Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Meer volume maar hoeveel?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
Windsmurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Meer volume maar hoeveel?

Bericht door Windsmurf » wo okt 30, 2019 9:24 pm

Hi,
Ben een herintreder en heb onlangs een Kode 109L gekocht om weer in de groove te komen. Vroeger ('80's &90's) voornamelijk op zee gevaren in Noordwijk. 10 jaar geleden nog een paar zomers nog op Tarifa gesurft. Inmiddels wel een paar kilootjes zwaarder (90 kg) en was op het binnen water vorige week bij Strand Horst met een nieuw setje. Ik heb een 5,3 Volt North Sail zeil maar kwam moeilijk in planer met windje 4-5. Dus ik ben op zoek naar een oplossing om eerder meer lol te hebben.
Uiteraard kan ik grotere zeilen er op zetten, maar natuurlijk ook weer niet te groot. Ik had begrepen dat 7 m wel een beetje de max is voor een Kode. Dus ik vermoed dat ik toch een grotere plank moet aanschaffen voor minder wind dagen. Maar hoeveel meer en dan welke. Ik wil wel wendbaar blijven en zowel op zee als binnen water varen. Moet ik dan voor 120 of 130 liter gaan? Liefst blijf ik bij Starboard, maar zie door de bomen het bos niet meer met al die verschillende modellen. :think:
Any tips?

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned-363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails Point7 Bull Sails

Re: Meer volume maar hoeveel?

Bericht door Frank-363 » wo okt 30, 2019 9:56 pm

Belangrijkste om in de gaten te houden, volume is niet echt de factor die het wind bereik en de maximale zeilmaat op een board bepaald. Je moet vooral kijken naar de breedte van het board, en daarnaast naar de shape van het board, meer racy boards planeren met wat minder wind maar zijn da ook minder wendbaar. Daarnaast is vaartechniek een belangrijke factor, in theorie met goed pompen en "lichtvoetig" varen zou je met een 7.0 op de Kode 109 al best met 4-2 bft moeten kunne proberen dus groter zeil is de eerste stap, die heb je toch ook nodig op een groter board. Groter board met je 5.3 gaat weinig opleveren...

heydude
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude » wo okt 30, 2019 10:21 pm

Tip: niet op horst surfen. Ik was er afgelopen week ook maar man wat is die wind vlagerig. Volgende keer gewoon weer Grevelingenmeer. Als jouw ambities op zee liggen zou ik de aanschaf van een plank niet laten afhangen van de condities op Horst.

Windsmurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Windsmurf » do okt 31, 2019 12:19 pm

Dank voor de info! Op Strand Horst varen was ook vlagerig en onhandig met dat lage water. Ik woon in Amsterdam en heb nog niet de ideale binnenwater stek gevonden. Met ZW wind zijn IJburg en Muiderberg ook geen goede opties. Iemand stelde Westeinderplassen voor. Denk dat ik die binnenkort eens ga proberen. Zodra mijn gijpen op het oude peil is ga ik weer de zee op!
Eerst maar eens een groter zeil kopen!

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » do okt 31, 2019 12:21 pm

Je zegt het zelf al. 5.3 met een binnenwater windje 4-5...
Dan planeer ik met 125 liter en 80 kg ook niet. Size matters

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » do okt 31, 2019 1:27 pm

Met ZW is de Westeinder inderdaad een leuke spot...of Schellinkhout.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; Mojo Tempo Pro 120; Slingshot Wizard 105; Freeks 4.0->5.2; TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr » do okt 31, 2019 2:06 pm

Voor mezelf zie ik foilen als weinig wind oplossing.
Ik kan dan met m'n 5.2 varen als anderen met 9 meters bezig zijn.

