Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Wat te doen bij Materiaalbreuk op open water!

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Richard Blom
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Re: Wat te doen bij Materiaalbreuk op open water!

Bericht door Richard Blom » wo okt 08, 2008 9:34 pm

ow sorry verkeerde link ;)

nu de goeie: http://www.vanrijwatersport.nl/Oranje_h ... _5410.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di okt 28, 2008 11:00 pm

Mooie comment van Bart Goemans toen we op Texel waren op vuurpijlen:
Hij had wat gebroken en stroomde te snel richting de noorderpunt van het eiland, schoot zijn vuurpijlen af en toen Bart?
Nou ........er gebeurde niks, niemand reageerde :z

Wijze les hieruit, vertrouw niet op die dingen.
Vertrouw niet op andermans hulp, maar zorg dat je je eigen hachje redt.

Simpelweg 4 dingen helpen daarbij enorm:
1) Ga nooit verder als je terug kunt zwemmen (wil je dus ver varen, train dan veel in zwemmen :wink: ).
2) Zorg dat je warm gekleed te water gaat in goed rubber!! (afkoelen kan je ook bij zomerse tempraturen en ga in de winter minder ver omdat je dan vervelend snel afkoelt)
3) Zorg dat je op het water fit bent.
Zeker de laatste zie ik nog wel eens misgaan, mensen die eigenlijk al te moe zijn om nog te pompen, maar wel ff bijna 1km van de kant wegvaren :roll: , die redden het terugzwemmen dus nooit :z
4) Zorg dat je spullen goed zijn. Dus niet groot/diep water op met brakke touwtjes, masten, finnen, gieken etc etc
Zolang je maar regel 1 tot 3 op orde heeft is het niet zo,n probleem, maar de meeste die met halfgare rommel varen nergeren helaas ook regel 1t/m 3 :roll:

sanderke
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: BOARD: Starboard Isonic 125 ZEILEN: Tushingham Lightning 8,5; Gaastra Vapor 7,6 & 6.7

Bericht door sanderke » di okt 28, 2008 11:09 pm

Jeroensurf schreef: Vertrouw niet op andermans hulp, maar zorg dat je je eigen hachje redt.
had ik aan het comomeer ... touwtje van giek kop breekt waardoor die los hangt .. kan nog surfen (zeil recht trekken aan de mast) maar kom niet meer tegen de wind in waardoor ik toch wel een eindje kon zwemmen tegen de wind in om hoogte te winnen. Passeren enkele motor bootjes .. NIET 1 IEMAND REAGEERT :evil: :r
Kwam er geen surfers tegen omdat ik al uit het wind gebied gedreven was. Hoop dat een medesurfer wel zou reageren :roll:

Sinds de dag erna wel altijd reserve koord bij in men crash vest

Tiki
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: SB iSonic 135-115, SOS R99-Classic 88, Loft O2 9.6-8.4-7.4, Loft Lip 6.2-5.7-5.2-4.3
Contacteer:

Bericht door Tiki » do okt 30, 2008 1:16 pm

sinds mijn gebrokenmastavontuurtje tenmidden de grevelingenmeer heb ik sinsdien steeds een reservetouw omheen mijn giek mee, en altijd een ophaaltouw. (kan altijd van pas komen).

Vuurpijlen? ja, als niemand reageert, tot daar aan toe, maar als het - zeker in de winter - snel donker wordt, en er IS iemand naar je op zoek, dan is een vuurpijl de enigste middel om de aandacht te trekken. Ga trouwens niet voor de zwart op wit zeiltjes (wat jammer is, want die zijn meestal best knap) maar zorg voor een mooi opvallend fluo kleurtje. Dat valt tenminste op...

en anders nog:
1) Hou je kop boven water. Je verliest veel warmte langs je hoofd.
2) het loont eens om te oefenen om op het ruime sop eens af te tuigen. dan weet je tenminste al hoe het moet.
3) je plank drijft, je tuig niet. Als je moet kiezen tussen de 2, ga dan voor de plank, tenzij je plank al meer dan 10 meters ver verwijdert is door de stroming, dan ga je met al de moeite van de wereld je plank nog niet kunnen inhalen, en kan je beter voor de kant gaan
4) gebruik je gezond verstand
5) controleer - zeker in de winter - de staat van je touwtjes, mastvoet, giekkop etc. Het water is dan kouder, er is minder volk op het water, het is sneller donker, etc. Niet echt dingen die in je voordeel spelen dus.

