Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Nieuwe Severne Mach-1 optuigen/tunen.

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

baas
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Teveel, zie mijn profiel bij Interesses

Re: Gaastra vapor 7.9 2013 vs 2016 verschil (en mastproblemen?)

Bericht door baas » ma aug 26, 2019 11:31 pm

Zo flinke wat reacties op je vragen. Ik reageer even op de Vapors en de jaargangen. De blauwe 2013 Vapor zijn misschien nog steeds de beste van de laatste jaren. Perfecte balans tussen power en controle. Zoals Gaastra ook aangeeft, ze hebben het maximale uit de Hardtop mast gehaald/bereikt. De 2014 en 2015 zijn wisselend qua prestaties, pas met de 2016 lijn zittend ze weer op het niveau van 2013.

De negatieve verhalen over oa de 2013 lijn hebben absoluut te maken met de mast keuze. Indien je een CC mast in dit zeil stopt krijg je bij de juiste trim extreem veel loose leech in combinatie met een bolle buik. Hierdoor (of door onkunde of angst) geven mensen vaak te weinig downhaul zodat er minder loose leech is.De te grote bolling wordt er uitgetrokken door de giek (outhaul) strakker te zetten Te weinig downhaul in een racezeil is moordend voor de prestaties en vaargevoel. Dus een 2013 Vapor op een Gaastra ignition mast 75a100% is echt perfect. De mast mag van jaartal 2003-2013 zijn. De mast breuken hebben niet veel met de 2013 vapors te maken. Het is algemeen bekend dat Italica (producent van ongeveer alle masten) een foutieve batch 75% masten gemaakt heeft. In deze batch Zaten ook de Gaastra silver masten (75%) te herkennen aan een winding die rechtsom loopt. Loopt je winding linksom dan heb je een goede te pakken (dat zijn alle ander jaargangen van 2008-20012). Maar ook zaten hier North Gold en Serverne masten tussen die allemaal braken. Heb je en Gaastra Gold mast (100%) uit 2013 dan is die goed. Oftewel alle Gaastra gold 100% masten waren/zijn goed.

Dus samengevat de 2013 en 2016 serie zijn gelijkwaardig, geen echte grote verschillen in vaargevoel of windbereik. Cijfermatig is de 2013 serie sneller (kijk op gps-speedsurfing). Mastproblemen is de 2013 75% carbon batch van Italica. Ander mast issue is dat mensen de Vapors optuigen op niet geschikte masten en daar het zeil van de schuld geven.

Dus kun je nog voordelig een 2013 Vapor vinden. Zorg voor een HT mast, liefst Gaastra, en je hebt een monster set.

Overigens nog een weetje ... de Gaastra masten zijn qua diameter vrij dik. (Dus geen dropshape). 2 masten met dezelfde curve maar verschillende diktes geven in een (camber) zeil een verschillende bolling. De dikste mast geeft de meeste bolling. Met spacers kun je de dunne mast wat extra bolling geven maar dit is niet optimaal.

hanglos
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door hanglos » wo aug 28, 2019 4:18 pm

Bedankt voor de uitleg Baas!

Voor de liefhebber heb ik nog een Monster set beschikbaar:
https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... ousPage=lr

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Angulo Magnum 105, Severne Mach-1 7.8, Sonntag SL pro

Bericht door IngmarJ » wo aug 28, 2019 10:49 pm

Bedankt voor je uitleg baas, duidelijk verhaal.
Dat werpt wat ander licht op de zaak :thumbup:
Jammer genoeg lees ik het nu pas, want ik heb nu weer wat stof wat mij doet twijfelen.

Helaas reageert de verkoper waar ik een deal mee had gemaakt ontzettend traag en weet nu nog niet of en wanneer ik het zeil en mast kan overnemen, dus misschien ben ik alsnog geïnteresseerd in je set hanglos, voor iets meer geld neig ik alleen naar wat nieuwer materiaal zodat ik er wat langer mee kan doen.

