet veel gevoel heb bij slalom en welke maat board het beste past. Ik denk dat een slalom pro die wat lichter is (bijv. Esther de Geus) jou van het beste advies voorzien (voordat je iets koopt), wellicht kun je een clinic bij haar volgen?

Een freerace board is ook een hele goede optie, je bent minder afhankelijk van je vin (dus die vin kan goedkoper). Alleen is freeraceboard is meestal een stuk duurder tweedehands of ouder en minder snel uit de gijp. Als je op de vivace al overal heen kunt varen, dan is een freerace board geen noodzaak.

Vergeet ook niet dat slalom iets anders is dan speed, dus koop niet een snelle vin omdat iemand er 70km/h mee gevaren heeft (maar koop een goede slalomvin, dit omdat mensen van jouw postuur daarmee goed varen in de slalom).

Beginnerr
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Beginnerr » ma aug 14, 2017 11:42 am

Heel erg bedankt voor alle reacties, ik begin nou het gijpen onder controle te krijgen, het gaat alleen soms fout bij de zeilflip. Waterstarten is geen probleem voor mij. Ik ga zeker nog een keertje naar de kabbelaarsbank, ook bedankt voor die tip!

Broekie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Broekie » ma aug 14, 2017 2:39 pm

Surfrider schreef:
ma aug 14, 2017 8:45 am
Beginnerr schreef:
ik wil me gaan focussen op slalom
Vraag je vader anders om naar de Kabbelaarsbank te komen, kom een keer mee doen met de Regiocup training.
Daar zijn veel andere slalom surfers, van PWA (worldcup) niveau tot beginners die gewoon met een Freeride board en zeil varen.
Mijn mening: ga niet direct voor een full-slalom board en zeil als je techniek nog niet goed genoeg er voor is.
Ik ben Ingmar Daldorf (jaren terug) wedstrijden zien winnen met een North Sails RAM, die voer toen echt nog geen Warps.

Kun je al waterstarten? Kun je al gijpen? Planeer je ze al door?
Met een heel goed freerace board, en een snel freerace zeil zonder cambers kun je ook al heel snel zijn op een slalom baan.
Elke keer als je in het water licht of stil komt te staan kost meer tijd dan wat je inlevert aan top snelheid.

Ik heb zelf dit jaar nog een heat gewonnen in de B vloot met een North Sails Daytona van ruim 10 jaar oud, rest stond met full-slalom zeilen van nog geen 2 jaar oud. En ik sta toch niet bekend om mijn top snelheid, ook niet met Warp zeilen.

Om te beginnen zou ik zeker een ouder board nemen, de boards van 2004 of nieuwer (als het maar kort is) zijn goed.
Met jouw gewicht zou je makkelijk een Kleine Starboard S-Type, Fanatic Ray, JP Supersport etc kunnen varen, die zijn ook nog eens niet zo duur 2dehands.
Ik denk dat je met je 60kg best iets tussen 90/105 liter zoekt.

@Surfrider
Die regiocup training wanneer zijn die of waar kan je die datums terugvinden? Lijkt me wel eens leuk

AK
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: PD slalom 87+110+135 /Angulo SuperGu102 / HiflyWave79 - 4.0 t/m 9.2

Bericht door AK » ma aug 14, 2017 3:50 pm

Welk board het uiteindelijk het ook wordt. Kies er bij voorkeur wel eentje waar een tuttlebox vin in past. Een goede slalomvin is zeer belangrijk voor de uiteindelijke vaareigenschappen van het board. Het aanbod van goede (tweedehands) tuttlebox vinnen is veel groter. Ga je voor een freeracer met powerbox en je wil later de overstap naar full slalom maken dan kun je weer opnieuw beginnen om goede vinnen te gaan zoeken.

Op 30 september geeft Esther de Geus samen met mede PWA surfster Nimet Tulumen (TUR 753) een clinic op de Westeinder Plassen (Aalsmeer). Wellicht interessant? Info en inschrijven kan via Esther haar Facebook pagina.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » ma aug 14, 2017 4:21 pm

