Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Gebruikersavatar
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 10572
Lid geworden op: za nov 22, 2003 2:30 pm
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door Jeroensurf » di jun 01, 2010 4:32 pm

Een paar jaar geleden heb ik een draadje geschreven, welke dunne stengel moet je hebben.
Het draadje heb ik een aantal keer aangepast aan de toen actuele informatie maar je blijft aanpassen :roll: dus in mijn vakantie toen ik ff niks te doen had leek het me een mooi moment voor een deel 2 aan de hand van wat de huidige informatie. Om de hiaten die ik had zo goed mogelijk te vullen heb ik diverse merken/en fabrieken gemailds met zeer wisselende respons. Erg leuk daarin was David Ezzy die persoonlijk zeer uitgebreid terugmailde. Helaas van Gun, Loft, Amex geen respons ondanks 3 herhalingmailtjes en bevestiging van dat de mail was ontvangen en ze snel zouden antwoorden :(

Algemeen:
Al allereerst een paar basis begrippen: RDM staat voor Reduced Diameter MAST oftewel een mast met een dunnere diameter als de standaard.
Naast de RDM bestaat er ook de SDM, de Standaard Diameter Mast, waar ik me in dit stuk verder niet mee bemoei.
Het reduced spreekt voor zichzelf, een RDM is dus een dunnere mast als de standaard (die overigens in de loop der jaren ook ook steeds dunner is geworden), maar waar en waarom?

De RDMs zijn van origine ontwikkelt voor op zee, voor het waven. Daar heeft een dunne mast heeft een hoofdvoordeel:
Een dunne buis kan meer doorbuigen als een met een grotere diameter. Dat is dan ook meteen de hoofdreden dat de rdms ontwikkelt, puur om zwaardere klappen te overleven.
Op zich heb je daar in de vaargeul van Horst nou niet meteen behoefte aan, maar als je op zee surft en gepakt word door een brekende golf, dan kan die een enorme kracht op je tuigage uitoefenen.
Als een mast dan net iets verder kan doorbuigen, kan het dat verschil maken tussen heel blijven en breken.
Ter verduidelijking, ik heb het dan niet over golven waarbij je borstkast nat word als je met je middel in het water staat, maar minimaal het type dat over je heen slaat en ook jou gewoon omgooit en je een paar meter verder weer uitspuugt, echte golven dus.
Als je met dat soort golven een mastprikkertje krijgt, heb je met een SDM onwaarschijnlijk veel mazzel als je mast heel blijft, bij een RDM is dat +50%
Hiervoor heb je niet alleen een dunne diameter nodig maar ook een juist lay-up nodig en een dikkere wanddikte.
Een RDM kun je doordat de diameter dunner is een dikkere wanddikte geven als een SDM die bij gelijke dikte veel te stijf en zwaar zou worden..
Naast dat de golven je mast dus flinke optaters kunnen verkopen zijn we er zelf ook vaak debet aan.
We hangen aan vol aan een giek die alleen maar via de giekkop met zeg 15cm contact met de mast mast, kortom behoorlijk zit te wrikken.
Om het nog mooier te maken springen we (centi :wink: ) meters hoog om met een nog grotere knal bij de landing aan de giek te hangen, het leven van een mast is zwaar :roll: ....maar met dus een dunnere diameter, een dikkere wanddikte en de juiste lay-up wel wat langer als vroegah zijn SDM voorouders hadden.

De "juiste" lay-up/ bouwwijze:
Hoe stijf een mast is en hoe hij buigt, hangt af van hoe (volgens welk patroon, hoeken etc) de mast gewikkeld is in de fabriek.
Alle masten worden opgebouwd uit lange draden/slierten carbon die op een spoel zitten en door een machine volgens een patroon door om een buis worden gewikkeld.

Daar zijn dan nog grofweg 3 varianten in:
1) je kunt werken met vooraf ge°¯mpregneerde wikkels (prepreg),
2) je kunt de draden/wikkels vanaf een spoel eerst door een bak epoxi heentrekken en daarna de machine laten wikkelen en door dit strak te doen de overbodige epoxi eruit te persen.
3) je kunt aan vacuum bagging doen: je wikkelt de mast droog, stopt hem vervolgens in een dunne zak, sluit die aan de ene kant op een potje epoxi en de andere kant op een vacuumpomp. de epoxi word van de ene kant naar de andere kant gezogen en blijft onderweg letterlijk door de vezels heengezogen.
Het overgrote gedeelte van de masten worden via methode 1 en 2 gemaakt, nr 3 zie je nog maar zelden.

Anyway, lay-up:
Als je een mast voornamelijk van in de lengte richting gelegde vezels opbouwt zal zo,n mast een stuk stijver zijn als dat je van een zeer langzaam oplopende spiraal gebruik maakt.
Afbeelding

Afbeelding

De meest stijve oplossing is, zoveel mogelijk in de lengte richting,zoals de oudere surfers zich waarschijnlijk nog wel herrinderen van de Rotho, North en Arrows masten. De meest soepele, is zoveel mogelijk in de breedte laagjes leggen.
Nu kun je lengte en breedte wikkels om en om afwisselen voor de gulden middenweg, maar de wikkels in de lengterichting blijven kwetsbaar en zullen eerder breken, daarom worden voor RDM,s vooral spiraalvormen gebruikt waarbij dan wel de hoek van de spiraal steeds wordt afgewisseld.
Afbeelding
Als een mast naast carbon ook Glass bevat, ligt dit meestal wel grotendeels in de lengterichting onder hooguit een flauwe hoek, dat is makkelijker en beter te controleren.