Doordat de verkoper niet reageerde ben ik verder gaan zoeken en heb ik een adres in Duitsland gevonden waar ik een nieuwe 2018 vapor kan kopen voor een 2e hands prijsje.
Met een mast van gerenommeerd merk was ik over mijn budget gegaan, maar heb een zgan tribord c100 cc mast gevonden die te koop staat waarmee alles nog enigzins binnen het budget valt, hiermee ben ik met 550 euro klaar, dus dat is wel heel erg verleidelijk.
Nu heb ik gelezen dat tribord een merk van Decatlon is en kan er verder weinig info over vinden, ik weet dus ook niet wat ik van de kwaliteit moet verwachten.
Zou heel blij worden van een splinternieuwe vapor, maar een goede kwaliteit mast is ook wel een pre.
Niet dat bij de eerste de beste vlaag de mast door het zeil heen steekt.

Iemand misschien bekend met tribord c100 cc mast? Afrader of aanrader?

martijn73
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5 Dyno 95 gator 5.5/4.7

Bericht door martijn73 » do aug 29, 2019 12:25 pm

De mast bepaald de performance van het zeil. Als je budget kleiner is zou ik voor een ander combi gaan.......

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » do aug 29, 2019 12:40 pm

Eens met Martijn, die tribord c100 cc NIET kopen... Je hebt een F1 auto en legt er chineese Ling Long banden onder...

Broekie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Broekie » do aug 29, 2019 1:40 pm

+1 wat tribord betreft.
Maak niet te grote compromissen betreffende de mast, krijg je gegarandeerd spijt van.

K'zou niet voor de 2013 gaan, 100% 460 HT masten erg moeilijk te vinden, zelf ook lang gezocht en uiteindelijk ander zeil gekocht...
7.9 moet je op 70 breed/115l varen, wordt je echt gelukkig van.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » do aug 29, 2019 1:52 pm

Ok thanx.
Nee wil geen rommel er in steken wat de performance dusdanig onderuit haalt, dan is elke uitgegeven euro aan de mast al 1 te veel.
Maargoed goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn natuurlijk, maar tribord is geen aanrader dus begrijp ik.

baas
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door baas » do aug 29, 2019 7:57 pm

Broekie schreef:
do aug 29, 2019 1:40 pm
+1 wat tribord betreft.
Maak niet te grote compromissen betreffende de mast, krijg je gegarandeerd spijt van.

K'zou niet voor de 2013 gaan, 100% 460 HT masten erg moeilijk te vinden, zelf ook lang gezocht en uiteindelijk ander zeil gekocht...
7.9 moet je op 70 breed/115l varen, wordt je echt gelukkig van.
Een goede geschikte CC is ook moeilijk te vinden. Ik dacht ook makkelijk een 100% CC te vinden maar CC is niet CC. De huidige CC masten hebben dezelfde curve als de oude FT masten. Een Gaastra CC mast heeft een curve van 14-16. De nieuwe Norths (vanaf 2015) ook. De oude North platinum bv uit 2008 zou CC zijn maar is juist goed te varen op een Vapor 2013 of ouder. De curve is nl 11-12. Dat was in 2008 nog CC. Gaastra HT zat tussen 9-12. Maui sails 8-10. Als je nu een Gaastra 2016 met een Unifiber mast wilt combineren moet je de Unifiber FT kiezen ipv CC. De cc van Unifiber is behoorlijk laag in curve en de ft helemaal. Ik weet dat de Unifiber tabel een ander beeld geeft maar voor Gaastra klopt dat niet.

Ik zou of voor de hierboven aangeboden 2013 Vapor met Gouden 100% mast gaan. Is dus de perfecte zoals bedoeld is. Of voor de 2016 Vapor 7.9 van bv Maarten op MP gaan. Ook Maarten heeft de blauwe (100% ga cc) mast en dus ook de perfecte combi zoals bedoeld.

Als je een Vapor van 2011-2013 koopt kun je naast de Gaastra masten ook de oudere 100% CC masten uit de jaren 2004-2009 gebruiken. Die CC masten werken niet in de nieuwere CC zeilen (alla Gaastra North (Duotone) Gun sails enz. Pryde is dan helemaal lastig want die zijn nog meer flextop dan flextop en per model nog verschillend.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » vr aug 30, 2019 11:36 am

Wou liefst wat jonger spul, dus vandaar ik interesse had in de set die Maarten aan biedt.
Maar helaas reageert hij al een week niet, dus weet niet waar ik aan toe ben.

