Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Welke vin? Pro limit Blade (g10) of SGR carbon

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
IngmarJ
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Thommen, Neil pryde

Welke vin? Pro limit Blade (g10) of SGR carbon

Bericht door IngmarJ » do aug 23, 2018 8:28 pm

Hoi,

Ik ben een herintreder en heb onlangs een F2 Thommen 290 gekocht.
Echter zonder vin. Nu ben ik er al uit welke maat ik er onder wil/moet hebben. Dus begonnen met zoeken naar een (powerbox) vin.
Omdat ik momenteel vanwege een bedrijfsverhuizing geen groot budget heb om de nodige spullen bij elkaar te verzamelen ben ik gaan kijken naar het aanbod van gebruikte vinnen.

Mijn oog is gevallen op een zgan gebruikte pro limit g10 The Blade 36cm of een nieuwe SGR 36 carbon fin
(Zie hieronder in de aanbieding)

https://www.windsurfparts.nl/a-51605754 ... ring-kado/

Nu was ik nieuwschierig of jullie ervaringen hebben met 1 van de 2 vinnen.
Het merk Pro limit ken ik maar SGR niet. Wel is deze van carbon waardoor deze wat stijver is.
Maar vanwege lage prijs lijkt me deze low budget en vraag me af wat de kwaliteit en de prestaties zijn en of deze dan ook beter is dan de Pro limit.

Welke zouden jullie nemen? Kan iemand iets uit ervaring over vertellen? Of is iemand bekend net de kwaliteit van deze 2 vinnen?

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Re: Welke vin? Pro limit Blade (g10) of SGR carbon

Bericht door eckerdt » do aug 23, 2018 9:03 pm

Heb zelf de SGR 34 en 36 cm. Lopen best lekker maar heb het idee dat je ze eigenlijk 2 cm. groter moet varen. Die F2 Thommen 290 had volgens my ook een 38 cm vin er standaard bij.

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » do aug 23, 2018 9:07 pm

Ik had in de jaren 90 2 stuks 'The Blade', een 28 en een 30cm. De laatste is gestolen destijds maar de 28cm vaar ik nog steeds met mijn Cv1 100L en 4.3 zeil.. Ze zijn niet spinout gevoelig en lopen echt lekker.

IngmarJ
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door IngmarJ » do aug 23, 2018 9:12 pm

Er zat zelfs een 40 cm onder de Thommen.

Momenteel heb ik een vx Ltd 5.5 en 6.5 zeil.
Op een gegeven moment wil il er nog een 7.5 of 8.0 bij.
Voor de 6.5 die ik nu heb leek me de 36 eerst wel voldoende.
De SGR's zijn er echter ook in de 38 cm en heb overwogen om deze te nemen ivm de wens van een groter zeil.

Ik heb gelezen dat de g10 vaak wat dikker zijn dan carbon vinnen om de zelfde stijfheid te krijgen en daardoor kunnen afremmen.
Maar dat lijkt me ook afhankelijk van het ontwerp, lengte etc.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » vr aug 24, 2018 12:18 am

Die SGR's zijn volgens mij oude Mistral Koester vinnen, waren prima dingen.
The Blade heb ik vroegah ook nog gehad, kan me herinneren dat die vrij low-end gericht was met een wat dikker profiel.

36 lijkt me ideaal voor de 6.5, voor de 5.5 met veel wind wel wat groot.
Maar als je een groter zeil erbij koopt zou ik er een 2e vin bij kopen want voor 8.0 is dat erg krap. Iets van 40 is dan wel lekker om snel te planeren.

Voordeel van carbon is dat profiel en flex onafhankelijk van elkaar kunnen zijn, maar dat is nog geen garantie voor een goede vin dus daar zou ik me niet blind op staren.

IngmarJ
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door IngmarJ » vr aug 24, 2018 7:32 pm

Vandaag even een vin geleend van een vriend en paar uurtjes op Leekstermeer gesurft.
Toevallig een mistral Christiaan Koester vin van 38 cm.

Dit ging prima.
Wel draait het board vrij snel met de neus tegen de wind in, maar dat deed mijn copello 265 vroeger ook, ligt waarschijnlijk een de shape van het board en niet aan de vin.
Gijpen is lastiger, maar na bijna 20 jaar moet ik dit ook weer even onder de knie krijgen. Vroeger met de copello ging het wel makkelijker.

Vandaag stond een gemiddelde windkracht 4 en erg vlagerig. vond het aanplaneren wel vlot gaan, maar volgens mij kan het nog beter met juiste afstelling mastvoet etc. Of misschien toch een langere vin?
Eenmaal uit de vlaag vond ik hem vrij snel afremmen en planeerde niet lekker door tot ik weer opnieuw in een vlaag zat.
Iemand nog tips om dit beter te krijgen?

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » za aug 25, 2018 3:36 pm

Een langere vin gaat niet veel helpen denk ik, 38 is al vrij groot voor een 6.5m

Ik voer vroeger op mn Copello 275 met 6.6m Z1 vinnen van 30 tot 34 cm. De 290 Thommen kan natuurlijk wel wat iets meer vin hebben/gebruiken, maar ik denk dat afstelling meer gaat brengen.
Mastvoet misschien wat naar voren en/of de giek iets hoger kan helpen.

IngmarJ
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door IngmarJ » za aug 25, 2018 4:15 pm

Voor het door blijven planeren lijkt me de mastvoet naar voren wel een goede tip.
Maar gaat de neus van de plank niet sneller tegen de wind in als ik de mastvoet naar voren zet?

Op moment dat de wind weg valt en je uit plané komt gaat direct de neus tegen de wind in en als de wind dan weer aantrekt wat net voldoende is om weer in plané te komen heb ik wat moeite om de plank weer in de juiste richting te krijgen.
Met de Thommen moet ik ook even een stukje met de wind mee liften om weer snel te kunnen planeren.
Nu zou ik bij het afzwakken van de vlaag het board direct wat met de wind mee kunnen sturen om in plané te blijven, maar voor dat je het weet zit je dan aan de overkant van het meer :D
Andere optie is natuurlijk een groter zeil kopen, maar dat zal ik denk ik nog even moeten uitstellen tot volgend seizoen.

De mastvoet naar voren zetten lijkt me naar mij idee dan ook een beetje als een compromis, maar misschien zit ik daar wel volledig naast.
Ga er in ieder geval even mee experimenteren.

In ieder geval is de vinkeuze van een SGR 38 cm wel een goeie dus.

Plaats reactie