Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

RDMs, welke dunne stengel moet je hebben:

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

RDMs, welke dunne stengel moet je hebben:

Bericht door Jeroensurf » zo aug 20, 2006 2:42 am

Laatste update:12/6/2008

Voor de "grote crash" heb ik al eerder een stuk over RDMs/ Skinnies/ dunne stengels geschreven
Omdat er veel vragen over blijven komen en RDM,s eigenlijk niet meer zijn weg te denken in de wave hier een 2epoging. :)

RDM staat voor Reduced Diameter Mast.
Een rdm heeft dus een dunnere diameter, om toch stevigheid en stijfheid aan de mast te geven wordt dit gecombineert met een hogere wanddikte (de wand van een RDM kan afhankelijk van de merken tot 4x dikker zijn als van een SDM).
Voordeel hiervan is dat de masten over het algemeen een stuk sterker zijn als standaardmasten en minder gevoelig zijn voor puntbelasting.
Een ander groot voordeel is dat zeilen die erop gesneden zijn meer ruimte in de mastslurf hebben waardoor er minder profiel in het zeil vanuit de mast geduwd wordt en het zeil vlakker/neutraler wordt tijdens het golfrijden en trucen.

Al met al dus geweldig voor wave :)
Eigenlijk hebben RDM,s maar 1 groot nadeel, er zijn zoveel verschillende mastcurves, zelfs nog meer en meer divers als bij SDM masten.

constantcurve
en van de eerste RDMs is de Powerex geweest, hierdoor zijn de meeste curves van deze mast afgeleid, mede omdat er veel zeilen op zijn gesneden de oudere Powerexxen waren in 430 wat slap in vergelijk met de meeste andere 430 masten sinds 2006 zijn de 430 masten wat stijver geworden.
De Powerex RDM, Simmer RDM en Naish Firestick komen alledrie uit dezelfde fabriek en los van een printje en wel of geen Kevlarwrap hebben we het hier over dezelfde mast.
De oudere Ezzy RDM, Tecnolimits Eslim66% en Slim100%, CAAS 75% Fiberspar Radius en Tidalwave RDM, en Hotrod 4m+370+340 hebben eigenlijk ook allemaal nagenoeg dezelfde Buigcurve als de Powerex met maar zeer minimale (vrijwel onvoelbare) afwijkingen.
deze masten varen dus top met:
Naish, Ezzy, Simmer, Hot, oudere Tushingham,Severne, KA, Sailworks en zijn probleemloos uitwisselbaar.
In een zeil kun je dergelijke zeilen herkennen aan dat met de wind erin de zeilen een buikje krijgen, een vlakker middengedeelte wat overgaat inj een vloeiende twist

Ignition/ MSM
de Ignition mast is afwijkend van de constantcurve mast van dat de base en top wat stijver zijn maar er meer een geleidelijke knik in het middenstuk zit.
Ontwikkeld door BarrySpannier/Phill mcGain voor Gaastra vaart dit uiteraard met Gaastra,s top (het gerucht gaat dat gaastra hier wel vanaf stapt) en Mauisails.
De Tush 430 was in 04 en 05 gewoon een Ignition met een andere wikkel, terwijl de masten daarna meer flextop zijn geworden.
Er zijn diverse berichten van o.a Jurjen en Frank363 die ze ook super vinden varen in Naish zeilen.
Op het water hebben deze zeilen een wat vlakkere buik en relatief weinig twist in de top.

