Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Advies speedboard

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Windydays
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: GA vapors, PD's slalom & MUF
Contacteer:

Advies speedboard

Bericht door Windydays »

Hallo surffanaten.

Ik ben fanatiek slalom surfer maar de wereld van het speedsurfen is ook al een tijdje bij me aan het kriebelen. Ik probeer mezelf altijd uit te dagen met als gevolg dat ik steeds meer op mijn snelheden gefocust ben. Meerdere keren heb ik op horst gevaren en ook ben ik van de week voor de eerste keer naar herkingen geweest (fantastisch). Verder vaar ik ook vaak op Oostvoorne achter de dijk met de hoop op goeie snelheden. Ik heb al een tijdje nagedacht over de aanschaf van een speedboard en heb met mezelf afgesproken dat wanneer ik 70kph max op mijn gps zie verschijnen ik eens voor een speedboard ga kijken. Nou komt dit steeds dichterbij dus vind ik het tijd om mezelf eens goed te Oriënteren. Al het advies is welkom.

Mijn laatste record staat op 68,45kph max (helaas net geen 70), ook had ik hierbij een AVG van 62,92. Deze dag heb ik gevaren op mijn kleinste board. Dit is een Patrik Diethelm 100L slalom van 64,5cm breed. Hieronder had ik een 26cm speed delta vin. (klinkt kort maar volgens de maker zou dit prima moeten kunnen)

Zelf schommelt mijn gewicht tussen de 90 en 95kg. Hierbij ben ik 198cm lang. Ik heb alleen maar GA vapors in de maten: 8.6-7.9-7.1-6.4

Nou ben ik op zoek naar een speedboard waar ik hard met zowel 7.1, 6.4 en misschien later nog een maatje kleiner kan varen. Zelf zat ik te denken aan een speedboard rond de 55cm breed. Ik wil het board alleen op vlak water varen en hopelijk wanneer ik de 70 heb aangetikt door pushen om te kijken of ik naar de 75 kan. Aangezien ik een student ben is mijn budget rond de 400e.

Verder vaar ik met PD's omdat deze bekend staan als boards die niet snel zacht worden. Geen idee of speed boards hier gevoelig voor zijn en welke merken verder bekend staan om goede duurzame speedboards.

Wat denken jullie dat ik voor board zoek?

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Re: Advies speedboard

Bericht door niels40+ »

Begin eens met een board dat goede controle heeft:
- angulo magnum 85. Niet puur speed maar gaat hard zat. Die zijn nieuw voor mooie prijs te koop
- tabou manta 54 is weer stapje verder maar nog steeds controle. Staat er een te koop

http://link.marktplaats.nl/m1555340712? ... nt=app_ios

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

LabirT
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door LabirT »

Ik heb een Falcon 79 voor je te koop. Uit 2009. 55 cm breed. Lijkt mij een ideaal (betaalbaar) instap speedboard voor je. Ik heb er 7.0/6.3/5.6 qua zeil maten op gevaren. 76+ top speed en 71+ gemiddeld. Juiste vin heb ik er ook bij. Deze falcons zijn super gebouwd en super sterk. Daarom zie je ze ook overal nog zo veel varen. Met vin en boardbag blijf je dan nog binnen je budget ;-)
Laatst gewijzigd door LabirT op wo jun 10, 2020 7:31 am, 2 keer totaal gewijzigd.

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad »

littooij
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: F2 SX L/IS107/JP Speed 54/JP FSW 91/Loft en NP

Bericht door littooij »

De Falcon 79 (heb ik nog steeds) was ook mijn eerste opstap naar een speedboard. Daarvoor zat ik net als jij op 68max met een 100l board. De FF79 is redelijk toegangkelijk en echt snel. Op de meeste speed spots een uitstekend board. Board is ook heel sterk. Als er al een minpunt is dan is het dat het board door de monoconcave niet veel controle geeft in choppy condities.

De JP54 (wat een toeval) vaar ik nu ook. Je hebt me nog wel gezien op Herkingen met de Maui S2 Venom. Dat board is denk ik nog iets sneller. Dit is puur speed. Hij planeert voor de 73l vroeg aan, naar het blijft 73l. Gijpen in de chop....lastig. Het board is heel smal en gijpt daardoor een stuk lastiger dan een FF79. Ik heb er nog steeds moeite mee en vind het daardoor geen ideaal board voor Oostvoorne. Aan de wind is ook niet het sterkste punt, zoals vele speedboards. De slalom boards zijn daar gewoon veel makkelijker in. Alternatied speedboard is Isonic W54.

Ik denk dat een kleiner slalom board ook best een handige opstap kan zijn. Daar kan je ook de 70 mee halen en kan je tenminste makkelijk terugvaren na een run. De FF79 is een optie, zeker als je de 100l Patrick houdt. Dan heeft een 90l niet heel veel zin. Een ander slalom board van ca 85l zou ook prima zijn.
Tsja, qua prijs zijn de beide opties (de FF79 en JP54) zeer aantrekkelijk. Onder de FF79 kan je je 26 widebase prima gebruiken. Onder JP54 kan het net maar is een maatje kleiner lekkerder (widebase 25 of een rechte 28 ofzo).