Beginnerr schreef:
Ik ben 14 jaar en ik ga vaak windsurfen met mijn vader, ik wil me gaan focussen op slalom maar ik heb niet enorm veel verstand van de boards. Momenteel vaar ik een bic vivace 290 met 5,8 northsails naturel maar dat board is aan vervanging toe na een paar reparaties. Ik weeg 60 kg en was aan het kijken naar oa fanatic falcon 89l. Heeft iemand advies?
De adviezen tot nu toe gaan heel erg richting wedstrijden maar is dat ook wat jij bedoelt met 'focus op slalom'? Of bedoel jij meer dat j voorlopig eerst verder wilt leren met hard heen-en-weer blazen op de plas (en dus niet trucks en/of jumps)?
Ik zou je misschien eerder een freewaveboard of inderdaad zo'n snelle freerider aanraden. Voordeel is dat dat makkelijker leert en dat ze volgens mij net wat steviger, duurzamer, in elkaar zitten dan slalom raspaardjes.
En zo'n vervolgboard hoeft de hoofdprijs niet te kosten en je kan gewoon lekker met het freeridezeil blijven varen dat je al hebt. Want let op, zodra je met racezeilen en cambers gaat beginnen wordt het moeilijker maar ook ineens hel veel duurder. En dat geldt trouwens ook voor slalomvinnen.

Beginnerr
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Beginnerr » ma aug 14, 2017 5:29 pm

Ik zou graag beginnen met wedstrijden en heb de helitack en duckgybe onder controle maar springen doe ik niet (als je dat bedoelt met trucs). Weet iemand of cutouts een groot verschil maken met doorplaneren of is dat vooral iets voor de lichtwind freerideboards?

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » ma aug 14, 2017 7:01 pm

Oude isonic wood. Die vaart makkelijk voor weinig geld.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » ma aug 14, 2017 9:02 pm

Broekie schreef:
ma aug 14, 2017 2:39 pm

@Surfrider
Die regiocup training wanneer zijn die of waar kan je die datums terugvinden? Lijkt me wel eens leuk
Zie:
https://www.facebook.com/Regiocupzuid/

9 September training, 10 september wedstrijd
7 Oktober training, 8 Oktober wedstrijd

Wilco1
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Supersport 100, iSonic 125 - Code:Red & Overdrive 6.5;7.5

Bericht door Wilco1 » zo sep 03, 2017 5:40 pm

Zou ook voor een oude isonic wood gaan, heb er zelf een en ben daar ook op begonnen en dat ging vrij makkelijk en hard :)
Worden veel van aangeboden op marktplaats voor een goede prijs en kunnen ook wel tegen een stootje

martijn73
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door martijn73 » do sep 21, 2017 2:18 pm

Van belang is natuurlijk ook je tuigage, het zeil is de motor, de plank komt op plaats twee. denk aan je lichaam, slalom spul is duur en zwaar.
Ga voor een snel en makkelijke combinatie waarje ook gewoon lol op kan hebben in de niet meest geweldige setting. Heel veel combinatie lopen snoei hard zonder extreem te zijn zoals ( de blast van Fanatic) al eerder genoemd en naar mijn mening het leukste board van dit jaar ;de Fox van severne zeker mer de NCX combi zul je heel veel surfers achter je laten...

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » zo sep 24, 2017 11:20 am

Als trainer/instructeur klinkt "het gaat fout bij de zeilflip" niet als het niveau waarop je zou moeten willen overstappen op een volbloed slalomboardje. Ik heb zelf toen ik op dat niveau zat mijn freemove boardje ingeruild voor een slalomboard, en daar heb ik nog steeds spijt van. Niet omdat ik er nu niet op kan varen, maar omdat ik waarschijnlijk veel sneller progressie had geboekt op de freemoveplank. "Het gaat fout bij de zeilflip" is waarschijnlijk voor jou het moment dat je voelt dat het misgaat. Het betekend alleen over het algemeen (in wat ik zie bij anderen die dit aangeven) echter dat er veel eerder in de gijp al een aantal dingen niet kloppen, wat resulteert in tekort aan snelheid en slechte timing. Vervolgens is de zeilflip uiteindelijk het punt waarop je merkt dat het niet meer lukt. Op een volbloed slalomboardje zal dit echt niet makkelijker worden.

Ik wil je daarom adviseren om voor een snelle freeracer te gaan. Zo'n boardje is een stuk makkelijker in de gijp en doet kwa eindsnelheid echt niet heel veel onder voor een volbloed slalomboard. Wel zou je hierop nog je natural kunnen varen en goed kunnen doorleren (zodat je op je 16e waarschijnlijk heerlijk rondjes kan varen op je volbloed racegear en het talentje van de plas bent). Even om je te overtuigen (en te proberen je te verhinderen een fout te maken waar je misschien later spijt van hebt): een vriend van mij heeft bij ons op de plas op een starboard futura in de GPS jaarrankings de top 3 gehaald (60km/h+ op de westeinderplassen is echt heel snel) en ook meerdere events meegedaan en goed gevaren (in de gold fleet). Qua maat moet je inderdaad denken aan een 100-105L van 63-65 breed. Dat is een mooi medium maatje voor een lichtgewicht.

Plaats reactie