Progresive Flex:
Dit is de curve die Neilpryde gebruikt.
Eigenlijk is Progresive Curve niets meer als een tussencurve tussen flextop en contstantcurve waarbij de base iets stijver wordt, een iets wat stijver middengedeelte en de top iets slapper.
Dit heeft voor een normaal gesneden zeil als gevolg dat het profiel onderin iets boller wordt, dit profiel ietsje hoger doorloopt en de top wat eerder twist.
Deze curve wordt alleen gebruikt in 430 en grotere maten, in 4m en kleiner zijn het gewone constantcurve masten.
Volgens dit principe worden er bij mijn weten eigenlijk maar 3 masten gebouwd: de NP Xcombat, de Hotsails Hotrod en de Chalenger RDM
Alledrie hebben exact dezelfde curve.
Deze masten werken dus top in NP, Hot en Chalenger en zijn probleemloos uitwisselbaar zonder ook maar enig performance verschil te voelen.
Algemeen
Wat ik nog wel wil vermelden is dat ik met de zeil/mastcombi,s ben uitgegaan van de ideale combi,s.
Andere masten als een Powwerex in een NP of gaastra kan nog steeds super varen als je de trim maar wat aanpast.
De performanceverschillen kunnen wel voelbaar zijn, maar zeker niet zo groot/onvaarbaar als sommige merken willen doen geloven.
Combi,s als een NPmast in een gaastra en vice versa zijn bij RDM,s afraders, maar de constantcurves doen het in alle op RDM gesneden zeilen niet slecht, het is dan alleen een beetje zoeken naar de juiste afstelling.
Ook kun je juist van deze andere eigenschappen gebruikmaken om de zeileigenschappen iets aan te passen.
Voorbeeld: Mijn HOT S.O 5.5 kreeg met een Powerex430 erin i.p.v met een Hotrod 430 een klein beetje meer een buikje waardoor hij iets in top-end stabiliteit inleverde maar wel weer eerder aanplaneerde :).
D
eigelijke verschillen zijn niet groot, want het meeste wordt bepaald door de snit van het zeil, maar kleine correcties kun je er dus wel mee doen. :)
Met sommige masten als MaverX, Gun en Pacific :+ is het meer experimenteren omdat die niet specifiek op 1 zeilenmerk gesneden zijn maar ook geen 100% constantcurve masten zijn.
Van MaverX is bekent dat ze het goed doen met Ezzy,s en Simmers, met Hotsails minder.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen, op en aanmerkingen zijn welkom :).

update: in het mei 2007 nummer van het Engelse Boards Magazine zijn diverse RDM,s opgemeten en met elkaar vergeleken en gestest in verschillende zeilen.
Liefhebbers kunnen hun adres mailen dan kan ik het ingescande artikel je mailen.
LET OP: het is een 13 pagina,s tellend artikel dus vreet ruimte in je mailbox.
update:In april 2008 hebben er meer masten (o.a460ers) in een 2e boards artikel gestaan,heb ik ook als bestand :)
tevens is er een artikel uit de Duitse Surf over div curves :)
Laatst gewijzigd door Jeroensurf op ma aug 25, 2008 10:07 am, 6 keer totaal gewijzigd.

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » ma aug 21, 2006 8:46 am

Losse HotRod-delen kopen kan, daarom vroeg ik het ook. Ik wist dat dit bij MaverX, Ezzy en PowerEx ook kon. Voor een normaal mens is alleen niet uit te proberen of ze echt 100% hetzelfde zijn qua aansluitingen ed.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » ma aug 21, 2006 10:40 am

Tiga 26 schreef:Losse HotRod-delen kopen kan, daarom vroeg ik het ook. Ik wist dat dit bij MaverX, Ezzy en PowerEx ook kon. Voor een normaal mens is alleen niet uit te proberen of ze echt 100% hetzelfde zijn qua aansluitingen ed. :
Een ding is zeker, de HotRod delen passen niet op verreweg de meeste andere merken, de reden is wel makkelijk te zien, bij de HotRod zit het koppeldeel in de top, bij de meeste andere merken zit het aan de base...

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » ma aug 21, 2006 10:41 am

@ JeroenT
Volgens mij niet.
Ik weet niet hoe dit bij de SDM,s zit maar wat ik bij RDM,s heb gemerkt is dat een stijvere base en middenstuk (Prog-curve) het profiel onderin vlak houdt door meer spanning.
De top is slapper waardoor deze veel meer wegtwist.

Een CC mast is minder stijf in de base wat minder spanning onderin geeft en daarmee meer ruimte voor profiel.
De top is daareintegen stijver waardoor deze minder twist als bij een flextop.
Omdat de twist niet vanaf een "knikpunt" begint zoals bij de Prog-Curve mast gaat dit veel geleidelijker/harmonieuzer.

Zou je een Prog curve mast in een CC gesneden zeil stoppen dan trek je het zeil onderin veel vlakker, loopt het drukpunt hoger door maar twist het daarna verder weg. Dat gaat een vrij vreemd verloop geven.
Doe je een CC mast in een Prog-Curve zeil dan wordt het zeil wat boller onderin en twist het wat minder in de top, maar begint dit dichter bij de onderkant, dit kan plooien in je zeil geven op het punt waar je zeil te vroeg twist.
Ik heb het in de uitleg enigzins opgeblazen, in de praktijk valt het allemaal wat genuanceerder.

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: go4watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Bericht door Jeroen T » di aug 22, 2006 12:06 am

Jeroensurf schreef:@ JeroenT
Volgens mij niet.
Ik weet niet hoe dit bij de SDM,s zit maar wat ik bij RDM,s heb gemerkt is dat een stijvere base en middenstuk (Prog-curve) het profiel onderin vlak houdt door meer spanning.
De top is slapper waardoor deze veel meer wegtwist.

