Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Wat te doen bij Materiaalbreuk op open water!

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Mr. Happy
Happy-windsurfer
Happy-windsurfer
Surf spul: Witchcraft 80 / 89 / RRD FSW 111/ Superfreaks / Smacks / Fire Power

Wat te doen bij Materiaalbreuk op open water!

Bericht door Mr. Happy » di okt 24, 2006 10:19 am

Aanvullingen welkom, hier de tips van Nelis over wat te doen bij Mastbreuk op open zee.
Nelis schreef:Bij mij was ook de mast gebroken in het giek gedeelte.
- Maar je giek los bij de clew en dan bij de kop.

-Over de mast top er af schuiven en met het uithaler lijntje vastmaken aan je achterste voetband (dan zinkt ie niet helemaal)

-Mast delen los maken en in je schuine lussen schuiven

-Maak je neerhaler los van het zeil en zorg dat je zeil dmv een lijntje( je losgemaakte neehaler lijntje) vast gemaakt word aan je base.
Nu zinkt het zeil maar omdat het vast zit aan je board ben je em niet kwijt

-Zoek het topje van het zeil en ga op je plank zitten en begin met rollen.

-Als en klaar bent trek je het zeil met een lijntje door de katrollen van je neehaler en zo zorg je dat het zeil niet weer uitrolt( als je een gaastra oid dan heb je daar zo een handig elastiekje voor)
(mag best een beetje bruut gedaan worden zeiltjes kunnen wat hebben)

maak je trapeze los en schuif deze om je masten en om het zeil dat je in de lengte richting van je board hebt gelegd. Trek ze bij elkaar en zo kan je zeilje niet zijwaards er af schuiven.

-Giek: de giek aan je maatje geven en die kan dan met 2 gieken terug varen.

-Maak een RESERVE LIJNTJE ( minimaal 2 meter) vast aan de achterste voetband van je sleeper.

-Het gedeelte wat jij vast houd dat wikkel je om je verlenger( anders trekt je je hele handen open) zo heb je een handle bar.

-Laat je maatje waterstarten en hou de lijn op spanning ans je op je board gaat liggen.

Let op... voor je sleeper is het erg zwaar en hij kan niet in de trapeze varen. Ook zal zijn setje scheef trekken en af en toe zal hij door de kracht op het zeil zijn voorste voet heel hard tegen de mastvoet moeten planten.

Ik was binnen 20 min. na de crash alwee aan de kant en mij surfmaatje is 3 x er overheen getrokken.
Maar 100 X beter dan zwemmen

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » di okt 24, 2006 10:23 am

Slimme actie om dat neer te zetten. Ik heb de afgelopen 2 weken nu al 5
(incl die van mij) acties gehoord gezien waar er materiaal (af) gezonken is gepeddeld en gebroken.
Als ik tijd heb zal ik nog eens foto's maken op het droge.

Skep
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Mistral Classic 276 (103l), Ace 258 (75l) Sailworks Style 4.0, 4.8, 5.2, Craze 5.7, Flow 7.0, V8 7.1

Bericht door Skep » di okt 24, 2006 1:08 pm

ik heb ook wel eens een topic gezien in de motion, of soul was het toen nog denk ik. Masttop omdraaien en in je onderste mastdeel doen. Scheen voldoende lengte op te leveren om te waterstarten (zeil is groot genoeg) de top hangt dan wel los. Nu lijkt me dit op vlakwater al lastig, laat staan in de Noordzee. Iemand ooit geprobeerd?

daarnaast zat ik mij iets anders af te vragen. Als je in de problemen zit is het gebruikelijk om te zwaaien met beide armen in kruisbeweging. Dan is het te hopen dat iemand dat oppikt, wat je merkt als de KNRM arriveert of een andere surfer. Hoe zou je dat eventueel vanaf het strand kunnen beantwoorden, van 'ik heb je gezien en haal hulp'??

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » di okt 24, 2006 1:41 pm

Overgebleven neerhaler onder je baseplate door, en vervolgens weer terug vast aan je base wil nog wel een heel stuk zwemmen schelen bij een gebroken pees. Wel wat deukjes in je dek accepteren, maar het heeft me wel es een heel stuk zwemmen gescheelt. Extra lijntje is sowieso een must, als sleeptouwtje, trapezekoordje, uithaler of neerhaler enz enz enz

Trapeze als vin zag ik laast ook langskomen.

