Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

jjvhn
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Mistral Twinzer 82 & 90, Ezzy 3.7/4.2/4.7/5.5

Re: Welke dunne stengel moet je hebben versie 2010

Bericht door jjvhn » do okt 04, 2012 6:52 pm

Ik heb jarenlang ezzy gevaren en ben nu mijn set aan het omwisselen voor Severne Blades. Mijn 4.2 en 4.7 zijn momenteel 2012 en 2011 blades. Mijn 3.7 en 5.5 zijn Ezzy.

Qua masten heb ik een 3.70 ezzy rdm, en twee powerex rdm masten van 4.00 en 4.30 meter. De Powerex masten zijn inmiddels een jaar of 8/9 oud en naar ik heb begrepen is Powerex nu van Chinese makelij. degene die ik heb zijn echter onverwoestbaar want menig spoelbeurt hebben de masten probleemloos overleefd en van de oude fabrikant.

Mijn vragen zijn nu:

-wat is de levensduur van masten? kan ik de powerex gewoon blijven varen?
-Severne heeft natuurlijk de redline, deze heb ik gevaren met blades en was erg fijn maar hoe zit het met de sloopfactor aangezien de masten nogal prijzig zijn en hoe varen ze met andere zeilen?
-Weet iemand iets van de Severne Gorilla masten? Deze zijn goedkoper dan de redlines en blijkbaar sterker.
-Ik begrijp dat de nieuwe powerex masten geen optie zijn ivm chinese waaibomen kwaliteit maar is er een ander merk wat zowel goed met Blades als met Ezzy's gaat. (Tecnolimitz, point7, caas etc etc)
-Zijn de ezzy masten geschikt voor blades?

Dank voor jullie input!

Grtz

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » di apr 16, 2013 9:12 pm

Na wat experimenteren en dit topic herlezen een vraag:
Als je een combi maakt van bv. 430-base en 400-top maak je dan - uitgaand van constant curve - een wat meer flextop-mast?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di apr 16, 2013 11:27 pm

De iets softere top flext iets eerder maar dat kun je geen flextop(FT) noemen en zit imo nog steeds dichter bij CC als bij FT.

Beargumentatie: bij de meeste flextopmasten (FT) is de base iets stijver als CC en de top wat softer als bij CC.
Je neemt nu een minder stijve CC base als bij FT en een iets stijvere top als FT, snappie? :wink:

Maar goed, niet elke mast is wat die claimt, en als het lekker vaart...niet druk om maken!

Stefan Kostense
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Quatro KT quad 69, M Twinzer 76, T Pocket 80, Combat 3.7 - 5.3, Atlas 5.8 Xcite ride 120, Ezzy 7.5

Bericht door Stefan Kostense » wo apr 17, 2013 8:01 am

Jeroensurf schreef:Beargumentatie: bij de meeste flextopmasten (FT) is de base iets stijver als CC en de top wat softer als bij CC.
Je neemt nu een minder stijve CC base als bij FT en een iets stijvere top als FT, snappie? :wink:
Dat zou zo zijn als de mast even lang blijft. Maar aangezien de totale lengte 415 wordt, en aangenomen dat absolute de strijfheid afneemt bij kortere masten, zou de 430 CC base niet stijver zijn dan de theoretische 415 CC base, en misschien dus even stijf als de theoretische 415 FT base?

en andersom voor de top?

ik probeer het ook maar te begrijpen :crazy:

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » wo apr 17, 2013 10:11 am

Probleem is, die 415 base blijft idd puur theoretisch. :wink:
Zoals ik het altijd heb gemeten en gezien is het i.p heel simpel maar hebben we het vroegah moeilijk gemaakt door een lichte flextop curve mast die niet CC is wel als CC te bestempelen en dat werd de markt standaard.
Daar zijn we later omheen andere masten te bouwen waarvan de benaming dan natuurlijk ook niet meer klopt.
Om het nog ingewikkelder te maken zijn we ook een compleet diote meetmethode gaan gebruiken: namelijk IMCS waarbij je een gewicht in het midden van de mast hangt.
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar die logica ontgaat mij volledig omdat een mast normaliter alleen buigt als je met je zeil neerhaler top en base op spanning zet en naar elkaar toe trekt om spanning in je zeil te krijgen.
De McGain meetmethosde waarbij je de de top en base naar elkaar toebuigt en dan gaat meten is wat mij betreft veel logischer.
Anyway, we noemen iets verkeerd en meten vreemd en om dat te compenseren hebben we het alleen nog maar qua benamingen over de top (Hardtop, CC, Flextop) terwijl de base ook afwijkingen heeft (wat nog wel eens vergeten wordt):

Bij Hardtop masten zijn stijfheid van base en top gelijk, in vergelijk met andere masten relatief softe base en harde top zijn daarvoor nodig. Eigenlijk zijn dat de ultieme CC masten, ook al noemen we ze hardtop. bij meten herkenbaar aan bijna een schanierpunt in het midden.

Bij CC is de base iets stijver als bij HT, de top is weer iets softer als een HT. Eigenlijk zijn dit dus al lichte flextopmasten, maar historisch CC geworden en dat gaan we vrees ik ook nooit meer veranderen.

