Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Wat te doen bij Materiaalbreuk op open water!

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Re: Wat te doen bij Materiaalbreuk op open water!

Bericht door Nelis » di jan 13, 2009 1:30 pm

IDD ik kan ook wel een verhaal of 3 volblaffen hier over mijn ervaringen, nu geen tijd voor maar het verhaal wat jij schrijft is een ideale situatie en het loopt altijd anders....

Als je een goed zwemvest draagt, hoef je niet zo te zwemmen om alles geregeld te krijgen voor een ander soort overtocht naar je parkeerplaats.

Die draag je echt niet op zee hoor, maar dat is een andere discussie 8)

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » di jan 13, 2009 1:32 pm

Cherokee schreef:Toen was m'n setje al ver onder water. Ik heb het toen op moeten duiken omdat het aan het zinken was. (zeker 1,5 meter diep) De eendelige mast was namelijk niet volgeschuimd en was vol met water gelopen. Het setje heb ik toen vervolgens op m'n board gelegd en met moeite het water er uit gekregen. Ook het vastmaken van de mastvoet aan deze baseplate ging moeizaam. De powerjoint was nogal stug. Ik heb daar zeker een kwartier liggen worstelen om deze mastvoet weer vast te krijgen.
En daarom ontkoppel je alleen je tuig als je m wil laten schieten. Zelfs aftuigen kan je in het water zonder de base los te maken.

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Aanhangertje vol

Bericht door Marc Schoenmakers » di jan 13, 2009 2:26 pm

Ik ben overigens wel benieuwd naar verhalen van anderen die in minder comfortabele omstandigheden een mastbreuk of iets dergelijks hebben meegemaakt. We kunnen er immers allemaal wat van op steken!

Wie barst er los?

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » di jan 13, 2009 3:54 pm

2 jaar geleden in februari op +-3/4 van de grevelingendam brok de mast.

Zag een groepje surfers mijn kant op komen en besloot toen al als die me zouden missen dat ik het zeil zu afkoppelen en naar de overkant zou peddelen om daar aan een lange wandeling te beginnen.

Werd gelukkig gezien. 1 surfer heeft met zeil met mast en giek meegenomen en ik heb me liggend op mijn board vastgehouden aan een voetband en ben zodoende terug gesleept.

Wat ik ondertussen al vaker gedaan heb (aleen binnenwater) is een compleet zeil van iemand anders in mijn zeil steken en zo terug surfen. (gaat alleen als mast nog heel is)

Waterstarten is dan loeizwaar maar nog wel te doen. Eenmaal op de plank gaat het surfen zelf moeizaam.

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » di jan 13, 2009 3:58 pm

-Mastbreuk & dwars door mn zeil gedoken op Schev, achter de branding. Giek en verlenger eraf gehaald; de rest geofferd aan de zee (Lance10 + 5,7 MPR), naar binnen gepeddeld. Was April oid, kwartiertje peddelen.

-Baseplate in 2en op Hoek, tuig niet meer teruggevonden (nr 5,0 en gun loop)

-Tail kwijtgeraakt van mn Tiga 263 bij een landing op wijk (helemaal los dus). Bodydraggend naar binnen; had geen vin meer dus mocht daarna een avondvierdaagse teruglopen. Tail op de terugweg tegengekomen op het strand.

-Mastbreuk onder de giekkop op klitmoller (5 graden); half uurtje terugzwemmen/bodydraggen met de giek om mn baseplate en mn onderste zeillat als giek.

- x aantal gieken (X>5 :cry: ), ergste was op moulay, behoorlijk stukje buiten. Giekkop doordemidden, lag los van mn mast. Zeillat als giek en naar binnen bodydraggen. Op het rif naar binnen gekomen, in een 2 m branding (jippie) En vooral daarna een wandeling van 3 kwartier terug, over het rif. 48 Littekens op mn linkerbeen en op mn voeten. Was de 2de giek van de dag....

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Marc Schoenmakers » di jan 13, 2009 8:29 pm

Indrukwekkende verhalen!

Zijn er nog meer van dit soort verhalen van andere members?

Als je spullen kapot gaan op het water kun je de gekste dingen meemaken. Ik ben benieuwd naar alle ervaringen en vooral ook het improvisatievermogen van de diverse members die hun gear bij pech onderweg zo netjes en ongehavend mogelijk aan wal probeerden te krijgen.