Om bij die flauwe hoeken waaronder dus gewikkeld word, de dunnere mastdiameter toch tot de juiste verhouding van stijfheid en flex te komen EN de totale buis tegelijkertijd ook sterker te maken ter hoogte van de giek worden er meer lagen gebruikt als bij een SDM.
Je kan geen RDM maken die net zo buigt als een SDM met de wanddikte van een SDM want door de dunnere diameter heb je meer materiaal nodig om tot +/- dezelfde stijfheid te komen.
Tov een SDM is bij een RDM diameter van de mast dus verdunt en de wanddikte toegenomen. Daarom zijn RDM,s ook altijd iets zwaarder als SDM,s van hetzelfde carbonperecentage er zit immers meer materiaal in.

Voor de finish zijn er diverse oplossingen. Vrijwel elke mast word netjes afgelakt maar sommige merken maken er meer werk van.
Zo leggen o.a Powerex en Gaastra een Kevlarwrap ter hoogte van de giekuitsparing, Tecnolimits en CAAS daar een mat alutex en vulcaniseren Pryde, Amex, MaverX en North hun wavemasten met een flinterdunne laag plastic(folie).


Materiaal:
Zoals al boven kort benoemd, kun je een mast opbouwen uit laagjes materiaal die gewikkeld worden.
Bij elke mast word in ieder geval het carbonperecentage aangegeven omdat dat zorgt voor een laag gewicht en snellere reflex.
Een 75% mast bevast dus voor 75% carbon en de rest zijn andere vezels, een 50% mast voor 50% carbon en 50% andere vezels, een 100% mast bestaat alleen maar uit carbonvezels.
Elkle mast, dus ook de 100% masten bevatten ook epoxi, om de lagen aan elkaar te plakken, zonder de epoxi die is al lijm werkt is er geen hechting tussen de lagen en zou een mast bij elk tikje breken.
Bij de masten met een lager getal als 100% is vooral glass toegevoegd.
Een zeg 75% mast bevat dus 75% carbon en meestal 25% glass. Vroegah stopte merken als o.a Pryde er ook kevlar in, aan de buitenkant om de mast zo beter te beschermen tegen impact van buitenaf.
Uiteindelijk leek dat weinig verschil te maken maar wel lastig te verweken dus gebruikt men nu alleen nog maar glass.
Die lagen glass zitten meestal aan de binnen kant of buitenkant van de mast. Het is een goedkoop alternatief voor 100% om toch tot het gewenste aantal lagen te komen en voegt zelfs nog iets toe qua sterkte mbt punt belasting, maar is zwaarder.
Extra wikkels zoals de eerder genoemde wraps, plastics etc aan de buitenkant worden uberhaupt niet in de perectage aanduiding meegenomen.

Hoe een mast in een zeil werkt hangt af van de gebruikte materialen, maar zelfs de meest hoogwaardige mast werkt NIET goed in een zeil als hij niet de juiste curve heeft.
Elk zeil is gesneden op een bepaalde mastbuiging, als je een mast neemt die compleet anders buigt als dat de zeilmaker voor zijn zeil heeft bedacht werkt het zeil anders.
Dat hoeft niet slecht uit te pakken, maar er zijn zeker combinaties die absoluut niet goed werken/verre van ideaal zijn.
Het is daarom handig iets te snappen van de verschillende curves.

Curves:
i.p zijn er 3 soorten curves, daartussen zitten weer diverse varianten die tussen 2 soorten inzitten, de 3 hoofdcurves:
Constant curve
Flextop/Progresivecurve
Stifftop

Constantcurve:
Is geen absolute constant curve, maar wel een mast die een qua buigcurve in het midden zit tussen flex en stiff top en is jarenlang min of meer de standaard.
Doordat deze mast in het midden zit tussen de de twee extremen werkt hij met vrijwel elk type zeil meer dan redelijk en natuurlijk perfect met zeilen die CC gesneden zijn.
Typische voorbeelden van CC zeilen zijn Naish, Ezzy en Simmer.
Let op: vrijwel elke fabrikant claimt dat zijn zeil op een CC mast gesneden is, wat voor de meeste merken onzin is.

Flextop/progresive curve:
Dit zijn 2 benamingen voor eendezelfde curvesoort.
De flextop mast is in de base stijver als de CC en in de top slapper, de top twist dus progresief tov de base.
De stijve base duwt extra bolling in het onderste gedeelte van het zeil, die spanning/bolling zit er ook al gedeeltelijk zonder winddruk en is daardoor redelijk gelocked.
Het middenstuk van de mast is een overgangs gebied naar de slappere top die heel makkelijk open twist bij de minste geringste winddruk en de wind daar mooi weg laat waaien.
Onder winddruk behoud het zeil onderin zijn profiel, maar de top klapt letterlijk open waardoor de flex grotendeels horizontaal verloopt.
Dit zie je heel duidelijk bij een Prydezeil.
Flextop georienteerde merken zijn o.a Pryde en Hotsails.

