nu de goeie: http://www.vanrijwatersport.nl/Oranje_h ... _5410.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky
had ik aan het comomeer ... touwtje van giek kop breekt waardoor die los hangt .. kan nog surfen (zeil recht trekken aan de mast) maar kom niet meer tegen de wind in waardoor ik toch wel een eindje kon zwemmen tegen de wind in om hoogte te winnen. Passeren enkele motor bootjes .. NIET 1 IEMAND REAGEERTJeroensurf schreef: Vertrouw niet op andermans hulp, maar zorg dat je je eigen hachje redt.
En daarom ontkoppel je alleen je tuig als je m wil laten schieten. Zelfs aftuigen kan je in het water zonder de base los te maken.Cherokee schreef:Toen was m'n setje al ver onder water. Ik heb het toen op moeten duiken omdat het aan het zinken was. (zeker 1,5 meter diep) De eendelige mast was namelijk niet volgeschuimd en was vol met water gelopen. Het setje heb ik toen vervolgens op m'n board gelegd en met moeite het water er uit gekregen. Ook het vastmaken van de mastvoet aan deze baseplate ging moeizaam. De powerjoint was nogal stug. Ik heb daar zeker een kwartier liggen worstelen om deze mastvoet weer vast te krijgen.
Ik heb dat geintje wel eens toegepast op een eilandje en dat was al slecht te doen. Al de vezels die de verkeerde kant uitsteken maken het er niet makkelijker op. Het dikke deel in de smalle top ook niet. Er stevig induwen hoeft trouwens niet. Gewoon een eindje is genoeg je kunt toch geen downhaul meer geven en de zeidelingse krachten houden de delen wel op zijn plaats. Ik bedenk me trouwens net dat het volgens mij niet past bij een RDM mast.Cherokee schreef: Je maakt je outhaul en downhaul eerst flink los en trekt je mast uit het bovenste deel van je zeil en plaatst het op z'n kop terug in de afgebroken onderste helft. Stevig aan drukken zodat het bovenste deel niet los komt. Vervolgens plaats je de giek wat lager op een stevig stuk net onder de breuk. Dan probeer je zover je kunt de out en downhaul nog wat aan te trekken.
Met zo'n hefboom kun je dat masthand verhaal wel vergeten. Het onderste deel zal verder inscheuren tot op de giek. In mijn geval planerend terug en er op het eind ook nog een spock ermee gedaan dus ook mijn giekkop een eindje ingescheurd.Cherokee schreef: Nu moet jouw zeil weer wat lift geven om daar weg te komen. Als het op z'n kop geplaatste mastdeel er zwabberig in staat, dan kun je de masthand om dat mastdeel plaatsen voordat het onderste stuk verder kapot breekt. Het is zwaar, maar het kan allemaal net!
mastbreuk!
danielh schreef:Gelukkig nog nooit tips uit dit topic nodig gehad *KLOPT AF*..
Sinds ik golfsurf heb ik echter wel het idee dat ik iets in het voordeel ben bij materiaalbreuk op open water..
ik peddel nu geregeld langere afstanden naar het rif, en raak daar langzaam aan gewend. mijn uithoudingsvermogen en rug/nekspieren zijn absoluut beter ontwikkeld dan v°³°³r ik ging golfsurfen. Van een flink eindje peddelen schrik ik dus niet zo erg meer, en dat geeft vertrouwen..
het maken van een pakketje moet ik overigens zeker nog eens oefenen op t water!
Koop je dit apparaat puur voor noodgevallen, dan is een ACR ResQLINK beter omdat het signaal veel sterker is. En het heeft geen maandelijkse kosten. Toch is de Spot een aanrader, omdat het de SMS functies heeft. Het is ideaal om andere te kunnen informeren i.p.v. het direct inschakelen van GEOS.