Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Tips & tricks van Martin ten Hoeve

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Marcel
Beheerder
Beheerder
Surf spul: Fanatic / North Sails
Contacteer:

Tips & tricks van Martin ten Hoeve

Bericht door Marcel » za mar 05, 2011 7:21 pm

Martin ten Hoeve wil wavers uitleggen aan de hand van foto's wat er fout gaat of waar puntjes van verbetering zijn.
Zet hier je foto neer en vertel waar het aan scheelt.
Martin gaat proberen uitleg te geven.

Afbeelding

Voor meer info over Martin ga naar:
http://www.martintenhoeve.blogspot.com/

Afbeelding

TOR
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: FlikkaBoards-Flightsails-TWS
Surf spul: FLIKKA BOARDS, Flightsails

Re: Tips & tricks van Martin ten Hoeve

Bericht door TOR » za mar 12, 2011 10:59 am

Martin..... geef Jip ff z'n tip! :wink:
Jip schreef:
Dat springen komt wel meer in de zomer, ben nu veel aan het proberen te golfrijden. Ik kom steeds een stukje verder. Vorige keer voor het eerst voetbanden van golfrijkant supergroot gezet om helemaal op me board te staan en druk te kunnen geven. Tcoh bleven me bottomturns bouncy en viel ik bij de topturnstandaard achterover. Wat doe ik dan fout. En dude op de kant zei zeil meer openen, en ik denk nu dat ik me handen meer moet gaan schuiven. Op het water kwam ik tot de conclusie dat ik gewoon niet genoeg in de bocht hang, en er consant aan het einde 'uitvlieg' met mijn lichaam. Topturn is dus gedoemd te mislukken. Direct de golf erna zo diep mogelijk in de voetbanden, een mooie 2m golf (de enige die ik vandaag pakte die breedt was) en vol in de bocht hangen. HEHE EINDELIJK! Nu weet ik wat een fatsoenlijke bottomturn is(al zal die nog steeds minimaal zijn).. Me board sneed hard en ook scherp, terug boven was me lichaam nog goed en had ik ook nog een goede snelheid. Topturn gedraait, best een hoop spray gegooid! en toen brak de tail uit! Dus een stukje erbij glijden (bovenop de golf toen ie ging breken)... n sliden.. Uiteindelijk rechtkunne trekken en door het schuim weer voor de golf gekomen en verder gevaren.. VET. Erna op een kleine golf weer zo hard ingezet en die bottomturn ging weer zo hard en scherp!

Nu in 3 uur maar 2 van zulke golfen gepakt, maar het gevoel komt er langzaam maar zeker echt wel! Ik heb zin in de volgende sessie!

Jip
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Pro-Intro windsurfschool
Contacteer:

Bericht door Jip » za mar 12, 2011 1:40 pm

1 toevoeging.

Zoals bij freestyle, als het goed gaat is het zeil totaal niet voelbaar. Spring, slide en turn je. Bij die 2 akties heb ik ook geen idee meer wat ik met het zeil doen (ik weet alleen dat ik me handen niet verschuif). Maar ik hoefde iig niet met het zeil te werken, tot ik bij de topturn kwam.

Helaas nog geen foto, die zal ik bij de volgende sessie proberen te maken!

Bring it on!

hadoba
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Zie Bio
Contacteer:

Bericht door hadoba » za mar 12, 2011 4:34 pm

Leuk initiatief!
Heb jammer genoeg zelf geen foto's van het waven.

Marcel
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Marcel » za mar 12, 2011 5:48 pm

Met een goede beschrijving is een foto niet nodig,
dus meld hier waar je problemen mee hebt.

ten hoeve
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ten hoeve » za mar 12, 2011 8:37 pm

Beste Jip,

Ik had je tekst bij surfmaatjes voorbij zien komen en was eigenlijk al bezig met een volledige uitleg poging over golfrij techniek en wou jouw al als voorbeeld nemen..

Bedankt voor deze opening..

Ik kom er moregn erop terug..