Stifftop:
De stifftop is het tegenovergestelde van een Flextop.
De base is een fractie softer als de CC mast, het middenstuk is softer en de top is stijver.
Als je een stifftop mast op spanning zet en opmeet dan is het eigelijk een echte CC mast waarbij de base en top even stijf zijn en de mast het slapst in het midden.
Doordat de onderkant en middenstuk slapper zijn als de CC en Flextop duw je de mast verhoudingsgewijs onderin het zeil makkelijk naar elkaar toe.
Hierdoor is een typisch Stifftop zeil onderin vrij vlak met maar minimaal twist in de top.
Onder winddruk vult de onderkant van het zeil zich snel, maar niet zo diep als bij een Flextop zeil en loopt het profiel iets hoger door.
Het zeil twist van clew naar masttop onder het samendrukken van de base en top en flext dus grotendeels verticaal.
Hierdoor heb je hier een zeer levend profiel.
Typische voorbeelden van Stifftop zeilen zijn Gaastra, Mauisails en Severne.
Gaastra en Mauisails zijn niet verwonderlijk omdat dit type mastcurve in 2003 is geherintroduceert door PhillMc Gain en Barry Spannier (toen Gaastra, daarna Mauisails).
Severne was in den beginne CC maar is steeds meer stifftop zeilen gaan maken.
In theorie zou je met een stifftop zeil het hoogste redenement uit een wavezeil kunnen halen, de praktijk is dat zelfs Gaastra en Mauisails met hun mastcurve de laatste paar jaar iets meer naar het midden spectrum van de CC zijn gekropen.

Het bovenstaande is een globale beschrijving.
Wat ik al eerder benoemde er zijn merken die in of meer tussen 2 curves inzitten en de verhoudingen onderling veranderen ook continue, het zijn dus geen absolute en keiharde regels.
De grootste verschillen in de curves zie je bij de 430 en 460 masten, daar zijn de verschillen enorm.
Bij de 4m en daaronder zit het allemaal redelijk dicht op elkaar, de verschillen tussen Flextop en CC zijn verwaarloosbaar klein in de grote zeilmaten tot niet te voelen in het 5.0-4.5 bereik.
Bij 370 en 340 zie je opvallend genoeg wel weer enige verschillen, deze zijn groter als bij de 4m masten! Toch is de "winst" van de juiste mast daar maar beperkt te halen.
Een stifftop gesneden zeil planeert wat eerder aan met de aanbevolen mast, maar met 370 masten is aanplaneren vaak al geen issue meer waardoor CC-masten het ook prima doen. Hetzelfde met flextop zeilen: een iets minder diepe buik door een CC mast is met 7-8bft niet echt een ramp, daarnaast zijn in Nederland het verschil tussen constante wind en stoten dan sowieso zo groot dat dat veel meer voelbaar is als een kleine afwijking in de curve. Flextop masten in stifftop zeilen en vice versa zou ik nog steeds niet doen, maar als het ergens zou moeten dan merk je het minst in de kleinste maatjes!
Wat ook niet vergeten moet worden is dat los van de mastcurve het uiteindelijk gaat om het zeil en hoe dat werkt.
Een goede zeilmaker kan om elke curve heen zijn zeil zo snijden dat het compleet anders werkt als de mast suggereert.
Voorbeelden: De Hotsails superfreak met vrijwel geen twist in de leech lijkt een typisch Stifftop zeil, maar is gesneden op flexttop.
De Point7 Sado lijkt een typisch flextop zeil met zijn twist, maar is gesneden op een stifftop mast....
Over het algemeen zul je met vrijwel elke rdm merken dat tov een sdm het zeil een lichter vaargevoel krijgt en beter depowered (dit geld uiteraard alleen voor zeilen zonder cambers!!).
Dat lichtere vaargevoel heeft 2/3 oorzaken:
Doordat de mast wat soepeler is leeft/ademt het gehele tuigage wat meer.
Doordat de RDM minder ruimte in de slurf inneemt als een SDM kan de mastslurf mee werken in het zeil, en het profiel wat dieper wordt als het wind vangt maar ook makkelijker depowered als het zeil word platgelegt, kortom, het zeil is iets minder gelocked. Dit gaat natuurlijk alleen op voor zeilen waar ook nog een SDM in kan, bij extreem smal gesneden mastslurfen werkt dat niet.
Verder schijnt het dat doordat de mast dunner is de aanstroming van de wind gunstiger is wat minder weerstand zou moeten geven, persoonlijk heb ik van het laatste nog nooit wat gemerkt en weet ik te weinig van natuurkunde om daar iets zinnigs over te kunnen schrijven, maar de bovenstaande twee merkt echt iedereen!