Een CC mast is minder stijf in de base wat minder spanning onderin geeft en daarmee meer ruimte voor profiel.
Het verschil zit hem niet in de spanning die op de mast werkt maar in de vorm die de mast aanneemt als deze onder spanning staat.

Zoals je al zegt is de CC mast gemaakt om meer te buigen in het onderste deel. Op het moment dat deze buigt en daardoor verder naar voren komt trekt deze het profiel vlakker dan met een 'dinges-curve' mast.

Hoger in het zeil is precies het omgekeerde van toepassing

Hierbij een ietwat overdreven tekeningetje :wink:

Afbeelding

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di aug 22, 2006 10:21 am

Ik dacht dat dus ook altijd, helemaal na de vorige forummmeeting waarbij Opper en RJ allebei hun TR1 met dezelfde maat hadden opgetuigd en die van Onno met NP mast erin behoorlijk veel twist in de top gaf en meer een buikje tov de de CC mast in RJ zn zeil.

Maar ik ben ook afgelopen jaar met 5 verschillende RDM masten in diverse zeilen wezen spelen (Powerex, Hotrod, Fiberspar, Tecnolimits, Ignition) en
Belangrijkste dat ik daarbij heb gemerkt is dat met RDM masten het lastig vanaf de kant te voorspellen is wat er op het water gebeurd.
De S.O NP Combat werd onderin boller met de CC masten waar hij vlakker zou moeten worden. :-?
De Gaastra Poison+Manic+Simmer Crossover werden met een Hotrod erin onderaan een fractie vlakker tov een CC mast terwijl je meer bolling zou verwachten. Het zeil begon iets hoger in het zeil te twisten en leek dan wel "veel" verder open te waaien.

De enige 2 factoren die ik kan bedenken zijn:
1)Dat bij RDM masten er meer ruimte in de slurf ontstaat en dat dit meer van invloed is (wat ben ik nog niet precies uit) als bij de TR1,s van RJ en Opper waar de zeilen onder veel meer spanning, cambers etc etc staan.
2) Bij RDM masten de onderlinge verschillen tussen CC en Prog-C wellicht groter zijn als bij SDM masten en dan vooral dat de bottom bij de Prog-C masten aanziendelijk stijver is.

Leuke discussie :)
Mischien moet ik van de winter op zolder maar eens zo,n mastenmeet opstelling maken als Volvo en Hansie toe hebben gebouwd en daar wat RDM,s opgooien om de droge afwijkingen op te sporen.
Op de kant zijn al mijn wavezeilen zo vlak als maar kan, maar zodra ik mn Smack heeft die wel meer profiel heeft en weer wat verschillende RDM,s bij elkaar zal ik ook wat fotootjes plaatsen van zeilen met verschillende masten erin.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Re:

Bericht door Rop » vr feb 22, 2008 4:18 pm

Tiga 26 schreef:De Gun 65% en 100%'s doen het prima in ezzy's. Niets mis mee. De lijn van de loose leach ligt iets verticaler bij de 65% dan bij de aanbevolen powerex of ezzy. Heb niet echt verschil gevoeld op het water.

Naar gekeken met Ezzy SE 2006 en 2005. Vooral met de 65%, die heb ik nml zelf (en had ezzy voor mn gunzeilen)
Over de Gun RDM's: betaal een paar tientjes meer en ga voor de 100% versie. Van de 65% heb ik er al een aantal doormidden zien gaan, van de 100% vooralsnog niet ondanks zwaar misbruik.
Ze doen het inderdaad erg goed in Ezzy's, tikje stijver dan een Ezzy of Powerex mast.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Re: RDMs, welke dunne stengel moet je hebben:

Bericht door Jeroensurf » zo feb 24, 2008 6:27 pm

Chinook rdm gaat bij mijn weten ook maar tot 38cm.
Tecnolimits maakt wel een goede 45cm verlenger die je ook voor de volle lengte kunt benutten.
Ik heb ook een Search 6.2 gehad..en vond hem lekkerder varen met een 460 rdm als met een 430. Nou hang ik wel ruim 88kg aan mn giek, dus dat kan wat meetellen daarin :lol: :oops:

Een X-combat is een heel mooie mast, maar een Hotrod heeft precies dezelfde curve, weegt gevoelsmatig (ik had geen weegschaal bij de hand) hetzelfde of minder, werkt net zo als een Xcombat...maar is ruim 200,- goedkoper :roll:.
Wellicht krijg je korting bij je shop of kun je wat inruilen, maar ruim 200,- verschil lijkt mij de moeite waard om iets verder te kijken.

