Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Is mijn JP Freestyle/Wave 84 liter te temmen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

-marcel-
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Boards: RRD Wavecult 85, FSW 100, X-Fire 114 ltr / JP Supersport PRO 136
Contacteer:

Bericht door -marcel- » zo aug 17, 2008 9:23 am

Dit is eigenlijk geen beginners vraag maar zit toch met een probleem bij windkracht 7 a 8. Sinds 3 jaar ben ik in bezit van een JP Freestyle/Wave 84 liter. De standaard vin die bij dit board zit is een 25 cm vin en heb ik nog een kleinere wave vin (21 cm) voor de echte dagen, van dit board heb ik al erg veel vaarplezier gehad t/m windkracht 6. Met een Dr. X 5.7 & 5.3 vaart dit board heerlijk maar zodra ik hier een 4.7 of zoals afgelopen woensdag een 4.0 op moet varen en het een beetje choppy wordt wordt het board erg onrustig en nerveus en moet ik het board met kracht onder controle zien te houden, waarna ik na een dagje surfen echt gesloopt ben.

In mei heeft Jurjen mijn setje al eens gevaren, aan de trim was niets op te merken en ook Jurjen vondt het board erg nerveus. Aan mijn houding ligt het ook niet, als ik dit board vaar heb ik de giek iets hoger staan om rechter op het board te staan. Ook heb ik afgelopen woensdag eens geprobeerd om iets meer op de voorste voet te varen maar ook dit hielp niet.

Zijn er forum leden die dit zelfde probleem hebben en hoe kan ik dit oplossen. Want ik zou wel eens iets relaxter willen varen bij 7 a 8 Bft. Of wordt het tijd voor een ander board?

Overige info:
Spot: Meestal op de Grevelingen.
Ervaring: Vaar circa 17 jaar.
Gewicht: 85 kilo.
Zeilen: Voodoo 4.0 en Superstar 4.7
Mast: Viper 75%

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Re: Is mijn JP Freestyle/Wave 84 liter te temmen

Bericht door Soul surfer » zo aug 17, 2008 11:06 am

Heb je ook al geprobeerd om de mast voet iets naar voren te zetten .
Daardoor blijft het board wat meer op het water .
Ik heb de freestyle wave 101 ltr en heb dit ook gehad in overpowerde condities met mijn 5.0m2.
Heb de mastvoet iets naar voren geplaatst ,Kon toen best merken dat het board veel rustiger was als eervoor.
Misschien dat je hier iets aan hebt.

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » zo aug 17, 2008 11:38 am

Ik heb de FSW (04 dacht ik?) wel es op tarifa gevaren in deze maat, en ja hij is onrustig / levendig. Geen idee of dit aan het jaar ligt, maar vind JP altijd zo onrustig. Lijkt niet echt gemaakt te zijn voor dit soort omstandigheden, meer voor bump&jump met 5,3-5,7 voor wat lichtere surfers. Zou voor dit soort omstandigheden eerder een mild waveboard van +- 5-10l onder je gewicht pakken, een taboutje van 77l oid.

-marcel-
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Boards: RRD Wavecult 85, FSW 100, X-Fire 114 ltr / JP Supersport PRO 136
Contacteer:

Bericht door -marcel- » zo aug 17, 2008 12:34 pm

Soul surfer schreef:Heb je ook al geprobeerd om de mast voet iets naar voren te zetten .
Daardoor blijft het board wat meer op het water .
Ik heb de freestyle wave 101 ltr en heb dit ook gehad in overpowerde condities met mijn 5.0m2.
Heb de mastvoet iets naar voren geplaatst ,Kon toen best merken dat het board veel rustiger was als eervoor.
Misschien dat je hier iets aan hebt.
Wat spelen met de mastvoet heb ik nog niet gedaan, toch maar eens proberen de volgende keer. Maar het blijkt dus wel dat ik niet de enige ben die de JP Freestyle/wave een onrustig board vind.

Bart-Jan
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Goya quad 104 en 84 en Goya sails

Bericht door Bart-Jan » zo aug 17, 2008 1:43 pm

mijn f2 guerilla 84 is vergelijkbaar en afgelopen woensdag ook niet lekker te controleren. Ik moet nog en kleinere vin proberen en een echt klein zeil erbij. De 4.3 was zondag regelrecht gevaarlijk...maar nog wel leuk :z

Met de mastvoet naar voren is de controle alleen maar minder. Het klinkt onlogisch maar met deze wind zet ik mijn mastvoet helemaal naar achteren. De snelheid is dan minder en het board loopt aanzienlijk rustiger.