FF terug naar de curves en mastlengtes voor wat praktische voorbeelden:
Wat krijg je als:


Je ongeacht het type curve een te korte/ te slappe mast gebruikt met een langere verlenger
De aanbevolen mast is niet perse meteen de ideale, toch merk je redelijk snel wanneer een mast te slap is:
Je hebt minder neerhaler en meer uithaler nodig om het zeil te trimmen.
het profiel wordt veel vlakker en de top twist heel veel eerder open bij heel al heel weinig neerhalerspanning.

Wat merk je daarvan in de praktijk:
Het profiel wordt niet voldoende ondersteund door de TE slappe ruggegraat. Het zeil twist TE vroeg open waardoor je aanzienlijk later aanplaneert en een windvlaag verplaatst het profiel waardoor je continue aan het duwen en trekken bent om de boel onder controle te houden, stabiliteit is ver te zoeken.
Een halve meter kleiner met de aanbevolen mast is vaak bijna net zo snel weg (met een verbeterde handeling) terwijl je de halve meter kleiner ook veel langer doorvaart.

Je ongeacht het type curve een te lange/ te stijve mast gebruikt met een kortere verlenger
Je hebt veel meer kracht nodig voor de neerhaler. De spanning in het zeil is veel hoger en het zeil twist minder. De bolling word vaak een stukje dieper.

Wat merk je daarvan in de praktijk:
Het zeil is stijf, en ademt veel minder. Doordat de bolling vaak toeneemt kan het zijn dat je een fractie eerder aanplaneert, maar het tegenovergestelde, later aanplaneren kan ook, doordat het zeil zich niet kan vullen met wind. Dit is afhankelijk van de snit van het zeil.
Zodra je planeert merk je dat het zeil minder twist en ademt, vlagen waaien minder het zeil uit, waardoor het trekkerig word en de handeling behoorlijk afneemt.
Je hoort van veel mensen dat ze varen met kleine zeilen moeilijk vinden omdat het zo nerveus en trekkerig wordt, die varen meestal een TE lange mast in hun kleine zeil.
Budgettechnisch snap ik het helemaal als men voor eren 4m zeil een 4m mast pakt i.p.v een 370, maar de 370 laat het zeil veel beter de vlagen wegtwisten, dat brengt meer rust in het zeil en een betere handeling woordaar varen met een 4.2 of 3.7 nog maar weinig anders is als met een 4.7 qua gemak, het waait alleen wat harder :)

In beide gevallen, te stijve of te slappe mast merk je dat een splinternieuw zeil minder presteert als een zeg 5 jaar oud zeil met de juiste lengte en curve. Masten zijn wellicht niet heel erg sexy, maar van vitaal belang om je nieuwe lappie optimaal te laten presteren!
Met de juiste mast curves is dat verschil soms wat subtieler (vaak ook niet), maar nog steeds een serieuze performance boost/killer!!

Je een CC zeil neemt en er een flextop mast in stopt:
De buik van het zeil word dieper, je krijgt een duidelijker S profiel (Prydelook),
meer horizontale twist.

Wat merk je daarvan in de praktijk:
Zeil planeert iets eerder aan, en zal wat sneller downlind lopen. Upwind en high-end verslechteren wat, zo ook het depoweren.
Voor de rest weinig verschil, slechts een nuance. Zeker vaarbaar.

Wat krijg je als:
Je in een CC-zeil een stifftop mast stopt.
Buik vervlakt iets, dit is te compenseren met meer downhaul maar dan word de twist veel extremer.
De giek hangt er bijna los aan (racelook) en onder winddruk slaat het zeil bijna dubbel met rare plooien als gevolg.

Wat merk je daarvan in de praktijk:
Zeil planeert later aan doordat het zich moet vullen met wind, sleurt wel als het gaat.
Het windbereik word kleiner door de nerveus open klappende top.
Handeling verslechterd aanzienlijk door enerzijds de klappende top en anderzijds de losse giek.
Je kan met alles varen, maar dit is verre van ideaal. Met een zeil dat op dit type mast vaart dat zeg 4 jaar oud is, haal je betere prestaties.

Wat krijg je als:
Je een flextop-zeil neemt en je stopt er i.p.v een flextop-mast een CC-mast in:
De buik word onderin het zeil minder diep
Het profiel schuift iets naar achteren en loopt hoger door
De twist gaat meer van de clew naar de mast top

Wat merk je daarvan in de praktijk:
Profiel word wat vlakker en loopt wat meer omhoog.
Aanplaneren is iets trager door het vlakkere profiel, topend neemt iets af door de iets vermindere twist, doorplaneren en hoogtelopen zijn wel weer wat verbeterd.
Handeling blijft gelijk, iets kortere giek (2-5cm).

Wat krijg je als:
Je een flextop zeil neemt en je stopt er een stifftop mast in:
De buik uit het zeil is weg, rare horizontale plooien in het raam,
Profiel zover aanwezig loopt hoooog door en naar achteren,
Veel, heel veel twist, bijna racezeilachtig van clew naar masttop.

Wat merk je daarvan in de praktijk:
Zeil planeert moeilijk aan en klapt dubbel bij elke windvlaag. Instabiel met hoofdletters.
In mijn ogen niet te varen en zeer af te raden. Geen voordelen, maar wel een performanceverlies van zeg 40-50% , zonde van je geld.

