Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Angulo magnum, Rrd x-fire/ Firestorm wood of een fsw voor lekker knallen op het amstelmeer/ijsselmeer

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Angulo magnum, Rrd x-fire/ Firestorm wood of een fsw voor lekker knallen op het amstelmeer/ijsselmeer

Bericht door tristan55555 » za sep 16, 2017 5:19 pm

Ik zoek een 100 liter board voor lekker comfortabel heen en weer knallen op het amstelmeer en IJsselmeer in 23 tot 33 knopen. Zeilen zijn loft oxygen 6.8 en np fusion 5.5 (wordt allicht Severne ncx 6.0). Met GPS horloge maar met name voor de lol. Heb lichte heup slijtage dus ga voornamelijk rechtuit en wil niks met goldrijden en zo doen.

Ik heb mijn Rrd Firestorm 101 een tijdje terug verkocht omdat ik dacht dat het comfortabeler zou gaan met een Rrd fsw 100. Dat bleek echter totaal niet het geval, je kon helemaal niet lekker locked in varen en over de golven was het een erg bumpy ride. De Firestorm vloog er veel lekkerder overheen.

Dus nu is mijn vraag, waarmee kun je het lekkerst met redelijk comfort over de chop varen op het amstelmeer en bij schellinkhout (het IJsselmeer op):
Angulo magnum 95/105 (wordt van gezegd dat ze goed door chop gaan en dikke foodpads hebben)
Rrd Firestorm v3 101 wood (helpt Wood?)
Tabou 3s 106 ced / starboard kode 103 (altijd met voetbanden buiten)

Deze boards zijn allemaal onder de 1000 euro te krijgen en lijken goed met chop om te kunnen gaan.

De boards die ik erboven heb zijn PD f-race 140 / 120 (de laatste vaar ik nu tot 25 knopen op schellinkhout en amstelmeer maar dat kan wat lomp worden over de golven) en eronder heb ik een Rrd fsw 88 waarmee ik prima met 5.5 en kleiner kan varen (GPS 58 km/h)

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Re: Angulo magnum, Rrd x-fire/ Firestorm wood of een fsw voor lekker knallen op het amstelmeer/ijsselmeer

Bericht door Down the line » za sep 16, 2017 6:28 pm

Als je geen racezeilen wil aanschaffen ga dan voor type firestorm of futura

Zelf hele goede ervaring met futura 93

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Re: Angulo magnum, Rrd x-fire/ Firestorm wood of een fsw voor lekker knallen op het amstelmeer/ijsselmeer

Bericht door Halloween » za sep 16, 2017 7:18 pm

Een Severne Fox schijnt een echte chopkiller te zijn Tristan. Mss keertje testen via Vd Berg?

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » za sep 16, 2017 8:28 pm

De vraag is meer of een fsw (met voetbanden aan de buitenkant) automatisch beter over de chop gaat dan een freerace board. En IJsselmeer heeft wat hogere golven dan bv het amstelmeer.

Tweede vraag is dan of een angulo magnum 95/105 waarvan wordt gezegd dat het supermakkelijk vaart inderdaad het gemak van een firestorm en andere freerace boards biedt of dat je best veel moet tunen om knap door ruw water heen te komen... Supermakkelijk kan relatief zijn.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Ray95, Speedster 69, Speedster 79, Ezzy 4,5&5,0, Gaastra 5.6&6,4&7,0 en 8,5
Contacteer:

Bericht door Endewerf » za sep 16, 2017 8:44 pm

Ik zou zeker niet met een freerace board gaan varen op Schellinkhout, dan ga je gillen. Ik heb 2x een JP Supersport 62 gevaren op het ijsselmeer en als het hard gaat waaien dan is er geen controle, board wil alleen maar hard hard hard. En dat wil je niet want je wilt controle dus een Angulo Magnum zou ik zeker niet doen. Of je koopt een Firestorm (die je bijna niet vindt) of een Angulo Cv1 100 die nu op marktplaats staat.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » za sep 16, 2017 8:51 pm

Supersport staat ook niet echt bekend als chop eater volgens mij?