Ik ben nog 10 kg zwaarder dan jij en zelfs dan is het niet ideaal met windkracht 8. De beste oplossing zal toch zijn een smaller board met minder volume.

De Kraai
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Intersurf NoveNove

Bericht door De Kraai » zo aug 17, 2008 1:50 pm

Ik heb zelf een FSW 84 uit 2005. Super board tussen de 4.7 en 6.0. Ideaal vind ik met een 5.0 en 5.4. Ik vaar met vinnen van 23 t/m 28cm. Kleiner dan 4.7 gaat alleen op echt vlak water (als je dat ergens kunt vinden bij die wind), anders een smaller/kleiner board nemen is mijn advies. Ik heb zelf een RWW69 eronder. Sluit prima aan.

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 & , Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force, Alpha's & Combat, MauiSails Gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » zo aug 17, 2008 2:35 pm

Hoi Marcel,

ligt echt niet aan jou. Ik heb de JP FSW pro 85 van 2007. Gaat net zo te keer met een 4.0 (en met 4,7 moet je ook niet te veel overpowered zijn...)
Tijdje terug op scheveningen gehad, eerst 4.7 en toen naar 4.0 met knetterharde wind. Vaart absoluut niet relaxed. springt alle kanten uit en gaat wel erg hard terwijl dat even niet hoeft.

Ik heb nog een oude AHD wave board, deze ging er meestal onder met echt veel wind.
Echter nu vervangen door F2 Rebel 75. Deze nu al met 4.7 kunnen testen. Echt vele malen meer controle met deze wind. Echter, ook wat minder hard planeren en wat minder agressief springen dan de JP. Wel veel relaxter golf rijden op de rail. Eigenlijk alles relaxer. :)
Maar ook een keer met 5,4 en de Rebel 75 op zee, nog steeds heerlijk golfrijden, maar met wat stroming duidelijk moeilijker hoogte lopen. De JP weer gepakt en: wat hoogte lopen? je vliegt gewoon terug, ook veel meer sprongen en hoger.

Ik vind in 5,4 omstandigheden op zee met mijn vaarkunnen de JP nog steeds heerlijk. Gaat loeisnel, makkelijk door de branding en met weg vallende wind nog heel lang door. Ook een 6,2 vaart er nog goed op.
De JP FSW85 is echt gemaakt om in marginale tot goede omstandigheden (4 tot 6bft) een super performance te geven en levert duidelijk in op harde en heftige omstandigheden (7 bft+).

Dus ja, een 2 boards oplossing voor de heftige dagen. :wink:
Maar er zijn er velen die een 75 liter gebruiken voor 7bft+ ( en de nodige al bij 6bft).

De rebel en de JP even naast elkaar gelegd. De voetbanden van Rebel staan 2,5 tot 3 cm verder van elkaar (= meer controle)
De mast track staat verder naar voren (= wederom meer controle, mits board genoeg oppervlakte heeft voorin)
De trim is dus duidelijk anders.
http://www.boards.co.uk/articles/index. ... le_type=17 Staat nog het een en ander voor het tunen van je wave board (voor in de golven!) Ik ben het niet overal mee eens, maar je kan nog wat proberen.

PS, ik 83kg dus vergelijkbaar.

Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: Bel-18
Contacteer:

Bericht door Willy B18 » zo aug 17, 2008 3:01 pm

Marcel, ik zou inderdaad de mastvoet eens iets meer naar voor plaatsen.
Ik heb zelf nog de JP FSW 84 (2003) gehad en er mee gevaren tot in 2006.
Ik (84 kg) heb hem gebruikt met zeilen van 4.2 tot 5.8 en had buiten de standaard 25 cm vin nog een custom made Koester 23.
Nooit de indruk gehad dat de JP moest getemd worden. Het is één van de meest relaxte boards die ik tot dan toe gehad heb.
Tegen mijn gewoonte in stonden de voetbanden wel meer naar voor en slechts één enkele achteraan.
Ik heb hem eigenlijk enkel maar weggedaan omdat ik stilaan gewoon werd aan veel kortere boards en op het moment dat ik dan de JP nam als het echt wild werd, werkte de lengte wat tegen (maar dat is gewoonte uiteraard, want voordien had ik daar geen probleem mee).
Misschien dat de jaargang van de FSW 84 wel een verschil maakt, want ik heb ook eens op het 2004 model gevaren en dat lag me niet zo...

