Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

iSonic evolutie - 10 jaar

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
olafk
Deur-surfer
Deur-surfer

iSonic evolutie - 10 jaar

Bericht door olafk » vr okt 20, 2017 4:37 pm

de iSonic bestaat sinds 2006 of zo? Ik heb eens geprobeerd om de laatste 10 jaar naast elkaar te leggen. In ieder geval telkens de carbon versie indien mogelijk.

10 years iSonic.JPG

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-11.0 / KA Race 10.8

Re: iSonic evolutie - 10 jaar

Bericht door agr64 » vr okt 20, 2017 4:57 pm

Introductie was 2006 en mooi overzicht, echter met welk doel (...naast een leuk nieuw topic :thumbup: )?

Plaatjes van hetzelfde maatje/type? Per range? Met dat laatste bedoel ik de verdeling binnen de isonics van SB zelf speed(slalom), slalom en raceslalom.

AvdL
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door AvdL » vr okt 20, 2017 5:35 pm

Mooie boards.
Wat ik wel minder vind is de slechte bouwkwaliteit.
Heb zelf de Isonic90 Carbon uit 2015 en dat is net een eierschaal...

Toch overweeg ik de nieuwe Isonic 107 te kopen.
Wil geen breder slalomboard en toch met 8.6 en dit zou wel eens de beste optie kunnen zijn.

agr64
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door agr64 » vr okt 20, 2017 6:17 pm

... ik baal ervan dat er geen woods meer zijn en ben blij dat ik nog een 2016 107 in wood heb kunnen krijgen en zie in mijn gebruik nog steeds geen voordeel van de carbon versie (m'n 124). Voor mij @95+kg is het varen met een 8.6 op de 107 echt een gevalletje van het kan, terwijl 9.6 op de 124 wel helemaal top is...

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » di okt 24, 2017 4:47 pm

Klopt 2006 was de eerste. Ik had toen een Isonic 105 in D-ram uitvoering nieuw gekocht, 233 cm lang bij 63.5 cm breedte (ideaal met 6.0 tot 7.0, 7.5 kon deze ook nog wel smaken). En duurzaam in deze versie !!! En twee Drake vinnen er bij als toemaatje. Dat waren leuke tijden ! Mja bouwkwaliteit. Eerlijk we willen allemaal licht in de slalomafdeling of laten ons er toch toe verleiden. Kan het anders, tuurlijk een supershape in een duurzame schaal (geen ultra carbon eierschaal) Isonic Slalom one , ze zijn dus nog te krijgen en betaalbaar voor de liefhebber https://www.vanbellen.nl/p/starboard-is ... gI4dPD_BwE Zou normaal ook met twee vinnen er bij moeten geleverd/verkocht worden.
Maar we willen er niet meer aan met onze GPS horloges om de arm. In topend speed zal het niet veel uitmaken voor de meeste onder ons, waar het wel wat in uitmaakt is naar mijn gevoel in acceleratie (mogelijks ook aanplaneren), die versnelling naar het topend bij een vlaag, gaat gewoon sneller bij een lichtere full carbon, dan bij een wood of ast. Dat was het gevoel die ik had met mijn vergelijk van een ander merk full carbon tav van een LTD uitvoering deze zomer van op dezelfde dag. Mja.... blijft moeilijk het duurzaam tav lichter verhaal en de keuze er tussen.

Als ik de website van Starboard mag geloven, mja dat is sterker nu wel een stuk zwaarder geworden dan vroeger. Starboard Isonic 125 D-ram 7.45 kg in 2006, Starbord Isonic AST 2017 8.5 kg, en die kilo, mja die ga je voelen, ook in de handen (zijn boards met vergelijkbare maten, in lengte en breedte). Zo zie je maar sterk = gewicht !
Licht = kwetsbaar blijkbaar .

Ik vraag mij eigenlijk af, wat de echte starboard Isonic aanhangers (maw die reeds jaren lang de versie opvolgt en wisselt) tot nu toe eigenlijk algemeen genomen de beste versie vonden, prestatiegewijs en bouwkwaliteit samen ? Iemand die zich aan een antwoord wil wagen ?
Laatst gewijzigd door AHD-Surfer op di okt 24, 2017 6:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » di okt 24, 2017 5:17 pm

2011 nog steeds de mooiste vind ik zowel in wood als Carbon, 2016 op de tweede plaats.
Mijn zoon heeft een 94 2010 en een 107 2011 allebei in wood, pracht boards 👍

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Eurofun
Surf spul: JP Speed / Neil Pryde Evo6-7, vinnen C3/IFins/Z / SUPs JP en zelfbouw quad

