Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

2018 outline

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

2018 outline

Bericht door Kapitein Rob » ma dec 04, 2017 8:09 pm

Ik heb een vraag over de nieuwe outline en dan met name de lengte van de nieuwe generatie’s wave boards.

Toen ik begon aan mijn eerste wave board (F2 Starlit1985) was deze 2.65 lang en 65cm breed.
In die tijd kwamen de Huricans (vdb) met lengtes tussen de 250/240.
Deze boards stonden meer langs de kant dan op het water. (In mijn beeldvorming)

Nu zie ik in de laatste Duitse Surf (nov-dec) lengtes voorbij komen van 2.20 en korter.
Ik lees al een tijdje, met veel nieuwsgierigheid, over deze maten, maar ik vraag af, hoe makkelijk is het, om met dit soort afmetingen in planee te komen.
In de Duitse Surf scoren ze bijna allemaal met “guten standaard” en een paar met “super”.
Ik kan mij bij deze afmeting niet voorstellen dat deze board snel planeren of zijn er al mensen met praktijk ervaringen?
In mijn beleving worden dit duikboten als de wind weg valt of als je net naar buiten aan het varen bent.
Of op het IJsselmeer als de wind iets minder wordt.

Ik snap als je eenmaal naar binnen vaart met de golf mee of bij voldoende wind dat het werkt, maar anders.....
Hoe varen deze boards nu werkelijk en voor wie zijn deze boards gemaakt?
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op di dec 05, 2017 12:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: 2018 outline

Bericht door Jeroensurf » ma dec 04, 2017 8:33 pm

Volgens mij zijn WAVE boards wel vaarbaar op het Ijselmeer, maar niet speciaal daarvoor ontworpen :wink:
Makkum is best een leuke spot maar een andere plek die begint met een Ma.. wordt toch echt gezien als het epicentrum van de wave.

Dus als antwoord op je laatste vraag, voor op zee en in de golven....
Maar, Lengte is maar 1 parameter, je moet naar het totale concept kijken.
Vroeger waren de 250 waveboards circa 52/53 breed en 75l. Dat waren highwind boards.
Mijn Starboard Surf uit 2001 was vrij compact: 247x51.5x70.
Tegenwoordig is een board met datzelfde inzet bereik weliswaar 220, maar ook 58cm breed en daarmee ook een veel bredere OFO en zit het volume veel meer daar waar je staat.
Het is dus veel meer een lengte EN breedte een ding, maar de rocker ook minstens net zo belangrijk dus je kan niet simpelweg alles op een hoop gooien en zeggen zo vaart het alleen op basis vd lengte...Formulaboards zijn immers nog korter.

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma dec 04, 2017 9:58 pm

Wat Jeroen zegt, je kunt niet alles op 1 hoop gooien.
Mijn Flikka wave zal ook op het IJsselmeer ingezet worden, dit is een compact thruster 214x60 met 83ltr vergeleken met mn VandenBerg Wave is het een kort vet ding. De VdB is slank en lang en daarin zit het verschil gelijk, de OFO bij de compact maakt dat deze goed te varen is en goed doorplaneerd, terwijl de VdB gelijk weg zakt... en dat maakt de VdB een high wind waveboard en de ultra korte Flikka niet...

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » ma dec 04, 2017 10:20 pm

ik vaar met m'n goya custom 84L van 224cm ook heerlijk bij pampus haven en muiden. korte snelle golven, dus wil kort kunnen draaien. anderen varen met nog korter. juist voor de korte golven op het markermeer en ijsselmeer vind ik de waveboards lekker varen. het ligt allemaal wat rustiger in het water.

maar bij wijk voelt ie zich ook errug op z'n gemak :D

Stefan Kostense
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Quatro KT quad 69, M Twinzer 76, T Pocket 80, Combat 3.7 - 5.3, Atlas 5.8 Xcite ride 120, Ezzy 7.5