Verder 1 must. KNRM zoekt altijd donateurs. Vaar je op zee, dan vind ik dat sowieso logisch. E°ƒÂ©n keer opgepikt moeten worden scheelt je genoeg voor minimaal 10 jaar donaties. En als je niet minstens 1 keer per 10 jaar je mast breekt, push je niet genoeg. No pain no gain.

surfingpieter
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Gaastra Manic 4.2, 4.7, 5.3 en een Mistral Razor 8'2"

Bericht door surfingpieter » di okt 24, 2006 2:16 pm

tja, terugvaren met een halve giek, mast, e.d. is op zich niet zo'n probleem, maar de spullen die ik gebroken heb, zijn voornamelijk gebroken in de branding, en dan is het gewoon wachten tot je weer aan de kant bent gespoeld..

misschien is het handig om niet kilometers de kust uit te varen, en in het gedeelte te blijven waar de mensen surfen, dan krijg je altijd wel hulp van een medesurfer en ben je in no time aan de kant

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » di okt 24, 2006 7:24 pm

draag s wat nuttigs bij ipv een halve tekst te quoten.
Gelukkig al in de start vd post "iets" neegezet. :roll:

En tja ik vaar met mijn surfmaatjes en hou ze in de gaten en andersom.

Meer energie ga ik niet in jou off topic ge-OH,

Ik hoor graag of er nog meer handige tips zijn voor af -op tuigen bij materiaal breuk?

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 + Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force V, Alpha & Combat, MauiSails Gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » vr dec 01, 2006 11:06 pm

@nelis tip: De verlenger als vasthou stok, heel goed. Je kan zelfs het neerhalertouwtje als sleep touw gebruiken.

KNRM tip: neem je mobiel mee... Tja, ze zijn steeds kleiner en passen in een 'boxit'. Zeker goede tip als het erg rustig is met maatjes.
Ze vertelden mij ook dat het erg moeilijk is je te spotten op zee, zeker met wat golfslag. Dus zelf als ze gewaarschuwd zijn is het lastig zoeken.

Op je plank zitten en kruislings zwaaien met beide armen is nog steeds het algemene help signaal. Het antwoord? ik weet niet of er oficeel eentje is. Ga niet terug zwaaien met 1 arm. Een gestrekte arm met opgestoken duim of met duikers 'ok' teken?

Ik zag in zogenaamde reddings setjes: tieraps en opblaasbare meter lange fel oranje 'boei'. Valt heel erg op!

Belangrijk
1 Vergeet niet te melden als je toch aan de kant bent en de reddingsdienst is gewaarschuwd, dan zoeken ze niet voor niets.
2 Als je spullen kwijt bent op zee, (tuig, plank) meld dat ook, dan starten ze geen zoektocht als er spullen zonder surfer aanspoelen.

Alarmnummer van Den Helder Rescue met telefoon te bereiken op 09 000 111 (programeer in je mobiel!)
Op binnenwater alarmeer je telefonisch via 112 de politie
Wat geef je door?
°‚· Waar je bent,
°‚· Wat er mis is,
°‚· Wat je voor hulp nodig hebt (denk aan gewond of niet)
°‚· Alle gegevens die verder handig kunnen zijn.

Lees dit ook even: http://www.knrm.nl/60zeevast/30Veilig_strand/

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » za dec 02, 2006 11:17 am

Weet iemand iets over vuurpijlen/signaalpijlen?

Ameland
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD firewave 92ltd RRD firewave 102 ltd Kona mini tanker TT Kona11.5 TT Ezzy elite 4.2 4.7 5.3 5.7
Contacteer:

Bericht door Ameland » za dec 02, 2006 11:24 am

Al jaren een bij me,neemt geen plaats in waterdicht en zeewaterbestendig.
http://www.segelservice.com/html/ov/COM ... geber.html

Busje komt zo
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP Freeride 158 vd Berg Board Fanatic viper XL NP V8 10.6 en 7.0 Gun Booster 8.7 en een Point7 5.8

Bericht door Busje komt zo » ma aug 27, 2007 9:09 am

Weet iemand of je bovengenoemde handfakkels ook in Nederland ergens kunt kopen?

Remo

Tiki
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: SB iSonic 135-115, SOS R99-Classic 88, Loft O2 9.6-8.4-7.4, Loft Lip 6.2-5.7-5.2-4.3
Contacteer:

Bericht door Tiki » ma aug 27, 2007 3:27 pm

Hier heb je ook nog wat info hoe je best kan aftuigen op het water, of reservedelen meeslepen

http://users.pandora.be/fanaticfanart/W ... ations.htm

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » ma aug 27, 2007 3:36 pm

Busje komt zo schreef:Weet iemand of je bovengenoemde handfakkels ook in Nederland ergens kunt kopen?
toen het nog gewoon reddingsshop.nl was hadden zij die fakkels, kan ze nu alleen niet vinden op de nieuwe site. Mailtje misschien? Dit vond ik ook wel een geinig hebbedingetje..

Busje komt zo
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP Freeride 158 vd Berg Board Fanatic viper XL NP V8 10.6 en 7.0 Gun Booster 8.7 en een Point7 5.8

Bericht door Busje komt zo » di aug 28, 2007 10:25 am

Ja, zo'n strobe doet het wel goed als het donker is, maar hoe doet hij het overdag?
Als je gekleurde rook kunt maken, ben je overdag van gote afstand zichtbaar.
En we surfen toch meestal overdag.

Gr. Remo

mivm
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard iSonic & SpeedSpecial, MauiSails. Teammember Dutch Fun Speeders
Contacteer:

Gebroken vin

Bericht door mivm » ma sep 03, 2007 9:21 am

Hee,

Afgelopen weekend brak mijn vin af. Een vriendelijk belg die voorbij kwam varen gaf mij de tip om mijn trapese onder de plank te binden (haak door de voetbanden). Door de weerstand heb je dan in ieder geval nog een beetje controle over de plank. Het varen was geen pretje maar ik kon de Grevelingen oversteken.

Michel

PS overigens heb ik mijn zwemvest gebruikt als tijdelijke vin en mijn trapese aangehouden, kon ik 'lekker' blijven hangen

Richard Blom
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Re: Wat te doen bij Materiaalbreuk op open water!

Bericht door Richard Blom » ma okt 06, 2008 9:34 pm

http://www.vanrijwatersport.nl/N_frame. ... rsport.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

bij deze zaak heb ik een rook signaal gekocht...

ik vind het wel lastig om dat ding mee te nemen, heb deze nu achter aan mn trapeze gebonden met een paar elastieken. af en toen wil dat nog wel is los laten, vooral op de wat heftigere dagen. dan zit ie nog maar aan 1 kan vast...

ik vaar zonder zwemvest, wellicht dat deze vrij gemakkelijk in zo'n vest is op te bergen...

Busje komt zo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Busje komt zo » di okt 07, 2008 10:18 am

Welke heb je daar gekocht?

Gr. Remo

sea_surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Puls Boards, Ka sails
Contacteer:

Bericht door sea_surfer » di okt 07, 2008 5:03 pm

Richard Blom schreef:http://www.vanrijwatersport.nl/N_frame. ... rsport.nl/

bij deze zaak heb ik een rook signaal gekocht...

ik vind het wel lastig om dat ding mee te nemen
gewoon met ducktape om het einde van je giek vast maken, werkt perfect

Richard Blom
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Richard Blom » di okt 07, 2008 9:32 pm

http://www.vanrijwatersport.nl/N_frame. ... rsport.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

ik heb deze.

ik heb de mijne al 1.5 jaar of zo, ik denk dat het wellicht verstandig is om is een nieuwe aan te schaffen ondanks dat ze zeggen dat ze waterdicht zijn...

het enige nadeel is, dat ze die rooksignalen niet op sturen ivm. veiligheid voorschriften

Busje komt zo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Busje komt zo » wo okt 08, 2008 9:26 am

@ Richard,

Jouw link verwijst alleen naar de homepage van de site. Kun je anders het nummer doorgeven?

Gr. Remo

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo okt 08, 2008 9:49 am

Richard Blom schreef:...het enige nadeel is, dat ze die rooksignalen niet op sturen ivm. veiligheid voorschriften
Maak je niet druk, ongeveer elke zeilshop heeft ze en diverse surfshops ook trouwens. Ophalen hoeft dus niet z°³'n probleem te zijn.

Richard Blom
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Richard Blom » wo okt 08, 2008 9:34 pm

ow sorry verkeerde link ;)

nu de goeie: http://www.vanrijwatersport.nl/Oranje_h ... _5410.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di okt 28, 2008 11:00 pm

Mooie comment van Bart Goemans toen we op Texel waren op vuurpijlen:
Hij had wat gebroken en stroomde te snel richting de noorderpunt van het eiland, schoot zijn vuurpijlen af en toen Bart?
Nou ........er gebeurde niks, niemand reageerde :z

Wijze les hieruit, vertrouw niet op die dingen.
Vertrouw niet op andermans hulp, maar zorg dat je je eigen hachje redt.

Simpelweg 4 dingen helpen daarbij enorm:
1) Ga nooit verder als je terug kunt zwemmen (wil je dus ver varen, train dan veel in zwemmen :wink: ).
2) Zorg dat je warm gekleed te water gaat in goed rubber!! (afkoelen kan je ook bij zomerse tempraturen en ga in de winter minder ver omdat je dan vervelend snel afkoelt)
3) Zorg dat je op het water fit bent.
Zeker de laatste zie ik nog wel eens misgaan, mensen die eigenlijk al te moe zijn om nog te pompen, maar wel ff bijna 1km van de kant wegvaren :roll: , die redden het terugzwemmen dus nooit :z
4) Zorg dat je spullen goed zijn. Dus niet groot/diep water op met brakke touwtjes, masten, finnen, gieken etc etc
Zolang je maar regel 1 tot 3 op orde heeft is het niet zo,n probleem, maar de meeste die met halfgare rommel varen nergeren helaas ook regel 1t/m 3 :roll:

sanderke
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: BOARD: Starboard Isonic 125 ZEILEN: Tushingham Lightning 8,5; Gaastra Vapor 7,6 & 6.7

Bericht door sanderke » di okt 28, 2008 11:09 pm

Jeroensurf schreef: Vertrouw niet op andermans hulp, maar zorg dat je je eigen hachje redt.
had ik aan het comomeer ... touwtje van giek kop breekt waardoor die los hangt .. kan nog surfen (zeil recht trekken aan de mast) maar kom niet meer tegen de wind in waardoor ik toch wel een eindje kon zwemmen tegen de wind in om hoogte te winnen. Passeren enkele motor bootjes .. NIET 1 IEMAND REAGEERT :evil: :r
Kwam er geen surfers tegen omdat ik al uit het wind gebied gedreven was. Hoop dat een medesurfer wel zou reageren :roll:

Sinds de dag erna wel altijd reserve koord bij in men crash vest

Tiki
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: SB iSonic 135-115, SOS R99-Classic 88, Loft O2 9.6-8.4-7.4, Loft Lip 6.2-5.7-5.2-4.3
Contacteer:

Bericht door Tiki » do okt 30, 2008 1:16 pm

sinds mijn gebrokenmastavontuurtje tenmidden de grevelingenmeer heb ik sinsdien steeds een reservetouw omheen mijn giek mee, en altijd een ophaaltouw. (kan altijd van pas komen).

Vuurpijlen? ja, als niemand reageert, tot daar aan toe, maar als het - zeker in de winter - snel donker wordt, en er IS iemand naar je op zoek, dan is een vuurpijl de enigste middel om de aandacht te trekken. Ga trouwens niet voor de zwart op wit zeiltjes (wat jammer is, want die zijn meestal best knap) maar zorg voor een mooi opvallend fluo kleurtje. Dat valt tenminste op...

en anders nog:
1) Hou je kop boven water. Je verliest veel warmte langs je hoofd.
2) het loont eens om te oefenen om op het ruime sop eens af te tuigen. dan weet je tenminste al hoe het moet.
3) je plank drijft, je tuig niet. Als je moet kiezen tussen de 2, ga dan voor de plank, tenzij je plank al meer dan 10 meters ver verwijdert is door de stroming, dan ga je met al de moeite van de wereld je plank nog niet kunnen inhalen, en kan je beter voor de kant gaan
4) gebruik je gezond verstand
5) controleer - zeker in de winter - de staat van je touwtjes, mastvoet, giekkop etc. Het water is dan kouder, er is minder volk op het water, het is sneller donker, etc. Niet echt dingen die in je voordeel spelen dus.

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Aanhangertje vol

Bericht door Marc Schoenmakers » ma jan 12, 2009 4:19 pm

Bij mastbreuk zou ik het zo doen. (Ik heb dit deels uit een Engels surfmagazine dat vol met tips staat)

Stel je bent in deze laatste sessie van de dag al twee uur aan het varen op de Grevelingen ter hoogte van de Grevelingendam. Daar is geen reddingsbrigade en van die aanwezige surfshop pakken ze niet zomaar even die boot.
Je kunt het proberen door een signaalpijl af te schieten. Ik denk niet dat er iemand komt zoals ze dat op zee bij aanwezigeheid wel zouden doen. Zeker niet als de shop buiten het seizoen ook nog eens gesloten is.

Opeens breekt je mast. Midden op het water. Je bent moe en was mischien al van plan om even te gaan pauzeren. Nu ben je nog even onderweg naar je koelbox! Nu lig je ook nog met 5 bf. zout en koud water te happen en je begint mischien te vloeken van irritatie. Zonde van de moeite. Als je een goed zwemvest draagt, hoef je niet zo te zwemmen om alles geregeld te krijgen voor een ander soort overtocht naar je parkeerplaats. Ik heb altijd een vol drinkreservoir en een of twee energydrinks in kleine zakjes bij me. 300 calorieen per zakje maken het geworstel in de golven wat gemakkelijker. Dus: Eerst snel zo'n energydrink en een flinke slok water drinken. Door de koude heeft je lichaam ineens veel meer energie nodig om warm te blijven als je in het water ligt. Die energie moet je dus bij je hebben!

Wat moet je dan doen?

Je maakt je outhaul en downhaul eerst flink los en trekt je mast uit het bovenste deel van je zeil en plaatst het op z'n kop terug in de afgebroken onderste helft. Stevig aan drukken zodat het bovenste deel niet los komt. Vervolgens plaats je de giek wat lager op een stevig stuk net onder de breuk. Dan probeer je zover je kunt de out en downhaul nog wat aan te trekken.

Nu moet jouw zeil weer wat lift geven om daar weg te komen. Als het op z'n kop geplaatste mastdeel er zwabberig in staat, dan kun je de masthand om dat mastdeel plaatsen voordat het onderste stuk verder kapot breekt. Het is zwaar, maar het kan allemaal net!

Op deze manier ben je in ieder geval eerder aan de kant dan dat je eerst alles moet oprollen, op je plank moet leggen en er dan vervolgens bovenop terug moet gaan zwemmen.

Vervolgens zul je eenmaal aan de oever nog een heel stuk moeten lopen omdat je natuurlijk al flink bent afgedreven.
Je laat dan je spullen daar even liggen en gaat rennen naar je auto. Zo blijf je extra warm bij een flinke windchill.
Vervolgens pak je meteen je auto en laat eventuele andere opgetuigde zeilen daar gewoon even liggen.
Je gaat eerst je spullen halen die daar ergens buiten de surfzone in het gras liggen. Stel je voor dat er iemand denkt.... Hee? Hier liggen verdwaalde surfspullen! Vervolgens ga je terug om de rest te halen en kun je als je nog energie hebt nog wat rakjes met een ander setje varen (Of het andere setje met een andere mast die ook past)

Succes allemaal met je eerste mastbreuk!

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » di jan 13, 2009 7:07 am

succes met het bovenstaande verhaal.
Zou best kunnen maar ik verwacht dat je er in KOUD water te lang mee bezig bent. Waardoor onderkoeling weer op de loer ligt.

Zou zelf proberen eens een noodpakketje te maken, dit kan je terwijl je op je plank blijft zitten, en peddelend OP je plank terug te komen.

Andere optie is om je zeil simpelweg los te koppelen en weg te gooien.

Dit alles indien er idd geen hulp komt.

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Marc Schoenmakers » di jan 13, 2009 12:20 pm

Bij koud weer van tussen de 3 en de 5 graden is zoiets inderdaad niet mogelijk. Dan moet je maken dat je weg komt.
Optie 1. Setje losmaken en als een razende terug peddelen.
Optie 2. Setje losmaken en met de mastzijde naar de kant van de wind vast maken met het downhaul touw aan een van de voorste voetbanden. De gebroken masttop er uit halen en weggooien. Vervolgens ook op je board terugpeddelen terwijl je met twee benen de onderkant van het zeil vastklemd zodat het niet telkens van je board spoelt of waait. Zo kun je best een paar kilometer peddelen in zo'n noodsituatie. Dat ligt aan de kwaliteit/geschiktheid van je wetsuit, schoentjes, zwemvest dat isoleert, cap of beanie muts etc etc.

Bij lage temperaturen zou ik als noodoplossing een setje van deze handschoenen vastmaken onder je mastprotector met klitteband. Het peddelen in koud water is dan een stuk comfortabeler en gaat iets sneller:

http://www.shop.adventureout.com/produc ... tegoryId=8" onclick="window.open(this.href);return false;

In absolute noodsituaties ben je dan razendsnel met of zonder tuigje op het droge.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » di jan 13, 2009 12:28 pm

Voorkomen is beter dan genezen. Met koud weer niet te ver van de kant gaan zodat je ook niet ver hoeft te zwemmen of peddelen.
Je zou er dan voor kunnen kiezen om terug te zwemmen en als je eenmaal omgekeeld en warm bent op zoek te gaan naar je aangespoelde setje.

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » di jan 13, 2009 12:42 pm

@Hiawatta
Ooit wel es een mast gebroken? Zo van daadwerkelijk terug moeten zwemmen met een gebroken mast? Je maakt je base pas los als je je tuig laat schieten. Als je m los in het water laat liggen 1) ben je m zo kwijt, zelfs door chop lig je zo een 10tal meters verderop. En 2) een tuig zinkt. Als jij m laat hangen achter je setje, mag je een anker terugpeddelen. En das niet fijn. Met het onderlijk op je tail leggen, erop gaan liggen en peddelen. Ligt kudt. Is niet makkelijk. Maar het kan wel, het werkt wel, en je komt iig thuis. Giektrucje (als het werkt) kan ook prima, maar je tuig moet uit het water om een beetje vooruit te komen.

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Marc Schoenmakers » di jan 13, 2009 1:16 pm

Eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met een gebroken mast op het water. Ik heb 1x een mast gebroken op het droge en 1x een mast gebroken aan de brouwersdam aan de zeekant terwijl ik net de branding uit wilde lopen. Er sloeg een golf boven op het zeil waardoor de mast brak. Ik ben dus geen mastbreuk-veteraan!

Ik heb wel eens een kapotte giek gehad die brak aan de kant waarmee ik aan het wegvaren was. Door voorzichtig over stag te gaan kon ik de andere kant gewoon gebruiken. Ik ben dus ook geen giek-breuk veteraan.

Wat heb ik dan wel ooit meegemaakt:

1. M'n mastvoet schoot op zee "zeekant Brouwersdam" los uit de baseplate. Ik viel toen met m'n tuig in mijn handen in het water terwijl m'n board wegdreef. Ik ben toen snel achter m'n board aangedoken en zwom snel terug. Toen was m'n setje al ver onder water. Ik heb het toen op moeten duiken omdat het aan het zinken was. (zeker 1,5 meter diep) De eendelige mast was namelijk niet volgeschuimd en was vol met water gelopen. Het setje heb ik toen vervolgens op m'n board gelegd en met moeite het water er uit gekregen. Ook het vastmaken van de mastvoet aan deze baseplate ging moeizaam. De powerjoint was nogal stug. Ik heb daar zeker een kwartier liggen worstelen om deze mastvoet weer vast te krijgen. Ik riep links en rechts om hulp, maar er kwam niemand helpen. Het was zomer en een graad of 20. De temperatuur was geen probleem.

2. Een gebroken voetbandplug op een polyester speedneedle van 36 cm breed. waar 3 voetbanden op zaten. Ik kon met dit board enkel starten met de voeten in de voetbanden. Deze voetband-plug brak ter hoogte van het eiland dat je ziet liggen vanaf de kabbelaarsbank. Ik ben toen gewoon met m'n setje gaan zwemmen. Ik heb daar zeker drie kwartier tot een uur over gezwommen. Het was april en een graad of 14. Het zonnetje scheen. Geen probleem!

3. Gebroken vinkast. Daar kwam ik achter toen ik met m'n wavewarrior wave/slalomboardje net de Grevelingen was overgestoken. Ach er was toch al water in gelopen! Ik ben toen vanuit een beachstart helemaal terug gevaren zonder te veel druk te geven op die vin. Dobberen met 5 bf. Druk geven kon natuurlijk ook niet. Bij terugkomst was m'n board helemaal vol gelopen en had ik het laatste stuk niet veel drijfvermogen meer.

Gelukkig heb ik verder niets bijzonders meegemaakt.

Plaats reactie