Bericht door Loop » di okt 24, 2017 6:24 pm

Ik heb zelf een 2013 IS107 carbon en ook paar keer op een 97 carbon van 2013 en 2017 mogen varen.
Ook bij testdagen nog wel eens op een paar andere maten mogen varen.
De shapes en vaareigenschappen vind ik helemaal super, maar die constructie is soms net een eierschaal.... en dan zo'n nieuwprijs ervoor durven vragen :r

Neem dan een voorbeeld aan bijvoorbeeld de constructie van de Fanatic Falcons of de JP speed boards. Daar vaar ik jaren mee zonder zachte plekken of schades.
Of de constructie van Flikka boards, die merken kunnen het allemaal wel leveren en voor veel minder geld.
Die max 500 gram zwaarder voor een beter laminaat en sterkere kern, dat is het voor de klanten wel waard.

Dus Starboard, de shapes zijn top maar doe svp iets aan de constructie of halveer de nieuwprijzen om je klanten nog recht in de ogen te kunnen kijken.

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » di okt 24, 2017 6:43 pm

@ Loop, de eierschaalconstructie, mogen we aannemen dat we het dan hebben vanaf de invoering van de carbonversies ? Tot en met de wood of de combi woodcarbon versie hoorde je daar weinig klachten over.
Zijn er nu andere geluiden hoorbaar op dat punt (mischien bepaalde jaargangen ?)
Zoals Loop aangaf die 500 gram, mja als dat een sterker betere kern en laminaat oplevert dan wat er nu is, waarom ook niet (we hebben het hier niet over drie kg toevoegen).
Blijkbaar zijn er merken als Flikka die het wel kunnen, licht en toch een aanvaardbare sterket/duurzaamheid verhouding.

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di okt 24, 2017 8:01 pm

Ikheb zon inferieure IS97 en die gaat er binnenkort uit en daar komt een Flikka 100-105 voor terug.
Die IS97 is bj 2012, de rail is heel dun, alsof er plakfouten zijn, beetje verkeer wegleggen en pats lek. Mijn IS117 van een jaar jonger (bj2013) is alweer een stuk beter en die blijft voorlopig.
Maatje van me heeft een Hypersonic Wood en een Isonic 120 (bj15) Die HS is zo sterk echt niet normaal, de IS120 is een stuk beter qua kwaliteit dan de bj12/13 dat zie je gelijk aan de rail.
Ik heb al een Flikka Slalom 88ltr, die is licht en kneiter sterk! (zeg maar zoals vroeger een VDB Wordcup board, extreem licht en toch sterk) met de flikka heb ik al serieuze sprongen gemaakt en harde katapults op het dek gehad, niets van te zien!
Enige waarom ik nu nog voor een Isonic zou kiezen is de door ontwikkeling, zoals bij RRD X-fire LTD V9, en als ik de priujzen zie dan stap ik met mijn eigenontwerp wel naar Flikka dan heb je voor bijna 500EUR minder een "eigen" board :)
Die IS kleurstelling van 2016 vind ik echt wel gaaf

agr64
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door agr64 » wo okt 25, 2017 7:13 am

Ik heb door de jaren heen met een uitstapje naar de Futura's tussendoor vele versie's gehad en heb nu 2016's 107 (wood) en 124 (carbon reflex). Bij de oer versie uit 2006 had ik altijd het gevoel van wanneer wordt ik er nu af getrokken of duikt de neus onderwater. Vond de 2009/10 122 helemaal top en mijn 2016's (en dan vooral de 124 heb met de 107 bijna nog niet gevaren) blinken voor mij voornamelijk uit in ultrasonic achtige doorplaneer eigenschappen en verder varen ze overall gewoon steeds makkelijker.

Het gekke is dat ik met de iSonic's nog nooit kwaliteits issue's heb gehad (ff'n afkloppen!), wel met Futura's (wood) en meerdere SB tuffskin boards!

Huidige shape met de ronde achterkant en dat geldt ook voor de futura's vind ik gewoon niet mooi en het feit dat in 2017 de 117 en voor 2018 de 134 mogelijk weer terug komt met hun 2016 shape's heeft waarschijnlijk zo z'n redenen.....

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » vr okt 27, 2017 6:15 pm

Wood had er nooit uitgehaald moeten worden. Ideaal kwa controle en duurzaamheid. Snelheid zit ook goed met die wood uitvoering als het doorwaait

Nadeel van wood is de verf lak laag op bodem die na verloop scheurt omdat dd lak niet waterdicht is en hout hierdoor uitzet en verflaag doet scheuren

Plaats reactie