Wat krijg je als:
Je een stiff top zeil neemt en er een CC mast in stopt:
zeil krijgt iets meer buik, gieklengte neemt iets toe (2-5cm),
top twist iets meer maar vooral veranderd het zeil minder onder winddruk.

Wat merk je daarvan in de praktijk:
Zeil planeert een fractie LATER aan doordat het zeil zich minder kan vullen, de twist verloopt iets anders wat in het absolute top-end bereik een paar procent kan schelen.
Voor de rest merk je er varend opvallend weinig van maar wel dat een Stifftop net dat kleine beetje lekkerder en neutraler aanvoelt! (wat dan weer moeilijk tot niet definieerbaar is) .

Wat krijg je als:
Je een stifftop zeil neemt en er een flextop mast in stopt:
Het zeil krijgt een veel diepere buik, het profiel blijft relatief hoog doorlopen, maar twist wel horizontaal (prydelook)

Wat merk je daarvan in de praktijk:
Deze combi werkt vreemd genoeg een stuk beter als de andersom combinatie.
Het zeil planeert beduidend eerder aan. Het profiel word weliswaar wat minder stabiel en voelt wat minder licht aan, maar is prima vaarbaar, en veel beter als het flextopzeil met de stifftopmast.
Voor zwaargewichten is deze combi zeker in de grote maten prima omdat het high-end dan niet volledig benut word terwijl ze wel eerder kunnen aanplaneren.
Handeling: het zeil houd wat meer drive in de turns, depoweren gaat dus niet 100%

Ben je met sommige eigenschappen van je zeil niet tevreden dan kun je dus best het e.a tunen met gebruik van andere masten.
Zo kun je een zeil dat TE soft ook proberen te varen met een stijvere mast, of een stijver mastdeel.

Voorbeeld:
Mijn Hotsails Fire5.3 is aanbevolen met een 4m mast. Ik (90kg en vaar veelal gepowerd) vind dat iets te soft en vaar hem daarom met een Flextop 430 base en 4m top.
Ik krijg daardoor onderin een wat stijver zeil=meer bolling en power, met behoud van de twist.
David/Custom vind dat nog steeds te slap en stopt er een hele 430 in, wat nog meer power geeft, maar ook minder vergevingsgezind is.
Als ik er een CC 430 in zou stoppen zou op een compromis tussen David en mijn smaak uitkomen.
Kees daarintegen vertelde dat hij de 4m juist wel lekker vind vanwege het losse gevoel. 1 zeil met 3 verschillende mastcombi,s, zover kun je dus gaan :) Nou is de Fire 5.3 een grensmaat waarmee je die speling hebt, zo heb je dat soms ook met 4.2/4.5 die je met een 4m mast of 370 kunt varen. Met maten die middenin de range liggenm, bijv een 5.0 of 4.7 Fire (vaar je met 4m) heb je die speling niet. Dan zou het tuigage met een 430 TE stijf of met een 370 TE slap worden zoals boven beschreven.
Ander voorbeeld:
Ik heb vroegah ook Naishes gehad, en die waren naar mijn zin TE stijf, daar ging dan in de 5.2 i.p.v een 430 mast een 4m in.
Door de 4m mast twistte het zeil beter in de vlagen en werd het levendiger/minder stijf op een golf. Het leverde iets in op low-end, maar op het totaal plaatje won ik er veel meer mee.
Jurjen vaart in zijn Simmers een 430 Hotrod (flextop) en vind dat super omdat het hem meer power oplevert en hij vaak nog niet zo met golfrijden bezig is dat depoweren een noodzaak word, met masten kun je dus heel behoorlijk tunen, en ja iedereen merkt dat. De veelgehoorde opmerking, ik kan daar niet goed genoeg voor surfen is onzin.

Als je gaat spelen met andere masten en mastdelen gaat combineren, doe dat dan wel binnen 1 merk.
Verschillende delen zijn immers vaak niet uitwisselbaar en het is zonde om ze daarvoor passend te maken (met hamer en zo)/ op zo,n manier te slopen.
Als je verschillnde lengte wil combineren, bij alle merken geldt, langste deel onder en de kortste boven en aleen aansluitende lengtes (daarmee bedoel ik 370+4m en geen 370+430 wel 430+460, geen 4m+460).
Een uitzondering op de regel is Ezzy, die gebruiken de kortste delen onder en de langste boven!!


Merken/curve (nogmaals ALLEEN RDMs met de grootste verschillen in 430/460!!):
De meeste merken geven aan dat de curves tussen de div masten maar weinig uiteen loopt. Als er verschillen zijn, zijn die vaak relatief klein en is de mast met het lagere carbonperecentage over de gehele linie een beetje softer als de 100% (uitzondering hierin: Tecnolimits waar de 75% stijver is als de 100%)

Prog curve/ flextop:
Arrows 430
Neilpryde alle maten behalve 4m
Hotsails: alle maten behalve 4m
CAAS 430 alleen 100% de 460 in 75% en 100%
MaverX Stilo300
North Platinum

CC
Powerex
Ezzy (ietsje softer als Powerex)
Naish (iets stijver als powerex)
Simmer
North Gold
CAAS 75% in alle maten behalve 460
CAAS 100 in 4m en 370
Fiberspar
Tecnolimits (iets stijver als gemiddeld)
Unifiber
Loft

Stifftop:
Severne
Gaastra
Vandal
Mauisails
Point7

links voor meettabelen:
http://users.telenet.be/fanaticfanart/W ... rement.htm
http://www.dk-content.de/surf/pdf-archi ... t-0908.pdf
http://www.surf-magazin.de/smo//surf_ar ... 10915a704b
Uiteraard ontbreken er div masten, dat komt simpelweg omdat ik niet alles zelf kan varen en meten.
Daarnaast zijn er maar een beperkt aantal bronnen die masten meten die mij ook daadwerkelijk betrouwbaar lijken.

"Vreemde kreten"
Mastprikkertje:
Iedereen die op zee surft weet waarschijnlijk wel wat een mastprikkertje is, het is nog steeds de hoofdoorzaak van alle gebroken piepen op zee:
Je ligt te zwemmen, je board ligt richting zee en je masttop heeft door een golf zich vastgezet in de niet al te diepe bodem richting strand.
Als je masttop zo vast zit in de bodem kan je tuigage geen cm meegeven als er een golf aan komt rollen en je hele setje richting strand probeert te drukken. Mast buigt, buigt, buigt tot enge verhoudingen en als de golf sterk genoeg is om door te blijven drukken buigt de mast nog iets verder en zegt pang!
Juist beginnende zeesurfers die nogal vaak op de "verkeerde" plekken vallen overkomt dit, RDMs zijn dus zeker niet alleen voor diehards!
Veel stoerder is het om je mast te breken bij een forward end-over-end waarbij je mast zich vastprikt in de bodem of een golf, maar dat is maar voor weinig mensen weg gelegd :(

Vragen/opmerkingen: barst los:)
Laatst gewijzigd door Jeroensurf op do jun 03, 2010 9:33 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
hadoba
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 668
Lid geworden op: za feb 03, 2007 9:08 pm
Surf spul: Zie Bio
Contacteer:

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door hadoba » di jun 01, 2010 6:13 pm

Uitgebreid verhaal, goede info!
ff ter toevoeging omdat Andy en Monty blijkbaar te druk bezig zijn: Loftmasts are controlled in design and production to flex with a “constant curve” which measures 64% at the base (lower ¼), 76% at the top (upper ¼).

Gebruikersavatar
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 10572
Lid geworden op: za nov 22, 2003 2:30 pm
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door Jeroensurf » di jun 01, 2010 7:04 pm

Dat had ik ook op hun sdite gelezen, maar er staat niet bij of dit voor alle lengtes geldt, of voor bepaalde maten.
Dat heb ik aan hun ook voorgelegd.
Bij Gun is een ander "probleem" . Daar heb ik gezien dat verschillende jaartallen en carbonperecentages wezelijk andere curves en stijfheden hebben.

Gebruikersavatar
hadoba
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 668
Lid geworden op: za feb 03, 2007 9:08 pm
Surf spul: Zie Bio
Contacteer:

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door hadoba » di jun 01, 2010 10:37 pm

Als het goed is zijn alle lengtes bij de loft constantcurve. Ik heb tijdens mijn stage meerdere lengtes gemeten die allemaal constantcurve waren. Ik heb echter niet alle lengtes en percentages kunnen meten.

Gebruikersavatar
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 10572
Lid geworden op: za nov 22, 2003 2:30 pm
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door Jeroensurf » do jun 03, 2010 9:27 am

Ik heb de Loft toegevoegd na PMen met Hadoba+ een stukje over te stijve/te slappe mast :)

Gebruikersavatar
Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1139
Lid geworden op: ma okt 18, 2004 12:28 pm
Surf spul: Ik ben helemaal geen world cupper wannabe...

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door Bianchi_euro » ma sep 13, 2010 10:30 am

Goed verhaal. Klopt ook vanuit technisch oogpunt allemaal. Je hebt er de tijd voor genomen en dat is mooi.

Bij het merken overzicht lees ik b.v. 'Arrows 430'. Maar betekent dit dat alle Arrows masten die specifieke curve hebben. Er zijn over de jaren een aantal verschillende lijnen geweest [magic stix, lance etc...] en ook in die lijnen ieder jaar verschillende weer typen [magic stix ms7, ms9...]

Gebruikersavatar
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 10572
Lid geworden op: za nov 22, 2003 2:30 pm
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door Jeroensurf » ma sep 13, 2010 12:29 pm

Bianchi_euro schreef:Bij het merken overzicht lees ik b.v. 'Arrows 430'. Maar betekent dit dat alle Arrows masten die specifieke curve hebben. Er zijn over de jaren een aantal verschillende lijnen geweest [magic stix, lance etc...] en ook in die lijnen ieder jaar verschillende weer typen [magic stix ms7, ms9...]
Het stuk gaat enkel en alleen over RDMs.
De enige Arrows RDM,s zijn de Stix geweest, geen Lances dus.
Bij mijn weten heeft Arrows maar 1 of 2 jaar RDMs gemaakt en toen waren de curves tussen hoge en lagere percentage masten gelijk.
Aangezien Arrows al een aardige tijd dood is en er nog maar weinig masten van rondvaren, kan ik dat ook niet meer controleren (en heeft het ook niet meer heel veel zin).

