Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Freeride Vin op een Freestyle Board

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
Nicooodc
Deur-surfer
Deur-surfer

Freeride Vin op een Freestyle Board

Bericht door Nicooodc » zo nov 12, 2017 2:53 pm

Dag allemaal,

Op vlagerige dagen met niet al te veel wind, kan ik er me aan ergeren dat mijn jp freestyle board met mijn gewicht van 85kg niet altijd even snel begint te planeren.
Als oplossing dacht ik er aan om een 32cm freeride vin te kopen (naast mijn 20 en 25 vinnen) om toch nog wat te freeriden op het water.
Heeft iemand hier ervaring mee? Iemand die het me aanraadt of afraadt?

Alvast bedankt,
Nico

tomahowk
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic, GA-sails

Re: Freeride Vin op een Freestyle Board

Bericht door tomahowk » zo nov 12, 2017 3:09 pm

Volgens mij kan dat prima, tenzij het een board met een slotbox is, dan wordt het nog een flinke klus zo'n lange vin te vinden.
Hoeveel liter heeft je boardje? En wat voor zeilen vaar je erop? En met hoeveel knopen probeer je weg te komen? In principe hebben de freestyle boardjes helemaal niet van die grote vinnen nodig om weg te kunnen komen....

Nicooodc
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Nicooodc » zo nov 12, 2017 5:37 pm

Ik heb nu een JP fs van 2017 overgekocht (dus powerbox), ik gebruik 4.2 4.8 5.2 en 6.0 zeilen. Dit laatste zeil gebruik ik voor wind onder de 20 (stabiele) knopen en merk ik dat mijn huidige vinnen niet genoeg grip en lift hebben. Ik zou dus eventueel nog een 32cm freeride vin proberen op de kop te tikken om eens te zien wat het geeft

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » zo nov 12, 2017 5:53 pm

Ik heb dat wel eens geprobeerd en vond het niet lekker varen en eigenlijk was ik voor mijn gevoel eerder weg met mijn freestylevinnetje. In hoogtelopen was de 32cm freeridevin zeker beter. Ik ben zelf ook 85kg en vaar met 16 of 18cm freestylevinnen met 4.0 t/m 5.2 idol LTD's op een 99l PD.

Ik kan met 4.8 of 5.2 vanaf een knoop of 18 zonder veel moeite aanplaneren. En dan windgaten van rond de 15-16 knopen goed hebben. Tussen die twee zeilen zit amper verschil, waarschijnlijk omdat 4.8 makkelijker pompt. Ik zou het voor vroeg planeren eerder zoeken in het type zeil wat je erop hebt staan. 6.0 op een freestyleboard is vrij groot/niet efficiënt, ik zou een kleiner zeiltje erop zetten wat (bij voorkeur, maar niet noodzakelijk) specifiek is gemaakt voor freestyle (anders optuigen met heel weinig loose/veel profiel), daarmee ben je waarschijnlijk eerder weg. Met goed trimmen en heel hard pompen heb ik afgelopen jaar op de defiwind met 5.2 kunnen planeren terwijl de gemiddelde slalommer met 8.6/9.5 stilstond.

Ik denk dat je meer haalt uit goed trimmen en efficiënt pompen dan uit een grote vin. Met zo'n vin kan je ook niet lekker tricks doen, dus vraag me ook af waarom je dat zou willen onder een freestyleboard.

Nicooodc
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Nicooodc » zo nov 12, 2017 6:21 pm

Daar heb je allicht een punt. Mijn 6.0 is een corssover, mijn 5.2 is wel een recente severne Freek.
Ik moet ook nageven dat mijn pomptechniek voor verbetering vatbaar is en ik ook nog maar net over kom van het freeriden.
Wat ik wel merk is dat mijn kleinste vin (die ik gekregen heb) amper grip heeft als ik niet planeer, maar deze vin is dan ook al wat afgesleten t.o.v. zijn oorspronkelijke staat van 20cm

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » ma nov 13, 2017 12:51 am

Je kan natuurlijk altijd proberen een vin van je freeride set er in te schroeven en te kijken wat er gebeurt ;).

Pompen is inderdaad ff tricky als je gewend bent tegen een vin aan te kunnen duwen. Ik kom zelf van slalom en formula af, en dan is freeetyle toch effe wat anders. De truc is om te pompen met druk op je voorste hand. In underpowered condities heb ik mn lines ruim achter het evenwichtspunt, zodat ik soort van aan mn voorste hand mn board in planee kan "trekken". Alles wat je met je achterste hand doet is niet echt efficiënt. Nog beter zou eigenlijk zijn om echt te pompen met druk vooral op de voorste hand (dus nog verder afvallen dan je normaal doet etc) omdat je dan een efficiëntere linepositie kan behouden ;).

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Witchcraft Ouija 94/102, Wave V3 95; Severne Freeks 3.6, 4.0, 4.4, 4.8 & 5.2 S1 4.4 4.8 5.2

Bericht door theArthurrrr » ma nov 13, 2017 7:25 pm

Hoeveel liter is je JP?
Ik weeg ook rond de 85kg en vaar eigenlijk altijd met een 18.5cm vin. Ik ben dit jaar wel van een 94ltr naar een 102ltr overgestapt, scheelt toch net iets. Op die 94ltr heb ik ook afentoe met een 21cm gevaren, maar dat draait voor geen meter.
Zoals WhiteofHeart ook al aangeeft, ik planeer met m'n 5.2 niet heel veel later dan de grote zeilen jongens. Denk dat dat toch door de lichtheid van m'n zeilen etc komt. Heb wel alles volle bak carbon.
Ik kwam er dit jaar achter dat er zelfs in carbon gieken verschil zit. Had een Tecnolimits, maar kon een 2dehands Severne Enigma kopen. Wat een droom van een giek is dat dan! Super direct en pompt lekker.

Plaats reactie