Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Advies gevraagd: ~105 liter board voor op zee

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
Rob Wave
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP FSW 103, Starboard ACID 77, NP Expression 6.5, 6.1 & 5.2 HotSails 5.5, NP Zone 4.7 & 4.2

Advies gevraagd: ~105 liter board voor op zee

Bericht door Rob Wave » ma sep 02, 2019 3:46 pm

Beste windsurf collega’s,

Tijdens de storm drie weekenden terug heb ik voor het eerst sinds 10 jaar weer eens gevaren met mijn Acid 77 icm 4.7 NP Zone bij Wijk aan Zee. Dat viel helemaal niet mee, maar smaakte wel naar meer!

Nu waait het niet elke weekend 7bft of meer en ben ik ook geen 80kg meer (+4kg), daarom wil ik er graag een board met meer volume bij hebben.

Voorheen had ik een freeride board (gele F2 Ride 277) van 105 liter voor de lichtweer dagen. Deze maat beviel me erg goed (zeilen 5.2, 5.8 & 7.0). Hiermee kon ik prima overweg op binnenwater, op zee was dit met stevige branding wel een uitdaging, bij vlakke zee met Noordoosten wind heerlijk knallen.

Ik ben daarom op zoek naar een boardje in dit volume-segment met betere eigenschappen in de golven; geschikt voor lichtweer golfrijden, lekker door de branding komen, bij vlakke zee lekker strepen trekken/freeriden en incidenteel op binnenwater de vaardigheden op niveau brengen/houden. Freestyle ben ik niet zo van en heb ik geen eisen voor.

Mijn gedachten gaan nu uit naar enkele freewave boards die ik heb gezien:
- Starboard Kode
- Witchcraft Chakra
- Fanatic Freewave

Wie kan me iets over deze boards vertellen? Zijn ze geschikt voor wat ik wil doen en mijn gewicht (84kg)? Of zijn er nog andere goede opties die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor alle hulp!

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Re: Advies gevraagd: ~105 liter board voor op zee

Bericht door coen76 » ma sep 02, 2019 4:15 pm

Ik heb de chakra voor die omstandigheden. Ik vind dit een top board.
plus punten:
bouwkwaliteit, aanplanneren, gijpen, hoogte lopen, golf rijden

min punten:
eindsnelheid (alleen merkbaar op vlak water)
usbox, dus je kunt er geen grote vin in kwijt om single te varen

dus wil je er vooral mee op zee varen dan is het een topboard. Als je afentoe ook op binnenwater wil knallen dan is de fanatic misschien de betere keuze. (met de kode heb ik geen ervaring)

Ik vind 105 trouwens best groot bij 84 kg. ik zou voor 95-100 liter gaan max. een 7,0 is groot voor dit soort boards, dan moet je hem single fin varen om nog effectief te zijn.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: JP/NP
Contacteer:

Bericht door funride » ma sep 02, 2019 4:36 pm

Jp freestyle wave.
Zowel single als truster te varen, op binnenwater chop supersnel en in licht weer wave nog wendbaar genoeg.
Ik vaar zelf een 93l voor zowel binnenwater als op zee met 4.5 5.0 5.4 (in de toekomst 5.6)
Ben ook rond de 85kg en kan met mijn 93l freestyle wave vanaf een knoopje of 18.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 » ma sep 02, 2019 6:07 pm

De jp fsw is inderdaad een wereldboard. Houdt er wel rekening mee als je nieuw koopt dat de 2018/2019/2020 versie een maatje groter genomen moet worden dan je verwacht. Veel volume zit voorin. Met de 94 kun je wel makkelijk 4.0/3.7 varen. Dus met de 103 zal met 84 kg ook nog wel prima met 4.0 gevaren kunnen worden en vaar je ook lekker met een 6.5.

7.0 zal het op het randje zijn van de 103 maar zal wel gaan.

Lees ook de test even van de 2018 94 liter versie op windsurfjournal. Wel in het Frans, dus even met Google transle vertalen (of met Chrome de pagina openen).

heydude
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude » ma sep 02, 2019 7:19 pm

+1 voor de JP FSW. Ik heb daar heerlijk op kunnen varen in Fuerte Ventura, in enorm choppy condities (Rene Egli). Zelf vaar ik een tabou 3S 96L voor de dagen met meer wind in Nederland. Op de Brouwers dam binnenwater vaart hij heerlijk door de chop, met 4.0 tot vlagen 40 knopen gedaan. Helaas nog geen Noordzee ervaring, heb nog een beetje last van zee vrees. Maar het staat al een tijdje op mijn wensen lijstje.