Ik heb de cv1 geprobeerd maar dat vond ik niet helemaal bij me passen. De Firestorm 101 v2 die ik had vond ik fijner, ook zo een lekker brede neus voor je. Alleen Andijk bij veel wind was er levensgevaarlijk mee! Daar kwam ik echt niet op gang, doodeng. Schellinkhout ging altijd prima. Zelfs af en toe een sprongetje.

De V3 kost 999 dus dat zou dan gewoon een nieuwe zijn.

Maar is een freerace doordat je gecontroleerd wat harder gaat comfortabeler omdat je over de chop vliegt IPV erdoorheen moet?

Of zou een tabou 3s automatisch comfortabeler zijn? Ik heb dus de Rrd fsw 100 3 keer geprobeerd maar het was een enorm wilde rit vergeleken met de Firestorm. Elke golf pakte hij mee. De angulo cv1 was wat dat betreft al veel beter.

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » za sep 16, 2017 10:07 pm

Of een naish Starship...

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » zo sep 17, 2017 7:25 am

Leuk board die Starship. En zo heeft iedereen zijn lievelingsboards. Maar wil graag mag 1000 euro uitgeven.

Maar het gaat me er nu even om: kan een freerace board net zo comfortable zijn als een fsw met voetbanden aan de buitenkant over ijselmeer chop in 30 knopen of is een fsw een veel betere keuze qua comfort om eroverheen te blazen?

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » zo sep 17, 2017 7:37 am

Tristan heb je ook gekeken naar de Fanatic Blast die gaat heel goed door og over de chop en doet niet onder voor een slalomboard te testen bij vandenBerg bij jou in de buurt. Ik moet zeggen ik was verrast zo makkelijk vaart dit board.

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » zo sep 17, 2017 7:41 am

Bij mij werkt een freerace beter, zolang het board nog over de chop kan. Zodra de chop te hoog wordt om het board eroverheen te laten vliegen, werkt bij mij een FSW met de voetbanden in het midden beter. Dan zijn er overigens nog altijd andere mensen op full slalom spul aan het varen die nog wel vol over de chop gaan, dus uiteindelijk is het een kwestie van techniek, tunen en ballen denk ik. Als je het idee hebt dat bij jou de Firestorm beter werkte dan lijkt me dat een prima investering van eur 1000,-. Gewoon een kleinere FSW eronder houden voor de dagen dat de chop echt te hoog is.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » zo sep 17, 2017 7:57 am

- PieterW, de Blast heb ik op gevaren maar was niet zo mijn ding. Ik had er wel heel veel van verwacht met de hele hype eromheen en had er bijna klakkeloos 1 gekocht, maar gelukkig heb ik een proefrit gemaakt. Vond de Severne Fox dan prettiger varen, maar die deed het in 120 liter weer lang niet zo goed als mijn Patrick F- race 120. Vaarde wel heel rustig maar miste behoorlijk wat snelheid.

-Poeha, bedankt, is dat ook op het IJsselmeer en bij hoeveel knopen / wat voor zeil houdt je het nog vol op Freerace? Op de meeste Freerace boards kunnen de voetbanden ook wel een standje naar binnen. Ik denk zelf dat bij 5.5 als het echt hard gaat waaien ophoud voor de FreeRace. Hoewel ik ook meerdere keren op de FIreStorm 101 met 4.7 heb gevaren als de wind wat ging liggen en het met de FSW 88 niet meer ging ;-)

De FireStorm 101 V3 schijnt wel een stuk freeraciger te zijn geworden tov de V2 (daarom gelukkig wel tuttlebox), dus weet niet of hij daardoor ook moeilijker controleerbaar is.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » zo sep 17, 2017 9:44 am

Ik zou zeggen de futura 93 of de 90 Super voor Amstelmeer en Ijselmeer met redelijke chop. En de fdw erbij houden als er echt veel chop is

