Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Overstap slalomboard

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Overstap slalomboard

Bericht door Bob123 » do dec 20, 2018 4:53 pm

Ik surf nu ongeveer 3 jaar op mijn Fanatic Gecko 120. Gijpen gaat lekker en heb mijn voetbanden helemaal naar buiten gezet. Begonnen met 6.0 freeride zeiltje zonder cambers. Inmiddels vaar ik met slalom zeilen (warp). Ik wil de overstap naar een slalomboard maken. Maar ik hoor van meerdere mensen dat dit veel lastiger is: Wat is er dan precies lastiger? Tot nu toe heb ik gehoord dat je actiever moet varen en dat hij lastiger te controleren is over de chop. Nog meer dingen? Wat zou een goede maat zijn als ik meestal met zeilen van 7.0 tot 8.4 vaar? Ik dacht zelf aan 115 Liter ongeveer, en dan ongeveer 70 cm breed.

Ik wil er eigenlijk een keer eentje proberen, maar ze worden nergens verhuurd naar mijn idee.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Vapor8.6, GSR7.9, Hornet 7.2, Helcat6.2

Re: Overstap slalomboard

Bericht door Kanarie » do dec 20, 2018 5:01 pm

Slalomboards vragen vooral conditioneel meer. De benen krijgen een stuk meer kracht te verwerken.
Op zich niet erg, je raakt eraan gewend.

Verder vraagt het meer tuning, dus vin, giekhoogte, zeiltrim worden belangrijker.
Actiever aanplaneren is nodig, omdat het board minimaal 20cm korter is. Dus met de wind mee sturen en pompen is meer nodig.
Ook varen ze veelal een stuk losser (afhankelijk van je trim) op het water, waardoor het een stukje technischer wordt.

Alles bij elkaar vraagt het meer, maar het maakt het ook wel weer een stuk leuker.

hawk108
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gun Sails, Neil Pryde, Fanatic

Bericht door hawk108 » do dec 20, 2018 7:18 pm

Jag 125 ltd

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » do dec 20, 2018 7:31 pm

Wat heeft die jongen nou aan zo een reactie? :eek:

hawk108
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door hawk108 » do dec 20, 2018 8:45 pm

Het is inderdaad een heel gekleurde reactie. Iets genuanceerder dan... Neem een freerace board van rond de 75 cm breed.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » do dec 20, 2018 9:15 pm

Haha dat is inderdaad genuanceerder, maar ik bedoel zet erbij waarom hij dat zou moeten doen ;-).

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer » do dec 20, 2018 10:43 pm

Wat zou een goede maat zijn als ik meestal met zeilen van 7.0 tot 8.4 vaar? Ik dacht zelf aan 115 Liter ongeveer, en dan ongeveer 70 cm breed.
Neem een freerace board van rond de 75 cm breed.
Ik wil er eigenlijk een keer eentje proberen, maar ze worden nergens verhuurd naar mijn idee.
Ik volg Gertjan zijn advies in de veronderstelling dat Bob123 80+ weegt. Indien lichter dan kan je inderdaad ook een 115/70 overwegen met dergelijke zeilrange. Een freerace-board zal inderdaad de overstap van een Gecko 120 naar eventueel later een full-slolom-board zeker makkelijker maken.

Ja hoor, zijn zeker te huur: ik denk dan aan Futura en Supersport bvb.

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bob123 » do dec 20, 2018 11:56 pm

Bedankt voor de reacties allemaal! Liefst wil ik een slalom board, wil beginnen met wedstrijdjes namelijk. Ik weeg rond de 75 kg. Ik denk dat ik binnen nu en een half jaar wel 80 kg weeg.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » vr dec 21, 2018 12:53 am

Slalom accelereert veel sneller en is sneller. Zeker in de chop is dat wennen. Geduld hebben, rustig opbouwen op wat vlakker water en niet direct te gepowerd varen hebben mij geholpen. En zoek een board dat bekend staat om controle in de chop, bijvoorbeeld de RRD X-Fire of de Angulo Magnum. De maat die je zoekt is rond de 70 breed en 115 liter.

hawk108
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door hawk108 » vr dec 21, 2018 8:11 am

@Peter, wij verstaan elkaar.

@Tris, ik zat naar boer Jan te kijken en twee dingen te gelijk doen.... na ja vul zelf maar in.

@Bob, op YouTube vind je wat filmpjes van Lars Kleist. Ik vermoed dat hij ongeveer hetzelfde weegt als jij. Wellicht geven deze filmpjes wat meer houvast.