Ik ben freestyler en wil dat het liefste doen. Vanaf een knoop of 15 kan ik met een 5.2 varen. Weeg rond de 85kg.
Ik heb ook nog een 8.1 en een 120ltr freerace board, die gebruik ik op spots waar ik niet kan foilen vanwege windrichting of gebrek aan water.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » do okt 31, 2019 4:36 pm

Iemand die in Amsterdam woont en gaat surfen op Horst met zee ervaring?
Deze variant zie je niet vaak. Ik zou dit plaatje eerder plaatsen bij IJmuiden/Wijk aan Zee.
Maar.....er varen ook veel mensen uit en rond Amsterdam op Schellinkhout(middels app groep of het forum (Surmaatje) worden deze mensen op de hoogte gehouden door ons over de actuele situatie aldaar)
En dan....met je Kode 103 heb je wel een prima functioneel board voor Schellinkhout/Andijk en Enkhuizen.
Een 6.2 als grootste zeil is dan al voldoende lijkt mij.
Omdat je moeilijk nog slalom vinnen kan krijgen voor een us-box en het board ook helemaal niet gemaakt is voor speed, lijkt mij een zeil >6.5 dan ook zinloos.
Ik zou zeggen. Meld je aan bij ons groepje en misschien is het aanschaffen van kleinere zeilen wel verstandiger :D

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: JP/NP
Contacteer:

Bericht door funride » do okt 31, 2019 5:02 pm

Gouwzee is ook een optie dicht bij Amsterdam

Windsmurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Windsmurf » do okt 31, 2019 5:46 pm

Ja toevallig had ik vorig weekend bij Horst afgesproken met mijn oudste surfmaatje (goede vriend van mijn vader,76 jaar!), ik was er nog nooit eerder geweest. Ik heb 10 jaar geleden een aantal keren op Tarifa gevaren, en twee jaar geleden in Sardinie daar was niet echt een stevige branding. Maar als het windje 5 a 6 hier op zee blaast en het gijpen loopt niet goed ben ik na een paar val partijen dood op. Ben helaas geen 20 meer! Maar ik kijk uit naar nieuwe mooie surf plekken om weer op het oude niveau te komen dus kom graag een keer naar Schellinkhout. Zal uitkijken naar de groep app!
Verder duidelijk, ik hou het bij een 6.5 max en zal ook zeker nog een kleiner zeil moeten aanschaffen. Wellicht dan volgend jaar dat ik uitkijk naar een grotere plank voor lichtere wind condities.
Dank voor iedereens respons!! :cheer:

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » do okt 31, 2019 8:42 pm

Als je niet groter gaat dan 6,5 m2 dan zul je wel veel “windsurfbare” dagen moeten missen in Nederland. Zijn niet de spectaculairste dagen en hoeft geen probleem te zijn maar wel goed om je af te vragen waar je voor wilt gaan. Vooral op zee of vooral op binnenwater? Ergens zul je dan toch een (kleine) concessie moeten doen denk ik.

Windsmurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Windsmurf » vr nov 01, 2019 11:31 am

Ik wil best groter gaan, maar als ik het goed begrijp moet ik dan ook een ander board aanschaffen toch? Als iemand daar nog een suggestie over heeft hoor ik het graag! Ik wil juist ook met windje 4 lol kunnen hebben!

claus3
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door claus3 » vr nov 01, 2019 12:20 pm

Leuk verhaal, voorgaande reacties ben ik het ook mee eens. Als je vaker op zee wilt kunnen planeren is een groter zeil de eerste :thumbup: stap en ik zou ook niet gelijk een heel groot zeil erop zetten dus lijkt een stap van 5.3 naar 6.5 meest logisch en daarmee wordt je bereik direct groter. Ik denk dat dan ook weer gaar ophouden rond 14 knopen schat ik zo.

Als je onder 14 knopen niet op de bank wilt zitten dan is foiling een logische keuze of een breed board 75 cm of zo. In beide gevallen is het misschien wel zo veilig als het board voldoende volume heeft om het zeil uit het water te kunnen trekken als de wind helemaal weg valt zodat je in elk geval naar huis kan hinken. Het zal je misschien niet de rush geven van 5+ bft in de zee maar wind onder 14 knopen komt hier helaas nog het meeste voor.

Zelf vaar ik met een slalom 114 71 breed met een 7.8 en 8.6 mijn meeste dagen en ik heb er veel goede herinneringen aan.

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » vr nov 01, 2019 1:15 pm

Kode 109 is 66 breed zie ik. Starboard geeft zeil range tot 7.5.
7.5 is eigenlijk al een beetje te groot denk ik.
Met jouw 90kg en een max 7.0 of 6.5 zeil ga je volgens mij zeker 16 knopen wind nodig hebben op vlak water, misschien slechts 12 knopen als je op zee vaart en de golven kunt gebruiken.
Windkracht 4 is 12-16 knopen.
Als ik jou was zou ik er een groter board bij nemen, meer freeride, ca. 120-130 liter en minstens 72cm breed, met een 8.5 of 9.0 zeil en een flinke vin. Dat voegt echt veel vaarbare dagen toe. Misschien niet de meeste spannende omstandigheden, maar je kunt wel je basisvaardigheden verbeteren en je conditie op peil houden, zodat je ook echt lekker kunt knallen op je Kode als de wind wel een keer door komt.

Windsmurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Windsmurf » vr nov 01, 2019 1:41 pm

Ik heb net een Neil Pryde Ryde HD 6.5 besteld, en ga daar voorlopig mee aan de slag. Ondertussen kijk ik uit naar een groter board waar dan nog grotere zeilen op kunnen. Moet ook nog een kleiner zeil aanschaffen voor heftigere omstandigheden. Spend! spend! spend!

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » vr nov 01, 2019 1:59 pm

Neilpryde Ryde heeft een hele goeie low end.
Zelf vaar ik een 6.5 Neilpryde wizard en 113l freestyle wave en kom hier vanaf een minimum 12knp mee weg. Mijn gewicht is ongeveer 88kg.
Mijn ervaring is dat als de mensen met race spul met 7.8m2 varen ik met mijn 6.5m2 ook kan varen.
Ik zou zeggen ga eerst lekker proberen met dit setje.

Windsmurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Windsmurf » vr nov 01, 2019 3:37 pm

Nog ff een vraagje over een geschikte mast. Ik heb begrepen dat ik een flextop nodig heb voor dit zeil. Mij werd Fiberspar Pryde aangeraden, maar ik kan het niet vinden op het net, alleen een Tidal Wave op Ebay voor €249. De masten van NP zelf zijn nogal prijzig. wat zou een goed alternatief zijn? Unifiber?

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » vr nov 01, 2019 4:47 pm

Ja unifiber is een goeie optie.
In de ryde is het ook niet nodig een 100% Carbon te varen. 60 of 70 % is prima in dit zeil.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69, Angulo Release W, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7,0&7,8&8,3
Contacteer:

Bericht door Endewerf » vr nov 01, 2019 8:23 pm

Paar dingen. Surfspots en Amsterdam. Check dit draadje viewtopic.php?t=13898425

Maar overal is het nu winterpeil dus veel spots op ijsselmeer is het met jou board en vin kansloos. Als je morgen bv wilt gaan surfen op Schellinkhout vloek je alles bij elkaar omdat de eerste 50 meter uit de kant het 40/50 cm diep is. Ik vaar dan met een21cmvin... ik woon in Amsterdam,je mag me altijd contacten/langs komen voor advies en mn hok ligt vol met boards en zo kan ik je de verschillen laten zien.

En al dat gebash over Horst. Met west en noordwest vind ik het een geweldige spot maar dan vooral voor slalom/freerace of freeride. Met zuid west kom ik er bijna nooit. Er ligt een groot eiland dat alle wind dan tegen houd. Of je gaat bij Harderwijk varen. En ook daar is de stop uit het bad getrokken en veel te ondiep voor gewone vinnen.

En zee, dan moet je goed kunnen surfen en conditie hebben. Eerst maar eens op brak water alles weer goed leren. En die Kode is een prima board maar je hebt echt wel 14/15 knopen en meer nodig om goed te planeren.
Laatst gewijzigd door Endewerf op za nov 02, 2019 10:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » vr nov 01, 2019 8:46 pm

Met freeride en slalom setjes is Schellinkhout in het winter en najaar zeker een drama, op freestyle-wave bordjes met 23-27-29cm geen probleem en dit is eigenlijk ook het leukste op S'hout. Wil je freeriden met grote lappen en lange vinnen is Gouwzee ideaal.
Morgen is S'hout perfect voor je Kode +5.3 met ZZW 15knopen toenemend naar zon 22knopen, ben er zelf denk ik ook vanaf uurtje of 12.

Windsmurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Windsmurf » ma nov 04, 2019 11:14 pm

Ik kwam zojuist een advertentie tegen voor een Kona Mini Tanker uit 2010. Het board is 120 L wordt aangeprezen als licht weer plank. Heeft iemand ervaring met dit board? Heb geen idee wat ik ervoor moet bieden...

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » di nov 05, 2019 9:16 am

Ik heb het nog weer anders aangepakt: ik ben 2,5 jaar geleden weer begonnen. Ik ben bijna 50, heb de grootste lol maar besef ook dat ik geen backloop meer ga leren (denk ik). Ik ben graag buiten/op het water en heb zo geïnvesteerd dat ik zo veel mogelijk vaardagen kan maken.

Ik weeg rond 85 kg, heb een freemove/freeride van 105L (62 cm breed geloof ik) met 6.4 als grootste zeil. Samen met een 5.3 is dit de combi die ik het meest gebruik.
Om het hele gebied van 1 tot 15 knoop af te dekken heb ik een courseraceboard met 2 zeilen: 9,5 en 8,5. Lekker tochtjes varen en in conditie komen /blijven voor het als het echt waait. Als ik moeite krijg met de 8,5 kan ik ook al over stappen op kleiner spul.

Nadeel is dat de courseracer niet in de schuur past...

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » di nov 05, 2019 10:45 am

Windsmurf schreef:
ma nov 04, 2019 11:14 pm
Ik kwam zojuist een advertentie tegen voor een Kona Mini Tanker uit 2010. Het board is 120 L wordt aangeprezen als licht weer plank. Heeft iemand ervaring met dit board? Heb geen idee wat ik ervoor moet bieden...
Dat is een board om met minimale wind mee te golfrijden. Geen snelle freerider dus.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » di nov 05, 2019 5:23 pm

Hydrograaf (Bas) schreef:
di nov 05, 2019 9:16 am
Ik heb het nog weer anders aangepakt: ik ben 2,5 jaar geleden weer begonnen. Ik ben bijna 50, heb de grootste lol maar besef ook dat ik geen backloop meer ga leren (denk ik).
off topic

niks uitsluiten he, je bent zo oud als je je voelt.
Ik ben ook in de veertig en afgelopen jaar begonnen met frontloop, pushloop en backloop staan ook nog wel op de to do list voor daarna.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » di nov 05, 2019 6:24 pm

Vaardagen en materiaal hangt heel erg af van hoe flexibel je bent en waar je woont.
Als je dicht aan de kust woont en redelijk flexibel bent is met 90kg 5.8 groot zat en kun je met 6.5 de meeste zomerse thermische briesjes lekker varen.
Woon je te dicht bij duitsland dan heb je inderdaad grote zooi nodig, maar met 92/93kg en 104l wave als grootste board kan ik heel dagen pakken.
Ik heb ook een foil set, superleuk, maar daardoor heb je bijna zoiets van okee ik kan, maar wil ik wel zo vaak zou je kunnen varen.
Nadeel van een foil is dat het op zee ff pielen met zandbanken is, nogal kostbaar en nog steeds niet haalt bij rammen met 4.7 of kleiner.
Kwaliteit gaat boven kwantiteit voor mij

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » do nov 07, 2019 1:19 pm

Windsmurf schreef:
do okt 31, 2019 12:19 pm
Dank voor de info! Op Strand Horst varen was ook vlagerig en onhandig met dat lage water. Ik woon in Amsterdam en heb nog niet de ideale binnenwater stek gevonden. Met ZW wind zijn IJburg en Muiderberg ook geen goede opties. Iemand stelde Westeinderplassen voor. Denk dat ik die binnenkort eens ga proberen. Zodra mijn gijpen op het oude peil is ga ik weer de zee op!
Eerst maar eens een groter zeil kopen!
Er is een actieve appgroep voor Pampushaven. Dat is een ideale spot voor ZW op het binnenwater en niet ver van Amsterdam.

Plaats reactie