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Aanhangertje vol

Bericht door Marc Schoenmakers » ma jan 12, 2009 4:19 pm

Bij mastbreuk zou ik het zo doen. (Ik heb dit deels uit een Engels surfmagazine dat vol met tips staat)

Stel je bent in deze laatste sessie van de dag al twee uur aan het varen op de Grevelingen ter hoogte van de Grevelingendam. Daar is geen reddingsbrigade en van die aanwezige surfshop pakken ze niet zomaar even die boot.
Je kunt het proberen door een signaalpijl af te schieten. Ik denk niet dat er iemand komt zoals ze dat op zee bij aanwezigeheid wel zouden doen. Zeker niet als de shop buiten het seizoen ook nog eens gesloten is.

Opeens breekt je mast. Midden op het water. Je bent moe en was mischien al van plan om even te gaan pauzeren. Nu ben je nog even onderweg naar je koelbox! Nu lig je ook nog met 5 bf. zout en koud water te happen en je begint mischien te vloeken van irritatie. Zonde van de moeite. Als je een goed zwemvest draagt, hoef je niet zo te zwemmen om alles geregeld te krijgen voor een ander soort overtocht naar je parkeerplaats. Ik heb altijd een vol drinkreservoir en een of twee energydrinks in kleine zakjes bij me. 300 calorieen per zakje maken het geworstel in de golven wat gemakkelijker. Dus: Eerst snel zo'n energydrink en een flinke slok water drinken. Door de koude heeft je lichaam ineens veel meer energie nodig om warm te blijven als je in het water ligt. Die energie moet je dus bij je hebben!

Wat moet je dan doen?

Je maakt je outhaul en downhaul eerst flink los en trekt je mast uit het bovenste deel van je zeil en plaatst het op z'n kop terug in de afgebroken onderste helft. Stevig aan drukken zodat het bovenste deel niet los komt. Vervolgens plaats je de giek wat lager op een stevig stuk net onder de breuk. Dan probeer je zover je kunt de out en downhaul nog wat aan te trekken.

Nu moet jouw zeil weer wat lift geven om daar weg te komen. Als het op z'n kop geplaatste mastdeel er zwabberig in staat, dan kun je de masthand om dat mastdeel plaatsen voordat het onderste stuk verder kapot breekt. Het is zwaar, maar het kan allemaal net!

Op deze manier ben je in ieder geval eerder aan de kant dan dat je eerst alles moet oprollen, op je plank moet leggen en er dan vervolgens bovenop terug moet gaan zwemmen.

Vervolgens zul je eenmaal aan de oever nog een heel stuk moeten lopen omdat je natuurlijk al flink bent afgedreven.
Je laat dan je spullen daar even liggen en gaat rennen naar je auto. Zo blijf je extra warm bij een flinke windchill.
Vervolgens pak je meteen je auto en laat eventuele andere opgetuigde zeilen daar gewoon even liggen.
Je gaat eerst je spullen halen die daar ergens buiten de surfzone in het gras liggen. Stel je voor dat er iemand denkt.... Hee? Hier liggen verdwaalde surfspullen! Vervolgens ga je terug om de rest te halen en kun je als je nog energie hebt nog wat rakjes met een ander setje varen (Of het andere setje met een andere mast die ook past)

Succes allemaal met je eerste mastbreuk!