Vriendelijke groet,

Martin

PS zoals marcel zegt zijn foto's niet perse nodig alleen is het wel wat makkelijker, maar tja altijd lastig foto's te krijgen.

ten hoeve
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ten hoeve » zo mar 13, 2011 9:09 pm

Frontside golfrijden

Golfrijden is naar mijn mening het mooiste en meest uitdagende onderdeel van windsurfen. Naast de kick die je krijgt van de power en snelheid van de golf biedt het ook de mogelijk om oneindig veel te leren. Vandaar deze tutorial over de techniek van golfrijden, te beginnen met het inzetten van de bottomturn, dan de transitie fase en uiteindelijk de cutback.

Uiteraard varieert de techniek van golfrijden met de windrichting en de soort golven, maar voor nu gaan we uit van een Nederlandse setup met side tot side-onshore wind en golven van 2m hoog….

FF wachten

Om te beginnen is het belangrijk je zo te positioneren dat je op een golf zit die mooi ‘down the line’ gaat breken. Zit je eenmaal op een mooie golf, dan is het een kwestie van wachten tot de golf hol wordt en zich downwind opbouwt. Alleen een holle golf geeft de drive die nodig is voor een goede bottomturn en veel snelheid.

Bottomturn

Geduld is een schone zaak, maar als de golf hol is wordt het tijd voor de bottomturn. Je vaart op halve tot ruime wind van de top van de golf naar de bodem. Pas op het laagste punt van de golf zet je bottum turn in door de lei rail van je board te belasten. Je verplaatst je gewicht dus naar de ‘toe side’ van je board. Tijdens de bottomturn verplaats je niet alleen de druk naar je tenen, maar ook naar je voorste voet en (via je giek) naar de mastvoet. Hierdoor druk je de neus van het board naar het water, wat voor stabiliteit zorgt tijdens de je bottomturn en voorkomt je dat je uit de bocht stuitert. Ook druk je zo de totale rail van het board in het water om met veel grip en drive door de bocht te carven.

Inmiddels ben je halverwege de bottomturn en stuur je richting de top van de golf. Je zeil staat half open en je verplaatst je achterste hand naar achteren op de giek. Hierdoor komt je gewicht tussen het uiteinde van de giek en board te hangen. Vanuit deze positie til je je voorste voet langzaam op en druk je je achterste voet een beetje weg. Je bouwt zo dus meer druk op de rail van je board op, waarmee je nog meer drive krijgt naar de top van de golf.

Transitie

1.Inmiddels ben je alweer halverwege de golf en wordt het tijd voor de transitie naar de cutback. Hiervoor haal je de druk van de rail van je board en ga je over naar een neutrale boardpositie. Om je voor te bereiden op de cutback leun je al een beetje op je achterste been. Afhankelijk van de windrichting kun je ook je zeil een beetje openen om te voorkomen dat de wind van de verkeerde kant in je zeil slaat. Dit is vooral belangrijk bij side-onshore wind.
Cutback

2.Net voor de top van de golf is het tijd voor de cutback. Hiervoor breng je al je gewicht naar de loef rail van je board, dus naar de ‘heel side’ van je board. In eerste instantie geef je vooral druk op je achterste been, maar nadat je voorbij de top van de golf bent belast je steeds meer je voorste been. Dit zorgt ervoor dat je rail over de totale lengte in het water snijdt waardoor je maximale grip creëert.

3.Tijdens de cutback is het belangrijk om je achterste hand van achteraan de giek terug te plaatsen naar voren je lichaamspositie compact te maken en je lichaam gewicht tussen voorste hand en board te brengen. Door je lichaamsgewicht laag en naar voren te brengen bouw je druk op over de hele rail. Langzaam breng je board weer in een vlakke positie, om je klaar te maken voor een volgende bottomturn.

Tips voor verschillende golven:

-Hoe vlakker de golf hoe moeilijker het is om met snelheid een scherpe cutback te maken, flauwe bochten gaan dan wel nog.
-Hoe holler de golf hoe meer je push krijgt in de cutback. Hierdoor is het makkelijker om je rail te laten carven en een scherpe cutback te maken met veel spray.