Maar ben nu tegen zo'n buitenkansje aangelopen wat ik niet kon laten schieten.
Heb een Severne Mach1 7.8 gekocht, nog nieuw met apex mast voor relatief heel weinig geld :P

Dus toch geen vapor geworden, maar wel een superzeil waar ik ontzettend blij mee ben. 8)

martijn73
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door martijn73 » vr aug 30, 2019 1:56 pm

heel mooie set, veel plezier

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » vr aug 30, 2019 1:58 pm

Thanx Martijn, gaat vast lukken.

baas
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door baas » vr aug 30, 2019 11:36 pm

IngmarJ schreef:
vr aug 30, 2019 11:36 am
Wou liefst wat jonger spul, dus vandaar ik interesse had in de set die Maarten aan biedt.
Maar helaas reageert hij al een week niet, dus weet niet waar ik aan toe ben.

Maar ben nu tegen zo'n buitenkansje aangelopen wat ik niet kon laten schieten.
Heb een Severne Mach1 7.8 gekocht, nog nieuw met apex mast voor relatief heel weinig geld :P

Dus toch geen vapor geworden, maar wel een superzeil waar ik ontzettend blij mee ben. 8)
Prima zeil een Severne Mach.... maar eh ik dacht dat je liever geen hard top zeil wil....eh Serverne masten zijn HT 😳.

Apex masten zijn CC....
toch maar voor deze mast gaan

North Sails C100 black label hard top 460 mast
http://link.marktplaats.nl/m1444530417? ... nt=app_ios

Of bedoel je de Serverne mast Apex Taper?

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » za aug 31, 2019 4:09 am

Als het goed is hoort dit setje bij elkaar.
Zal nog wel ff checken voor de zekerheid.

Heb overigens niet gezegd dat ik persee een CC zeil wil en geen HT.
De afweging om in eerste instantie voor de 2016 vapor te gaan ipv de 2013 vapor was omdat ik het liefst wat jonger material wou zodat ik er wat langer mee door kan.
En de windrange vindt ik daarnaast heel erg belangrijk.

Of een zeil een CC mast HT of FT vereist maakt mij niet uit, gaat mij om de total performance en de Mach 1 wordt goed in de tests beoordeeld.

Maar een CC mast is overigens ook nooit 100% CC en een HT ook nooit 100% HT, zelfde geldt voor FT.
Ik las ergens dat een mast op 7 punten wordt gemeten op eigenschappen en doorbuigingscurve, en dat de variaties CC, HT en FT dus eigenlijk hele brede begrippen zijn. Meestal zit het er ergens tussen in.
Snap daarom ook heel goed dat het soms een hele uitdaging is om een vervangende mast ergens bij te zoeken als de geadviseerde niet meer te krijgen is.
Kunnen naar mijn inziens beter een 7-cijferige code aanhangen waarin elk meetpunt dus min of meer is gedefinieerd. Dan wordt het veel makkelijker een andere mast te selecteren met dezelfde eigenschappen.
Laatst gewijzigd door IngmarJ op za aug 31, 2019 5:59 am, 2 keer totaal gewijzigd.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » za aug 31, 2019 4:27 am

In mijn post had ik het al over een Apex mast, maar het gaat hier dus om de pro versie (red) . Deze heb ik er bij.

Er schijnt dus blijkbaar ook een Apex (niet pro) versie te zijn (blue). Maar is denk ik meer voor de free race zeilen zoals de Turbo en Overdrive bedoeld.

Taper bedoelen ze mee hoe de aflopende vorm verloopt van de mast, zie hier duidelijk uitgelegd ( https://www.fox-sports.nl/merken/severne/masten/ )
De Apex (pro) masten hebben dus een aangepaste diameter, vooral in het midden om de mast sterker te maken.

Stop er daarom liever geen Noth of andere mast in. De mach 1 is rondom de Apex pro mast ontworpen, dus ben bang dat dat niet lekker gaat werken.

Hieronder de beschrijving van het zeil waar ook wordt gesproken over de Apex Pro.
Deze moet er dus absoluut in.

Severne Mach1 2018

http://severnesails.com/race-sails/severne-mach1

MACH1

Introducing a new era in our race sail development, the Mach 1 is our pro racing sail. We started with a clear set of design objectives to simplify tuning, reduce weight, and most importantly maximise speed, stability and acceleration.