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 + Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force V, Alpha & Combat, MauiSails Gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » di jan 13, 2009 10:20 pm

http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... 1#p6558081" onclick="window.open(this.href);return false;
Is de dag die dit sticky starte... Mijn mastje ook doormidden.

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Marc Schoenmakers » di jan 13, 2009 10:28 pm

Hier zou ik niet blij van worden op zo'n moment. Je zat eigenlijk best wel een eind op zee volgens de Google Earth afbeelding. Hoe verstandig is het om echt ver de zee op te gaan? Je kunt namelijk ook gewond raken na een sprong om mislukte gijp.

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: go4watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Bericht door Jeroen T » vr jan 16, 2009 6:56 pm

Cherokee schreef: Je maakt je outhaul en downhaul eerst flink los en trekt je mast uit het bovenste deel van je zeil en plaatst het op z'n kop terug in de afgebroken onderste helft. Stevig aan drukken zodat het bovenste deel niet los komt. Vervolgens plaats je de giek wat lager op een stevig stuk net onder de breuk. Dan probeer je zover je kunt de out en downhaul nog wat aan te trekken.
Ik heb dat geintje wel eens toegepast op een eilandje en dat was al slecht te doen. Al de vezels die de verkeerde kant uitsteken maken het er niet makkelijker op. Het dikke deel in de smalle top ook niet. Er stevig induwen hoeft trouwens niet. Gewoon een eindje is genoeg je kunt toch geen downhaul meer geven en de zeidelingse krachten houden de delen wel op zijn plaats. Ik bedenk me trouwens net dat het volgens mij niet past bij een RDM mast.
Cherokee schreef: Nu moet jouw zeil weer wat lift geven om daar weg te komen. Als het op z'n kop geplaatste mastdeel er zwabberig in staat, dan kun je de masthand om dat mastdeel plaatsen voordat het onderste stuk verder kapot breekt. Het is zwaar, maar het kan allemaal net!
mastbreuk!
Met zo'n hefboom kun je dat masthand verhaal wel vergeten. Het onderste deel zal verder inscheuren tot op de giek. In mijn geval planerend terug en er op het eind ook nog een spock ermee gedaan dus ook mijn giekkop een eindje ingescheurd.

danielh
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: 62 tot 84 liter - 3.3 tot 5.3
Contacteer:

Bericht door danielh » vr apr 16, 2010 1:17 pm

Gelukkig nog nooit tips uit dit topic nodig gehad *KLOPT AF*..

Sinds ik golfsurf heb ik echter wel het idee dat ik iets in het voordeel ben bij materiaalbreuk op open water..
ik peddel nu geregeld langere afstanden naar het rif, en raak daar langzaam aan gewend. mijn uithoudingsvermogen en rug/nekspieren zijn absoluut beter ontwikkeld dan v°³°³r ik ging golfsurfen. Van een flink eindje peddelen schrik ik dus niet zo erg meer, en dat geeft vertrouwen..

het maken van een pakketje moet ik overigens zeker nog eens oefenen op t water!

Ridge255
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Ridge255 » za mei 01, 2010 4:44 pm

danielh schreef:Gelukkig nog nooit tips uit dit topic nodig gehad *KLOPT AF*..

Sinds ik golfsurf heb ik echter wel het idee dat ik iets in het voordeel ben bij materiaalbreuk op open water..
ik peddel nu geregeld langere afstanden naar het rif, en raak daar langzaam aan gewend. mijn uithoudingsvermogen en rug/nekspieren zijn absoluut beter ontwikkeld dan v°³°³r ik ging golfsurfen. Van een flink eindje peddelen schrik ik dus niet zo erg meer, en dat geeft vertrouwen..

het maken van een pakketje moet ik overigens zeker nog eens oefenen op t water!

denk dat dat zeker wel helpt als je idd terug moet peddelen :+

In de 24 jaar dat ik surf nog nooit iets heel dramatisch meegemaakt en zeker geluk gehad :wink: .

1x mast gebroken op Brouwersdam buitenkant en ongeveer 1 km terug gezwommen, diverse aanbiedienen gehad voor hulp, maar was mooi weer, had het niet koud en ik zwom gewoon recht naar mijn auto :), deed hier wel een klein half uur over.