Tips voor materiaal:
-Voetbanden zodanig groot zetten dat je voet tot aan de middenvoetsbeentjes in de band kunt schuiven. Alleen zo kun je goed druk op de ‘toe side’ van je board geven tijdens de bottomturn.
-Giek niet te hoog. Je kunt zo meer druk op je rail en mastvoet geven.
-Voorste en achterste voetbanden breed genoeg uit elkaar. Je kunt zo je gewicht goed van je tail naar je mastvoet verplaatsen.
-Vin positie: meer naar voren = losser, maar aanplaneren en eindsnelheid wordt minder.
-Spanning op zeilenlatten. Je zeil wordt zo stabieler bij turns op hoge snelheid.

Je Kan op mijn Blog foto's met de nummers terug vinden die aan sluiten op de tekst .
www.martintenhoeve.blogspot.com

Lemster Joost
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-175
Teamrider: Point-7 - Black Team Benelux
Surf spul: F2 Sputnik 69 + Silberpheil 82, Starboard Sonic 100, Tabou 3S, Point-7, Select en Choco vinnen
Contacteer:

Bericht door Lemster Joost » zo mar 13, 2011 9:13 pm

Goede actie dit topic. Leuk dat je de moeite neemt Martin om deze uitleg te geven. Bedankt!

Doekoe
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Witchcraft, F2, Tabou, Hot.

Bericht door Doekoe » wo mar 16, 2011 8:14 am

Super. Thanks voor de heldere uitleg!

Ridge255
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Ridge255 » do mar 17, 2011 8:17 pm

Heldere uitleg zeker, kunnen velen hun voordeel mee doen!!!

Jip
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Jip » do mar 17, 2011 10:57 pm

Me dit uitprinten volgende keer dat ik naar het water ga.

Me dit 10keer voorbewegen in me hoofd elke keer als ik ga slapen

Me dit 10 keer voorbewegen in het echie elke keer als ik met me setje op de kant sta.

Gaat goedkomen! Hopelijk bij de volgende sessie wat foto's/filmpjes!

Jip
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Jip » do mar 31, 2011 10:58 pm

Ik ga lekker verder met dit topic!

Vandaag sessie op scheef gedaan. Goed de tips in mijn achterhoofd gehouden. Ik ging maar voor 1 ding, en dat was golfrijden oefenen!

De start.
Sessie begon wat stroefjes, moest duidelijk de spot weer ff doorkrijgen en het korte stuiteren van wat Scheef doet.
Eerste golfritten waren dus nog niet helemaal je van het. Begon wel waar ik de vorige keer was gestopt; Met volle overtuiging de bottomturn in.

De eerste turns viel ik weer in het water. Niet voor de topturn/cutback, maar juist erna achterover. Ik denk te weinig snelheid. Dit overkwam me een aantal keer. Toen begon het beter te gaan, het was niet heel radicaal, maar ik bleef overeind, en kon wat spray gooien.

Maar gedurende ELKE golf die ik pakte ging het een stapje beter.

Ik stopte toen even om me zeil wat strakker te zetten, en dacht aan de tekst die hierboven staat, lage giek helpt bij veel druk zetten. Laat ik is gek doen, ik gooi hem 3cm naar benee. Ik vaar ALTIJD op 130, nu op 127. Downhaul strakker, outhaul hetzelfde. Zeil was beter in vlagen, maar had een lekker buikje. De lagere giek zorgde ervoor dat ik nog vrij rechtop stond, maar me zeil meer van me af voer. Vaarde eigenlijk best lekker controleerbaar!

Toen ging het op de golf ook echt veel beter! Druk op de rail was stukken beter, en had vaak een goede snelheid in de bottom en topturn! Ik voelde me echt de koning! Vaarde met onwijs veel zekerheid! Bottomturn bleef maar beter gaan bij elke golf. Zelfs 1 keer dat ik niet genoeg druk op me hakken kon zetten bij de topturn, en het 1 groot spinout party werd! De topturn ging ik ook steeds beter naar voren leunen waardoor ik beter in de golf bleef. Had 1 keer 3 turns op 1 golf. VET!