ACCELERATED LEACH:
Automating the dynamic twist has enabled us to remove the Reflex system. The lower leech twist is now pre-loaded to mimic the twist pattern induced by the Reflex batten under load. Significant advantages are simpler tuning, reduced weight, and increased durability.

APEX SKIN TENSION:
Capitalizing on the performance and proven durability of the Apex Pro mast, more luff curve has increased skin tension to lock the profile low and forward where it can be most easily controlled.

AUTO-ADJUST FOOT:
Previously we focused on drag reduction in the upper parts of the sail, but with the Mach1 even the foot sections have been analysed and refined. Less tension on the foot edge combined with more forward oriented shaping allows the foot to twist and auto-adjust.

These changes result in a high performance racing machine. On top of that the Mach 1 is one of the lightest race sails available, and combined with the best cam rotation can reduce the effort required to go fast.

GRÖSSE VORLIEK +/- 1cm GABEL +/- 1cm TOP LATTEN CAMBER EMPFOHLENER MAST
5,0 403 177 FIXED 8 4 400 RDM/SDM
5,5 420 183 FIXED 8 4 400 RDM/SDM
6,2 438 190 FIXED 8 4 430
7,0 460 204 FIXED 8 4 430
7,8 480 219 FIXED 8 4 460
8,6 505 229 FIXED 8 4 490
9,4 523 242 FIXED 8 4 490
Laatst gewijzigd door IngmarJ op za aug 31, 2019 5:32 am, 4 keer totaal gewijzigd.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » za aug 31, 2019 4:29 am

Wel flauw dat severne gelijk alle info van de site afhaald als ze een opvolger in de handel hebben....
De link werkt dus niet meer.

baas
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door baas » za aug 31, 2019 2:19 pm

Ik loop al iets te lang mee. Dat verhaal van Serverne is leuk, maar niets nieuws. Ook andere merken hebben in hun commerciële praatje iets van 7 punten genoemd.
Overigens klopt het wel, maar ze geven ook geen cijfers van deze 7 punten. Dus meer een loze kreet.
Laten ze eerst maar een duidelijk zijn welke curve (in cijfers) ze nu hebben. Enkele merken doen dat wel gewoon, de meeste niet.
Peterman heeft een tijd een lijst bijgehouden. Exemplarisch Kun je er niet veel mee (te exemplarisch en wisselende metingen (bronnen). maar je kunt er wel een rode draad inzien per merk.
http://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm
Ik ben zelf de masten maar gaan meten

Ook dat Apex verhaal is gewoon de dropshape techniek van Italica (waar de meeste masten gemaakt worden) die Duotone ook gebruikt. Ook niets nieuw of bijzonder.

Over Carbon. Er worden t400, t600, t700 en t800 voor masten gebruikt. Nu Airbus voor de A380 alle hoogwaardige Carbon op de Markt opkoopt is het lastig voor AO surfmerken goede betaalbare masten (en boards) te laten maken. Dit heeft gerelateerd in de volgende ontwikkeling. In 2004-2008 woog een 100% 460 mast 1.5 kg. Een 75% mast 2kg. Nu weegt een 100% 460 mast 2 kg en een 75% 2,25. Er wordt slechter Carbon gebruikt met wat meer glas erdoor om ze sterk genoeg te houden.
Nu komt Duotone wel met een verandering. De nieuwe platinum zijn nu van t800 en de gold van t700. Eerder was de Plarinum T700 met het eerder genoemde zwaarder gewicht (oftewel de oude platinum is nu de gold). De nieuwe t800 platinum is weer lichter. De 460 weegt nu 1.7 kg (nog geen 1.5...).
Ander weetje. De 100% blaclabel masten van North waren gemaakt van t600 Carbon.

Daarnaast. Denk je dat je met een 2018 full race zeil sneller bent dan met een 2007 full race zeil??

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » za aug 31, 2019 3:38 pm

Interessant die ontwikkelingen in de mastenwereld.
Wat betreft het niet publiekelijk maken van de cijfers van de 7 meetpunten zal daar ook wel een commerciële reden achter zitten.
Als een prijsvechter masten exact gaan kopiëren met de juiste eigenschappen zullen een aantal grote merken daar vast niet blij mee zijn.