Inmiddels 2x een board gebroken waarvan de 1ste echt doormidden tijdens het varen. Dit gebeurde gelukkig zo'n 30 meter uit de kant waar ik nog kon staan. 2e keer barst ontdekt aan de kant bij het stoppen..als dat gebeurt verder op zee moet je met je achterkantje terugzwemmen. Namelijk bij de 1ste keer zonk mijn zeil vrijwel direct, (namelijk als je board breekt tussen je voetbanden en je mastpoot, dan ga je zeker op je bek en gaat je zeil te water) zelfs in naveldiep water was het nog best een klus om mijn zeil weer boven water te krijgen (ook door de stroming).

verder hou ik de boel altijd in de gaten en ga ook altijd naar iemand toe waarvan ik denk dat die hulp kan gebruiken, ik ervaar ook hetzelfde als ik eens wat had..Maar ga er altijd vanuit dat ik het zelf moet kunnen redden :wink:

Ridge255
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Ridge255 » za feb 25, 2012 11:47 am

Tja, mijn nieuwste ervaring van vorige week is dat je bij een jump je set uit je handen gerukt wordt en dat vervolgens je setje zo in het water ligt dat je zeil over de punt van je plank zo stabiel ligt en zoveel wind pakt dat je het spul zwemmend niet meer bij kan houden :-?

Dit met een temperatuur van 8 graden en watertemp van 4 graden, betekent dus na verwoede pogingen om toch een hand op je setje te krijgen je op een gegeven moment moet besluiten dat je terug gaat zwemmen en hopen dat je je setje nog eens terug ziet....

Na 2 dagen teruggevonden 8)

zie topic http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... t=13874988

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft / Starboard / Ezzy

Bericht door edwingr » za feb 25, 2012 9:53 pm

Na een keer door de kustwacht opgepikt te zijn, toen de wind bij verrassing ineens werd uitgezet, juist toen ik net een eind (hoogte-lopend) naar buiten was gevaren, ben ik ook gaan nadenken over manieren om mensen aan wal kenbaar te maken dat je problemen hebt. Je hoeft ten slotte niet ver op zee te zitten om totaal onzichtbaar te zijn voor mensen op 't strand. Telefoon in een aquapac is natuurlijk een idee, dan kun je (misschien) sms'en.
Maar vandaag kwam ik dit ding tegen: http://www.globalcomsatphone.com/spot/ en dat ziet er op het eerste gezicht uit als de ideale oplossing. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee ?

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » vr sep 08, 2017 9:46 pm

Bij mij werkt de link niet Edwin!

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire V10&Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » vr sep 08, 2017 9:59 pm

Is ook van 2012

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » za sep 09, 2017 1:03 pm

Zo werkt de link wel:
https://web.archive.org/web/20170606135 ... .com/spot/

Gaat om een GLOBALSTAR SPOT MESSENGER
Coolblue heeft hem ook
https://www.gpsshop.nl/product/760260/g ... gen-3.html
In de review daar staat:
Koop je dit apparaat puur voor noodgevallen, dan is een ACR ResQLINK beter omdat het signaal veel sterker is. En het heeft geen maandelijkse kosten. Toch is de Spot een aanrader, omdat het de SMS functies heeft. Het is ideaal om andere te kunnen informeren i.p.v. het direct inschakelen van GEOS.

Maar heef iemand van jullie hier ervaring mee ?

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft / Starboard / Ezzy

Bericht door edwingr » za sep 09, 2017 2:04 pm

Die 'spot' heb ik nooit geprobeerd.
Ik vond kort daarna de Globalsat TR-206 en die heb ik nu al jaren in een aquapac om m'n arm tijdens het varen.

Het is een mini telefoon die met een druk op de knop een smsje met je gps locatie + google maps link, naar een vooraf geprogrammeerd nummer stuurt. Bovendien gaat elke minuut je gps locatie naar een server. Het thuisfront kan dan via een afgeschermde website altijd zien waar je zit. Daarnaast kan je er een paar telefoonnummers in voorprogrammeren om te bellen.

Het verst wat ik ermee de zee op ben geweest was zo'n 2 kilometer, en het bereik was daar nog prima. Wel is je bereik weg zodra je het ding een stukje onderwater hebt. Hoog om je bovenarm doen is dus wel belangrijk.