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Bericht door jadveder » wo jul 23, 2008 3:28 pm

overzicht RDM verlengers met testresultaten: http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... t=13850437

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » wo aug 27, 2008 11:25 pm

Ik heb wel eens gelezen/gehoord/begrepen dat RDM's alleen goed kunnen werken met 60% carbon of meer. Heeft iets van doen met respons van de mast geloof ik, weet niet zeker. Bij mijn weten zijn er ook geen RDM's op de markt met minder dan 65%.
Tot nu, want Neil Pryde komt met de X6 en X3-RDM met respectievelijk 50% en 30% carbonpercentages.
Dit lijkt ruimte te bieden voor prijstechnisch gezien aantrekkelijker dunne stengels :)

Iemand die iets weet over de minimale percentages en waarom, waarom er tot nu geen laag-carbon RDM's waren en waarom die NP's dan wel gaan werken?

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » do aug 28, 2008 1:01 am

EdwinR schreef:Ik heb wel eens gelezen/gehoord/begrepen dat RDM's alleen goed kunnen werken met 60% carbon of meer.
http://www.savagewindsurfing.nl/waaromRDM.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En aangezien Bouke Becker hier toch af en toe op het forum ronddwaalt...

Ik ben het helemaal eens dat een rdm 65% minder stijf is, en hierdoor minder functioneert dan een 90%. En dat door de mindere diameter dit effect sterker is dan bij een sdm.

Maar dat een 65% rdm "het paard achter de wagen spannen" is, doordat een rdm is geoptimaliseerd voor 90%... niet helemaal. Ik zie voordelen voor een 65% rdm in stevigheid tov een 100% sdm. En daarmee (vooral ook kijkend naar de kosten) een nut/doel voor de 65% mast. Niet ideaal... maar een goed alternatief. En ik vind Bouke hier erg (onnodig) negatief over.

Bouke?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do aug 28, 2008 2:07 am

Tiga 26 schreef:
EdwinR schreef:Ik heb wel eens gelezen/gehoord/begrepen dat RDM's alleen goed kunnen werken met 60% carbon of meer.
http://www.savagewindsurfing.nl/waaromRDM.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En aangezien Bouke Becker hier toch af en toe op het forum ronddwaalt...

Ik ben het helemaal eens dat een rdm 65% minder stijf is, en hierdoor minder functioneert dan een 90%. En dat door de mindere diameter dit effect sterker is dan bij een sdm.

Maar dat een 65% rdm "het paard achter de wagen spannen" is, doordat een rdm is geoptimaliseerd voor 90%... niet helemaal. Ik zie voordelen voor een 65% rdm in stevigheid tov een 100% sdm. En daarmee (vooral ook kijkend naar de kosten) een nut/doel voor de 65% mast. Niet ideaal... maar een goed alternatief. En ik vind Bouke hier erg (onnodig) negatief over.
Bouke?
Ik ben geen Bouke, maar weet er ook wel het een en ander van doordat ik de proto,s voor CAAS meet en test.
Stijfheid:
Een 100% mast is makkelijker stijf te maken als een 65%, maar met 75% kun je een mast ook nog steeds te stijf maken weet ik uit ervaring.
65% hoeft dus geen beperking in de curve te zijn, wel is de reflex snelheid voelbaar trager.
Een nadeel van lagere perecenages RDM masten is, dat er in een RDM domweg meer materiaal zit als in een SDM, een zware 30% SDM wordt dus als 30%RDM loodzwaar. :roll:

Sterkte:
Een 100% hoeft niet kwetsbaarder te zijn als een 75%, ook dat heeft te maken met HOE je een mast bouwt. De meeste merken bouwen hun 100% rdms met dunnere wanden om zo nog lichter uit te komen en makkelijker te kunnen smokkelen met meer epoxi en glass bij een laag gewicht. Geeft je een 100% een iets dikkere normale wand dan is hij weliswaar een fractie zwaarder, maar ook meteen zo goed als onsloopbaar/net zo sterk als een 75%. Het 100% is kwetsbaarder is dus een fabeltje.

Bouke snap ik op zich wel..als je gewend bent aan 100% dan is 65% een behoorlijke stap terug, en om een of andere reden voelen we een stap terug altijd veel beter als vooruit :-? .
Alleen moet je volgens mij daarbij niet uit het oog verliezen dat het voor anderen ook een stap omhoog kan zijn als die van een dikke piep met zeg 30% komen, en dat niet iedereen dezelfde eisen aan zijn materiaal stelt/ een even groot budget heeft.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do aug 28, 2008 5:12 pm

Het zouden eenpaar dingen kunnen zijn:
1) Pryde heeft een geniale truc verzonnen om de nadelen van een laag percentage carbon te omzeilen :D (maar waarom lezen we daar niet honderduit over :roll: ).
2) Pryde maakt een dunwandige RDM, die zijn kwetsbaarder, maar houden nog een enigszins acceptabel gewicht waardoor mensen ze wel kopen in de winkel en de volumes lopen lekker door want men koopt toch wel en nieuwe na breuk. :roll:
3) Pryde heeft zoiets van als jullie dat willen dan kun je het krijgen, en tegelijkertijd tonen we ons gelijk aan dat een RDM toch niet werk, kost wat maar dan heb je ook je (on)-gelijk!