Na de slide party dacht ik, hoe kan ik die snelheid nu goed in de bocht overbrengen. Beter leunen, maar wellicht ook scherper omhoog, en dan meer graden terugdraaien. Ik ben toen iets dieper door mijn knieen gaan varen. Naja, bizar, ik waande me echt op een skateboard! Turnen ging zo soepel. Op de 1 of andere manier kreeg ik met heel mijn lichaam de swung te pakken. Laatste golfritten van de dag kon ik ongeveer 2maal zo snel (in tijd en snelheid) als in het begin van de dag. Superdagje.

Waarschijnlijk zag ik er nog als een mietje uit, maar ik heb me aardig koning gevoeld tussen mevissen en boelema!

Toevoeging,
Ik heb 2 foto's toegevoegd, van het begin van de sessie. Ik heb me lol iig gehad!
Afbeelding

Afbeelding

Ridge255
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Ridge255 » za mei 14, 2011 5:16 pm

Martin,

misschien een leuk volgende onderwerp voor uitleg...de " table top"

had een topic geopend hiervoor:
http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... t=13870423

stylo
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Jp all ride 106 Liter, Jp freestyle/wave 77 en 85 liter. north sails zeilen

Bericht door stylo » vr mei 20, 2011 9:15 pm

Hey martin!
Nou weet ik niet egt of mijn vraag egt met wave te maken heeft maar stel hem toch even 8)

Ik ben de afgelopen jaren bezich met de backloop. Ik vaar voornamelijk op binnenwater, en eigenlijk zou ik wat meer op zee moeten varen om het uiteindelijk wat makkelijker voor mezelf te maken i.v.m. de hogere golven.

Maar bij deze mijn vraag; [b]is het mogelijk om een backloop te maken op...wat zal het zijn, iets meer dan 1 meter hoge golven?[/b] (dan vaar ik op het haringvliet met 5/6 bft. Met mijn jp freestyle/wave 77 liter, en een 5.0 zeiltje erop)

Wat ik precies doe;
- Ik zoek een zo groot mogelijke stijle golf op
- stuur er scherp naar toe met volle snelheid
- ik trek het board met mijn benen uit het water, en blijf met mijn zeil scherp insturen
- Dan hang ik mooi in de lucht (en ik weet wel dat het belangrijk is om je benen ingetrokken te houden, want ik wil ze op dit punt nog wel eens strekken)
- maar dan.....ik haal het laatste stuk niet om over mijn schouder heen te kijken en de landing in te zetten, want dan leg ik met mijn setje al weer plat in het water. (het punt is volgens mij, gebrek aan hoge golven, en te langzame rotatie in de lucht)
---Maar daarom vraag ik me af of het wel te doen is om in deze omstandigheden een backloop te landen---

Een link voor foto's;
http://datkanikook.nl/popup_logfoto.php?lid=1744&sp=13#
http://datkanikook.nl/popup_logfoto.php?lid=1805&sp=13# (2x foto van mij met arrows zeil)

Ik hoop dat je hier een antwoord op kan geven :wink:
Alvast vriendelijk bedankt, Stefan Zielstra

ten hoeve
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ten hoeve » vr jun 03, 2011 11:51 pm

Beste Stefan,

Ten eerste bedankt voor je bericht en voor je stoere foto's..

sorrie voor de late reply. Hoop dat je het antwoord misschien al gevonden hebt inmiddels, zo niet wel hier zijn wat opties.

Ten eerste begin je met een move die opzich niet de makkelijkste move is om te beginnen.
Maar goed alles is mogelijk...

Nu lijkt de backloop makkelijker dan een forward, Dit komt voort omdat je achter waards roteert en in eerste instantie niet ziet wat er tegemoet komt dus geen angst en met een forward heb je dit wel dus..

Eigenlijk begin elke move met je houding, 9 van de 10 moves moet je lichaam dicht op je zeil/ giek houden..

OM een vlakwater spin backloop te maken moet je beschikken over een goeie pop.
Deze pop moet te samen met een zo steil mogelijk ramp omzetten tot hoogte (want hoogte is je vijand hier)
Tevens moet je rotatie ook al inzetten bij de tackoff door je lichaam compact in je giek gooien.