Ik vraag me wel af of ie nog ergens te koop is.
Bijlagen
sku_231949_1.jpg
sku_231949_1.jpg (30.89 KiB) 3755 keer bekeken

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » wo sep 13, 2017 8:12 am

Deze tips vond ik ook zeer bruikbaar! Die met de giek had zelf al eens toegepast.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo sep 13, 2017 10:55 am

zo daar zitten goeie tips bij! eigenlijk allemaal

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » do sep 14, 2017 2:52 pm

Hier nog wat tips

Reddingstechnieken:
http://users.telenet.be/fanaticfanart/W ... ations.htm

Veiligheid bij het surfen:
http://users.telenet.be/fanaticfanart/W ... Safety.htm

Mast gebroken
Alternatief als top niet omgekeerd in base pat (omdat base 'male' is zoals bijv bij CAAS en NP):
viewtopic.php?f=20&t=13832558&start=23
Laatst gewijzigd door Barbatruc op do sep 14, 2017 10:12 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » do sep 14, 2017 5:23 pm

zitten een paar interessante oplossingen tussen :D

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP - Starboard - Goya - Gun - Naish - North

Bericht door barth » do sep 14, 2017 6:18 pm

Die video heeft echt hele goede tips!

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » ma sep 25, 2017 11:01 pm

Zou zo'n AIS MOB (Man Over Board) apparaat iets zijn?
Kost niet veel en lijkt interessant dacht ik zo:
http://link.marktplaats.nl/m1203052221
Als je dan ook nog een pijl oi mee neemt klinkt dat veilig (en nog te dragen?)

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di sep 26, 2017 1:06 pm

Barbatruc schreef:
ma sep 25, 2017 11:01 pm
http://link.marktplaats.nl/m1203052221
Waterdicht tot 5 meter, dat houdt niet over. Als je een goeie klapper maakt komt er meer dan 0.5 bar op het ding te staan...

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » di sep 26, 2017 2:45 pm

Ai dat had ik niet gezien.. Maar er zijn ook wel andere modellen PLB's (Personal Location Beacon), bijv de FastFind 220 of de Safelink Solo PLB, die 10 meter waterproof zijn. Maar ja wel €300.

Bozzywave
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Witchcraft Wave 83 | Starboard Evo 74/91 Carve 101| Ezzy 3.7/4.2/4.7/5.3/5.8

Bericht door Bozzywave » ma okt 16, 2017 12:13 am

Nog een tip van de KNRM: reflecterend materiaal dragen.

Nou hebben surfpakken dat over het algemeen niet, maar misschien wel iets om over na te denken. Zeker in dit jaargetijde. Heb vorige week ook tot in de schemer gevaren op Lauwersoog. Een dag eerder gebeurde onderstaande.

https://waldnet.nl/wn/nieuws/56582/KNRM ... rsoog.html

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di okt 17, 2017 10:31 am

Bozzywave schreef:
ma okt 16, 2017 12:13 am
Nog een tip van de KNRM: reflecterend materiaal dragen
Een veiligheidshesje (Action, €1,95 o.i.d.) aanpassen dat-ie niet te zeer in de weg zit.

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » di okt 17, 2017 12:24 pm

Een goed voorbeeld ,gezien op een grijze avond .
Pietje Blij blij.jpg

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » di okt 17, 2017 4:36 pm

Of je knipt de reflexie van zo'n vestje en laat die op je impactvest stikken:
Bijlagen
IMG_20171017_162024.jpg
IMG_20171017_162953.jpg

Bozzywave
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Witchcraft Wave 83 | Starboard Evo 74/91 Carve 101| Ezzy 3.7/4.2/4.7/5.3/5.8

Bericht door Bozzywave » wo nov 01, 2017 9:58 pm

Goed idee idd Huug en Barbatruc. Ze verkopen bij online watersportzaken ook zelfklevende reflectiestrips, dat is nog makkelijker. Zal er eens naar gaan kijken.

Ik heb zelf zo'n klein pulserend lichtje bij me. Ik heb een beetje te veel verhalen gehoord van mensen die ontzettende mazzel gehad hebben dat ze nog gevonden werden in de schemer. Maat van me werkt op een SAR heli en zegt ook dat je in een ontstuimige zee het echt moet hebben van zaken die afwijken zoals licht, reflectie, felle kleuren.

Plaats reactie