Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Geen zicht tijdens golfrijden

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Geen zicht tijdens golfrijden

Bericht door rvdhorst » za feb 03, 2018 7:06 pm

Sinds kort begonnen met front-side golfrijden. En al paar maal 3 turns op 1 golf kunnen maken. Maar ik struggle met een paar dingen.
- Ten eerste het zicht op de golf. Als ik de golf in drop richting de bottom turn wordt mijn zicht door het zeil geblokkeerd.
- Ten tweede het vinden van de juiste golf. Bovenwinds zoeken naar golven is geen probleem, maar benedenwinds is een stuk lastiger. Ook daar wordt ik door belemmerd door het ontbreken van zicht, en ik vind het lastiger om golven goed in te schatten.

Iemand suggesties?

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Re: Geen zicht tijdens golfrijden

Bericht door surfingshrink » zo feb 04, 2018 8:05 pm

Wat voor zeil heb je?
En hoe lang ben je?

Het ene zeil geeft namelijk meer zicht door het venster dan het ander. Ik had eerst met mijn superfreaks ook matig zicht, nu met mijn KS3 gaat dat veel beter. :wink:
Als je venster te klein is, moet je soms wat om de mast heen kijken, of wat op de gok draaien. Je zal wel merken dat als je meer in de golven surft, je ook meer gevoel krijgt voor waar je moet zijn.
Bij gijpen heb je op zeker moment ook geen zicht op waar je heen gaat, maar dat doe je ws al veel meer op gevoel.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » zo feb 04, 2018 9:38 pm

misschien dan toch maar overgaan op nieuwe zeilen. mijn vensters zijn niet meer zo doorzichtig als toen ze nieuw waren. bij het zoeken naar de juiste golf merk ik dat ik het zeil naar voren en achteren beweeg om er omheen te kunnen zien. tijdens de golfrit is dat wat minder geslaagd en vaar ik voor mijn gevoel bijna blind.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma feb 05, 2018 5:51 am

Soms een keer goed schoonmaken met zoet water en citroensap wil nog wel eens helpen om het zicht weer te verbeteren.

harrie11
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door harrie11 » di feb 06, 2018 2:26 pm

Kan dat ook met zoet water met wat schoonmaakazijn?

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » di feb 06, 2018 3:06 pm

Je kan ook langs je zeil kijken

Afbeelding

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di feb 06, 2018 9:23 pm

harrie11 schreef:
di feb 06, 2018 2:26 pm
Kan dat ook met zoet water met wat schoonmaakazijn?
ja

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » di feb 06, 2018 9:40 pm

Haha ja of erover heen :whip:
IMG_0075.PNG

Waterman
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya Custom Quad 84. Banzai 3.7 tm 5.3

Bericht door Waterman » do feb 08, 2018 12:36 pm

Heb hetzelfde gehad. Niet zozeer het zicht maar het positioneren. Wat voor mij veel scheelde is veel korte rakken varen, dus snel gijpen voor een mooie golf ipv verder uitvaren en mazzel hebben qua timing met naar binnen varen. Daarbij gewoon veel doen. Dus lekker bij elke iets van redelijke golf er voor gaan. Klinkt misschien een beetje als een te simpel advies maar voor mij was dit het verschil. Ik vaar ook niet altijd zo. Als het iets meer wzw is vaar ik ook meer op en neer en lekker beetje backside maar als de omstandigheden beter zijn er lekker voor gaan. Ben je na 1.5 uur ook lekker gesloopt.

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 & , Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force, Alpha's & Combat, MauiSails Gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » ma feb 19, 2018 7:30 am

Ook erg veel last van gehad met m'n 4.7 Door alle ruitjes zag je al minder. Soms glimden ze te veel en vaak waren ze nog beslagen ook.
Nu weer monofilm hoofd venster: veel beters 😀
En als toetje: ook de onderste driehoek is doorzichtig, vooral bij kleinere golven toch handig voor de timing.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » ma feb 19, 2018 3:05 pm

Waterman schreef:
do feb 08, 2018 12:36 pm
Heb hetzelfde gehad. Niet zozeer het zicht maar het positioneren. Wat voor mij veel scheelde is veel korte rakken varen, dus snel gijpen voor een mooie golf ipv verder uitvaren en mazzel hebben qua timing met naar binnen varen. Daarbij gewoon veel doen. Dus lekker bij elke iets van redelijke golf er voor gaan. Klinkt misschien een beetje als een te simpel advies maar voor mij was dit het verschil. Ik vaar ook niet altijd zo. Als het iets meer wzw is vaar ik ook meer op en neer en lekker beetje backside maar als de omstandigheden beter zijn er lekker voor gaan. Ben je na 1.5 uur ook lekker gesloopt.
ben net terug van Sal, Ponte Leme. Het positioneren was daar een stuk makkelijker, want golven breken op dezelfde plek :) toch is je advies zeer welkom. ik realiseer me nu dat ik inderdaad mensen ook zie tacken voor een golf. gijpen/tacken maakt niet uit. dus dat zal ik wat vaker gaan doen. tx :thumbup:

Plaats reactie