Ik wens jullie alvast goede feestdagen

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5 Dyno 95 gator 5.5/4.7

Bericht door martijn73 » vr dec 21, 2018 10:08 am

Vergeet de fanatic Falcon niet, is een ideale combinatie met de Warps en varen relatief makkelijk, ook in de chop willen ze goed, het is een snel board waar je eigenlijk makkelijk op stap en weg vaart...volgens mij is de 115 71,5cm breed.

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer » vr dec 21, 2018 10:31 am

.... Liefst wil ik een slalom board, wil beginnen met wedstrijdjes namelijk. Ik weeg rond de 75 kg. Ik denk dat ik binnen nu en een half jaar wel 80 kg weeg.
En denk jij dan dat je met een goed freeraceboard geen slalom-wedstrijden kunt meevaren misschien!? 'Progressief opbouwen' werd hier al terecht aangegeven én...geloof me....een freerace vaart soms een pak makkelijker (én dus ook sneller in dat geval!) dan een volbloed-slalom.
BTW: ik heb Jordy Vonk destijds ook regionale wedstrijden zien winnen met een freerace V8-zeil

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » vr dec 21, 2018 10:48 am

Mijn advies:

1.Laat je maatjes allemaal mooi spul aanschaffen en jou voorbij knallen
2.Vraag of je ook even mag proberen
3.Koop het board dat het best beviel

En ja, bij wat mindere techniek of veel chop zou je op een freerace board best wel eens sneller kunnen zijn inderdaad... Dus voor je wat koopt zou ik zeker een keer een freerace board proberen nadat je de slaloms van je maatjes hebt geprobeerd.

:cheer:

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » vr dec 21, 2018 11:20 am

Haha tristan!

Bepaal zelf wat je wil, je wil slalomwedstrijdjes gaan varen. Vergeet daarbij dan niet dat in NL meestal de wedstrijden niet doorgaan omdat er te weinig wind is. 2018 was echt een drama. En dan schiet het ook nog alle kanten op, ik zou eerder voor een 120+ltr board gaan, die doet het ook wel met een 7.1 (zeker als je naar de 80kg+ bent gegroeid zoals je aangeeft dat je dat graag wil)

71 breed is dan te smal.

Wat Tristan hierboven zegt snijdt ook wel hout, probeer eens wat verschillende boards. Ga eens naar een slalom (de regiocups) mee doen kan (ook op je gecko) en wellicht zijn er wel een paar wedstrijdsurfers waarvan je hun board mag proberen als het schema het toelaat. Bij mij mag je altijd ff vragen: NED204 (point-7 zeilen en een serie Flikka slalomboards)

Flowmaster
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » vr dec 21, 2018 11:23 am

Ik heb zowel Isonic als Futura en ben eigenlijk van mening dat de Isonic wat een volbloed slalom zou moeten zijn makkelijker in chop vaart dan de futura. Vooral met veel power is de eindsnelheid hoger wat volgens mij te wijten is aan controle kunnen houden.
Wat misschien de futura makkelijker maakt is dat de voetbanden achter wat minder op de rail kunnen staan, je komt er dan ook in chop varende makkelijker in. Op wat vlakker water varen beide boards even snel althans ik meet geen verschil

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » vr dec 21, 2018 12:46 pm

Ik heb zelf de fout gemaakt (te) vroeg slalomspullen te kopen achteraf, en dat vind ik jammer. Die gecko van jou gijpt als een charm, een slalomboard, zeker in chop zal je er in het begin weer af gooien. Daarbij is het breekbaar en duur, waar ik tegenwoordig niet meer zo van kan genieten. Ik ben eigenlijk van mening dat echte slalomspullen voor 95% van de surfers niet de oplossing zijn en ook zeker niet meer plezier bieden dan een freeridesetje. Vooral omdat het nooit echt lekker vaart tot je echt weet hoe het werkt, en je bereid bent honderden tot misschien wel duizenden euro’s aan vinnen uit te geven.

Het verschil in vaargevoel is ook echt groot, een slalomboard is als een volbloed racepaard, als je hem niet in toom houdt gooit ie je eraf, lukt het wel, dan doet ie ook wat ie moet doen en ga je hard.

Waarschijnlijk ga je voorlopig trouwens beter in de slalomwedstrijden op je gecko dan op een slalomboard, want een gijpje doorplaneren is zo veel belangrijker dan een paar km/h harder. En zeker als we het over bijvoorbeeld de een slalomwedstrijdje op scheveningen hebben sta je 80% van de surfers met je gecko vierkant uit te lachen.