Persoonlijk gok ik op de laatste. Voordelen voor Pryde, beginners kopen zo mast,de groep die het niets uitmaakt over nou een mast of bezemsteel in hun zeil steekt hoor je niet (makkelijk), en degene met enig vaargevoel vinden het ruk en kopen een upgrade dus hatsekidee 2 masten verpatst i.p.v 1
Daarnaast heeft NP nou niet echt een heel mooie masten reputatie, en ze snoepen zo wel mee van het sterke RDM imago.

Waarom doet Gun het dan niet...wat dat betreft mensen die minder merk idolaat zijn en naast de kosten dus nog enig kritisch kijken naar wat ze kopen i.p.v alleen naar het logootje wat maakt dat je diemoethebben...er zijn nogal wat Prydefanaten waarvoor zelfs een drol nog cool is als hij maar in Prydelogovorm gedraaid is...dat soort lui kopen toch wel...Gun heeft die markt niet en probeert juist middels verbeterde producten van zijn goedkope imago af tre komen en heeft dus absoluut geen baat bij zo,n 30% diemoetjeniethebben-mast

Voor de orde..ik verwacht er dus helemaal niks van, maar dat is puur persoonlijk.
Mocht iemand zo,n mast kopen dan zou ik hem graag eens bekijken en opmeten.

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 + Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force V, Alpha & Combat, MauiSails Gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » do aug 28, 2008 11:19 pm

Even het tabelletje, weten we waar we over lullen. :wink:

MASTS IMCS WEIGHT/KG CARBON CONTENT

X6 WAVE 370 RDM -16 - 1.70 50%
X6 WAVE 400 RDM -19 - 2.10 50%
X6 WAVE 430 RDM -21 - 2.30 50%
X6 WAVE 370 ----- -16 - 1.90 50%
X6 WAVE 400 ----- -19 - 1.95 55%
X6 WAVE 430 ----- -21 - 2.00 65%

X3 WAVE 370 RDM -16 - 1.90 30%
X3 WAVE 400 RDM -19 - 2.45 30%
X3 WAVE 430 RDM -21 - 2.60 30%
X3 WAVE 370 ----- -16 - 1.95 30%
X3 WAVE 400 ----- -19 - 2.15 30%
X3 WAVE 430 ----- -21 - 2.30 30%

X COMBAT 370 --- -16 - 1.50 90%
X COMBAT 400 --- -19 - 1.70 90%
X COMBAT 430 --- -21 - 1.80 90%

Opvallend dat de 370 RDM uitvoeringen wel lichter zijn.
Ik denk wel dat ze dezelfde curve hebben als de gewone masten, zou wel heel vreemd zijn met de al afwijkende buigcurve voor je eigen zeilen om daar vanaf te wijken.
Wat betreft reflex, komt dat niet voor het grootste deel uit de top van de mast?
Deze wijkt bij de standaard X6 en X3 al niet zo heel veel af van een RDM top qua diameter... :-?
3) Pryde heeft zoiets van als jullie dat willen dan kun je het krijgen, en tegelijkertijd tonen we ons gelijk aan dat een RDM toch niet werk, kost wat maar dan heb je ook je (on)-gelijk!
Hmmm, ze 'promoten' toch ook het gebruik van de X-Combat voor alle wave zeilen?

Ik heb het idee dat het best werkt, alleen niet vergelijkbaar met een 90%rdm. Maar X3 RDM vergelijkbaar met een X3 SDM.... mwoah.
(alleen in het onderste gedeelte tot 300gr meer materiaal gebruikt).
En voornamelijk omdat de markt het vraagt, 'iedereen' wil RDM maar niet altijd voor een top prijs. (of NP prijs...)

ps, zit er dan ook 90gr meer carbon in...? :wink: Of doen we die % in volumes? Of in aantal gestrekte vezels naast elkaar? (van elke 3 strings 1 van carbon).