Normaal gesproken op zee geld de volgende techniek nadat je door de wind bent gesprongen.

Achterste hand is de control hand, als je deze opend zul je snel roteren en als je deze dicht houd langzaam..
Met je voorste hand bepaal je de hoek waarin je naar beneden wilt komen doordat als jehier op leunt je steiler naar beneden gaat en ander om met de achterste

Nu is dit grofweg op binnen water anders om, hier wil je dus meer rotatie....

Nu moet je hier mee spelen..

De foto's laten zien dat je nog kleiner moet maken / in je materiaal moet kruipen...

Ik ben benieuwd of dit wat toevoegd op je avondtuur van de Bakie..

Succes..

ten hoeve
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ten hoeve » za jun 04, 2011 12:01 am

Ridge255 schreef:Martin,

misschien een leuk volgende onderwerp voor uitleg...de " table top"

had een topic geopend hiervoor:
http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... t=13870423
Ik zie dat er op de tabletop al aardig wat berichten op gereplyed zijn en zeker met goeie tips erbij.

Nu ben ik zelf niet echt een held met een tabletop dit om de vlakke landingen na een tabletop en sluit mij voorledig aan bij lars petersen en de vlakke landingen..

Nog wat tips:

Probeer na een steile golf al omhoog gaand de move uit te voeren. op dat moment heb je de zwaarste kracht met je mee..

Droog oefenen is volgens het makkelijkste om je houding te opzichte van de giek voor te stellen.
Nu heeft een tabletop ook met rug en buik spier kracht te maken en dit oefenen je mooie hier ook bij.

Let wel even op
met montage van de stok boven een trap, dat je het wel goed bevestigt. check double check

ah wel nog een check, meten is weten ooh ships das weer wat anders...

stylo
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Jp all ride 106 Liter, Jp freestyle/wave 77 en 85 liter. north sails zeilen

Bericht door stylo » zo jun 05, 2011 3:31 pm

Hey Martin!
Bedankt voor je info over de backloop!
Ik heb zeker wat aan je tips! Als de omstandigheden weer zo zijn dat we kunnen raggen, ga ik het weer proberen, en hou ik in mn achterhoofd, dat ik dicht in het zeil/giek moet blijven, en als ik door de wind ben, de achterste hand iets te openen voor snellere rotatie.

Bedankt!!
Stefan

Ridge255
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Ridge255 » ma jun 06, 2011 8:36 pm

ten hoeve schreef: Droog oefenen is volgens het makkelijkste om je houding te opzichte van de giek voor te stellen.
Nu heeft een tabletop ook met rug en buik spier kracht te maken en dit oefenen je mooie hier ook bij.

Let wel even op
met montage van de stok boven een trap, dat je het wel goed bevestigt. check double check

ah wel nog een check, meten is weten ooh ships das weer wat anders...
:lol: :lol: :lol:

Doe ik af en toe in de speeltuin (als ik daar met mijn kids ben) en daar hou ik het wel bij... :+

Dank voor de tips!!

mr Saxo
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Tabou Dacurve 79 twin ('10) - Point7 Swag 4.2/4.7 ('13)

Bericht door mr Saxo » zo jul 03, 2011 9:19 pm

Ik wil wel wat meer info over de stalled forward. Ik heb al een paar pogingen achter de rug, maar ga dan meestal keihard over de mast, ofwel overroteer ik.

Hier een gopro fototje...

Afbeelding

tho_vis
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Wijk, IJmuiden, Zvoort, Scheef. Ezzy, Quatro, Flikka.

Bericht door tho_vis » ma jul 04, 2011 11:35 am

Wachtend op Martins antwoord...is het ook toegestaan dat anderen antwoorden?

Het overkomt mij ook nog te vaak dat ik onverhoopt verticaal draai dus zit een beetje in hetzelfde schuitje. Als het weer is gebeurd heb ik een van deze dingen gedaan:
- Niet voldoende downwind gesprongen/onvoldoende voorwaartse snelheid, met name in combinatie met niet hard/breed genoeg aantrekken bij inzetten. In de wind springen voor maximale hoogte kan maar dan moet je echt dik afvallen in de lucht, en heel explosief trekken.