Retep
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou da Curve / Witchcraft Haka/ Goya One FSW / Goya Bolt/Ezzy sails

Bericht door Retep » di sep 03, 2019 7:29 pm

Ik vaar al jaren een Goya One FSW 105 naar alle tevredenheid. (2015)
Heerlijk voor de weinig-wind sessies met een thuster setup.

https://www.windsurf.co.uk/test/goya-fr ... st-review/

LdH
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Hawk 99 / 124, JP FreestyleWave 103, Neilpryde V8, Gaastra Cross

Bericht door LdH » za sep 07, 2019 7:34 pm

Ik vaar sinds 2018 een JP FSW 103, daarvoor ca. 6 seizoenen Starboard Kode 103 FSW gevaren. Ben 85kg en vaar de JP met zeilen 5.2 - 6.9 (Gaastra Cross). De JP heeft idd. wat meer volume voorin zitten, maar dat merk je alleen als de wind wegvalt en je uit planee bent (ik vaar alleen op binnenwater). Het board voelt dan ook klein aan tov. andere boards die ik gevaren heb met vergelijkbaar/zelfde volume. Het board is nog heel goed met een 6.9 te varen zowel met single vin als de bijgeleverde thruster setup. De bijgeleverde centervin is groot (27), dus ik denk dat je op zee een andere vinset er onder moet zetten. Niettemin aantal kenmerken bij singlevin gebruik : board planeert zeer vlot aan, loopt behoorlijk los en heeft hoge snelheid, planeert goed door in windgaten en loopt goed hoogte, heeft goede controle bij chop en/of stevige wind.Gebruik met bijgeleverde thruster vin setup: board komt verrassend vlot in planee, ondanks dat de thrustervinnentje 10cm zijn , neemt de controle bij het varen in dikke chop ,tijdens carven en gijpen enorm toe. Board heeft dan dus ook een zeer goede koersvastheid, board maakt dan ook nauweljjks een rolbeweging, loopt werkelijk uitstekend hoogte. (Dus even kruisrakje varen is geen enkel probleem) Maw. bij straffe wind en stevige condities zeer relaxed te varen. Voordeel van dit board is, door de vinsetup te veranderen, kun je het vaargedrag echt naar eigen hand zetten en het board dus universeel inzetbaar is. Alhoewel ik niet op zee vaar lijkt mij 103 l volume voor op zee vrij groot; het echte freestyle gedrag laat ik graag aan de zeevarenden over. Wel lijkt mij dat je de vinsetup wat moet finetunen, want bij geleverde vinnen zijn wat meer freewave/high wind freeride georienteerd.

Rob Wave
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP FSW 103, Starboard ACID 77, NP Expression 6.5, 6.1 & 5.2 HotSails 5.5, NP Zone 4.7 & 4.2

Bericht door Rob Wave » di sep 10, 2019 10:00 pm

Bedankt voor alle reacties.

Het gaat me vooral om de performance op zee. Binnenwater is alleen om weer "in te komen".

De JP is erg populair, dus heb ik aan mijn opties toegevoegd.

Ik zou graag de mogelijkheid hebben om zowel single als thruster te varen.

- Starboard Kode
- Witchcraft Chakra
- JP Freestyle Wave

Als maximale maat vind ik een 6,5 ook wel acceptabel.

@ coen76 Welke Chakra vaar jij en wat is daarop je maximale zeil en vin?

@LdH Hoe zou je de Kode met de JP vergelijken?

@ funrider Waarom vaar je niet groter op de 93l? Volgens JP kan je tot 6.2 varen.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » wo sep 11, 2019 7:46 am

Ik zou met een dikke stip de Fanatic freewave stubby op een zetten.
Die stubby planeert snel aan, houd door zijn breed tail makkelijker vaart als veel andere boards, en draait ook nog goed doordat de achterste voetband ver naar achteren staat.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » wo sep 11, 2019 8:52 am

ik heb een chakra 114 die ik met zeilen 4,7 tm 6,0 vaar. Met center 21cm side14 of 14,5 cm (weet ik niet zeker)
Het bereik is zelfs nog groter. In het verleden heb ik zelfs 4,2 tm 6,9 op dit board gevaren en dat was gewoon goed te doen. Dan ging er bij licht weer wel een grotere center onder van 26 cm.Na een paar jaar met de 114 als enige board heb ik er toch een 95 bij gekocht om korter te kunnen draaien, en voor de dagen dat de zee erg wild rommelig is. Voor grote zeilen heb ik nu een freeride set en voor zwaarder weer dus een chakra 95.

