Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Vin advies gevraagd FF129 + 8m2

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
STORM!
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Bijna compleet

Vin advies gevraagd FF129 + 8m2

Bericht door STORM! » ma sep 25, 2017 7:53 am

Ik heb sinds kort een Fanatic Falcon 129 in bezit. Deze vaar ik meestal met een HotSails GPS 8.0m2 (4 cambers) Soms met een 7.3 (dan met een 42/45cm vin)
Achtergrond: Mijn vorige board was een Manta FR79 (125L) Fanatic is 80cm breed en 129L, Manta was 79cm breed en 125L. Geen grote verschillen dus in volume<->breedte.
Verder nog in bezit: FF113 en FF99, Ik ben bekend met de vaareigenschappen van dit type board.
Ik weeg +-83Kg

Eronder had ik bij de manta een Select S12 47 cm. Zelden spinouts gehad.
Bij de Falcon dezelfde vin gebruikt, maar ik merkte al snel dat ik minder druk op de achterste voet kon zetten met deze vin. Ik schoot er al snel doorheen.
Nu geloof ik graag dat voor dit board een kwalitatief betere vin vereist is. Ik ben dan ook op zoek naar een andere. Ik overweeg ook om 1cm grotere vin te zoeken.

Mijn vraag:
Als ik een andere vin eronder zet, is het dan aan te raden om dan meteen voor een 48cm te gaan?

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Re: Vin advies gevraagd FF129 + 8m2

Bericht door PieterW » ma sep 25, 2017 8:50 am

Het is hoeveel geld je voor een vin wil uitgeven 48 cm is te groot alleen bij lichtweer condities voldoet deze vin. Tot maximaal 46 cm gaan, ik zie dat je Select vaart ik zou het dan ook zoeken in de V-Max 4 erg goede vin. Wil je een nog beter presterende vin dan wordt het custom Sonntag SLX of Zfin, F-Hot deze zijn ook gelijk een stuk duurder. Als je besluit voor Select te gaan dan echt de VMax 4

STORM!
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Bijna compleet

Bericht door STORM! » ma sep 25, 2017 9:56 am

Bedankt voor je reactie, de vin is inderdaad bedoeld voor minimale omstandigheden, vanaf een knoop of 12-14. 8M2 is ook mijn grootste zeil.

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » di sep 26, 2017 2:37 pm

Als ik zelf met 12-14 knopen met de combinatie 8.6/FF132(80br) voer (meestal pakte ik nog een zeilmaatje groter) pakte ik een 44cm Sonntag SL-X. ik heb groter geprobeerd, maar dat voelde trager. De 44 was al vrij groot voor de combi 7.8/132, een 43 zou beter zijn geweest denk ik. Voor vroeg planeren only zou ik een 44 of 45 pakken, maar echt niet groter! Weeg zelf ook 83kg.

Ik heb een 46 boss vin in de verkoop die je wel zou mogen proberen ter indicatie, keertje afspreken aan de westeinder? Ik denk dus zelf dat je eigenlijk met een kleinere vin ook af zou kunnen.

Plaats reactie