Ik heb me voor mezelf gerealiseerd dat ik niet blij wordt van slalommen. Zelfs al kan ik nu (naar mijn eigen mening) een slalomboard binnen een paar keer gebruiken en met de juiste lading vinnen tot mijn beschikking vrij goed afstellen. Het is mij te zwaar, en te on edge. Op een freeridesetje haal ik veel meer plezier uit het surfen, ondat ik gewoon lekker kan surfen in plaats van bezig zijn met het spul onder controle te houden. Daarbij is het ook fysiek een stuk minder zwaar.

Ik zou zeggen probeer eens een goed afgesteld slalomsetje van een medesurfer en probeer het, als je het gevoel hebt dat jij die persoon bent die zin heeft eindeloos te streven naar dat juiste gevoel, en genoeg dedication hebt dat ook te bereiken dan is een slalomboard echt voor jou. Anders zal een freeraceboard als de jag (wat een heel snel en fijn boardje is) zeker niet onderdoen voor een slalomboard.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » vr dec 21, 2018 4:46 pm

Voor vele zal een type freerace board voor veel meer plezier, gemak en meer prestatie opleveren en vooral veel minder frustratie

Duidelijk voorbeeld uit eigen ervaring is de de Futura 93 wood

Mocht je toch voor slalom kiezen , kies dan voor makkelijke niet technische slalomboards zoals de oudere wood Isonic (ooit op de eerste 105 uit 2006 een uurtje gevaren en dat voelde zo relaxt en toch heel snel want controle is snelheid) en zover ik begrijp zal nu de Angulo slalom een goede stap kunnen zijn

Ga dus niet gelijk naar de technische los lopende vingevoelige slalomboards die met de juiste surfer en specifieke vinnen heel snel kunnen gaan. Dat komt daarna pas als je dat al wil dan

Zoals ook in deze groep onder ander topic wordt aangegeven eerst zelf gaan testen, want wat voor de 1 geld hoeft niet voor de ander te gelden en daarbij type vin, zeil, niveau, etc wat ook verschil kan geven. Zo was de oudere Isonic voor mij wat saai en plakkerig maar zou voor jou het juiste board kunnen zijn

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bob123 » vr dec 21, 2018 6:01 pm

Bedankt allemaal, enorm veel reacties! Ik wacht nog even met kopen en ga zoveel mogelijk boards proberen!

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5 Dyno 95 gator 5.5/4.7

Bericht door martijn73 » vr dec 21, 2018 6:02 pm

Misschien is een betere vraag hoeveel budget je hebt, moet het aansluiten bij of met je huidige spullen zoals mast , giek en evt zeilen. Meestal ben je er nog niet met alleen een board. Zoals al geschreven doen de freeride/race niet veel onder ten opzichte van een slalom kanon. Ben zelf in de gelukkige omstandigheid geweest om heel veel boards te kunnen varen met mijn eigen tuigage en daaruit het voor mij beste board te kunnen pakken.

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bob123 » vr dec 21, 2018 7:50 pm

Hoe bedoel je aansluiten bij mijn mast, giek, enz? Ik heb de warp 8.4 en 7.7. Beide met bijpassende platinum masten. Wil hiervoor een carbon giek met trimsysteem, maar slalom board heeft voorrang voor mij.

Noldus
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: S2Maui Venom, JP Salom

Bericht door Noldus » za dec 22, 2018 1:56 am

Eigen keus, waar een wil is is een weg 8)

Als je nu in de mogelijkheid bent veel boards te proberen zou ik eerst voor een carbon giek gaan. Krijg je ook de feedback van je zeil waar je naar zoekt (maar dus ook geen tijd meer om tijdens aanplaneren eens relaxed je voetband te bekijken voor je erin stapt :9 ).

Ik heb mijn Futura111/69 verruild voor een JP Slalom101/65 maar na 9 sessies op de JP ben ik er nog niet uit of die blijft. Kans is groot dat ik m inruil voor een Futura101/65 (of 97L). Dit is mijn grootste board, ik weeg 65kg

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » za dec 22, 2018 3:38 am

Gewoon testen verschillende boards met je eigen tuigage

Ook zal je bij freerace boards verschillende ervaringen opdoen en zelfs verschil in maten. Zo vond ik de Futura 93 super maar de futura 111 te saai

Probeer daarnaast de slalomboards die niet te technisch varen. Zover ik begrijp de Angulo, PD, Exocet en RRD (en waarschijnlijk mis ik er een paar) En als je budget niet zo hoog is zou een oude Isonic wood ook een goede optie kunnen zijn, zelf vaar ik met voornamelijk Isonics wood van gemiddeld jaar of 3 oud en vind deze ook persoonlijk op binnenwater heel fijn en niet te technisch of te los varen, misschien ook een optie

