Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Tips & tricks van Martin ten Hoeve

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

hadoba
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Zie Bio
Contacteer:

Re: Tips & tricks van Martin ten Hoeve

Bericht door hadoba » zo jul 24, 2011 11:41 pm

Martin, ik ben begonnen met het leren van de wave 360 en kan graag wat hulp gebruiken!

Heb pas een paar pogingen gedaan, zowel in licht offshore als in cross-onshore en het lukt om het board helemaal rond te krijgen maar ik eindig op mijn rug in het schuim. Zo ver achterover dat ik geen power in mijn zeil meer heb om overeind te blijven.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ik na het raken van de lip en het maken van de draai recht genoeg op mijn board land?

ten hoeve
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ten hoeve » zo jul 24, 2011 11:51 pm

Probeer in eerste instantie de move achter de golf te landen, zoals als een guscrew of wymaroo..

Moet zeggen dat je wel de moelijkste move uitzoekt die er is in de golf..

Tips komen later gezien ik niet veel tijd heb nu

Marcel
Beheerder
Beheerder
Surf spul: Fanatic / North Sails
Contacteer:

Bericht door Marcel » ma mar 11, 2013 10:26 pm

Afbeelding
Afbeelding

En we gaan gewoon verder in 2013.
Heb je vragen voor Martin zet het hier.

Nick_
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: freeride, wave, en luchtsup cruiser

Bericht door Nick_ » di mar 12, 2013 4:45 pm

hoi Martin,
zou je hier
Om te beginnen is het belangrijk je zo te positioneren dat je op een golf zit die mooi ‘down the line’ gaat breken.
wat over uit willen weiden.
Ik heb er nu een jaar Wijk op zitten en het viel me op dat er op dagen dat de golven niet over hielden (als ze OVERAL breken is het geen probleem (DAT iig niet :wink: )) steeds een zwart zeiltje op die ene goeie plek zat, terwijl ik alleen heen en weer vaar en de golven steeds zie breken waar ik niet ben. En dat vind ik toch jammer, omdat dat juist de dagen zijn dat ik wel iets met die golf kan als ik er eenmaal op zit.

ten hoeve
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ten hoeve » di mar 12, 2013 6:50 pm

Beste Nick,

Misschien komt het omdat er tegenwoordig meerder zwarte zeilen op het water zijn! lol

Ik kan op moves redelijk makkelijk goeie tips geven maar golven op pikken blijft ervaring.
Golven veranderen van positie/ vorm door golf richting bank vorming en groundswell en getij.

Probeer als je een deining op pakt upwind van het hoogste gedeelte van die lijn te komen zodat de golf in de pocket down wind kan surfen.

Wat heel erg helpt is heel veel windsurfen en als je nog meer tijd hebt leren Golfsurfen.
Golfsurf is heel leuk om te doen en hierbij leer je heel goed om je zelf te positioneren.

Ik hoop dat het wat toegevoegde waarde is.
Laatst gewijzigd door ten hoeve op wo mar 13, 2013 9:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.

ten hoeve
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ten hoeve » di mar 12, 2013 7:46 pm

Beste hadoba,

Ik zie dat ik nog terug moet komen op je vraag over de Wave 360.

Gaat het (eerste gedeelte) wel goed?

Ik zal proberen de hele move uit te leggen.

-Net als bij een goeie bottum turn strek je clew hand en breng je lichaams gewicht tussen de board en de geopende clew hand en trek je maximaal je voorste voet op.

-Je probeert zover mogelijk naar de wind toe te draaien (doe dit door met je gezicht daar naar toe te kijken) met je board maar nog niet te ver anders komt de wind van de andere kant in je zeil.

-Je raakt de lip van de golf, nu sluit je je achterste arm en open je voorst arm en breng je na de rotatie al je gewicht naar de neus van de plank

In het begin zal het lastig zijn om van het ene uiterste ( eerste gedeelte van de move) naar de tweede gedeelte te komen

Nick_
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nick_ » wo mar 13, 2013 1:55 pm

ik heb met verbazing naar de golfsurfers gekeken: zo veel moeite voor zo weinig echte actie. Maar suppen lijkt me wel leuk, ik zal eens kijken of je die ook ergens kan huren.

Nog een klein vervolgvraagje: ik heb een instructie DVD waar ze laten zien dat je expres uit planee kan gaan waar je een golf verwacht. Ik heb dat een paar keer geprobeerd, maar dobberen in planeerwind is zowel fysiek als mentaal oncomfortabel. Zijn er bepaalde omstandigheden waarin je dit succesvol kan toepassen?

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » wo mar 13, 2013 2:49 pm

Nog een klein vervolgvraagje: ik heb een instructie DVD waar ze laten zien dat je expres uit planee kan gaan waar je een golf verwacht. Ik heb dat een paar keer geprobeerd, maar dobberen in planeerwind is zowel fysiek als mentaal oncomfortabel.
Zijn er bepaalde omstandigheden waarin je dit succesvol kan toepassen?

Ik heet geen Martin 8) maar wat is nu exact je vraag? Hoe je wel comfortabel met planeerwind kan "stallen"? Of wanneer je de techniek van "stallen" moet toepassen?
Ik weet dat je in NLD pas met meer wind en dus automatisch meer golfhoogte het zin heeft om te stallen. Als de golven kleiner zijn kan je wel stallen maar op het moment dat je druk uit je zeil haalt neemt de golf je niet mee.
Meestal stal je omdat je de mooiste / grootste / meest lege golf wilt pakken die je over je schouder ziet aankomen. Je pas je snelheid aan en soms ga je helemaal uit planee. Of je zit al op de golf zelf en wacht tot deze steil genoeg is om een move te maken. Dan hoe je zeil open en zorgt dat je de snelheid van de golf aan neemt en pas als je ziet dat golf steil genoeg is voor bv wave 360 dan versnellen.
Je kan ook steeds meer upwind gaan varen zodat je wel planeert en zo wacht tot de golf steil genoeg is voor een moef.

Nick_
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nick_ » wo mar 13, 2013 4:51 pm

"Of wanneer je de techniek van "stallen" moet toepassen?"
ja vooral dat, maar gezien je antwoord hoef ik daar voorlopig geen energie in te steken, want met meer wind en hogere golven kom ik wel vanzelf genoeg golven tegen. Ik heb het juist op dagen geprobeerd dat ik ergens de golven zag breken, dan daar heen varen en er blijven hangen, maar dat werkte dus niet.

Beide dank voor de reacties!

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » wo mar 13, 2013 4:55 pm

Ik heb het juist op dagen geprobeerd dat ik ergens de golven zag breken, dan daar heen varen en er blijven hangen, maar dat werkte dus niet.
Dat klinkt niet als een Nederlandse spot die ik ken :lol: Blijven hangen bedoel je hoogte houden of dobberend in de line up hangen en dan op het juiste moment pompen voor de golf die je wil hebben?

Nick_
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nick_ » wo mar 13, 2013 5:37 pm

sorry hoor, ik weet niet precies hoe ik me duidelijk kan maken, heb de termen niet.
Ik ben alleen nog maar bij Wijk geweest. De meeste dagen (ben er vorig jaar 18x geweest) waren de golven heel rommelig, maar niet altijd (23 sept bv).
Na wat materiaalschade en de ondervinding dat achter elkaar door gespoeld worden ook niet erg leerzaam is ben ik juist de 5/6 bft dagen eruit gaan zoeken. Halverwege de zomer heb ik ook mijn freerider ingeruild voor een grote FSW. Met een 108L/5.2m combi ben ik veel flexibeler dan met 91L/6m. Ik voer dan gewoon heen en weer, tot de golven wat toenamen, en dan zag ik ze bv wat meer richting het dorp, en dan voer ik daar heen, en dan was ik daar, en dan leken ze juist weer meer bij de pier te zijn. Hup weer upwind naar de pier. En dan viel het toch ineens weer tegen, dus ik dacht: misschien komen er 4 golven, dan ff niks, en dan weer 4 of zo (dat zeiden ze op de DVD) , dus ik moet gewoon wachten. En dan dobberen of zo langszaam mogelijk upwind varen in de hoop de de golven gaan vormen waar ik al ben. Het is ook weleens gelukt, maar het leek me zelf al meer geluk dan wijsheid.

ten hoeve
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ten hoeve » do mar 14, 2013 9:37 am

Nick als je iets wilt weten gewoon vragen.