Succes!

Windydays
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Windydays »

Bedankt voor jullie advies. Ik ga eens een beetje rond neuzen en het laatste beetje van mn budget bij elkaar sparen.😉🤙🏼

JohanT
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: te veel

Bericht door JohanT »

Misschien nog een optie om mee te nemen. De RRD xfire 80. Is 55 cm breed en goed te controleren. De shape is al jaren hetzelfde dus misschien wel te vinden voor een redelijke prijs.

Windydays
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Windydays »

De twijfel die ik wel nog heb is of ik nu voor een klein slalom board moet gaan of dat ik voor een "echt" speedboard moet gaan (waar ik momenteel meer naartoe neig). Zijn de enige verschillen dat een speedboard echt een hogere topsnelheid heeft tov een klein slalom board, en dan een klein slalom board net wat meer controle heeft en iets beter hoogte loopt? Ik denk namelijk dat als ik niet op vlak water vaar ik niet zo snel een slalom board zou pakken die een stuk kleiner is dan mijn 64 breed. Het board is dus uitsluitend voor vlak water.

littooij
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: F2 SX L/IS107/JP Speed 54/JP FSW 91/Loft en NP

Bericht door littooij »

Voor deze prijs kun je een speedboard proberen. De jp54 is vrij populair en raak je zonodig zo weer kwijt.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 »

Vraag me af of het verschil zo groot is. Ik heb een MXR Monster 60 wat meer speed is (volgens kenners kun je er 85 mee), en een RRD XFire 90 wat meer slalom is. Maar met allebij varen ze een beetje hetzelfde vin ik en ik zie ze met de slalom ook 77 halen. Heb ze allebij in de kar omdat ik niet kan kiezen welke ik wil houden :roll:

Je had ook een Mistal speed 95 en Mistral slalom 91 in 2014 (van Chris Lockwood/Anders Bringdal). Als je op GPS speedsurfing kijkt gaan ze beiden 81 max.

Dus ik vraag me ook wel af wat het echte verschil dan is tussen een slalom en speed board. Misschien dat je met slalom ook redelijk over chop kunt? Maar dat kan de MXR ook.
Deze gebruikers waarderen tristan55555 voor dit bericht:
Windydays

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

poppetje maakt het verschil
Ik heb Dirk Doppenberg vorig jaar met een I99 slalom met een nocam zeil dik over de over 70 zien gaan en een normale slalom vin. Niet bij te houden....
Paar dagen erna met een Patrik Speedboard, haalde die totaal niet de snelheden van de i99, wind ongeveer hetzelfde, maar was sterker verwacht.

Condities en poppetje maken hoe hard je gaat.

Alleen dat al maakt dat ik me niet aan een speedboard waag, enige is een keer over 70 willen halen met mn kleine slalomboard AV62 zou voor mij het ultieme zijn.
Deze gebruikers waarderen oossie71 voor dit bericht (totaal 2):
tristan55555Windydays

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb »

Afgelopen zaterdag op Horst met de JP 54 met 73 liter gevaren. Maat van mij stond op zijn PD 92 van 59 breed. Beide met 7.0 en beide tussen de 95 en 100 kilo. Het was aardig choppy tijdens half wind aanvaren. Vlagen fors harder dan de basis wind en vaak aan de korte kant. Veel met elkaar opgevaren en runs achter elkaar aan gemaakt.

Grootste verschil zit in de halve windse snelheid en de eerste opbouw naar de run. Daar pak je in niet ideale speedomstandigheden met een slalomboard veel winst. Je hebt meer controle en door het extra volume laat het board beter lopen. Half wind was er voor mij geen bijhouden aan. In die omstandigheden was het slalomboard in de runs op het gem. ook sneller. Qua top zat er weinig tot geen verschil in.

De wind draaide in de loop van de middag iets waardoor het wat vlakker werd. Ook werd het iets constanter en de harde vlagen gingen eruit. Doordat het vlakker werd kon ik met de 54 half wind meer snelheid opbouwen en gelijk waren de runs met het speedboard hetzelfde of sneller tov het slalomboard.

Was dit echter een sessie geweest met meer wier dan had het slalomboard geen kans gemaakt vanwege het vlakke water. De vraag die je jezelf moet stellen is wanneer gebruik ik het board? Is dat in altijd ideale omstandigheden? Kies dan het speedboard. Is het vaker niet ideaal? Kies dan het slalomboard. Gezien jou lengte en gewicht kies het dan niet te klein en ga voor iets van 59 breed. JP, PD’s, Falcon’s maakt niet uit. Alles rond die maat gaat makkelijk over de 70.