- Achterste hand vergeten naar achteren te verplaatsen (of niet genoeg). Sommigen beschrijven deze stap als het voor je langs halen van het tuig voordat je aantrekt. Het lijkt erop dat jij precies op dit moment bent in de foto en flink wat breder zou kunnen pakken.

- Board optrekken naar je kont. Dit doe je tegelijk met het board te kantelen naar downwind. Dit laatste doe je en misschien kantel je hem zelfs te veel (op weg naar table-top fw?), het lijkt erop alsof je hem iets meer onder je kont moet trekken.

- Niet bewust boogschutterhouding aangenomen bij aantrekken. Hiermee bedoel ik dat de achterste hand tegen je borst zit, en de voorste arm gestrekt, ver van je af. Dit lijkt bij jou mede het euvel, maar ik weet niet of dat later nog gebeurde.

Als je vlak draait is overroteren ook wat beter te voorkomen. Je kan m erg vertragen door het zeil open te gooien zodra je het idee hebt dat je dreigt te gaan overroteren. Tricktionary instructie laat dit mooi zien.

Wie zei dat forwards technisch makkelijk zijn!?

hadoba
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Zie Bio
Contacteer:

Bericht door hadoba » zo jul 24, 2011 11:41 pm

Martin, ik ben begonnen met het leren van de wave 360 en kan graag wat hulp gebruiken!

Heb pas een paar pogingen gedaan, zowel in licht offshore als in cross-onshore en het lukt om het board helemaal rond te krijgen maar ik eindig op mijn rug in het schuim. Zo ver achterover dat ik geen power in mijn zeil meer heb om overeind te blijven.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ik na het raken van de lip en het maken van de draai recht genoeg op mijn board land?

ten hoeve
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ten hoeve » zo jul 24, 2011 11:51 pm

Probeer in eerste instantie de move achter de golf te landen, zoals als een guscrew of wymaroo..

Moet zeggen dat je wel de moelijkste move uitzoekt die er is in de golf..

Tips komen later gezien ik niet veel tijd heb nu

Marcel
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Marcel » ma mar 11, 2013 10:26 pm

Afbeelding
Afbeelding

En we gaan gewoon verder in 2013.
Heb je vragen voor Martin zet het hier.

Nick_
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: freeride, wave, en luchtsup cruiser

Bericht door Nick_ » di mar 12, 2013 4:45 pm

hoi Martin,
zou je hier
Om te beginnen is het belangrijk je zo te positioneren dat je op een golf zit die mooi ‘down the line’ gaat breken.
wat over uit willen weiden.
Ik heb er nu een jaar Wijk op zitten en het viel me op dat er op dagen dat de golven niet over hielden (als ze OVERAL breken is het geen probleem (DAT iig niet :wink: )) steeds een zwart zeiltje op die ene goeie plek zat, terwijl ik alleen heen en weer vaar en de golven steeds zie breken waar ik niet ben. En dat vind ik toch jammer, omdat dat juist de dagen zijn dat ik wel iets met die golf kan als ik er eenmaal op zit.

ten hoeve
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ten hoeve » di mar 12, 2013 6:50 pm

Beste Nick,

Misschien komt het omdat er tegenwoordig meerder zwarte zeilen op het water zijn! lol

Ik kan op moves redelijk makkelijk goeie tips geven maar golven op pikken blijft ervaring.
Golven veranderen van positie/ vorm door golf richting bank vorming en groundswell en getij.

Probeer als je een deining op pakt upwind van het hoogste gedeelte van die lijn te komen zodat de golf in de pocket down wind kan surfen.

Wat heel erg helpt is heel veel windsurfen en als je nog meer tijd hebt leren Golfsurfen.
Golfsurf is heel leuk om te doen en hierbij leer je heel goed om je zelf te positioneren.

