Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Op zee surfen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
Frederikb86
Deur-surfer
Deur-surfer

Op zee surfen

Bericht door Frederikb86 » vr nov 29, 2019 8:08 pm

Beste mede surfers,

Ik heb een vraag mbt waterstarten en surfen op zee.

Is water starten op zee lastiger dan op bijvoorbeeld het IJsselmeer? Het lijkt me zelfs makkelijker, omdat de deining veel langer is.

Mijn gijp is ronduit slecht te noemen, maar waterstarten vind ik niet zo,n ramp.

Planeren en voetbanden etc gaat ook allemaal prima. En door de branding worstel ik me ook wel heen op een of andere manier.

Alvast bedankt en tot op het (zoute) water

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: Op zee surfen

Bericht door JP-T1surfer » vr nov 29, 2019 8:25 pm

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » vr nov 29, 2019 8:49 pm

Het waterstarten is op zee net zo makkelijk/moeilijk als op binnenwater.
Als je echt in de branding zit wordt het wel heel lastig je zeil uit het water te houden. Je kunt je dan beter gecontroleerd naar het strand laten spoelen en opnieuw uitvaren, denk ik. Of bliksemsnel waterstarten, voor de golf je pakt.
Als je achter de branding moet waterstarten gewoon een beetje extra opletten dat de golf je clew niet pakt en zo heel het zeil weer in het water duwt. Voordeel van zee is dat je net wat beter blijft drijven.
Gewoon gaan bij niet al te heftige, schuin aanlandige wind. En wel iets warmer ook dan nu.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » vr nov 29, 2019 10:08 pm

Wat sommige mensen de eerste keren als intimiderend ervaren is naarmate je verder de zee op vaart alles steeds groter wordt: de golven, de deining en zelfs de chopkoppen. Los van dat is waterstarten net zo als op binnenwater en is het ook een kwestie van doen.
De reden dat wij veel waarde aan gijpen hechten is dat gijpen wat zegt over je balans en board handeling en dat is wel essentieel.
Maar goed, wat Ron zegt: gewoon proberen met schuinaanlandig eerste dag wind, en dan 5bft en niet meteen 6+ als het warmer is.
De meeste mensen zwemmen en lopen de eerste keren en merken dat het zwaarder is als dat ze gewend zijn.
Maar ondanks dat...is vrijwel iedereen stoked na een zee sessie.

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti » za nov 30, 2019 2:26 pm

dikke gijptip; blijven kijken waar je naar toe gaat, voor je gaat gijpen daaraan denken, en lekker door de knietjes

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » za nov 30, 2019 2:35 pm

Kies een plek en tijd met minimale stroming. Rond hoog water, of rond laag water draait de stroming om en is op dat moment minimaal. Spots achter een strekdam hebben door de dam minder stroming. Bijvoorbeeld hoek van Holland of IJmuiden/ wijk aan zee. De combinatie van stroming en afentoe gespoeld worden zorgt dat je heel weinig aan het varen bent, van langs het strand terug lopen leer je niet veel, maar kost veel tijd en energie.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » za nov 30, 2019 3:23 pm

Over stroming: je kan mikken op plaatsen en momenten zonder stroming, of je kan de stroming in je voordeel laten werken. Bij opkomend tij gaat de stroom van zuid naar noord, bij afgaand tij andersom. bij wind uit noord(-oost) duwt de stroom je bij opkomend water tegen de wind in en bij (zuid-)west gebeurt dat dus juist met afgaand tij. Doordat er altijd een basisstroom vanuit het kanaal staat is de gunstige periode met afgaand tij wel veel korter dan bij opkomend tij.
Voor je spullen is het wel goed als je niet te lang tussen de brekende golven zwemt voor je weer vaart. In het algemeen is lang waterstarten wel energieslurper.

Frederikb86
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Frederikb86 » za nov 30, 2019 6:35 pm

Dank voor de vele reacties.
Misschien toch al een keer deze winter een sessie proberen. Ik heb een warm pak en zal dan niet mijlen ver de zee op gaan natuurlijk.
Verder heb ik veel in de atlantishe oceaan gebodyboard en gegolfsurfd. Dus ken de kracht van de zee wel.

Van stroom etc heb ik wel voldoende verstand om een mooi moment uit te kiezen. Ik zeil heel veel op de Waddenzee.

Voor goed leren gijpen zou ik wel een keer een paar uur les willen nemen om weer verder te kunnen

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » za nov 30, 2019 7:59 pm

mijlenver....ga zeker in het begin nooit verder als je redelijkerwijs terug kunt zwemmen en hou er rekening mee dat het water nu echt fris is (vanmiddag nog 3u gesupt bij Wijk en dan is een 5mm hooded gewoon nodig).

Frederikb86
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Frederikb86 » zo dec 01, 2019 2:23 am

Ik heb 6/4 hooded aangeschaft deze herfst. Nog geen moment koud gehad. 2 weken terug met oostenwind met gevoelstemperatuur 0 graden gesurfd. Behalve af en toe koude vingers. Verder niks aan de hand.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo dec 01, 2019 7:33 am

Daarmee zit je inderdaad goed :thumbup:

Plaats reactie