Een carbon giek voor de zeilmaten die je nu hebt zou ik wel doen, en niet te lang mee wachten, want in die zeilmaten ga je dat wel merken, desnoods een wat goedkopere (dynafiber, KA of gun) of knap 2e hands

Noldus
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: S2Maui Venom, JP Salom

Bericht door Noldus » za dec 22, 2018 10:56 am

De 111 saai vind ik een groot woord, eerder dat het bereik waarin ik deze gebruikte minder interessant vind. De 93 was zeker leuker, maar ook omdat er dan al meer wind stond.
Bovenstaande is natuurlijk persoonlijk, net zoals ik liever in 20-30kts vaar als 15-20

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » za dec 22, 2018 12:09 pm

Bob, wil je een top board voor een mooi prijsje dan zou ik zeker voor deze gaan https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... ousPage=lr
Mijn zoon vaart hier al enkele jaren op en [dit is niet zijn board hoor 😉] is er helemaal gek van, het liefst vaart hij hem met een 7,1 en 7,9 met Hurricane SRD 38cm.
Voor zo’n prijs kun je je ook niet direct een deuk vallen 😉

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » za dec 22, 2018 12:13 pm

Dat board is voor het goede wat te smal voor 8.4. Voor 8.4 moet je isonic 107 model vanaf 2014 hebben want die waren 70+ breedt

Ook moet je niet te zwaar zijn voor veilig drijf dobber vermogen :wink: gezien werkelijk volume rond de 104 liter was

Zelf heb ik een 107 wood van 2014 die eventueel wel weg mag en die wel goed de 8.4 aan kan gezien zijn breedte , je kan hem ook eerst proberen, kijk maar. Board hoeft niet weg

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » za dec 22, 2018 9:50 pm

ik vaar toch het lekkerst met 8.5-8.6 op een isonic 117, en eindelijk vindt ik dat nog steeds krap aan met een 8.5
7.8-7.9 slikt die ook heel best en het voordeel is toch wel dat windgaten een stuk minder een probleem is, in wedstrijden sta je zekerder door niet sneller weg te zinken.
Tijdens alle trainingen met Pro's heb ik ze altijd een maat groter zien pakken, en als je vraagt waarom. De zekerheid van doorplaneren.
Op de Oceaan zou ik zelfs nog met een 7.1 op de 117 kunnen varen (en heb dat ook gedaan) waar alle pro's ook op 75-80breed staan. De 107 Isonic is natuurlijk een perfecte board voor condities die er vaker niet zijn dan wel en dan vaar je lekker door met 115ltr plus.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » zo dec 23, 2018 6:18 am

Als je 1 board wil voor de zeilmaten 7.0 tot 8.4 en je bent geen zwaargewicht lijkt mij type board als 107 met rond de 70 cm breed juist ideaal. Als je veel breder gaat zit je weer met je 7.0

Maar zoals eerder gezegd er zijn er meer die in die zeilmaten range van 7.0 tot 8.4 zitten van rond de 70 cm breedt met verschillende vaareigenschappen. Gewoon testen wat bij je past. Mocht je de 107 willen testen kan dat.

Verder denk ik dat je ze wel op Horst en Amstelmeer kan huren en anders de importeur vragen of degene die ze aanbied vragen eerst te proberen

Jacques P
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Fanatic Falcon 89 115 & 140 . Warp 2019

Bericht door Jacques P » zo dec 23, 2018 12:01 pm

Als ik een board moet kiezen voor deze zeilen dan is dat de falcon 114 of de 115 de 115 heeft nu 116 liter inhoud . Het is echt een board waar je verliefd op wordt .

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » zo dec 23, 2018 2:00 pm

Dat lijkt mij juist een slalomboard die ik niet zou kiezen gezien de falcon wel wat vraagt van de surfer en behoorlijk los loopt, uit eigen ervaring want heb naast de Isonics ook een aantal Falcon slalomboards (gehad)

Gaat hier om iemand die de stap eventueel wil maken naar een slalomboard

Kwa zeilmaten range die erop gevaren wordt (7.0 tot 8.4) lijkt mij 70 a 72 cm ideaal

Ik denk dat het erg afhankelijk is van gewicht en aanpomptechniek van de surfer wat betreft volume.

Als je geen zwaargewicht bent en actief kan aanpompen moet IS 107 vanaf 2014 ook prima lukken

Ik denk als veel volume echt een must is aan de Angulo 115 , RRD 114 of PD 115

Jacques P
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Fanatic Falcon 89 115 & 140 . Warp 2019

Bericht door Jacques P » zo dec 23, 2018 2:35 pm

Ik vaar hem ook als oud mannetje haha en nog aardig door ook en niet zo moeilijk te bevaren

Plaats reactie