-marcel-
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door -marcel- » zo aug 17, 2008 7:03 pm

Goh wat een reacties, wel leuk om te lezen dat ik niet de enige ben met de controle van overpowered varen. Het ligt dus gedeeltelijk ook aan het board. Mijn vorige kleine board was een JP wave van 95 liter en deze was duidelijk rustiger onder ruige omstandigheden.

Toch zou ik wel eens willen weten of er forum leden zijn die een JP FWS 84 liter bezitten en het board wel kunnen controleren onder extreme omstandigheden.

Een kleiner board kom er bij mij niet bij, 3 boards in de aanhanger moet toch genoeg zijn.

Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Willy B18 » zo aug 17, 2008 7:23 pm

-marcel- schreef:Toch zou ik wel eens willen weten of er forum leden zijn die een JP FWS 84 liter bezitten en het board wel kunnen controleren onder extreme omstandigheden.
Of je hebt mijn reactie niet gelezen, of ... !? :roll:

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » zo aug 17, 2008 7:27 pm

Ik heb idd het board van marcel in leucate met een 4.7 gesurft op water met een korte stijle chop die dicht op elkaar zat.

Had vroeger allemaal naish boards van de jaar 2001 (wave8'4 en 8'6 freeride 8'9 en titan). En ook die waren allemaal erg levendig. Maw ben wel wat gewent en vind het zelfs erg lekker.

Maar de JP FSW van marcel vond ik zelfs lastiger varen, niet alleen nerveus maar ook als je over de voorste voet ging varen werd het niet veel beter.
Heb bij het varen met de trapezetouwtjes giekhoogte en mastvoet positie zitten spelen. Uiteindelijk een goede trim gevonden. Toen nog een paar rakken gemaakt en het zeil op mijn eigen boardje gezet.

Al met al. Ja je kunt het board rustiger trimmen. Maar rustig zal ie echt nooit worden.

Stelde toen al voor. Pak voor de gein eens onze RRD fsw85 met je eigen vin en zeil.

Denk (lees weet zeker) dat je niet weet wat je overkomt. In de trand van. Ow, dus het kan ook zo.

ps ik zet hem in tune en afsteltechnieken

deWinter
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: RRD en NP

Bericht door deWinter » zo aug 17, 2008 8:00 pm

Ben overgestapt van JP FSW 92 liter naar RRD FSW 86, een wereld van verschil.
JP is inderdaad veel nerveuzer, RRD vaart ontzettend relaxed. Heb ook met 4,2 op 86 liter gevaren, kleiner vinnetje er onder gezet en geen centje pijn, volledige controle.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo aug 17, 2008 8:21 pm

Ik ga nu ongetwijfeld een hoop mensen tegen de schenen schoppen, maar ik heb nog geen enkele Janpeter gevaren die vol overpowered goed te controleren is.
In mijn ogen heeft dat er het meest mee te maken dat die dingen zo hoog oip het water liggen, leuk met weinig en medium power, maar met meer wind zou wat extra comfort en grip in de vorm van een fijn Vtje niet misstaan :roll: .

-marcel-
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door -marcel- » zo aug 17, 2008 8:43 pm

w52 schreef:Marcel, ik zou inderdaad de mastvoet eens iets meer naar voor plaatsen.
Ik heb zelf nog de JP FSW 84 (2003) gehad en er mee gevaren tot in 2006.
Ik (84 kg) heb hem gebruikt met zeilen van 4.2 tot 5.8 en had buiten de standaard 25 cm vin nog een custom made Koester 23.
Nooit de indruk gehad dat de JP moest getemd worden. Het is één van de meest relaxte boards die ik tot dan toe gehad heb.
Tegen mijn gewoonte in stonden de voetbanden wel meer naar voor en slechts één enkele achteraan.
Ik heb hem eigenlijk enkel maar weggedaan omdat ik stilaan gewoon werd aan veel kortere boards en op het moment dat ik dan de JP nam als het echt wild werd, werkte de lengte wat tegen (maar dat is gewoonte uiteraard, want voordien had ik daar geen probleem mee).
Misschien dat de jaargang van de FSW 84 wel een verschil maakt, want ik heb ook eens op het 2004 model gevaren en dat lag me niet zo...
ook W52 bedankt voor de info, ik ga ook eens kritisch kijken naar de plaats van de voetbanden en de volgende keer bij extremen wind de mast iets naar voren plaatsen, ben benieuwd wat dat gaat brengen.