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » di jan 13, 2009 7:07 am

succes met het bovenstaande verhaal.
Zou best kunnen maar ik verwacht dat je er in KOUD water te lang mee bezig bent. Waardoor onderkoeling weer op de loer ligt.

Zou zelf proberen eens een noodpakketje te maken, dit kan je terwijl je op je plank blijft zitten, en peddelend OP je plank terug te komen.

Andere optie is om je zeil simpelweg los te koppelen en weg te gooien.

Dit alles indien er idd geen hulp komt.

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Marc Schoenmakers » di jan 13, 2009 12:20 pm

Bij koud weer van tussen de 3 en de 5 graden is zoiets inderdaad niet mogelijk. Dan moet je maken dat je weg komt.
Optie 1. Setje losmaken en als een razende terug peddelen.
Optie 2. Setje losmaken en met de mastzijde naar de kant van de wind vast maken met het downhaul touw aan een van de voorste voetbanden. De gebroken masttop er uit halen en weggooien. Vervolgens ook op je board terugpeddelen terwijl je met twee benen de onderkant van het zeil vastklemd zodat het niet telkens van je board spoelt of waait. Zo kun je best een paar kilometer peddelen in zo'n noodsituatie. Dat ligt aan de kwaliteit/geschiktheid van je wetsuit, schoentjes, zwemvest dat isoleert, cap of beanie muts etc etc.

Bij lage temperaturen zou ik als noodoplossing een setje van deze handschoenen vastmaken onder je mastprotector met klitteband. Het peddelen in koud water is dan een stuk comfortabeler en gaat iets sneller:

http://www.shop.adventureout.com/produc ... tegoryId=8" onclick="window.open(this.href);return false;

In absolute noodsituaties ben je dan razendsnel met of zonder tuigje op het droge.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » di jan 13, 2009 12:28 pm

Voorkomen is beter dan genezen. Met koud weer niet te ver van de kant gaan zodat je ook niet ver hoeft te zwemmen of peddelen.
Je zou er dan voor kunnen kiezen om terug te zwemmen en als je eenmaal omgekeeld en warm bent op zoek te gaan naar je aangespoelde setje.

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » di jan 13, 2009 12:42 pm

@Hiawatta
Ooit wel es een mast gebroken? Zo van daadwerkelijk terug moeten zwemmen met een gebroken mast? Je maakt je base pas los als je je tuig laat schieten. Als je m los in het water laat liggen 1) ben je m zo kwijt, zelfs door chop lig je zo een 10tal meters verderop. En 2) een tuig zinkt. Als jij m laat hangen achter je setje, mag je een anker terugpeddelen. En das niet fijn. Met het onderlijk op je tail leggen, erop gaan liggen en peddelen. Ligt kudt. Is niet makkelijk. Maar het kan wel, het werkt wel, en je komt iig thuis. Giektrucje (als het werkt) kan ook prima, maar je tuig moet uit het water om een beetje vooruit te komen.

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Marc Schoenmakers » di jan 13, 2009 1:16 pm

Eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met een gebroken mast op het water. Ik heb 1x een mast gebroken op het droge en 1x een mast gebroken aan de brouwersdam aan de zeekant terwijl ik net de branding uit wilde lopen. Er sloeg een golf boven op het zeil waardoor de mast brak. Ik ben dus geen mastbreuk-veteraan!

Ik heb wel eens een kapotte giek gehad die brak aan de kant waarmee ik aan het wegvaren was. Door voorzichtig over stag te gaan kon ik de andere kant gewoon gebruiken. Ik ben dus ook geen giek-breuk veteraan.