Ik denk niet dat een 2018 zeil per definitie sneller is dan een 2007 zeil.
De zeilen waar ik eind jaren 90 mee surfte waren in die tijd ook bloedsnel en ik denk dat zelfs die niet veel langzamer zijn dan de modernste zeilen.
Grootste ontwikkeling in die jaren is volgens mij vooral het comfort en de handeling die verbeterd is.
Zoals loose leach bijvoorbeeld, dat bestond toen nog helemaal niet.
Dus zolang je het zeil in de sterke vlagen kon houden waren de die zeilen misschien wel sneller dan die van nu, maar was je wel veel sneller overpowered.
Tot nu toe heb ik alleen nog maar de old school zeilen gevaren, en in een vlagerige wind is dat echt keihard werken.
Hoe de moderne zeilen varen zal ik binnenkort wel gaan ondervinden.
Laatst gewijzigd door IngmarJ op za aug 31, 2019 3:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » za aug 31, 2019 3:46 pm

De Apex pro schijnt ook dus van t800 carbon te zijn, goed om te weten dat dit 1 van de meest hoogstwaardige carbon is.

Heb ook veel verhalen gelezen van mensen met c100 masten die spontaan braken, vooral als een opgetuigd setje een tijdje in de zon ligt.

Was dit ook te wijten aan slecht carbon? Of kan dit ook met de t800 c100 masten gebeuren?
Sowieso haal ik straks de spanning maar van het zeil op een zonnige dag.

martijn73
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door martijn73 » za aug 31, 2019 4:17 pm

De Severne masten zijn voor de Severne zeilen, wat de curve is ,is niet aan de order ( Ben Severne ) de combi is dan 100%. Het is altijd verstandig om de hoogste spanning even van je zeil te halen. Vaar zelf al jaren met de apex en nog nooit problemen gehad. De mach 1 is zo wie zo sneller dan z'n voorganger alleen al omdat hij lichter is en op de apex pro mast is gesneden die zoals al gezegd iets drop shape is.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » za aug 31, 2019 4:34 pm

Helder! Ben erg benieuwd hoe het setje gaat varen.
Hoop eind deze week tussen de drukte door nog even te water te kunnen laten om even paar test rakjes te maken.

Weet iemand misschien hoeveel m2 de moderne zeilen groter "moeten" zijn dan de eind jaren 90 racezeilen zonder loose leach?
Heb eens gehoord zo rond de 1 m2, klopt dat een beetje?

baas
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door baas » zo sep 01, 2019 4:40 pm

Serverne masten zijn voor Serverne zeilen..... en zo blijft de commercie en onduidelijk (en frustratie van surfers die vervolgens de sport opgeven) bestaan.

De full racezeilen van 2006 tot nu zijn qua prestaties en vaargevoel door de bank genomen gelijk. Het is dus verstandiger een juiste combi mast zeil die qua merk (en curve) goed bij elkaar past in plaats van en nieuwe willekeurige CC mast in een willekeurige CC nieuw zeil.
Maar jouw setje is nu perfect. Juiste mast en zeil combi.

Power van de moderne zeilen zijn absoluut minder inderdaad. Minimaal 2 m2 verschil met jaren 80 zeilen en 1 m2 met jaren 90 zeilen. Ik heb het dan over power per m2, dus aanplaneerpower.
Twist (loose leech) zoals we die nu kennen is begin jaren 90 ontdekt (Gaasta's elite groep op de George (river)... onder de noemer Rushwind). De laatste serie Gaastra power speed had dit als eerste. Volgens de surf destijds een zeer vlakprofiel boven in die helemaal uitwaait.

Inderdaad carbonmasten niet opgetuigd in de zon laten liggen. Eigenlijk is het beter de mast helemaal niet in de zon laten liggen, ook lang op spanning (meer dan 30 min) is niet goed.

oja... als je tot nu toe old school zeilen gevaren hebt, heb je zo ook zo opgetuigd. Je Serverne heeft dan voor jouw norm extreem veel onderlijk spanning nodig. Een verlenger met grote wielen en formuline is dan wel een must. Ook een downhaul device is wel handig...tenzij je Ben de Steen heet
zie op 3:30 van deze video ;-)

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » ma sep 02, 2019 8:52 pm

Thanx voor de info, ja met de oude racezeilen ben ik wel wat gewend :crazy:

Op de rigging video's van de Severne Mach-1 ziet het er allemaal vrij eenvoudig uit. Ik heb ook de Severne HD race 36 extension erbij, dus het zou op zich wel goed moeten gaan.