De chakra 95 vaar ik 4,2 tm 6,0. Maar ideaal is 4,2 tm 5,2. Ik vaar deze met een center van 17 en side 13,5 of 14 cm (weet ik niet zeker)

LdH
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Hawk 99 / 124, JP FreestyleWave 103, Neilpryde V8, Gaastra Cross

Bericht door LdH » za sep 21, 2019 8:11 pm

Als ik de SB Kode 103 FSW vergelijk met de JP FSW 103 is/was het grootste verschil controle bij harde wind. De SB liep/voelde dermate los dat ie bij harde wind moeilijk onder controle te houden was. Je "vloog" als het ware dan over de golftoppen , carving/gijpen werd lastig. (snelheid wel top natuurlijk, maar niet confortabel gecontroleerd). Bij de JP heb je dat gevoel totaal niet, ook niet met single vin., alles blijft zeer goed onder controle en snelheid is ook echt goed. Het volume achter in de SB was ook groter dan bij de JP (leek heel veel op de nieuwe SB Ignite). De huidige Kode is inmiddels gewijzigd en heeft ook thrustersetup. Had die van mij nog niet. Ik denk dat de huidige SB Kode FSW wat dichter bij de JP FSW ligt, waarbij de JP wat meer naar freestyle kant neigt de SB wat meer naar freewave/freeride. Maar goed door de vin setup van het board te veranderen, kun je het gedrag prima aanpassen naar eigen wens. Dat zal ook voor de SB gelden denk ik. De JP is meen ik al jaren een beproeft concept , dat afgelopen jaren maar relatief weinig gewijzigd is. Hoop dat dit je vraag beantwoord.

Rob Wave
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rob Wave » wo sep 25, 2019 8:46 pm

Beste allen,

Bedankt voor de adviezen.

Het is de JP FSW 103 van 2018 geworden (ex-rental). Helaas geen pro, want die kon ik niet vinden op korte termijn (net als Starboard Kode en Chakra).

Nu op zoek naar wat leuke lapjes ± 5.5 en 6.5 voor mijn nieuwe speelgoed. Ik zit er aan te denken om over te stappen van Neilpryde naar Hot Sails. Zou een KS3 in 6.4 of 6.7 wat kunnen zijn op deze plank? Opgave volgens JP: Ideal 5.0-6.5 Recommended 4.7-6.9.

Na de eerste sessie zal ik mijn ervaringen delen.

Rob Wave
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rob Wave » di okt 01, 2019 7:43 pm

Afgelopen zaterdag heb ik de eerste rakken gevaren op mijn JP FSW 103.
Het waaide te hard voor op zee (onderste zeilbereik tot 5.0), daarom voor het Uitgeestermeer gekozen.

Met 5.2 NP Expression opgetuigd (op dat moment mijn grootste zeil). De meeste voeren 5.8, daarom had ik het zeil niet te vlak getrimd, maar dat bleek later een vergissing, want veel te trekkerig, instabiel en weinig controle.

Net op het water moest ik enorm wennen om mijn balans en de juiste set-up (mastvoet, trapeze-touwtjes etc.) te vinden. Mijn armen waren ook nog niet gewend aan te vaak waterstarten in vlagerige wind en het opvangen van de vlagen.

Evengoed tussen het vallen en opstaan wel lekker in trapeze en voetbanden kunnen planeren, maar ik miste controle met het zeil om het lang vol te houden.

Midden op het meer waaide het hard door en de 5.2 met te weinig uithaler was daar lastig te houden. Met meer uithaler ging het beter, veel meer controle.

Met deze set-up nog een paar heerlijke rakken gevaren. Het bordje vaart echt fantastisch! Ging als een raket en liep goed hoogte. Wow wat een gevoel na 10 jaar weer deze ervaring op het water. Ben er erg blij mee.

Gijpen en overstag laat nog te wensen over, ik was te moe toen ik eenmaal de juiste set-up had, maar dat bewaar ik voor de volgende keer.

Plaats reactie