Wat heb ik dan wel ooit meegemaakt:

1. M'n mastvoet schoot op zee "zeekant Brouwersdam" los uit de baseplate. Ik viel toen met m'n tuig in mijn handen in het water terwijl m'n board wegdreef. Ik ben toen snel achter m'n board aangedoken en zwom snel terug. Toen was m'n setje al ver onder water. Ik heb het toen op moeten duiken omdat het aan het zinken was. (zeker 1,5 meter diep) De eendelige mast was namelijk niet volgeschuimd en was vol met water gelopen. Het setje heb ik toen vervolgens op m'n board gelegd en met moeite het water er uit gekregen. Ook het vastmaken van de mastvoet aan deze baseplate ging moeizaam. De powerjoint was nogal stug. Ik heb daar zeker een kwartier liggen worstelen om deze mastvoet weer vast te krijgen. Ik riep links en rechts om hulp, maar er kwam niemand helpen. Het was zomer en een graad of 20. De temperatuur was geen probleem.

2. Een gebroken voetbandplug op een polyester speedneedle van 36 cm breed. waar 3 voetbanden op zaten. Ik kon met dit board enkel starten met de voeten in de voetbanden. Deze voetband-plug brak ter hoogte van het eiland dat je ziet liggen vanaf de kabbelaarsbank. Ik ben toen gewoon met m'n setje gaan zwemmen. Ik heb daar zeker drie kwartier tot een uur over gezwommen. Het was april en een graad of 14. Het zonnetje scheen. Geen probleem!

3. Gebroken vinkast. Daar kwam ik achter toen ik met m'n wavewarrior wave/slalomboardje net de Grevelingen was overgestoken. Ach er was toch al water in gelopen! Ik ben toen vanuit een beachstart helemaal terug gevaren zonder te veel druk te geven op die vin. Dobberen met 5 bf. Druk geven kon natuurlijk ook niet. Bij terugkomst was m'n board helemaal vol gelopen en had ik het laatste stuk niet veel drijfvermogen meer.

Gelukkig heb ik verder niets bijzonders meegemaakt.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » di jan 13, 2009 1:30 pm

IDD ik kan ook wel een verhaal of 3 volblaffen hier over mijn ervaringen, nu geen tijd voor maar het verhaal wat jij schrijft is een ideale situatie en het loopt altijd anders....

Als je een goed zwemvest draagt, hoef je niet zo te zwemmen om alles geregeld te krijgen voor een ander soort overtocht naar je parkeerplaats.

Die draag je echt niet op zee hoor, maar dat is een andere discussie 8)

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » di jan 13, 2009 1:32 pm

Cherokee schreef:Toen was m'n setje al ver onder water. Ik heb het toen op moeten duiken omdat het aan het zinken was. (zeker 1,5 meter diep) De eendelige mast was namelijk niet volgeschuimd en was vol met water gelopen. Het setje heb ik toen vervolgens op m'n board gelegd en met moeite het water er uit gekregen. Ook het vastmaken van de mastvoet aan deze baseplate ging moeizaam. De powerjoint was nogal stug. Ik heb daar zeker een kwartier liggen worstelen om deze mastvoet weer vast te krijgen.
En daarom ontkoppel je alleen je tuig als je m wil laten schieten. Zelfs aftuigen kan je in het water zonder de base los te maken.

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Marc Schoenmakers » di jan 13, 2009 2:26 pm

Ik ben overigens wel benieuwd naar verhalen van anderen die in minder comfortabele omstandigheden een mastbreuk of iets dergelijks hebben meegemaakt. We kunnen er immers allemaal wat van op steken!

Wie barst er los?

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » di jan 13, 2009 3:54 pm

2 jaar geleden in februari op +-3/4 van de grevelingendam brok de mast.

Zag een groepje surfers mijn kant op komen en besloot toen al als die me zouden missen dat ik het zeil zu afkoppelen en naar de overkant zou peddelen om daar aan een lange wandeling te beginnen.

Werd gelukkig gezien. 1 surfer heeft met zeil met mast en giek meegenomen en ik heb me liggend op mijn board vastgehouden aan een voetband en ben zodoende terug gesleept.

