Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

vapor of plasma

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
SanderSurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 rebel 95, North, SB Isonic131 gaastra

vapor of plasma

Bericht door SanderSurf » wo jan 17, 2018 1:01 pm

Hoi,

Ik heb voor het binnenwater een Gaastra vapor 6,7 2008 en een windwing formula 8,3. Wil de windwing vervangen en zoek iets wat ook op mijn Gaastra 75% SDM 460 hardtop mast past.

Vaar de 8.3 vaak overpowered en dat vaart prima want het is een full racezeil. Kan nu kiezen uit een Vapor 7,9 (grootste die nog op een 460 past) of een plasma 8,3
De plasma had ik eigenlijk niet in mijn vizier omdat ik alleen op full-race / slalom heb gezocht maar kan er nu 1 kopen en vraag me af hoe goed / slecht deze het zou doen. 2 cambers, 6 latten, lijkt me low wind beter maar high wind moeilijker? Al kan ik bij high wind terug naar de 6.7. Voordeel van de plasma is de lage aspect ratio waardoor de 8.3 op een 460 past.

Graag jullie mening: Zou het veel verschil maken? De vapor of de plasma?

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Re: vapor of plasma

Bericht door Reindt » wo jan 17, 2018 1:42 pm

Heb wel eens begrepen dat de Plasma behoorlijk moeilijk op te tuigen is vanwege zijn smalle mastslurf en cambers.
Heb zelf ooit een GTX uit 2007 gehad en dat was ook erg lastig, er brak wel eens een zeillatje 🙁
Ik denk persoonlijk dat je het best voor de Vapor kunt gaan en dan nog even door sparen voor later een maatje groter Vapor er bij.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » wo jan 17, 2018 1:59 pm

Test Duitse surf uit 2008 hieronder en de Plasma is in 2010 voor het laatst in productie gegaan -> https://ga-windsurfing.com/sails/2010/

Wel twee versies, met en zonder Technora

Gaastra Plasma 7,5 (Einzeltest)
16.09.2008 SURF-Magazin - Das neue Plasma konnten wir bereits in zwei Varianten (Technora und Mono?lm) fahren, leider nur bei sehr krĂ€ftigem Wind. Die gute Nachricht dabei: Beide Segel (der Schnitt ist identisch) fahren sehr Ă€hnlich, lassen sich auch ĂŒberpowert noch gut kontrollieren, trotz eher gemĂ€ĂŸigtem „Loose“ und tiefem Pro?l.
Afbeelding
Das neue Plasma konnten wir bereits in zwei Varianten (Technora und Mono?lm) fahren, leider nur bei sehr krĂ€ftigem Wind. Die gute Nachricht dabei: Beide Segel (der Schnitt ist identisch) fahren sehr Ă€hnlich, lassen sich auch ĂŒberpowert noch gut kontrollieren, trotz eher gemĂ€ĂŸigtem „Loose“ und tiefem Pro?l. Im Gegensatz zum V8 Helium setzt Gaastra-Designer Dan Kaseler auf eine enger geschnittene Masttasche, daher wird der Mast auch beim Aufbau ganz konventionell sofort durch die Camber geschoben. Das immense Pro?l – das tiefste der gesamten Gaastra-Palette – verspricht viel Dampf. Den direkten Vergleich zum Klassenprimus Severne Glide in Sachen Durchzugskraft reichen wir sobald wie möglich nach.

GEWICHTSTUNIG MIT TECHNORA-LAMINAT

Rund 200 Gramm leichter als die Mono?lm-Version bietet Gaastra eine exclusive Technora-Variante an. Wichtiger als das absolute Gesamtgewicht ist dabei, dass ausschließlich im besonders kritischen Bereich oberhalb der Gabel (wegen des langen Hebels) die gesamte Gewichtsersparnis erreicht wurde.

Ik ben geen racer en weet niet wat voor plank je gebruikt of gewicht je op de schaal legt, Maar als je formula zeilen vaart en het windbereik daarvan gewend bent lijkt mij een vroeg planerend licht wind zeil een heel andere gevoel te geven.

AK
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: PD slalom 87+110+135 /Angulo SuperGu102 / HiflyWave79 - 4.0 t/m 9.2

Bericht door AK » wo jan 17, 2018 2:18 pm

De Plasma is al een tijdje niet meer in het programma van Gaastra. Zijn de Vapor en Plasma waar je een oogje op hebt uit vergelijkbare jaargangen? Het zijn wel twee totaal verschillende zeilen.

De Plasma is inderdaad geen fijn zeil om op te tuigen. De mast moet gelijk door de cambers en dat gaat met een hoop getrek en gezwoeg. Kreukels in het monofilm zijn dan ook geen uitzondering.

Vandal Sails is ook een merk waar je hardtop masten in kunt varen. Ze hebben alleen geen full race model. Vandal komt uit dezelfde zeilmakerij als Gaastra, de prijsstelling is wat vriendelijker. Ze worden alleen niet zo vaak aangeboden tweedehands.

@ndre
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door @ndre » wo jan 17, 2018 6:40 pm

De vapor is een slalom/race zeil terwijl de plasma echt is gesneden voor lichtweer. De plasma bouwt bij lichtweer druk op in het zeil. Je voelt het zeil zich vullen en meerekken (als een trekzak) en voelt sponzig aan. Als de wind toenam was omtrimmen heel moeilijk. Volgens mij hadden de meeste lichtweer zeilen rond 2008 (np helium en severne glide incluis) hier last van als ik de testen mag geloven. Wellicht kun je met lichtweer eerder planeren, maar het vaargevoel is heel afwijkend (dat is mijn persoonlijke mening). Ik heb zelf een severne glide gehad en een middag bij een surfmaat staan kijken die een plasma had geleend van de surfshop.Ik heb zelf mijn severne glide snel verkocht. Ik vaar zelf met severne overdrives (3 cambers)

SanderSurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 rebel 95, North, SB Isonic131 gaastra

Bericht door SanderSurf » wo jan 24, 2018 12:08 pm

bedankt voor de tips... gaat een vapor worden.
surf ze vandaag :-)

Plaats reactie