https://www.youtube.com/watch?v=MAe4ZiMifSc

Hier doet de acteur in kwestie het gewoon met zijn blootje voetje.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon140 Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9 Hornet 7.2 Helcat6.2

Bericht door Kanarie » ma sep 02, 2019 9:36 pm

Meest bekeken 'rigging' video. :lol: :lol: :lol:

Ik zou even oppassen met het gebruik van de trapeze voor het aantrekken.
Mijn eerste haak heb ik er al mee krom getrokken. Daar is de trapeze gewoon niet voor gemaakt.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » ma sep 02, 2019 10:28 pm

Nee, dat is ook niet de manier waarop ik 't zou doen.
Gewoon met een trimstokkie wil nog altijd het beste.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » ma sep 02, 2019 11:04 pm

Ik gebruik zelf al enige jaren met grote tevredenheid de North Power XT 2.0 maar heb nog altijd twee van deze Trim Tools in mijn kar liggen viewtopic.php?f=35&t=13886468&p=7324448 ... l#p7324448

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » di sep 03, 2019 7:41 am

Die North XT 2.0 zijn inderdaad erg handig.
Kun je eenvoudig op het water je downhaul wijzigen.
Gebruik je dit vaak op het water?
Ik vroeg me al af hoe lang zo'n ding meegaat. Er komt best wel wat spanning op het ratelmechanisme.
Maar 2 jaar vindt ik al best lang als je hem veel gebruikt.
Er zijn wel losse onderdelen voor leverbaar zag ik voor het geval er iets knapt.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Reindt » di sep 03, 2019 12:19 pm

@IngmarJ ik gebruik ze nu al enkele jaren nog maar een keer het een en ander vervangen zoals wieltje en kunststof onder zijde. In het begin spoelde ik de verlenger altijd af en spoot het mechanisme in met siliconenspray maar dat leverde eigenlijk meer ellende op dan gemak. Ik ben daar mee gestopt en spoel nu alleen nog maar af en haal de boel in de winter uit elkaar en smeer het asje in met waterbestendig vet en voorlopig geen problemen meer gehad.
En ja, ik gebruik het regelmatig op het water, wind neemt toe, twee tikjes meer downhaul, wind lala, twee tikjes minder, it’s so easy. Er zijn mensen die zweren er bij, like me, en er zijn er die het hebben geprobeerd maar het niks vinden..
Ik wil niet meer anders.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » di sep 03, 2019 6:16 pm

+1 en heb ze al vanaf de eerste versie. De enige les die ik heb geleerd is dat je de originele touwtjes moet kopen. Die zijn iets dikker en ruwer gevlochten dan het alternatief wat een shop van de rol heeft en zorgt voor versnelde slijtage (door slippen) van het te vervangen tandwiel.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Reindt » di sep 03, 2019 6:32 pm

agr64 schreef:
di sep 03, 2019 6:16 pm
+1 en heb ze al vanaf de eerste versie. De enige les die ik heb geleerd is dat je de originele touwtjes moet kopen. Die zijn iets dikker en ruwer gevlochten dan het alternatief wat een shop van de rol heeft en zorgt voor versnelde slijtage (door slippen) van het te vervangen tandwiel.
Dat is nu verleden tijd Albert, ik heb mijn surfshop (Zwemer) zover gekregen dat zij een rol Formula-X van Marlow https://www.marlowropes.com/product/formula-x hebben besteld en dit werkt perfect, het is iets dunner 3,8mm t.o.v 4,0mm (dacht ik) heeft twee tampen minder maar is wel grof geweven en is Dyneema dus sterk. Ik heb het nu al enige tijd op een van mijn Power XT’s 👍👍👍 en het kost de helft van he5 North touwtje 😉
Laatst gewijzigd door Reindt op di sep 03, 2019 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » di sep 03, 2019 9:04 pm

Ok, een goeie upgrade voor later dus.
Heb er nu severne verlenger bij en moet het daar eerst maar even mee doen.
Bij de mach 1 zit er een zogenaamde tack strap op voor meer low end power of meer high end control.
Daar kan ik dan wel een beetje mee spelen op het water.
Maar met een North XT 2.0 en een trimsysteem op de giek ben je natuurlijk helemaal goed voorzien op het water.

Plaats reactie