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr aug 29, 2008 1:07 am

Ik heb vannacht ook nog even zitten gluren op die site en wat mij opviel was het stukje:
X3-rdm: with a high wall thickness for durability.
X6-rdm: moderate walldiameter.
Oftewel wat ik al eerder schreef, rommelen met de dikte vd wand en daarmee de sterkte. :roll:

Ik vind de masten trouwens opvallend zwaar...als je kijkt dat de CAAS 75% 430 net geen 2kg weegt met een sterkere, dikke wand dan vind ik de X6 met een moderate wand met ruim 3 ons zwaarder aardig aan de maat. :roll:

@ Ultraprime
Flex komt ook voor een niet onaardig gedeelte uit het middenstuk.
Het gebruik vd Xcombat: Pryde geeft nog steeds aan dat voor de topperformance je een X9ultrawave moet hebben i.p.v een rdm.
Grappige ervan is dat alle bladen juist zeggen dat de zeilen veel beter voelen met een RDM erin i.p.v een X9.....dus dat promoten valt wel mee.

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » vr aug 29, 2008 1:45 am

Heb echt het idee dat pryde heel erg gelooft in zn eigen rdm's :z . Kan nou niet echt veel verschillen ontdekken hoe ze hun masten aanprijzen. Nergens op de site het verschil, of de voordelen van rdm vs sdm, niets waarop je een afweging zou kunnen maken. Als naieve surfer (en welke pryde-surfer is niet naief :devil: ) zie ik werkelijk geen enkele reden om een X3 rdm te kopen boven een sdm. En neem aan dat de rdm duurder gaat zijn. Waarom verkoop je m dan? Curve hetzelfde, carbon hetzelfde, alletwee "durable", alletwee dikke wand, en een minimiem verschil in gewicht. De SDM heeft 1 klein voordeeltje, hij past nog goed in de vlakwaterzeilen (jippie, een X3 in een V8 :-? ) Geen enkele reden om de rdm te kopen dacht ik zo..
neilpryde X3 sdm schreef:
* NeilPryde Progressive Flex bend curve.
* Reduced diameter mast with high wall thickness for durability.
* Construction Process: Filament Winding.
* Carbon content: 30%.
* For those looking for a price-point, performance mast that has great compatibility with all Wave and X-Over sails.
neilpryde X3 rdm schreef:
* NeilPryde Progressive Flex bend curve.
* Standard outside diameter mast with high wall thickness for durability.
* Construction Process: Filament Winding.
* Carbon content: 30%.
* For those looking for a price-point, performance mast that has great compatability with all sails.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di nov 25, 2008 4:20 pm

kaaskopD schreef:het beste is dan direkt een weegschaal mee te nemen.
@jeroensurf heb jij de ervaring gemaakt dat de lichte 100% carbon masten sneller kapot gaan dan de masten die boven het aangegeven gewicht liggen?
En de weegschaal dan achter te laten bij het merk? :wink:
Ik heb nog niet zoveel RDM,s gesloopt.
Ik heb een powerex top gesloopt, maar dat was een mastprikkertje in 30cm water waar een 2m hoog en hol golfje probeerde mijn setje toch de andere kant op probeerde te duwen, mast buig, buigt, buigt nog verder en dan pang :z
En ik heb een HotrodBase gehad waar een scheurtje in kwam na zwaar misbruik.
Beide werden vergoed.

Een rdm mast gaat maar op 2 manieren kapot.
Te ver doorbuigen, en dan maakt het niet uit of je een 75% of 100% hebt, op een gegeven moment zegt alles pang (of scheurt)!
Impact van buitenaf door bijv crashen op riffen, rotsen, stenen, masten uit je klauwen laten vallen op asfalt,surfers die vol op je mast varen omdat ze te dicht langs je willen :roll: dat zijn allemaal dingen die een mast niet leuk vind. Er kunnen barstjes in de mast ontstaan die je soms visueel niet eens ziet, maar vroeg of laat is het dan wel PANG!
Bij het laatste hebben de 75% wel het voordeel dat de buitenkant vaak wat extra lagen glass hebben, hierdoor vangt dat de eerste impact op.
Als een 100% mast een beetje zwaarder is als opgegeven is de mast wat natter, dat wil zeggen met meer epoxi) gewikkeld, dit hoeft niet nadelig te zijn voor de sterkte, maar nogmaals, er word nogal eens gejokt over de specs.

TheoB
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Avanti, Flikka, Sonntag

Bericht door TheoB » vr feb 20, 2009 10:32 am

Kaaskop ik denk ook dat Jeroen gelijk heeft "de markt" neemt vaak een loopje met ons.
Maar 250gram op 1400 is best veel, wat dat betreft vind ik dus dat de shop weinig in te brengen heeft als je die mast retour brengt.

Ti's voor een deel marketing ook, heb wel eens een artikel gezien met werkelijke en "folder" gewicht van boards.

De normale versie was regelmatig iets lichter als opgegeven en de lichte versie meestal iets zwaarder als opgegeven scheelde trouwens ook per merk, sommige waren een stukje realistischer als andere...

In de folder moet natuurlijk luid en duidelijk worden gemaakt dat het echt een halve kilo scheelt zo'n wood fws pro ltd versie en dus het prijs verschil zeker waard.

Gaat natuurlijk zeker bij masten om meer als enkel gewicht hé, meer carbon betekend ook dat de mast sneller terug buigt naar z'n oorspronkelijke vorm na buiging.

Die uitspraken als 100% carbon slaan op zichzelf al nergens op natuurlijk....
Op mijn 100% carbon mast zit een label van verf een hi-tech beschermlaag en weet ik veel wat.
Er zit op de 460 en 490 mast een alu bus halverwege van bijna 100% aluminium :)
Er zit een goedje in en om al dat carbon om het bij elkaar te houden :D

Eigenlijk bedoelen ze met 100% carbon > 0% glasweefsel en zelfs dat moet je maar geloven op hun
mooie blauwe ogen :wink:

Ik ben ook wel een fan van licht spul maar zeker bij masten is het belangrijker dat je de juiste in de masthoes stopt voor het beste / lichtste vaargevoel uiteindelijk is dat toch waar het om gaat niet waar?

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er » zo apr 12, 2009 11:31 am

Erg interessant topic, dat ik wat breder wil maken.

Tot nu toe wordt er louter over de wave-toepassingen van RDM's gesproken, terwijl ze ook steeds meer in racezeilen zijn te vinden. Zo zitten er in mijn kleinere Vapors ook Gaastra RDMs.

Weet iemand of deze masten (de goudkleurige) wezenlijk verschillen van de pré 2008 versies? Het schijnt dat met het vertrek van The Team en de komst van Dan Kaseler nogal wat dingen bij Gaastra veranderd zijn.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo apr 12, 2009 4:56 pm

76-er schreef:Erg interessant topic, dat ik wat breder wil maken.

Tot nu toe wordt er louter over de wave-toepassingen van RDM's gesproken, terwijl ze ook steeds meer in racezeilen zijn te vinden. Zo zitten er in mijn kleinere Vapors ook Gaastra RDMs.

Weet iemand of deze masten (de goudkleurige) wezenlijk verschillen van de pré 2008 versies? Het schijnt dat met het vertrek van The Team en de komst van Dan Kaseler nogal wat dingen bij Gaastra veranderd zijn.
De mast maakt het niet uit waar je hem inpropt, en de curve veranderd er niet door, dus in die zin trek je het niet breder.
Gaastra: zover ik heb GELEZEN blijven die behoorlijk stifftop en zijn de masten maar een fractie softer in de top geworden tov Pre2007.
Het enige wat veranderd is, is de opbouw van de lagen, maar dat hoeft je curve niet te veranderen.
Ergens op KevinPritchardt zn blog las ik dat hij geen verschillen merkte met zijn Mauisails masten die niet van curve waren veranderd sinds Spannier weg is gegaan bij Gaastra.

SURFSENSE
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door SURFSENSE » vr jun 19, 2009 3:30 pm

www.reptilemastsbenelux.eu

De Vipercross en Pythons zijn ook twee super RDM masten.

Ze hebben intussen tevreden gebruikers in volgende zeilen:
Naish Wavezeilen, kleine mater Naish Stealth, Hotsails wavezeilen, Loft wavezeilen, Loft Blades, North wavezeilen, Gaastra wavezeilen en kleine Vapors, Challenger wavezeilen, ...

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr jun 19, 2009 8:30 pm

ahdbenelux schreef: De Vipercross en Pythons zijn ook twee super RDM masten.

Ze hebben intussen tevreden gebruikers in volgende zeilen:
Naish Wavezeilen, kleine mater Naish Stealth, Hotsails wavezeilen, Loft wavezeilen, Loft Blades, North wavezeilen, Gaastra wavezeilen en kleine Vapors, Challenger wavezeilen, ...
dat is interessant want een Hot en een Gaastra hebben i.p bijna tegenovergestelde curves :roll: dus om van je post geen heel ordinaire reclame te maken: wat voor curve hebben die Reptiles dan en waarin onderscheiden ze zich dat ze zo super zijn?

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » za jun 20, 2009 10:48 am

Ben ook wel benieuwd naar de buigcurve en hoe die buigcurve gemeten is.

