Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

formaat windsup?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
RideWithUz
Deur-surfer
Deur-surfer

formaat windsup?

Bericht door RideWithUz » di jun 25, 2019 11:36 am

welk formaat windsup is handig in volgende situatie :

2 kinderen leren te windsurfen ( 6-10 jaar)
1 volwassene leren te windsurfen ( 60kg )
1 volwassenen recreatief suppen ( 70kg )

ik heb voorlopig deze 3 :

10.9 gaastra iq free
10.7 unifiber
9.8 prolimit stx 9.8

de prolimit is wel stukje kleiner , te klein voor mijn wensen ??

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5 Dyno 95 gator 5.5/4.7

Re: formaat windsup?

Bericht door martijn73 » di jun 25, 2019 11:51 am

Kies in ieder geval een die 6" dik is, zoals de naish Glide x over ( €799) of de STX tourer WS ( €699) dit zijn sup's die erg goed suppen en windsurfen, ze zijn nl iets langer resp 12'0" 11'6" deze hebben meer glide, en zijn ook goed voor volwassenen.

stoked
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB EVO 74, fanatic FW 86, SB Carve 101, SB Futura 122, zeilen 3,7 -> 9,0

Bericht door stoked » di jun 25, 2019 12:06 pm

Zit over het zelfde na te denken, maar vraag me af of er op een windsup ook nog goed een golfje te pakken is of dat je daar een compacter board voor nodig hebt.
Mijn wensen zijn, kinderen en vriendin leren surfen, hele gezin vlakwater suppen en zelf ook in kleine golven golf ritjes maken.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di jun 25, 2019 12:18 pm

Er worden allemaal inflatables voorgesteld. Voor windsuppen word je wel errug blij van een harde Sup i.p.v. een i-Sup. Als je ook af en toe van een golf wil glijden is dat zelfs 2x.
Ik heb een AHD Sea Lion Classic (Voorheen XL) en die supt, windsupt en golfwindsupt prima.
Een i-Sup vind ik in de gracht al wiebelig...

stoked
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB EVO 74, fanatic FW 86, SB Carve 101, SB Futura 122, zeilen 3,7 -> 9,0

Bericht door stoked » di jun 25, 2019 12:24 pm

Voor mij is inflateble belangrijk om 'm mee te krijgen op vakantie ;-)

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » di jun 25, 2019 12:34 pm

+1 voor de harde SUP.
Opblaasbaar is ook niet per se een voordeel bij transport. Als wij met het gezin naar het water of op vakantie gaan past er niets meer in de auto, er is alleen nog plek op het dak. Dan is een hard board net zo handig, en je hoeft hem ook nog eens niet op te blazen.

Vorig jaar heb ik de 12.6" Starboard WindSUP (75x375cm) mee gehad op vakantie als test, zelfde gebruik als jij.
SUP op vlak water ging uitstekend, windSUP voor mijzelf ook wel OK al liep het board erg slecht hoogte, zelfs met een 49cm slalom-vin in het midden. Leren surfen voor mijn minderen (10jr) was geen succes, het bleek voor hen erg lastig het board te besturen (enorm richtingsstabiel door grote lengte).
Voor sup in lichte branding vond ik het board te onhandig, te groot.

Het 'gewone' lesboard met zwaard wat ik heb (Fanatic Viper 80, 275x80cm, vergelijkbaar met Tabou Coolrider of Starboard Rio) beviel eigenlijk beter. Beter te besturen voor de kinderen, beter windsurfen, beter te handelen als SUP of windSUP in golfjes. Alleen als SUP op vlak water is de enorme lengte van een echte harde SUP beter. Als SUP op meertjes je hoofddoel is, kies dan een heel lange harde SUP.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: JP/NP
Contacteer:

Bericht door funride » di jun 25, 2019 2:47 pm

zeker geen inflatable nemen als je er echt mee wil surfen, voor kinderen met een 2m2 kinderzeiltje is het prima maar niet geschikt voor echt windsurf zeil.
Ik heb een Starboard Zen en hier had ik na een middag met een 6m2 zeiltje het al voor elkaar om de hele mastvoet montage uit het dek te trekken. gevolg flinke zeepartij met leeg board en tuigage.
Ik heb het gat dichtgeplakt en gebruik hem nu alleen nog maar als normale SUP.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5 Dyno 95 gator 5.5/4.7

Bericht door martijn73 » di jun 25, 2019 5:01 pm

Mijn dochter van 7 surft prima op een naish Isup met een 2m²zeilje, sturen en hoogte lopen is voor haar geen probleem, het wordt een ander verhaal als ik er op ga staan....Golfjes pakken met een5.7 wave zeiltje is juist geweldig op de 50 cm golfjes, niet spannend maar wel lachen gieren brullen. Voordeel Isup is ook dat de kids zich niet snel bezeren en als ze ergens tegen aan knallen is er geen schade.

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » di jun 25, 2019 7:28 pm

Als ik met de kids naar het meer ga dan neem ik de (beat-up) Starboard Rio (s) mee, samen met kindertuig, een 9.3 en een paar (carbon) paddels. De kids kunnen surfen en suppen (vinden ze eigenlijk net zo leuk). Als ze klaar zijn met suppen en surfen prik ik de 9.3 erin en kan ik ook een rondje surfen.

Eerlijk gezegd neem ik vaak op die momenten dan toch ook de 2016 carbon Naish Javelin 14x24 mee, ik ben nu eenmaal verslaafd aan suppen.. Grappig trouwens dat de kids (12 en 10 jaar) liever op mijn race-sup paddelen dan op de Rio. Ze gaan er netjes mee om en snappen dat ze voorzichtig moeten zijn met dat uber-kwetsbare ding en ik vind het prachtig om te zien hoe ze de kick-turns van papa proberen na te doen.

Moraal: nooit een I-sup in mijn ogen. Heb ooit zo'n ding gehad (een goeie) maar was er na twee weken op uitgekeken (de kids ook). Met een harde sup ga je met dezelfde inspanning niet alleen veel harder, je kan ook langere tochten maken en de respons van het board is oneindig veel leuker als er een motorbootje langs komt. Ik ga trouwens met de Naish soms ook op zee (longboard condities) en dat gaat best goed vanwege de rocker en de shape van de neus. Leuk om kleine golfjes te pakken maar niet meer dan dat. Bijkomend voordeel: als je op een relatief smalle sup kan staan op zee, voelt elke windsurfplank vervolgens aan als een vliegdekschip. Bijzonder goede balanstraining dus.

Ik heb mijn oude race-sup nog liggen, een 2016 carbon Flat Water JP Race 14x24,5 en die ga ik komende winter ombouwen tot een Serenity achtig ding, maar dan wel met een zwaardkast en masttrack. Ik denk dat ik dan voor de hele familie (en vooral mijzelf) iets leuk heb voor de milde zonnige dagen aan het meer. Het is niet meer dan een "flat water" 14 voets blok schuim met een dun laagje carbon erover en weegt 10,5 kilo en dus wel een extreem kwetsbaar ding maar verwacht er heel veel van in "rondbodem" condities met de 8.5 Lafebvre erop..

Over de Naish trouwens, het board is (ook) uit 2016 maar tweedehands gekocht in 2018 van een team rider. Inmiddels vaak gerepareerd, maar heb nog geen fijner board board gevonden. 14 voet is voor mij echt de minimum-maat omdat ik waterlijn-lengte wil hebben voor "the glide". De nieuwere race-shapes in deze maat hebben tegenwoordig een dug-out cockpit en daar ben ik persoonlijk geen fan van omdat ik downwinders op het Haringvliet en Hollands Diep ook heel erg leuk vind en makkelijk wil kunnen lopen over het board. Het zal misschien een kwestie van gevoel zijn maar heb nog geen nieuwer board gevaren wat me zoveel plezier en prestaties geeft dan de Naish (ok, slechts 22e in het NK Long Distance.., maar ben ook bijna 50 tussen de 20-ers). Heb het board gekocht van een teamrider, die (inmiddels na wisseling van sponsor en familieomstandigheden geen wedstrijden meer vaart) het board graag terug wil kopen om de geliefde eigenschappen. De Naish is daarbij bouwtechnisch volkomen ruk (aan het einde van het seizoen gaat ie steevast naar vd berg om hem weer een jaar extra in de vaart te houden) maar heb (ook na uitgebreide testsessies op allerhande boards zoals de 2018 Sprint, de All-Star, de Sic RS en en de Fanatic Strike nooit de behoefte gevoeld om te upgraden. Sterker nog, als ik dit board tegenkom in goede staat koop ik hem meteen zodat ik zeker ben van mijn plezier in de toekomst, een bescheiden tip dus voor de mensen hier die van suppen houden. Beste race-sup ever voor mij, de kids en ook voor de team rider die spijt heeft dat het board aan mij verkocht had.

Moraal 2: kies dus voor iets waar je plezier van krijgt en laat je vooral niet leiden door marketing, stoere verhalen of praktische overwegingen. Je kan zomaar met een ouder board de tijd van je leven hebben. Mijn kinderen zijn dus gek op de Naish (zoals ik dat ook ben) en dat is niet voor niets.

Koop wel eerst een goede (carbon) paddle en neem les. De paddle is minstens net zo belangrijk als het board. Ik heb de afgelopen jaren bijna alle verkrijgbare carbon paddels getest en voor mij persoonlijk is de Blue Planet Featherlite Carbon Race paddle "the bomb". Superlicht, dunne ovale shaft met veel twist en rebound. een blad met een geweldige catch en power die goed matched met de belasting op je schouders, zowel in sprints met een hoge slagfrequentie als bij lange afstanden. Wilde eigenlijk de Starboard Lima maar die was toen niet meer leverbaar in september. Heb van die keuze geen spijt, heb later toch nog een keer met de Lima gevaren maar was met de ervaring van de BP helemaal om. Suppen is een serieuze sport voor je lichaam en de techniek is (als je het goed wil doen) iets om aandacht aan te geven.

Snap daarom eerlijk gezegd niet dat er verhuurbedrijven zijn die mensen zonder goede instructie het water op
sturen. Zat vorige week op het terras aan de Binnenschelde en zie een stelletje het water op gaan en dacht, die gaan het op
deze manier niet leuk vinden. Board te zacht opgeblazen, draait bij elke slag de andere kant op, kromme rug, paddle te kort, beetje wind.. zo gaan we geen liefhebbers vinden.

Ik ben verslaafd aan planeren op de Phantom, maar ook aan suppen door de Biesbosch (Bevers spotten), tochtjes maken over de singels in Breda maar vooral ook helse downwinders op het Hollands Diep van Willemstad naar Lage Zwaluwe. Als iemand hier dat een keer wil ervaren en goede instructie wil krijgen. Ik neem je graag mee. Wil graag een goede ambassadeur zijn van de sport.

Groet MB

RideWithUz
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door RideWithUz » wo jun 26, 2019 9:51 am

funride schreef:
di jun 25, 2019 2:47 pm
zeker geen inflatable nemen als je er echt mee wil surfen, voor kinderen met een 2m2 kinderzeiltje is het prima maar niet geschikt voor echt windsurf zeil.
Ik heb een Starboard Zen en hier had ik na een middag met een 6m2 zeiltje het al voor elkaar om de hele mastvoet montage uit het dek te trekken. gevolg flinke zeepartij met leeg board en tuigage.
Ik heb het gat dichtgeplakt en gebruik hem nu alleen nog maar als normale SUP.
tja , het is primair voor de kids bedoelt , ik surf op mijn eigen spul. het moet wel een inflatable zijn want er is geen plek meer in mijn
trailer voor een extra plank :D

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » wo jun 26, 2019 11:49 am

Als ik met de kinderen naar het water ga laat ik de phantom thuis. Neem hooguit de Rio en (vaak) de sup mee. als ik mijn eigen board thuislaat ontstaat er ruimte voor gezinsplezier ipv alleen mijn eigen plezier. Suppen op een hardboard gaat zoveel makkelijker dat mijn kinderen niet meer op een I-sup willen (en ook niet meer met een aluminium paddle willen varen trouwens). Voor het geval ze willen spelen in het water neem ik een luchtbed of ander opblaasding mee. leuk van de Rio is trouwens ook dat ik erop kan varen en een van de kinderen mee kan nemen, vinden ze ook heel tof. Ding heeft een zwaardje en je kan er alle koersen mee varen, ook bij iets meer wind. Het is geen vergelijk met de phantom natuurlijk, maar wat geeft het als je met zijn allen plezier hebt?

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » do jun 27, 2019 8:46 pm

Windsurfen met een wind sup is gewoon leuk. Tenminst met mijn Bic jungle windsup. Bij windkracht 3 al planeren en als een soort hoovercraft over het water scheren. Ik heb zelf met een 9,2 erop gevaren. Hier filpmje jaren geleden op het ijsselmeer, windkracht 5 met een vriendje van mijn dochter op de punt en toch af en toe planeren. Kwestie van een golf afrijden...

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » do jun 27, 2019 10:46 pm

Heb sinds kort de stx windsup 280. 280 lang en 280 volume, 80 cm breed. Mee genomen op vakantie naar Kroatië. Gebruikt het voor low eind toeren. Ding heeft me verbaasd: komt zelfs in planeren! Dat door de harde rails. 38 met de gps. Zitten voetbanden op die op de juiste plaats zitten. Heb er zelfs een doorgeplaneerde gijp mee gemaakt. Is ook super stabiel door de middenvin, maar die gebruik ik niet. Ideale leesplank heb ik gemerkt.
Ook als sup gebruikt. Tja.. Spoort goed door 2 vinnen achter en 1 middenvin. Maar is geen glijwonder.
Vind het een geslaagd concept!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » do jun 27, 2019 10:58 pm

@RideWithUz
Het zijn alledrie leuke boards, maar de langere maken het makkelijker als de Pro Limit.
Een hardboard kun je meer performance uithalen, maar het is niet zo dat wat jij wil met een inflatable niet kan. Windsurfen gaat prima, je moet alleen niet verwachten dat het makkelijk zal planeren...maar dat doet een sup ook niet graag vanwege de rocker en breedte.
Peddelen gaat er prima op. Wellicht iets minder snel, maar als je er geen wedstrijd van maakt heb je daar geen last van.
Golfjes pakken kan er ook mee, zelfs redelijk sturen maar flinke golven gaan niet. Om mee te spelen en aan te snuffelen is het prima spul, maar geen performance hoewel een allround hardboard dat ook niet is.
De voordelen die een inflatable heeft: redelijk hufterproof in vergelijk met vrijwel elk hardboard, licht, makkelijk op te bergen.

Een goede peddel maakt wel een enorm verschil dus koop dat goed, bij voorkeur een verstelbare carbon aangezien meerdere mensen ermee moeten peddelen.

Ik heb 7 sups waaronder 2 racesups, 2 longboardsups 2 performanceboards en een foilsup.
Mijn Raceboards zijn nog prima en liggen niet in de weg, maar ik peddel geen wedstrijden meer en als ik het over zou doen zou ik nu daar voor een inflatable nemen. De nieuwe 14ft boards van o.a starboard zijn dermate goed dat ik graag die laatste paar procent perfomance inlever voor de hufterproofheid, het lage gewicht en opberg gemak. Alleen de boards voor puur in de golven (bij mij de meeste) zou ik echt hardboard willen houden want bij een inflatable ben je beperkt in de dikte en railsshape wat daar juist het belangrijkste is, maar voor een allround speelding vind ik opblaasbaar zo gek nog niet.

eelco74
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP Supersport 127 Pro 2008, JP Supersport 109 Pro,NP V8 8.0/X6, NP V6 6.5/X6 Gaastra Swift 5.5/C75
Contacteer:

formaat windsup?

Bericht door eelco74 » zo jul 07, 2019 2:02 pm

Wij hebben eigenlijk met het zelfde idee voor de oranje Unifiber iwindsup gekozen. Ik heb zelf mijn eigen windsurf sets, maar we wilden voor mijn vrouw een beginnersset erbij. We hebben eerst met de gedacht gespeeld voor een Jp funster oid.

Uiteindelijk toch voor de Unifiber gegaan, mijn vrouw vaart er op met een tiki 3.6 en ik heb er deze vakantie ook even met een Neil pryde V6 6.5 op gevaren. Door de middenvin kun Je er best wel wat hoogte mee lopen. Planeren kan niet, maar dat was ook niet het doel.

Suppen doen we er recreatief op, ik weeg 76 kg dus volume genoeg. Iets meer lente zou voor wat meer actief suppen wellicht beter zijn, maar voor ons is dit prima.

Wel gaan we kijken of we een iets beter zeil kunnen vinden, bijvoorbeeld een Unifiber EVO in 4.0m2. Voor kinderen verder ook een ideaal ding vanwege het zachte dek.

Meenemen is natuurlijk ook ideaal, geen grot ding op je dak, alleen het oppompen kost even wat zweet. Geen probleem, want het is gelijk een mooie warming up.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Plaats reactie