Bij FT is de base veel stijver als de top. De top is weer softer als die van een CC

Dat verhaal gaat op voor 520-490-460-430 en HT 4m+370 +4mCC+370CC.
Bij HT zie je dat er onder de 430 bijna geen echt FT masten zijn. Ze heten wel flextop, maar het verschil tussen top en base is veel kleiner als bij de grotere masten, het zijn dus meer varianten op een CC.

Terug naar de mast van Ed:
430 CC base en 4m CC top: base is wel iets stijver als een gehele 4m mast, maar niet extreem veel. Mast wordt dus wel een klein beetje flextop, maar lang niet zoveel als bij een echte flextop, vooral dus omdat de base minder stijf is.

Wat merk je daarvan op het water: in een FT gesneden zeil haal je uit een FT430base met een 4m top (dis dus relatief CC is) meer power als uit een CC430 base en 4m top omdat met de stijvere FT base er onderin meer bolling in het zeil wordt gedrukt terwijl de toppen vrijwel hetzelfde flexxen/twisten (overall is de FT430base met 4m top stijver als de zelfde combi in CC!).

Zeilen en mastdelen combineren is dus nog best lastig.
De zeilmerken varen daar wel bij want ze kunnen daardoor makkelijker een klant in de richting van de aanbevolen mast sturen, terwijl die lang niet altijd beter is.
Om andere als de aanbevolen masten te gebruiken moet je alleen of je goed inlezen en bij voorkeur wat masten kunnen proberen, maar dat is duur.
Onderschat ook niet de werking van de mast, dat is echt de ruggegraat van je zeil en bepaalt voor een groot gedeelte mede de vaareigenschappen. Ze zin wellicht niet zo sexy en zichtbaar als een nieuw lappie, maar de juiste mast kan een enorme performancebooster zijn.

Zelf vaar ik met 5-Oceans customs zeilen. Daarbij heb ik het voordeel dat die exact voor mijn masten op maat zijn gesneden, daardoor heb ik de ultieme afstemming. :)

Surfreek
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Witchcraft, Naish en Gun sails

Bericht door Surfreek » do apr 18, 2013 6:30 pm

In Motion Windsurfmagazine staat een groot stuk over Italica. Heel interessant! Ze gaan ook een beetje in op de bouwwijze, technieken etc. De visie van de grootmeester hemzelf, Rossano Bisioli, komt ook aan bod!

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » ma aug 29, 2016 8:47 am

Twee vraagjes mbt masten;

1; (ook al aangesneden op Gaastra/Tabou draadje)
Ik zie op de Unifiber masttabelletjes dat over de jaren heen zeilen (en dus de bijbehorende masten) verschuiven qua buigingscurve. De huidge shift van Gaastra van Hardtop naar CC is redelijk besproken, maar valt me nu pas op dat andere zeilmerken ook verschuiven, bijvoorbeeld severne is van 2011 naar 2014 verschoven van Hardtop naar Constant Curve. Dit telt m.i. op bij de verwarring die bij velen al heerst over dit onderwerp. NU mijn vraag; heeft iemand een truc om makkelijk te checken wat nog lekker combineert en wat je uberhaupt hebt. Bij zeilen kan je nog een keer googelen om te zien welke print met welk jaar overeenkomt, maar met masten staat het jaartal er niet op, de buigcurve staat er niet op. Als het zo belangrijk is, waarom zet de fabrikant het er niet gewoon op (in tegenstelling tot IMCS, wat tegenwoordig hetzelfde is binnen bepaalde lengte?). Blijkbaar is het ondertussen dus niet meer afdoende het goede merk mast bij het goede merk zeil te vinden, maar dan moet het ook nog qua jaartal een beetje bij elkaar liggen???

2; (vooral uit nieuwsgierigheid)
Ik heb gisteren voor het eerst mijn 2016 Severne Blade uit mogen laten. Helemaal blij mee, maar vroeg me af waarom ervoor gekozen wordt een 400 mast aan te bevelen en die meer dan 30 centimer te laten verlengen. Ik snap dat een 400 meter iets softer zal varen tov een 430, maar daar kan een zeilmaker ook weer op snijden toch? Waarom wordt er met een luff van 432 toch op een 400 mast gesneden?

Dank!

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 & , Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force, Alpha's & Combat, MauiSails Gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » ma okt 10, 2016 9:49 am

Nr2: de meesten zullen blij zijn dat er een 4m in past. Dat scheelt weer een mast kopen als je meer zeilen in de range hebt (de hele grote maten zitten niet vaak in de quiver van een waver).
Het iets soepeler zijn van de mast is een voordeel dat je dan zou moeten oplossen door precies deze maat anders te construeren dan de rest van de range.
Gewicht besparing. 4m en verlenger is lichter dan een 430 met verlenger.
Wil je als zwaarder persoon er wat mee, gebruik je wel je 430mast die je dan toch al hebt omdat je ook een grotere maat in de range als wavezeil hebt...

Plaats reactie