Wat ik ondertussen al vaker gedaan heb (aleen binnenwater) is een compleet zeil van iemand anders in mijn zeil steken en zo terug surfen. (gaat alleen als mast nog heel is)

Waterstarten is dan loeizwaar maar nog wel te doen. Eenmaal op de plank gaat het surfen zelf moeizaam.

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » di jan 13, 2009 3:58 pm

-Mastbreuk & dwars door mn zeil gedoken op Schev, achter de branding. Giek en verlenger eraf gehaald; de rest geofferd aan de zee (Lance10 + 5,7 MPR), naar binnen gepeddeld. Was April oid, kwartiertje peddelen.

-Baseplate in 2en op Hoek, tuig niet meer teruggevonden (nr 5,0 en gun loop)

-Tail kwijtgeraakt van mn Tiga 263 bij een landing op wijk (helemaal los dus). Bodydraggend naar binnen; had geen vin meer dus mocht daarna een avondvierdaagse teruglopen. Tail op de terugweg tegengekomen op het strand.

-Mastbreuk onder de giekkop op klitmoller (5 graden); half uurtje terugzwemmen/bodydraggen met de giek om mn baseplate en mn onderste zeillat als giek.

- x aantal gieken (X>5 :cry: ), ergste was op moulay, behoorlijk stukje buiten. Giekkop doordemidden, lag los van mn mast. Zeillat als giek en naar binnen bodydraggen. Op het rif naar binnen gekomen, in een 2 m branding (jippie) En vooral daarna een wandeling van 3 kwartier terug, over het rif. 48 Littekens op mn linkerbeen en op mn voeten. Was de 2de giek van de dag....

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Marc Schoenmakers » di jan 13, 2009 8:29 pm

Indrukwekkende verhalen!

Zijn er nog meer van dit soort verhalen van andere members?

Als je spullen kapot gaan op het water kun je de gekste dingen meemaken. Ik ben benieuwd naar alle ervaringen en vooral ook het improvisatievermogen van de diverse members die hun gear bij pech onderweg zo netjes en ongehavend mogelijk aan wal probeerden te krijgen.

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 & , Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force, Alpha's & Combat, MauiSails Gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » di jan 13, 2009 10:20 pm

http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... 1#p6558081" onclick="window.open(this.href);return false;
Is de dag die dit sticky starte... Mijn mastje ook doormidden.

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Marc Schoenmakers » di jan 13, 2009 10:28 pm

Hier zou ik niet blij van worden op zo'n moment. Je zat eigenlijk best wel een eind op zee volgens de Google Earth afbeelding. Hoe verstandig is het om echt ver de zee op te gaan? Je kunt namelijk ook gewond raken na een sprong om mislukte gijp.

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: go4watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Bericht door Jeroen T » vr jan 16, 2009 6:56 pm

Cherokee schreef: Je maakt je outhaul en downhaul eerst flink los en trekt je mast uit het bovenste deel van je zeil en plaatst het op z'n kop terug in de afgebroken onderste helft. Stevig aan drukken zodat het bovenste deel niet los komt. Vervolgens plaats je de giek wat lager op een stevig stuk net onder de breuk. Dan probeer je zover je kunt de out en downhaul nog wat aan te trekken.
Ik heb dat geintje wel eens toegepast op een eilandje en dat was al slecht te doen. Al de vezels die de verkeerde kant uitsteken maken het er niet makkelijker op. Het dikke deel in de smalle top ook niet. Er stevig induwen hoeft trouwens niet. Gewoon een eindje is genoeg je kunt toch geen downhaul meer geven en de zeidelingse krachten houden de delen wel op zijn plaats. Ik bedenk me trouwens net dat het volgens mij niet past bij een RDM mast.
Cherokee schreef: Nu moet jouw zeil weer wat lift geven om daar weg te komen. Als het op z'n kop geplaatste mastdeel er zwabberig in staat, dan kun je de masthand om dat mastdeel plaatsen voordat het onderste stuk verder kapot breekt. Het is zwaar, maar het kan allemaal net!
mastbreuk!
Met zo'n hefboom kun je dat masthand verhaal wel vergeten. Het onderste deel zal verder inscheuren tot op de giek. In mijn geval planerend terug en er op het eind ook nog een spock ermee gedaan dus ook mijn giekkop een eindje ingescheurd.

