Pagina 1 van 1

Magnum 105

Geplaatst: ma jun 10, 2019 6:52 pm
door Kapitein Rob
Wie kan mij de gouden tip geven, om dit board op snelheid te krijgen?
Ik heb er nu 5x op gevaren, maar ik krijg het board gewoon niet op gang, laat staan een knappe snelheid.
Ik vaar al jaren boards rond de 100 liter. Meestal boards die vrij snel in plane zijn, echter met dit board gaat dit een stuk moeilijker. En eenmaal in plane, blijft de versnelling uit. Met de 115 ging dit een stuk beter, maar dit board had achter 120 liter. Ik kom met de CV iets minder snel opgang, maar daarna gaat het los. Het valt mij dus tegen waarom het niet lukt op de 105.

Re: Magnum 105

Geplaatst: ma jun 10, 2019 7:42 pm
door eckerdt
Welke vin vaar je eronder?

Re: Magnum 105

Geplaatst: ma jun 10, 2019 10:39 pm
door Kapitein Rob
mxr Katana 38 voor mijn 7.5. Veel lift, het board zweeft over het water, zonder snel te worden
Mxr Ufo 36 voor mijn 7.0. Deze combi komt maar moeizaam op gang. Zo loopt de combi slecht hoogte en het board ligt dieper in het water.
Tribal 35 wiervin. Noodzakelijk kwaad. Onder de 115 deed deze vin het prima. Nu geeft deze vin hetzelfde gevoel als de Ufo.

Ik heb deze set vinnen ook gebruikt onder de Naish Bullet 115 en de Magnum 115.
Hier fungeerde de vinnen een stuk beter. De Ufo36 onder Naish met een 7.0 ging zelfs bloed snel en deze planeerde ook heel snel. Terwijl het volume van de Naish volgend de berichten een stuk minder is. De 38 deed het heel goed onder Magnum 115 . De 36 voelde te klein in combinatie met de 7.0.

Re: Magnum 105

Geplaatst: di jun 11, 2019 10:53 am
door Niek Huisman
ik heb de 105 veel gevaren en herken je problemen absoluut niet. Sterker nog ik vond het board erg snel aanplaneren en gebruikte hem als medium wind slalom board. Het sterke punt van dit board vond ik juist dat als je eenmaal planeerde de gemiddelde snelheid altijd erg hoog lag. Mijn sessies staan deels op gps-speedsurfing.

Ik voer hem het liefst met 7.1, maar ook met 6.3 en soms met 7.8. Ik gebruikte een 34 of 35 vin, met 6.3 soms een 32.
Had met dit board wel een wat andere trim dan met andere boards. Voer de mastvoet vrij ver achterin en met de giek laag.

Re: Magnum 105

Geplaatst: di jun 11, 2019 6:39 pm
door NED 321
Heb je al met een metalen hoekprofiel gemeten of de bodem voor de vin vlak is een dus geen kuil?

Re: Magnum 105

Geplaatst: di jun 11, 2019 7:09 pm
door tristan55555
Dat heb ik ook al eens bij een board gehad, een kuil voor de vin. Komt dat door het niet ontluchten?

Re: Magnum 105

Geplaatst: di jun 11, 2019 7:45 pm
door Kapitein Rob
Nick: Eenmaal in plane. Ik zie dat jij dit board kortere vinnen vaar als mij. Je praat over een mid-weer plank. Is dit ook 11-15? Boven de 15knp kan ik al varen met de CV namelijk (7.0).
Met mijn 7.5 vaar ik nu mijn mastvoet iets voor het midden.
Dit doe ik omdat ik het board erg dun vind achter, maar ik ga dus toch weer terug naar achter het midden. Ik ben dit wel gewend omdat al mijn vorige Naish zeilen al een lage giek opening hadden.

Ned123 zit er een kuil na de vinbox? Dit heb ik inderdaad ook eens gezien. Maar op het oog is de bodem mooi egaal. Maar..... mocht de volgende sessie niks opleveren met de mastvoet naar achteren en een andere vin, dan laat ik de onderkant van het board eens vergelijken met die van een Isonic of een x- Bedankt voor jullie reactie

Re: Magnum 105

Geplaatst: di jun 11, 2019 9:49 pm
door Niek Huisman
Nee 11-15 knopen valt voor mij onder lichtweer. 11-15 knopen met de 105 gaat denk ik ook gewoon niet werken. Probeer hem eens met 20+ knopen, dan vaart hij veel beter🤙

Re: Magnum 105

Geplaatst: wo jun 12, 2019 8:02 am
door Kapitein Rob
Varen met een Magnum 105/7.5 gaat dus niet werken bij 11-15 😡

Re: Magnum 105

Geplaatst: wo jun 12, 2019 1:54 pm
door Gabber
Ik vaar de Magnum 115 rond de 14+ knopen met 7.9 lichtweer i.c.m. 38 Sonntag SLX of 40 Volt 2, als het echt op randje minimaal zit. Daarboven 16+ knopen 7.1 met de 36 Sonntag SLX Daar weer boven de Magnum 95 met 32 SLX of 29 GPS met 6.3. Ik heb een Magnum 105 bij Pieter in bestelling (een gebruikte) staan als tussenmaat voor rond de 20++ knopen met 7.1, voor als de chop wat te heftig is voor de 115 en of als de windgaten wat groot zijn voor de 95. Ik ben in ieder geval blij dat ik met mijn vinnenrange goed zit. Ik weeg onder 80 kilo. Dus (aan) planeren lukt altijd prima.

Re: Magnum 105

Geplaatst: zo jun 16, 2019 7:28 pm
door Kapitein Rob
Handig zo’n forum.
Op aanraden van Niek dus de mastvoet iets naar achteren geplaatst!😀
(Mijn P7 ACX laten resetten door Dirk Doppenberg (meet en greet op het Amstelmeer)
En voor het eerst met de magnum 105/7.5 een redelijke snelheid kunnen behalen.

Re: Magnum 105

Geplaatst: wo jul 10, 2019 6:03 pm
door Kapitein Rob
Board is te koop. Ik geef het op😔
Eventueel als slalomset (P7 ACX 6.5 met bijbehorende P7100% mast)

Re: Magnum 105

Geplaatst: vr jul 12, 2019 11:52 am
door martijn73
gewoon een Fox 105 nemen, altijd goed

Re: Magnum 105

Geplaatst: zo jul 28, 2019 7:18 pm
door Kapitein Rob
Kapitein Rob schreef: ↑
di jun 11, 2019 7:45 pm
Nick: Eenmaal in plane. Ik zie dat jij dit board kortere vinnen vaar als mij. Je praat over een mid-weer plank. Is dit ook 11-15? Boven de 15knp kan ik al varen met de CV namelijk (7.0).
Met mijn 7.5 vaar ik nu mijn mastvoet iets voor het midden.
Dit doe ik omdat ik het board erg dun vind achter, maar ik ga dus toch weer terug naar achter het midden. Ik ben dit wel gewend omdat al mijn vorige Naish zeilen al een lage giek opening hadden.

Ned123 zit er een kuil na de vinbox? Dit heb ik inderdaad ook eens gezien. Maar op het oog is de bodem mooi egaal. Maar..... mocht de volgende sessie niks opleveren met de mastvoet naar achteren en een andere vin, dan laat ik de onderkant van het board eens vergelijken met die van een Isonic of een x- Bedankt voor jullie reactie
En ......toch een negatieve rocker.😥 Dit verklaard voor mij waarom ik het board zo moeilijk in plane kreeg.

Re: Magnum 105

Geplaatst: zo jul 28, 2019 9:35 pm
door Bas-sie
Vertel? Hoe ben je erachter gekomen, oplossing?

Re: Magnum 105

Geplaatst: ma jul 29, 2019 9:43 am
door Kapitein Rob
Ik vertelde mijn verhaal aan een ervaren iemand dat ik slecht in plane kwam en dat ik dit niet hoe dit kon. (Normaal is mijn slogan: als ik kan waterstarten, kan ik ook varen)
Diegene pakte een lange lat, heb ik ook altijd in de auto liggen😂, en legde deze in de lengte richting.
Als je goed keek, kon je zien dat achter de vinkast ruimte tussen het board en de lat zat.
Oplossing: in mijn geval kon het met schuren oplossen, maar soms vullen ze deze ruimte op met plamuur.
Het fenomeen negatieve rocker komt best wel veel voor kon deze deskundige vertellen.
Er zijn board bouwers die de onderkant juist om deze reden extra verstevigen.

Re: Magnum 105

Geplaatst: ma jul 29, 2019 10:27 am
door agr64
Ben nu wel nieuwsgierig hoe het board na aanpassen van de bodem vaart. Met schuren op te lossen lijkt gevoelsmatig zo'n kleine aanpassing, maar er staan natuurlijk niet voor niets zoveel boards te koop met een aangepaste onderkant en op youtube staan ook genoeg filmpjes van pro's die de bodem van hun board staan te schuren....

Re: Magnum 105

Geplaatst: ma jul 29, 2019 10:34 am
door Rizzo
Heeft iemand aanbevelingen voor reparateurs die hierbij ervaring hebben? Bij voorkeur in de regio zuid-holland/midden Nerderland;)

Re: Magnum 105

Geplaatst: ma jul 29, 2019 2:42 pm
door eckerdt
Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dat effect zo groot kan zijn dat je slechter aanplaneert maar ik laat mij graag overtuigen en lees graag jouw bevindingen na deze modificatie. Vroegah (jaren ’80?) maakte men nog wel eens boards die juist opzettelijk een negatieve rocker hadden zodat dit eerder zou aanplaneren (ten koste van de eindsnelheid). Daarnaast vraag ik mij af, hoe je weet of die lat zelf wel kaarsrecht is. Ook het punt waarop je de lat legt lijkt mij heel minutieus werken.

Re: Magnum 105

Geplaatst: ma jul 29, 2019 2:51 pm
door Huug
eckerdt schreef: ↑
ma jul 29, 2019 2:42 pm
Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dat effect zo groot kan zijn dat je slechter aanplaneert maar ik laat mij graag overtuigen ...
Negatieve rocker maakt dat het einde van je tail dieper in het water steekt dan met een positieve rocker, dat moet je wel kunnen merken. Mijn ervaring in dezen is beperkt tot een afgedankte en uitgezakte deur maar die was ook echt niet meer vooruit te branden, zelfs voor een deur.

Re: Magnum 105

Geplaatst: ma jul 29, 2019 8:10 pm
door RaymondW
Shapes van boards zijn altijd lastig uit te leggen.
Als je dan een board hebt wat niet loopt is een lat de eerste mogelijk.
Echter..!... Ik heb een 80cm board gehad wat scheef bleek, maar dat ding liep beide kanten op eenvoudig 60km/h in minimale wind.

Er zijn echter legio voorbeelden waarbij er aantoonbaar een plek voor en achter de vinbox zit
Dit kan vreemde dingen veroorzaken, aanplaneren is 1, maar ook bv spinouts boven de +-48km/h.
Boardrepair, VdB enz enz enz kunnen dit eenvoudig voor een paar tientjes fixen.