Mochten er trouwens mensen zijn met AMEX rdms, die zou ik heel graag een keer opmeten en eens optuigen in een paar zeilen aangezien er maar weinig over te vinden is.
De nieuwste Simmer masten idem.


Heb je er een en ben je ook nieuwsgierig, pb me dan svp.

relaxer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1334
Lid geworden op: zo apr 27, 2008 9:01 am
Surf spul: Sailloft, T1, AL360, windgear (Fanatic, \Naish)

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door relaxer » wo okt 13, 2010 6:37 pm

Jeroensurf schreef: Mochten er trouwens mensen zijn met AMEX rdms, die zou ik heel graag een keer opmeten en eens optuigen in een paar zeilen aangezien er maar weinig over te vinden is.
De nieuwste Simmer masten idem.


Heb je er een en ben je ook nieuwsgierig, pb me dan svp.


Al wat bekend over de 2010 simmer mn de 80 en 100 met het floating verbindingsstuk?

ik heb een 80 in 400 en n 430, maar woon wel een eindje weg gaat niet wat worden voorlopig denk ik

Tov de 60 voelen ze erg degelijk aan/zien er erg degelijk uit. Ze zijn wel zwaar vind ik.
De 60 is wel veel lichter!! maar slecht afgewerkt en veel speling. vaart wel prima in de icon
De 80 voelt degelijker/stijver aan tijdens varen en heeft duidelijk meer powergevoel. Zowel in 430(6,2)
als in 400(5,3)

Gebruikersavatar
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 10572
Lid geworden op: za nov 22, 2003 2:30 pm
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door Jeroensurf » wo okt 13, 2010 9:07 pm

Ik kreeg van Soulsurfer een PB dat volgens Thomas Person de curve niet veranderd is.
Gewicht e.d weet ik niet. Ik heb in Cornwall wat delen van gebroken Simmer masten gezien (van Steven Thorpe) en die waren niet overdreven zwaar en op zich netjes afgewerkt.
Dat hij zijn spullen sloopte was niet zo heel gek, gewoon lompe omstandigheden en dan nog zo vol voor backloops en aireals of the lip willen willen gaan, kan/mag zijn tol eisen.
[picasa]http://lh6.ggpht.com/_JehDY5ZKVQ8/TLYT6 ... 24_062.jpg[/picasa]
[picasa]http://lh3.ggpht.com/_JehDY5ZKVQ8/TLYT_ ... 24_100.jpg[/picasa]

Dr Bertus
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 72
Lid geworden op: wo dec 09, 2009 8:55 am

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door Dr Bertus » vr okt 15, 2010 10:19 am

Ik zit te denken over een GUN CROSS 2010 rdm voor mauisails (legend) met 50% carbon.

Nu bergijp ik oa uit bovenstaande info dat 50% carbon (naast prijsverschil) betekent dat hij iets minder snel terugveert /minder 'feedback' geeft op windvlagen.

Maar heeft een lager carbon gehalte weer wel als voordeel dat het sterker is / minder snel stuk gaat op zee?

Van een vriend kan ik als alternatief CAAS 70% masten 400 & 430 overnemen, zijn die sterker dan de GUN cross masten en welke passen beter bij Mauisails Legends?

Gebruikersavatar
Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Berichten: 1646
Lid geworden op: do feb 12, 2004 9:10 pm
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door Rop » vr okt 15, 2010 10:35 am

Dr Bertus schreef:Ik zit te denken over een GUN CROSS 2010 rdm voor mauisails (legend) met 50% carbon.

Maar heeft een lager carbon gehalte weer wel als voordeel dat het sterker is / minder snel stuk gaat op zee?
Mij ervaring met de Gun RDM masten is dat de masten met hogere percentages sterker zijn dan de versies met lagere percentages.

a bijlstra
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 86
Lid geworden op: do jan 22, 2009 3:40 pm
Surf spul: Fanatic Skate, Naish Boxers, Naish Thruster

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door a bijlstra » zo nov 14, 2010 10:05 am

Duidelijk verhaal!

Ik ga waarschijnlijk nog een Naish session 5.3 2010 aanschaffen en wil er een CAAS 75% 430 in gaan varen. Volgens de info van hierboven matched dat wel goed. Of adviseren jullie toch wat anders?

gr andrys :D

Gebruikersavatar
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 10572
Lid geworden op: za nov 22, 2003 2:30 pm
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door Jeroensurf » zo nov 14, 2010 4:25 pm

Ik heb de 2010 Naishes niet gevaren, maar de vorige jaargangen deden het goed.

stefanzeegal
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 33
Lid geworden op: vr mei 21, 2010 10:25 am
Surf spul: Quatro Custom 72, Quatro KT 83, Naish chopper zeiltjes, SB 8'2 wp SUp en een 6.4 surfboard
Contacteer:

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door stefanzeegal » ma nov 15, 2010 11:24 am

Hi Andrys,

Ik vaar al mijn force zeiltjes incl 2010 5.3 met de 4 meter 75% caas mast.
En het zeil vaart erg goed, ik heb de firestick 100% gehad maar dit werkt ook erg goed.
Ik neem aan dat het dan ook wel zou werken met de sessions.

