Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Vapor op andere mast

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
SanderSurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 rebel 95, North, SB Isonic131 gaastra

Vapor op andere mast

Bericht door SanderSurf » wo feb 07, 2018 12:31 pm

Hoi,

Ik vaar momenteel een 6.7 2008 Vapor op de bijbehorende 460 75% mast (hard top). Prima set voor hardere wind.
Mijn oude 8.3 is aan vervanging toe.
Nu kan ik een vapor 2012 7.9 kopen die ook voor deze mast gesneden is OF een 8.6 waar optimaal een 490 mast in moet.

Ik wil maximale power maar geen nieuwe mast kopen. Vraag: Is een 8.6 nog te varen met de 460 mast die ik heb of lever ik dan zoveel performance en / of trimbereik in dat ik zelfs low wind beter af ben met een 7.9 die wel gesneden is op deze mast?

surf ze! (ondanks de kou :lol: )

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Re: Vapor op andere mast

Bericht door JanvD » wo feb 07, 2018 12:47 pm

Het advies wat ik daarop kreeg was om 8.0 cosmic (/phantom) te kopen, waardoor je wint in low wind bereik zonder een andere mast te moeten kopen. Uiteraard verlies je dan aan high wind bereik (en je hebt niet meer hetzelfde zeil als de PWA toppers, maar dat is misschien soms wel beter qua hoe de gemiddelde consument het gebruikt?).

Als je een high end zeil koopt als de VAPOR lijkt me weinig zinvol daar de verkeerde mast in te proppen.

Tomk
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Vinnetjes
Surf spul: Loft Sails / JP-Australia / Neil Pryde
Contacteer:

Bericht door Tomk » wo feb 07, 2018 12:53 pm

Sander ik zou die 8.6 vapor idd niet gaan varen met een 490 mast (al krijgt je verlenger m lang genoeg :-) ) .

gewoon binnen specs blijven met die zeilen

AK
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: PD slalom 87+110+135 /Angulo SuperGu102 / HiflyWave79 - 4.0 t/m 9.2

Bericht door AK » wo feb 07, 2018 1:41 pm

Het is ook wel een grote stap tussen je zeilmaten: van 6,7 naar 8,6. Voor mijn grootste racezeil heb ik verschillende masten geprobeerd. De kortere mast staat er prima op maar heeft vooral voordelen in lichtweertrim. Onderin staat het zeil boller. Wil je nu lekker lang doorvaren met je 8,6 dan gaat een kortere dan voorgeschreven mast niet echt werken volgens mij.
Zou inderdaad gaan voor 7,9 en voor de lichtweerdagen een grote liftende vin onder je board schroeven.

SanderSurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 rebel 95, North, SB Isonic131 gaastra

Bericht door SanderSurf » wo feb 07, 2018 3:06 pm

Ok, goede tips mannen! bedankt.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo feb 07, 2018 3:49 pm

vapor aanbevolen mast gebruiken.
ik heb voor alle maten nu de voorgeschreven masten, is zoveel makkelijker trimmen en het vaart zoals het beoogd is :)

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » wo feb 07, 2018 8:59 pm

AK schreef:
wo feb 07, 2018 1:41 pm
Het is ook wel een grote stap tussen je zeilmaten: van 6,7 naar 8,6. Voor mijn grootste racezeil heb ik verschillende masten geprobeerd. De kortere mast staat er prima op maar heeft vooral voordelen in lichtweertrim. Onderin staat het zeil boller. Wil je nu lekker lang doorvaren met je 8,6 dan gaat een kortere dan voorgeschreven mast niet echt werken volgens mij.
Zou inderdaad gaan voor 7,9 en voor de lichtweerdagen een grote liftende vin onder je board schroeven.
Mijn ervaring geven kortere masten een softer vaargevoel en juist minder licht weer power. Misschien ietsje meer buik omdat als je een korte mast langer verlengt hij ook meer flextop wordt dan hij was. Voor veel wind is dat dan wel weer lekker, mooie buik voor stabiele power en een beetje softer vaargevoel wat de vlagen wat meer absorbeerd.

Zeker voor lichtweerpower de aanbevolen mast gebruiken. Een freeracezeil planeert in dezelfde maat wel duidelijk eerder aan en is als je budget het anders niet toelaat een goed alternatief!

Plaats reactie