Bericht door Stefan Kostense » di dec 05, 2017 9:47 am

Kapitein Rob schreef:
ma dec 04, 2017 8:09 pm
In mijn beleving worden dit duikboten als de wind weg valt of als je net naar buiten aan het varen bent.
Ik heb een Mistral twinzer van 223 gehad en dat duikboot effect valt wel mee. Als je planeert of dobbert kan je gewoon je gewicht gebruiken om het board in de goede hoek te zetten, alhoewel je iets preciezer moet balanceren dan op een langer board. Hij gaat pas duiken als je teveel op de neus gaat staan, bijv bij een trage overstag. Logisch, dat is bij elk wave board, maar bij kortere boards wel weer wat moeilijker.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » di dec 05, 2017 12:32 pm

Nogmaals ik vind het kort-breed verhaal een interessant verhaal. En ja, hoe de OFO bij de vroege boards uit de jaren 80/90 eruit zagen weet ik niet. Ik vond de laatste wave board (meestal met de name Radical erachter) best smal. Dit in tegenstelling tot de Compact Wave's.
Zelf 2 jaar de Evo74 (233/57) gehad en dit beviel me uitstekend. Mijn huidige Angulo Chango is weer 2.41/59. Echter het volume zit achter in. Sta je inderdaad niet op de juiste plek, dan lig je stil en wordt het een balans oefening om erop te blijven.
Tov van de CV (2.44/62) is dit weer een makkie. Maar boards met een lengte van 2.14/<60?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di dec 05, 2017 12:56 pm

Heb je een specifiek board waarover je dit vraagt?

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » di dec 05, 2017 1:48 pm

Bijvoorbeeld de SB AIr 93 tov FW94.
De WC Haka tov Shaman.
Zelf heb ik de neiging om steeds voor de eerst genoemde te gaan. De wave georiënteerde versie, echter werk dit ook goed op het IJsselmeer of doet een langere FW dit beter?

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » di dec 05, 2017 4:10 pm

Mijn freestyleboard is 100L met een lengte van onder de 220 en dat gaat prima, ook op binnenwater. Is wel een heel dik board met plenty volume, in het begin wat random katapultjes gehad bij aanplaneren enzo, maar dat ging heel snel weg.

Ameland
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: RRD firewave 92ltd RRD firewave 102 ltd Kona mini tanker TT Kona11.5 TT Ezzy elite 4.2 4.7 5.3 5.7
Contacteer:

Bericht door Ameland » di dec 05, 2017 6:00 pm

Ik denk dat het ook te maken heeft met conditie en leeftijd, ik had in 2014 een Frugal 99 van 217 bij 63 en dit was mits flink gepowered
een geweldig board. Wat voor mij eigenlijk het bezwaar was om dit board te blijven varen was mijn conditie/leeftijd
Je moest zo actief varen dat ik na een paar rakjes al kapot was.
Ik ben nu 55 en vaar rrd firewaves en ben na een half uur nooit zo kapot als op de Frugal.
Vaar eigenlijk altijd op zee.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di dec 05, 2017 7:44 pm

De starboards kan ik niet beoordelen.
De Witchcrafts heb ik gehad en gevaren en van de 2 is de Shaman met afstand het snelste weg door zijn vlakke rocker en kun je ook een maatje kleiner varen.
De Haka heeft wel weer meer rust en controle, dus kun je groter pakken met meer reserve volume.
Ook hier zie je dat rocker en bodemvorm gewoon heel belangrijk zijn, misschien nog wel meer als de outline.
Volgens mij ligt mijn "oude" Haka86 nog bij DJ van Boardrepair te koop.
Ik heb er door omstandigheden hooguit 3 maanden op gevaren en het maatje van me die hem daarna kocht nog minder.....Met 92-93kg voer ik daarmee van 5.2 tot 3.4

@Ameland , we worre allemaal ouwe lulle :+ (43jr maar flink gedeukt en gebutst)
Zelf ben ik boards met meer rocker gaan varen, dat geeft meer rust en gooi er vaak genoeg ook nog K4 vinnen onder die veel zachter zijn voor meer comfort.

Plaats reactie