Ik hoop dat het wat toegevoegde waarde is.
Laatst gewijzigd door ten hoeve op wo mar 13, 2013 9:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.

ten hoeve
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ten hoeve » di mar 12, 2013 7:46 pm

Beste hadoba,

Ik zie dat ik nog terug moet komen op je vraag over de Wave 360.

Gaat het (eerste gedeelte) wel goed?

Ik zal proberen de hele move uit te leggen.

-Net als bij een goeie bottum turn strek je clew hand en breng je lichaams gewicht tussen de board en de geopende clew hand en trek je maximaal je voorste voet op.

-Je probeert zover mogelijk naar de wind toe te draaien (doe dit door met je gezicht daar naar toe te kijken) met je board maar nog niet te ver anders komt de wind van de andere kant in je zeil.

-Je raakt de lip van de golf, nu sluit je je achterste arm en open je voorst arm en breng je na de rotatie al je gewicht naar de neus van de plank

In het begin zal het lastig zijn om van het ene uiterste ( eerste gedeelte van de move) naar de tweede gedeelte te komen

Nick_
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nick_ » wo mar 13, 2013 1:55 pm

ik heb met verbazing naar de golfsurfers gekeken: zo veel moeite voor zo weinig echte actie. Maar suppen lijkt me wel leuk, ik zal eens kijken of je die ook ergens kan huren.

Nog een klein vervolgvraagje: ik heb een instructie DVD waar ze laten zien dat je expres uit planee kan gaan waar je een golf verwacht. Ik heb dat een paar keer geprobeerd, maar dobberen in planeerwind is zowel fysiek als mentaal oncomfortabel. Zijn er bepaalde omstandigheden waarin je dit succesvol kan toepassen?

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » wo mar 13, 2013 2:49 pm

Nog een klein vervolgvraagje: ik heb een instructie DVD waar ze laten zien dat je expres uit planee kan gaan waar je een golf verwacht. Ik heb dat een paar keer geprobeerd, maar dobberen in planeerwind is zowel fysiek als mentaal oncomfortabel.
Zijn er bepaalde omstandigheden waarin je dit succesvol kan toepassen?

Ik heet geen Martin 8) maar wat is nu exact je vraag? Hoe je wel comfortabel met planeerwind kan "stallen"? Of wanneer je de techniek van "stallen" moet toepassen?
Ik weet dat je in NLD pas met meer wind en dus automatisch meer golfhoogte het zin heeft om te stallen. Als de golven kleiner zijn kan je wel stallen maar op het moment dat je druk uit je zeil haalt neemt de golf je niet mee.
Meestal stal je omdat je de mooiste / grootste / meest lege golf wilt pakken die je over je schouder ziet aankomen. Je pas je snelheid aan en soms ga je helemaal uit planee. Of je zit al op de golf zelf en wacht tot deze steil genoeg is om een move te maken. Dan hoe je zeil open en zorgt dat je de snelheid van de golf aan neemt en pas als je ziet dat golf steil genoeg is voor bv wave 360 dan versnellen.
Je kan ook steeds meer upwind gaan varen zodat je wel planeert en zo wacht tot de golf steil genoeg is voor een moef.

Nick_
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nick_ » wo mar 13, 2013 4:51 pm

"Of wanneer je de techniek van "stallen" moet toepassen?"
ja vooral dat, maar gezien je antwoord hoef ik daar voorlopig geen energie in te steken, want met meer wind en hogere golven kom ik wel vanzelf genoeg golven tegen. Ik heb het juist op dagen geprobeerd dat ik ergens de golven zag breken, dan daar heen varen en er blijven hangen, maar dat werkte dus niet.

Beide dank voor de reacties!

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » wo mar 13, 2013 4:55 pm

Ik heb het juist op dagen geprobeerd dat ik ergens de golven zag breken, dan daar heen varen en er blijven hangen, maar dat werkte dus niet.
Dat klinkt niet als een Nederlandse spot die ik ken :lol: Blijven hangen bedoel je hoogte houden of dobberend in de line up hangen en dan op het juiste moment pompen voor de golf die je wil hebben?

Plaats reactie