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » zo sep 17, 2017 10:47 am

Het omslagpunt ligt bij mij bij 6.0. Eigenlijk gebruik je zo'n board dan alleen voor 6.0 t/m 6.5 (soms 7.0). Een 5.3 kan misschien soms ook wel, maar dat is bij mij een wavezeil. Dat vind ik sowieso lekkerder varen met de voetbanden in het midden. Vrij kleine inzetbaarheid van een board dus, maar het zijn vaak wel de mooiste dagen. De V3 zou inderdaad iets meer op race gericht zijn dan de V2, maar dat is vast vrij eenvoudig op te lossen door een andere vin/andere positie van de voetbanden.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » zo sep 17, 2017 11:15 am

Bij 23-33knp kun je de Magnum door strepen voor Schellinkhout, zeker bij ZW.
We kunnen een keer naar Hindelopen gaan om daar een Thommen te testen?
Of anders de Firestorm 101?
Lijkt mij een leuk idee om te doen.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » zo sep 17, 2017 11:41 am

Leuk idee, maar ik ga alleen maar ergens testen als ik er ook wat wil kopen, en dat is dan niet zo omdat daar de deal niet is....

Poehaaa, het zijn inderdaad de mooiste dagen. Dat is zo zonde dat je het board maar een paar keer gebruikt. Dus: de vraag is of een 3s 106 of sb Kode 103 dan niet net zo lekker hard over de chop gaat als die freerace met 6.8, maar ook met 5.5 door te varen is met voetbanden buiten door de andere rockerline en zo. Want dan zou dat een betere optie zijn. Dat is dus mijn dilemma.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » zo sep 17, 2017 3:36 pm

De 90/93 Futura is zeker een board wat het op IJsselmeer goed doet! Deze heb je ook nog in een wood versie gehad.
Ik heb zelf op de voorloper (S-type) gevaren en dit ging super. Zelfs met een 5.3 ging dit super, echter ik vond dit wel de limit.

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » zo sep 17, 2017 10:32 pm

De 3S en de Kode vind ik eigenlijk hetzelfde varen als een RRD FSW. Dat gaat volgens mij het verschil niet maken. En als je er een kleinere FSW naast hebt dan is het ook niet nodig dat je er een 5.3 op kunt varen. Misschien gebruik je het board relatief gezien weinig, maar als dat je mooiste dagen zijn dan lijkt me dat genoeg rechtvaardiging om het board toch te kopen. Een speedsurfer vaart ook weinig op zijn kleinste speedboard, maar ze willen die dagen echt niet missen. Misschien wil jij die 6.0/6.5 dagen op het juiste board niet missen.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » ma sep 18, 2017 9:20 am

Mooie reactie Poehaa! Bijna poezie :-).

4.7/5.3 kun je erop varen als de wind wat afneemt en de FSW te klein wordt. Heb een heerlijke December sessie gehad met een FireStorm 101 en 4.7 Neilpryde Atlas. Jammer dat ik toen geen GPS had...

Afijn, ik ga misschien die FireStorm bestellen. Heb vooral niet gehoord dat een Tabou 3S / Starboard Kode comfortabeler over de chop is en dat zou een reden zijn om een FSW voor deze condities te bestellen.

Bedankt voor alle hulp!

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » ma sep 18, 2017 6:09 pm

Okee uiteindelijk starboard Kode 86 flax balsa 2018 (met dank aan goede inruil vinnetjes nl) en Firestorm 101 v3 wood besteld :-)

EDIT: firestorm. Gecancelled. Misschien toch Kode 94?

Beiden in Wood dus hopelijk vriendelijk op de benen.
Laatst gewijzigd door tristan55555 op wo sep 20, 2017 5:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » ma sep 18, 2017 6:24 pm

Gefeliciteerd Tristan. Beide mooie en uitdagende boards. Ik ben benieuwd wat ze op het water doen.

Plaats reactie