Over de 70 en hoog in de 60 avg is overigens ook goed mogelijk met je PD 100 icm je 7.1 of 7.9. Prik daar maar eens een goede slalomvin van 33 a 34 cm onder ipv een 26 en je hebt gelijk een paar km te pakken.
Deze gebruikers waarderen Jibb voor dit bericht:
Windydays

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire, FMX Invictus AvantiMachine M7 fins

Bericht door PieterW »

Ik hoor het wel welke je gaat verkopen Tristan😊

pompier
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Mistal. Sl 91 , 112,136 sp55. sp47 Carbon art 44 loft racing blades

Bericht door pompier »

als je op zeker wil spelen is de jp speed 54 een super speed board die zichzelf bewezen heeft voor de vin hoef je ook niet te twijfelen pff vragen aan hans of vincent en je hebt direct de beste vin er bij om te speeden de combi jp met z vin is gewoon bewezen super snel en de verkoop hoef je niet over te twijfelen maar ook pd heeft goede speed boards maar de jp zijn super makkelijk in alle condities ikzelf vaar met mistral maar deze worden niet meer gemaakt en niet iedereen is er snel mee maar deze passen wel bij mijn vaar stijl dus ik hou deze nog wat bij
een kleine slalom kan ook snel zijn maar ja een rally wagen is ook snel maar geen f1 he greets joeri hopelijk ben je hier iets mee
Deze gebruikers waarderen pompier voor dit bericht:
Windydays

lemi
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic, Starboard isonic, Loft racing blades, North warp

Bericht door lemi »

Mee eens met Jibb zijn verhaal. Met wat meer chop heeft een board met een bredere neus voordeel. De falcon 79 zou een optie voor je kunnen zijn qua prijs, kwaliteit en vaareigenschappen. Zelf vond ik het board nooit optimaal varen met 7.0 Ik weeg ook 92kg. Je zou ook nog kunnen denken aan een Falcon 89 2013.
Deze gebruikers waarderen lemi voor dit bericht:
Windydays

LabirT
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door LabirT »

Ik ga met mijn 63cm brede NoveNove -99 liter net zo hard als met de Falcon79 In de chop maar ook op vlak water. Er zijn een aantal kleine slalomboards die (met de juiste vin) kneiter hard gaan.
Deze gebruikers waarderen LabirT voor dit bericht (totaal 3):
oossie71Windydaystristan55555

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line »

Heb een W49 wood, zie Markplaats. Goed voor 6.3 en 5.5

Makkelijk controleerbaar niet te hard gedempt speedboard

Gezien je gewicht en boardmaat erboven en zeilmaten lijkt type JP 54 , PD 53 of Isonic speed 53/54 beter aan te sluiten, high wind slalomboard rond 80 a 85 liter kan zeker ook

Mijn advies is testen wat bij jou, je vinnen en je zeilen goed matchd

Met je eigen board zou 70 max ook kunnen maar condities moeten dan allemaal kloppen. Denk dat het met een kleiner board en juiste vin een stuk makkelijker wordt zeker met 6.4

Noldus
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: S2Maui Venom, JP Salom

Bericht door Noldus »

Als je budget rond 400 is zou ik voor een klein slalomboard gaan

de F2 SX-XS is 54-56 breed en rond 80 liter, juist op Horst en Oostvoorne waar je een beetje chop blijft houden doen deze boards het erg goed. Deze staan momenteel paar te koop, zijn niet te duur en dus hou je nog geld over voor een goeie vin 8) (Tribal ofzo?)
Een JP54 Slalom (als je m kunt vinden)
RRD80 (is al genoemd)
FF79 (de wat nieuwere)
Onderste twee zijn wat duurder, JP54 slalom heb ik met 67kg op Horst ook runs 69.xx gedaan. Om je maar een idee te geven.
Jibb heeft zeker gelijk met slalomboard 58-60 breed, maar de 54 is langer te controleren in meer wind en kan ook nog een 7.0 hebben.

Edit, waar Jibb een heel goed punt heeft is je vin. Ja de 26 delta doet het goed onder je board, maar zal beter tot z'n recht komen achter een dammetje of op heel vlak water. Een rechte of zelfs een wiervin maakt een wereld van verschil in een choppy aanloop naar een vlakker stuk (Oostvoorne) Heb er afgelopen zondag voor 't eerst gevaren met w-wzw, is goed bevallen :lol:

Succes!
Deze gebruikers waarderen Noldus voor dit bericht:
Windydays

Windydays
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Windydays »

Bedankt voor alle tips en al het advies. Vandaag de 70kph gehaald op herkingen dus het is tijd voor de volgende stap. Tevens ook even op een 55 breed slalomboard van een vriend gestaan en dit voelde al een stuk controleerbaarder. Denk dat ik het volgende ga doen. Eerst een kleine slalom vin voor onder de 100l. Zat aan 32 te denken. Dan even kijken hoe dit voelt. Tevens een beetje rond neuzen voor een speedboard van rond de 50 breed.
Deze gebruikers waarderen Windydays voor dit bericht:
jipsteenbrink

Plaats reactie