Golven die in Set's komen zijn golven die van verder op zee door wind zijn op gestuwd en die met elkaar zijn verdubbelt en daardoor meer hoogte rust hebben gekregen, de afstand tussen die golven van een set tel je in SEConde dit heb je in NL ook maar hier komt het maar weinig voor dat we 13 of 14 sec krijgen. Meestal als we dit soort getallen krijgen komt het uit het noord tot noord westen.

Wanneer jij op wijk vaart waaid het zuid/west en is de aantal sec niet veel, niet te min krijgen we met het juiste getij best leuke golven op wijk aan zee.
Hoe het getij in de gaten want met laag water is het rond de pier met ZW vrij vlakkig en kun je hoe meer je down wind gaat de golven opzoeken, met opkomend getij krijgen de golven een exstra boost om groter te worden mits het hard genoeg waaid.

Nu breekt de Nederlandse golf op een zandbank dit doordat het rond de bank ondieper is en daardoor word deining gedwongen te breken. Dit betekend dus dat als voor zo'n zandbank een deining oppakt en jij je rond de hoogste gedeelte van die deining je zelf aanpast aan de snelheid van de golf en wacht tot dat ie tot de zandbank komt en op het moment dat ie wilt gaan breken de golf gaat berijden..

waarom past de golf pas berijden als ie holler begint te worden?

Dit omdat je dan net als in een skateboard ramp van boven naar beneden kan glijden en je energie/snelheid kunt creeren samen met de kracht van de golf en tevens als je een cutback maakt meer face hebt om tegen te pushen en dus geen spin out enzo...

Succes ermee en zie je op het water

Nick_
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nick_ » zo mar 17, 2013 7:56 pm

heb vanmiddag een Bic Natural Surf 7'9" gekregen, dus ik ga eens zien waar die surfers al die moeite voor doen. Nog even Point Break kijken voor de 1ste les.

Jip
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Pro-Intro windsurfschool
Contacteer:

Bericht door Jip » di okt 29, 2013 9:10 pm

Beste Martin,

Zojuist terug van een vakantie in Cornwall, en zodoende goede wave condities gehad. Maar de verbetering heeft (naast heel veel drive om nog beter te worden) ook onzettend veel vragen over wave techniek opgeleverd. Ik zal er een aantal opgooien en hoop dat jij er antwoord op kan geven.

Bottomturn.
Ik zie hier veel verschillende stijlen. Doel is om zo veel mogelijk snelheid te behouden natuurlijk. Ik probeer veel naar voren te leunen. Soms loopt het board perfect, maar soms ook niet. Dan plakt deze en is hij traag. Moet dit niet te extreem, of kan het meer dan ik denk?
Ook positie van het zeil verschilt per rijder enorm. Zijn hier nog bepaalde voor/nadelen van.

Topturn.
Wat ik op vakantie veel heb gehad is dat de vinnen (quad) gigantisch wegsliden. Vooral als ik wat agressiever wil rijden. Wat kan ik hiertegen doen? Als ik wat rustiger rij dan krijg ik wel leuke spraytjes. Maar ik wel echt full speed korte topturns leren.
Als ik goed gepowered ben, is dit helemaal moeilijk. Heb je hier ook enige tips en tricks voor?

foto's van het golfrijden kan je hier zien:
https://www.facebook.com/JHPhilippi/med ... 691&type=3

Backloop.
Vanwege een gescheurd trommelvlies ben ik een redelijk watje om deze move goed in te zetten. Ik land dan om me zij en dergelijke, draai niet goed door. Mijn vraag is dan ook, wat is het preciese stappenplan van een backloop. Stijle golf en licht in de wind springen is mij bekend. Wat is de handen positie? Zeil iets naar achter houden? Onder de giek hangen? of er meer inklimmen? Over de schouder kijken alleen als tip werkt bij mij niet zo helaas (was het maar zo simpel).

Als windsurfschool houder wil ik naast het gevoel van een move, ook de technische benadering heel graag weten. Windsurfen is eigenlijk vrij logisch. Maar op bovenstaande punten is het voor mij gevoel. Ik doe maar wat (ik vooral om me heen zie, en er cool vindt uitzien). Ik hoop dat je diep op de vragen wilt ingaan! Bij voorbaat dank!
Mochten er andere geroepen voelen te reageren, meer dan welkom. (wellicht beter via pb?)

Plaats reactie