En wat Jan Peter betreft die is ook niet te temmen
En de deal met Jurjen neem ik nog steeds aan.

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » zo aug 17, 2008 9:26 pm

Volgens mij zit de truuk inderdaad in het (niet) overpowered varen van de JP FSW.

Ik heb de 2007 versie gevaren op DAHAB met 4.0 - 4.5m in een pittig windje maar toen vond ik het juist wel een lekker plankje. Het viel mij toen op dat ik veel liever met de NP Zone voer (licht zeil) dan met de Combat (power wave)
Dat onderstreept wat hierboven wordt geschreven.
Dus gewoon een iets kleiner zeiltje varen.

Al met al vond ik het dus wel een erg relaxed plankje (mits een klein zeiltje erop). Nu is mijn enige referentie een slalomset dus vandaar....

Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Willy B18 » zo aug 17, 2008 9:30 pm

-marcel- schreef:ik ga ook eens kritisch kijken naar de plaats van de voetbanden en de volgende keer bij extremen wind de mast iets naar voren plaatsen, ben benieuwd wat dat gaat brengen.
Zeker doen.
Overigens heeft de man die hem van mij gekocht heeft dezelfde ervaringen als ikzelf, evenals nog een vriend van me die nog steeds een zelfde board in zijn bezit heeft (ook een 2003).
Wat wel zal kloppen is dat een echt waveboard wat meer controle zal geven, precies omdat de JP zéér snel is.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » ma aug 18, 2008 8:15 am

Flying Dutchman schreef:Volgens mij zit de truuk inderdaad in het (niet) overpowered varen van de JP FSW.
Ja, dat ervaar ik met mijn FreestyleWave 84II (2004) ook.
Ik denk dat alle echt FastTail Freestyle waves dit probleem hebben. Doordat de tail geen (nauwlijks) V en Rocker heeft willen ze alleen maar heel hard en snel varen, maar heb je een board met rocker, V en een PinTail kun je hem relatief rustig op zijn tail varen (met de rem er op) en dat kan met een Freestyle wave gewoon niet. Ze zijn super met weinig power en planeren dan vroeg aan.

Ik vaar de mijne nooit met 4.2 of 3.7. Wat enigsinds helpt is een heel softe kleine wavevin die heel veel demping geeft. Maar het zal nooit echt fijn worden.

Neem een klein 75 liter waveboard er onder.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » ma aug 18, 2008 10:43 am

Mijn favo maat op de RRD FSW85 zijn de 4.7 en 5.3
5.7 en 6.0 gaan ook erg goed en de 4.2 is goed te doen (icm een kleinere vin)
Echter uit de testen destijds bleek ook dat de RRD de meeste wave-eigenschappen heeft/had van de FSW boards. Dit was ook hoofdzakelijk de reden voor ons om voor de RRD te kiezen.

Het was de eerste RRD die we kochten en de meesten weten ondertussen wel wat vor impact die aanschap heeft gehad op de rest van de spullen :)
Laatst gewijzigd door Jurjen op ma aug 18, 2008 3:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » ma aug 18, 2008 11:10 am

Jurjen schreef:Mijn favo maat op de RRD FSW85 is toch echt 4.7 en 5.3
5.7 en 6.0 gaan ook erg goed en de 4.2 is goed te doen (icm een kleinere vin)
Echter uit de testen destijds bleek ook dat de RRD de meest waveeigenschappen heeft/had van de FSW boards. Dit was ook hoofdzakelijk de reden voor ons om voor de RRD te kiezen.

Het was de eerste RRD die we kochten en de meesten weten ondertussen wel wat vor impact die aanschap heeft gehad op de rest van de spullen :)
He Jurjen,

Ik snap niet waarom ik wordt in gequote in jouw post. Ik ben ook van mening dan een 85 liter FSW het beste werkt met 4.7 - 6.0...

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer

Bericht door Jurjen » ma aug 18, 2008 3:31 pm

Soms lees ik te snel. Bericht aangepast.

Plaats reactie