danielh
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: 62 tot 84 liter - 3.3 tot 5.3
Contacteer:

Bericht door danielh » vr apr 16, 2010 1:17 pm

Gelukkig nog nooit tips uit dit topic nodig gehad *KLOPT AF*..

Sinds ik golfsurf heb ik echter wel het idee dat ik iets in het voordeel ben bij materiaalbreuk op open water..
ik peddel nu geregeld langere afstanden naar het rif, en raak daar langzaam aan gewend. mijn uithoudingsvermogen en rug/nekspieren zijn absoluut beter ontwikkeld dan v°³°³r ik ging golfsurfen. Van een flink eindje peddelen schrik ik dus niet zo erg meer, en dat geeft vertrouwen..

het maken van een pakketje moet ik overigens zeker nog eens oefenen op t water!

Ridge255
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Ridge255 » za mei 01, 2010 4:44 pm

danielh schreef:Gelukkig nog nooit tips uit dit topic nodig gehad *KLOPT AF*..

Sinds ik golfsurf heb ik echter wel het idee dat ik iets in het voordeel ben bij materiaalbreuk op open water..
ik peddel nu geregeld langere afstanden naar het rif, en raak daar langzaam aan gewend. mijn uithoudingsvermogen en rug/nekspieren zijn absoluut beter ontwikkeld dan v°³°³r ik ging golfsurfen. Van een flink eindje peddelen schrik ik dus niet zo erg meer, en dat geeft vertrouwen..

het maken van een pakketje moet ik overigens zeker nog eens oefenen op t water!

denk dat dat zeker wel helpt als je idd terug moet peddelen :+

In de 24 jaar dat ik surf nog nooit iets heel dramatisch meegemaakt en zeker geluk gehad :wink: .

1x mast gebroken op Brouwersdam buitenkant en ongeveer 1 km terug gezwommen, diverse aanbiedienen gehad voor hulp, maar was mooi weer, had het niet koud en ik zwom gewoon recht naar mijn auto :), deed hier wel een klein half uur over.

Inmiddels 2x een board gebroken waarvan de 1ste echt doormidden tijdens het varen. Dit gebeurde gelukkig zo'n 30 meter uit de kant waar ik nog kon staan. 2e keer barst ontdekt aan de kant bij het stoppen..als dat gebeurt verder op zee moet je met je achterkantje terugzwemmen. Namelijk bij de 1ste keer zonk mijn zeil vrijwel direct, (namelijk als je board breekt tussen je voetbanden en je mastpoot, dan ga je zeker op je bek en gaat je zeil te water) zelfs in naveldiep water was het nog best een klus om mijn zeil weer boven water te krijgen (ook door de stroming).

verder hou ik de boel altijd in de gaten en ga ook altijd naar iemand toe waarvan ik denk dat die hulp kan gebruiken, ik ervaar ook hetzelfde als ik eens wat had..Maar ga er altijd vanuit dat ik het zelf moet kunnen redden :wink:

Ridge255
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Ridge255 » za feb 25, 2012 11:47 am

Tja, mijn nieuwste ervaring van vorige week is dat je bij een jump je set uit je handen gerukt wordt en dat vervolgens je setje zo in het water ligt dat je zeil over de punt van je plank zo stabiel ligt en zoveel wind pakt dat je het spul zwemmend niet meer bij kan houden :-?

Dit met een temperatuur van 8 graden en watertemp van 4 graden, betekent dus na verwoede pogingen om toch een hand op je setje te krijgen je op een gegeven moment moet besluiten dat je terug gaat zwemmen en hopen dat je je setje nog eens terug ziet....