Gr. Wouter

a bijlstra
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 86
Lid geworden op: do jan 22, 2009 3:40 pm
Surf spul: Fanatic Skate, Naish Boxers, Naish Thruster

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door a bijlstra » ma nov 15, 2010 6:49 pm

ok, 4m mast in een 5.3 Force? Is een 430 niet wat beter, qua stijfheid en planeervermogen?
Bij de Session 5.3 wordt wel een 430 mast aanbevolen.

Gebruikersavatar
Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Berichten: 8475
Lid geworden op: di aug 27, 2002 7:08 am
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door Jurjen » ma nov 15, 2010 7:48 pm

simmer icon 5.3 wordt ook een 400 meter mast aanbevolen
Werkt prefect en stukken beter als een 430 (yups uitgeprobeerd net als 430 base en 400 meter top)

sander1
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 66
Lid geworden op: vr nov 07, 2008 5:09 pm
Surf spul: witraft (geel) en ezzy's

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door sander1 » vr nov 26, 2010 11:34 am

Als je gaat spelen met andere masten en mastdelen gaat combineren, doe dat dan wel binnen 1 merk.
Verschillende delen zijn immers vaak niet uitwisselbaar en het is zonde om ze daarvoor passend te maken (met hamer en zo)/ op zo,n manier te slopen.
Als je verschillnde lengte wil combineren, bij alle merken geldt, langste deel onder en de kortste boven en aleen aansluitende lengtes (daarmee bedoel ik 370+4m en geen 370+430 wel 430+460, geen 4m+460).
Een uitzondering op de regel is Ezzy, die gebruiken de kortste delen onder en de langste boven!!
Is dit echt zo'n slecht idee? Ik ben van plan een 370 te kopen, dan heb ik 370, 400 en 430. Alleen de 400 is in principe ook behoorlijk aan vervanging toe. Ben bang dat ie in een volgende sessie krak gaat zeggen bij het koppelstuk.
Dus dacht ik, ik koop een 370 van het zelfde merk als m'n 430 en combineer de 430 base met de 370 top. Dan heb ik maar twee masten nodig. Scheelt weer knaken en bagage.

Krijg je een onhandelbare curve als je de combinatie 430 base 370 top maakt, extreem flextop of zo? Voor de duidelijkheid, de 430 die ik nu heb is een caas 75%

Gebruikersavatar
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 10572
Lid geworden op: za nov 22, 2003 2:30 pm
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door Jeroensurf » vr nov 26, 2010 11:45 am

Ik heb daar mee gespeeld en vond het echt niet te varen.
Alle profiel word door de te stijve base in combi met de veel te snel openslaande top om zeep geholpen.
Je kan dan nog beter alleen een nieuwe 4m kopen i.p.v een 370 en accepteren dat je op sommige stormachtige dagen dan ff een te stijve mast hebt.

Gebruikersavatar
AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 882
Lid geworden op: za jan 03, 2004 5:44 pm

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door AHD-Surfer » vr jan 21, 2011 3:45 pm

hadoba schreef:Uitgebreid verhaal, goede info!
ff ter toevoeging omdat Andy en Monty blijkbaar te druk bezig zijn: Loftmasts are controlled in design and production to flex with a “constant curve” which measures 64% at the base (lower ¼), 76% at the top (upper ¼).
Even van onder het stof deze topic.

Dan lijkt mij dit een mooi alternatief voor de loft mast http://www.mastsonline.com/ . Curve komt dus meer dan aardig in de buurt met volgende gegevens

Masts for surfers who want most from their equipment.
Using first-rate prepreg materials, mostly used in manufacturing aircraft components, we managed to produce an extremely light and at the same time durable mast.
High percentage of carbon allows you to get the most from your rig.
The masts are made of only the best materials necessary for achieving the right hardness and durability of the mast. Various decorations pasted on the mast do not contribute to the quality of the masts, it makes them heavier and more expensive.

We recommend SDM masts for race, and RDM masts for wave and freemove.

All masts are constant curve 1 : 3 = 63% : 75%

En betaalbaar zijn ze zeker

Gebruikersavatar
Ridge255
Windsurf guru
Windsurf guru
Berichten: 1937
Lid geworden op: wo jan 21, 2009 6:58 pm

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door Ridge255 » zo mar 06, 2011 10:47 am

Ik vaar (nog steeds) SDM masten en vaar op zee...
Zit er wel over te denken om over te stappen op RDM, maar (zie)zag de voordelen niet echt.

Dit verhaal helpt wel, maar ik moet nog wel overtuigd raken dat RDM masten echt sterker zijn. (begrijp dat dat de hoofdreden is)
Fabrikanten kunnen zeggen dat dit zo is, maar of dat echt zo is .... (tja ik weet het, ik neem niet zomaar wat aan.)

Kan iemand mij overtuigen?
Hoe zijn jullie overtuigd geraakt?

(daarnaast vind ik ze F@#$@*^ duur!)

Plaats reactie