30kg in het midden of dmv het opspannen zoals hieronder beschreven bij het testen van masten/zeilen.
http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... t=13852564

Rippin P
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Quad 86 - Hotsails Smack 5.8 - 5.0 - 4.3

Bericht door Rippin P » ma jul 20, 2009 11:36 pm

Ik ben nog niet helemaal tevreden over de reacties op het artikel van Bouke: http://www.savagewindsurfing.nl/waaromRDM.html

Even mijn interpretatie/samenvatting van het artikel:
Het grootste bezwaar tegen "lagere" carbonpercentages is dat de 2 soorten vezels verschillende reflexen hebben en dus niet goed samenwerken. Het gevolg van het verschil in reflexsnelheid is dat het carbon alle klappen op vangt, doordat het glas later/trager is. Hierdoor komt er een extreme belasting op relatief weinig carbon, met als gevolg dat de carbonvezels aftakelen en breken.
In feite voegt het glas dus weinig toe aan je mast, afgezien van opvulling en bescherming tegen puntbelasting. (een beetje overdreven natuurlijk)

Het lijkt mij een aannemelijke theorie: "Je kan beter 90-100% van je mast gebruiken dan 30-75%!"

Ik ben benieuwd naar de reacties van experts. (ik ben maar een amateur die sinds zondag op zoek is naar een nieuwe sterke RDM-mast :-? )

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di jul 21, 2009 1:23 am

Niet tevreden :roll:....je mag ook zelf dingen gaan uitzoeken :z
Maar goed, om een heel lang welles niettes te voorkomen:
Ik denk dat de praktijk Boukes tegendeel inmiddels al uitgebreid heeft bewezen.
Proefondervindelijk hoor je van diverse merken (Powerex, Gun,Tecnolimits, CAAS, Fiberspar, Hotsails) dat het qua levensduur geen bal uitmaakt of je een 66%-75% of 100% vaart.
De andere kant is: alles kan kapot.

Thomaz
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Thomaz » di aug 11, 2009 12:03 am

heeft er iemand misschien enig idee wat voor type mast de decathlon (tribord)-masten zijn..?
ik bedoel de zogenaamde "full carbon"; 75% carbon RDM masten; http://www.decathlon.be/NL/19c75-rdm-ck-66823945/
gaat het om constantcurve/MSM of progresive flex modellen..? (En eventueel, wat is jouw mening over deze masten..?)

Vielen dank!

JeroenK
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JeroenK » zo aug 16, 2009 10:27 am

Waar zijn North masten/zeilen het beste mee vergelijkbaar?
Ik neem aan dat je in een North zeil het best een North mast kan prikken (of iig dat het een van de beste opties is).. maar dat is wellicht niet helemaal de goedkoopste oplossing.

De Hot Superfreaks van mn vriendin (4.5 en 5.5) heb ik gevaren met op een North Gold SDM 400 en North Platinum SDM 430 en dat voer echt bagger tov Hot Freewave RDM 370 en de Caas 75% 430 die ze nu voor deze zeilen heeft. Is dit vooral te wijten aan het feit dat ik een SDM in een SF gestoken heb, of heeft de buigingscurve van North masten hier ook mee te maken?

Vooral in de 5.5 kon ik heel duidelijk merken dat het zeil (met de Caas) vele malen lichter voer, meer controle gaf en veel beter met vlagen om ging.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo aug 16, 2009 1:21 pm

De North masten varieren nogal vab curve heb ik uit de Surf en Boards begrepen.
De oudere masten waren behoorlijk soft in de top, de nieuwere zijn veel stijver.
De North RDM is bijna een stifftop.

I.p kun je een Freak prima met een SDM varen, maar het geeft altijd een zwaarder gevoel.
Alsje dan daarnaast ook nog een waarschijnlijk redelijk stijve top pakt, tja dan zit je dubbel "fout" en dat merk je.
Als je een Pryde X6 had gepakt of en Fiberspar dan had het al iets beter gevaren.
Maar wel leuk om te horen dat een CAAS van 75% en 270,- in dit geval beter voelt als een 2x zo dure en qua gewicht lichtere North platinum 8)

jelmerjager
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Evo 74, North / Pryde wavezeilen

Bericht door jelmerjager » za sep 05, 2009 10:00 am

Heeft iemand ervaring met (CAAS) RDM's in North Superstars (2004) en Ice (2007)?
Alvast dank!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » za sep 05, 2009 9:24 pm

North en RDM zijn geen gelukkige combi.
Ik heb de Superster5.3 uit 2003 een poosje gevaren met een Powerex RDM91% .
Het ging wel, maar was tevens veel bijtrimmen, en uiteindelijk deed een 30% sting het een stuk beter :z
Ice: werkt ook beter met SDM als RDM, dus bespaar jezelf een hoop geld en koop een 2e hands North of Arrows SDM.

Plaats reactie