Na 2 dagen teruggevonden 8)

zie topic http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... t=13874988

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft Wave 83 + Haka ST 98 / Starboard Futura 101+122 / Ezzy Elite & Lion

Bericht door edwingr » za feb 25, 2012 9:53 pm

Na een keer door de kustwacht opgepikt te zijn, toen de wind bij verrassing ineens werd uitgezet, juist toen ik net een eind (hoogte-lopend) naar buiten was gevaren, ben ik ook gaan nadenken over manieren om mensen aan wal kenbaar te maken dat je problemen hebt. Je hoeft ten slotte niet ver op zee te zitten om totaal onzichtbaar te zijn voor mensen op 't strand. Telefoon in een aquapac is natuurlijk een idee, dan kun je (misschien) sms'en.
Maar vandaag kwam ik dit ding tegen: http://www.globalcomsatphone.com/spot/ en dat ziet er op het eerste gezicht uit als de ideale oplossing. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee ?

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » vr sep 08, 2017 9:46 pm

Bij mij werkt de link niet Edwin!

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » vr sep 08, 2017 9:59 pm

Is ook van 2012

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » za sep 09, 2017 1:03 pm

Zo werkt de link wel:
https://web.archive.org/web/20170606135 ... .com/spot/

Gaat om een GLOBALSTAR SPOT MESSENGER
Coolblue heeft hem ook
https://www.gpsshop.nl/product/760260/g ... gen-3.html
In de review daar staat:
Koop je dit apparaat puur voor noodgevallen, dan is een ACR ResQLINK beter omdat het signaal veel sterker is. En het heeft geen maandelijkse kosten. Toch is de Spot een aanrader, omdat het de SMS functies heeft. Het is ideaal om andere te kunnen informeren i.p.v. het direct inschakelen van GEOS.

Maar heef iemand van jullie hier ervaring mee ?

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft Wave 83 + Haka ST 98 / Starboard Futura 101+122 / Ezzy Elite & Lion

Bericht door edwingr » za sep 09, 2017 2:04 pm

Die 'spot' heb ik nooit geprobeerd.
Ik vond kort daarna de Globalsat TR-206 en die heb ik nu al jaren in een aquapac om m'n arm tijdens het varen.

Het is een mini telefoon die met een druk op de knop een smsje met je gps locatie + google maps link, naar een vooraf geprogrammeerd nummer stuurt. Bovendien gaat elke minuut je gps locatie naar een server. Het thuisfront kan dan via een afgeschermde website altijd zien waar je zit. Daarnaast kan je er een paar telefoonnummers in voorprogrammeren om te bellen.

Het verst wat ik ermee de zee op ben geweest was zo'n 2 kilometer, en het bereik was daar nog prima. Wel is je bereik weg zodra je het ding een stukje onderwater hebt. Hoog om je bovenarm doen is dus wel belangrijk.

Ik vraag me wel af of ie nog ergens te koop is.
Bijlagen
sku_231949_1.jpg
sku_231949_1.jpg (30.89 KiB) 2219 keer bekeken

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » wo sep 13, 2017 8:12 am

Deze tips vond ik ook zeer bruikbaar! Die met de giek had zelf al eens toegepast.

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo sep 13, 2017 10:55 am

zo daar zitten goeie tips bij! eigenlijk allemaal

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » do sep 14, 2017 2:52 pm

Hier nog wat tips

Reddingstechnieken:
http://users.telenet.be/fanaticfanart/W ... ations.htm

Veiligheid bij het surfen:
http://users.telenet.be/fanaticfanart/W ... Safety.htm

Mast gebroken
Alternatief als top niet omgekeerd in base pat (omdat base 'male' is zoals bijv bij CAAS en NP):
viewtopic.php?f=20&t=13832558&start=23
Laatst gewijzigd door Barbatruc op do sep 14, 2017 10:12 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie