Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Kiters en voorrang in de golven

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
Jorrit
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Kiters en voorrang in de golven

Bericht door Jorrit » di aug 11, 2015 6:59 pm

Vandaag heb ik na een week wachten op wind eindelijk Manawa kunnen varen op Mauritius. Mooie golf! ook al was de swell nog klein.

Het enige waar ik nu tegenaan liep, en wat ik ook op o.a. harbour wall op Tenerife zag is dit:

Met ca 16-18 knopen wind ben ik upwind aan het sloggen en me aan het positioneren op een set golven. Terwijl ik op een deining naar het rif vaar wordt ik bovenwinds ingehaald door een kiter die vervolgens hoger aan de wind op de golf eindigt. Om te voorkomen dat ik indrop op zijn golf laat ik de golf onder me door gaan. Maar wordt ik opnieuw ingehaald bij de 2e 3e golf van de set, waardoor ik zonder golfrit terug uit kan varen. :( :(
Met andere windsurfers ervaar ik dit een stuk minder, omdat kiters met surf boardjes dan sneller en hoger aan de wind kunnen.

Voor de hand liggend antwoord: ik moet hoger aan de wind eindigen bij het rif.
Probleem: zo upwind van de peak als de kiters gaan is voor windsurfers erg lastig omdat je dan op enkeldiep rif staat waar de golf nog te laag is. Je hebt dan de peak van de golf nog voor je ipv dat er vanaf rijdt.

Volgens de ene regel in de surf etiquette heeft degene het dichtst bij de peak voorrang maar volgens de andere regel degene upwind van de golf.

Wat is jullie ervaring? Tips misschien?

tho_vis
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Wijk, IJmuiden, Zvoort, Scheef. Ezzy, Quatro, Flikka.

Re: Kiters en voorrang in de golven

Bericht door tho_vis » di aug 11, 2015 9:49 pm

Vóór alles vind ik altijd dat je elkaar een golfje moet gunnen. In dit geval had de kiter kunnen zien dat je aan het sloggen was en dus juist die golf in gedachten had.

Ga je regeltjes toepassen dan is het weliswaar zo dat hij dichter bij de piek zit en voorrang zou kunnnen claimen, maar dat is alleen terecht als hij eerder of ongeveer tegelijkertijd de golf oppikte. En jij schrijft dat jij er eerder op zat. Wat hij doet is in golfsurftermen "snaken".

http://www.surfline.com/community/whokn ... fm?id=1033

Vanuit zijn perspectief had hij misschien al wat windsurfers gezien die alsnog de golf misten door gebrek aan wind en dacht dat het wel los zou lopen. In dat geval zou je je golf dus moeten "claimen" en er in zekere zin voor kiezen een eventuele confrontatie voor lief te nemen. Daar heb je misschien niet altijd zin in...

tho_vis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door tho_vis » di aug 11, 2015 10:12 pm

Nog een toevoeging nav je upwind regel: op stekken met een onregelmatige piek zoals typisch in NL, geef ik mensen die eerder of tegelijk met mij op de golf maar upwind van mij zijn in principe voorrang, waar dan de piek of pieken ook mogen zijn op dat moment.

Dit doen veel kiters en windsurfers, golfsurfers kijken natuurlijk niet naar wind.

surfz
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door surfz » di aug 11, 2015 10:33 pm

Vroeger het water op, dan is het nog niet zo druk. En als het op Manawa al druk is, dan ben je eigenlijk al te laat. Ben je een keer wel vroeg op, in dit geval Manawa, hou dan goed in de gaten wie erbij komen. Hou jezelf aan de regels, maar ook je vrienden op het water moeten dat doen. Dus zoveel mogelijk upwind een golf pakken, als eerste heel ver op zee. Verspil geen golven. Dat zien anderen ook op het water en zit jij toevallig op een hele mooie golf dan gokken de anderen erop dat jij hem waarschijnlijk -weer- laat lopen.. Is het op een gegeven moment zo druk dat het niet gezellig meer is of komen er bepaalde types bij die nergens rekening mee houden, verkas dan naar bv. Chameau of One Eye. Daar is het dan vaak nog niet zo heel druk. Probeer kiters en windsurfers op de kant persoonlijk te leren kennen. Dropt iemand dan bij je in of heb je dat vermoeden, dan kun je het er later met hem over hebben. Hou er ook altijd rekening mee dat je materiaalpech kunt krijgen. Zijn er anderen op het water die je gaan helpen? Een redding op Manawa is geen pretje. Je beste vriend is dan toch vaak een kiter, die makkelijk bij je in de buurt kan blijven. Succes, enjoy en take care!
Laatst gewijzigd door surfz op di aug 11, 2015 10:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » di aug 11, 2015 10:38 pm

:clap:
daar is alles mee gezegd surfz!

Jorrit
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Jorrit » wo aug 12, 2015 8:13 am

Goed om te horen hoe jullie er over denken. Had gisteren niet de kans voor een 'reflectie' momentje met andere surfers hier In NL is het inderdaad gebruikelijk om degene die upwind zit voor te laten. Alleen gaan kiters hier zover upwind dat ze op het lage gedeelte van de golf en nog ver boven de piek zitten, op erg ondiep water. (Waar ik niet wil zijn omdat ik daar geen snelheid kan maken)
Om vervolgens met een ruime boog over het vlakke gedeelte naar de piek te te downwinderen, waar ik dan net ben uitgekomen.

Als ik mijn eigen post en jullie reacties nalees komt het er volgens mij op neer dat ze jou de golf moeten gunnen omdat ze technisch voordeel hebben. Ik, en de andere windsurfers, kwamen steeds op de piek uit maar wellicht helpt het om toch een stuk hoger te varen om een golf te claimen, en dan op het laatste moment downwind te koersen. Zal alleen een paar keer extra tacken in het 'circuit' betekenen.
Zal vandaag wat eerder gaan maar zoals Surfz ook al zei is het wel lekker als er al wat anderen zijn, mocht het misgaan.
Het water is nu als een pannenkoek dus nog ff geduld hebben

tho_vis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door tho_vis » wo aug 12, 2015 11:55 am

Eigenlijk zou moeten gelden dat de eerste op de golf die op koers is om dichtbij de piek te komen, voorrang moet krijgen. Als de ander later dan jij upwind van jou op de golf komt, zou ik hem op die grond geen voorrang geven (misschien wel om andere redenen die we onder het kopje "gunnen" kunnen scharen). Ik begrijp dat Manawa mooie regelmatige sets heeft die je heel duidelijk buiten kunt oppikken. Pik je hem daar als eerste op en ben je op koers om dichtbij de piek uit te komen, dan is ie in principe voor jou. Kortom technsich voordeel zou bij mij niet zo'n rol spelen en extra upwind varen zou eigenlijkniet nodig moeten zijn.

De kiter in kwestie heeft hier kennelijk een ander standpunt, even vragen misschien...

In dat licht maakt surfz maakt 2 goede punten vind ik, in de eerste plaats dat als je wat mensen kent, je wat soepeler contact hebt bij een verschil van inzicht (en voorkomt dat zelfs omdat als je elkaar kent, je ook de ander wat makkelijker eens een golfje gunt). Ten tweede zodra het zo druk wordt dat we regeltjes moeten toepassen is het misschien tijd om One Eye te proberen...ook geen straf!

Jorrit
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Jorrit » wo aug 12, 2015 4:05 pm

Helder verhaal, ik kan me er wel in vinden. Daarnaast helpt het zeker om mensen te leren kennen alleen zijn hier zo ontzettend veel kiters, ik verwacht er eigenlijk niet veel van, het is een grote dominante groep op het water. Waarvan een goed deel totaal geen idee van regels heeft, dat heb ik in dit topic even buiten beschouwing gelaten. Maar bijvoorbeeld een kiter die in de break ff omkeerde en op mijn golf ging zitten varen terwijl ik al was begonnen met golf rijden... met een beetje 'defensief' varen heb ik wel duidelijk kunnen maken dat ie moest opzouten. Ik gun een ander graag een golf en leef graag regels na zodat je safe en in goede sfeer lol kunt hebben, dat respect krijg je dan ook wel weer terug. Vandaar ook dat ik inging op het specifieke punt van bovenwinds inhalen, omdat me nog niet helemaal duidelijk was wat de mores is.
Goed om jullie ideeën te lezen.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » wo aug 12, 2015 6:40 pm

1) 1e op de golf heeft de 1e rechten.
2) Bij tegelijkertijd starten heeft degene die het meest upwind zit en dus beter in positie de rechten.
3) Heb je zoals bij Hookipa 2points dus feitelijk 2 golven (Middlesen THE point), kun je niet vanuit het midden zomaar ook de punt downwind meepakken als daar al iemand zit.

Verder wie naar buiten vaart heeft voorang op wie naar binnen komt. Dit omdat als je op een golf zit je meer snelheid en maneuvreer ruimte hebt als dat je als een sitting duck staat te duimen of je wel heelhuids over de binnenrollende set gaat komen. MAAR PROBEER DAARBIJ WEL ZO TE VAREN DAT JE NIET ANDERMANS GOLF VERN##KT ALS DAT NIET NODIG IS!
Oftewel leven en laten leven.

Enne...vergeet ondertussen niet te genieten :wink:
Aldat soort gedoe kan frustrerend zijn en je afleiden van het beleven van het paradijsje waarin je toch maar mooi vaart.
Waait het niet, het is een schitterend eiland en je kan bij de buiten riffen super snorkelen, dus ik zou die slappe dagen sowieso ff skippen en je interralationele punten+ krachten sparen voor de big wave days....danwordt het vanzelf rustigger :P

Jorrit
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Jorrit » do aug 13, 2015 6:01 pm

Haha genieten doen we zeker! ;) sightseeing, met dolfijnen zwemmen en m'n vriendin is al aardig fanatiek met in de trapeze leren varen. Nog 3 dagen om alles er uit te halen:)

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » do dec 07, 2017 9:31 pm

Ik stuitte (via HISWA) toevallig op dit, de kitesurfregels volgens kiteboardschool.nl:
http://www.funsportsxperience.nl/nieuws ... kitesurfen

Opvallend (lastig) vind ik dat bij kites stuurboord volgens de regels voor bakboord gaat.
Ook de regel in de golven is tegengesteld aan die van windsurfers: uitvarend heeft geen voorrang volgens de kiterules. Zo komen we er niet samen uit ben ik bang, zou er dan helemaal geen overleg zijn met de zeilbond bij maken van dit soort lijstjes?

O ja wel, ik lees verder bij de bron (https://kiteboardschool.nl/kitesurf-reg ... itesurfen/) en daar staat het goed:
"De bakboord kitesurfer (rechterhand voor) heeft voorrang op de stuurboord kitesurfer."

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » do dec 07, 2017 10:19 pm

Wel raar.
Je zou denken dat ze hun regulering zouden baseren op de al bestaande regels.
Misschien is het wel interessant om dit aan het Watersportverbond voor te leggen en vragen wat zij er van vinden .
Waar het ook mee conflicteert, is dat het Kiten niet onder het zeilen valt en de bijbehorende regels en in principe een Kitesurfer altijd voorrang moet verlenen..
Ben ik het ook niet mee eens en vind dat je het gelijkwaardig moet benaderen.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » do dec 07, 2017 11:14 pm

Hoewel ik me verbaas dat kiters over "voorrang" spreken (waar alle andere regels gebaseerd zijn op X wijkt voor Y) en de belangrijkste regel vergeten ("Goed stuurmanschap") zijn die kiesurfregels zijn toch heel duidelijk? De enige twee relevante zijn de onderste:
5 Je moet voorrang verlenen aan andere water en/of strandgebruikers. Kiteboarders moeten hen altijd downwind passeren.

6 Als je wilt springen, moet je een vrije zone hebben van 50 meter downwind en 30 meter upwind.
Als kitesurfers zich daarnaast nog aan de toegestane zones zouden houden zou het pais en vree moeten zijn en allemaal ook nog eens conform wet- en regelgeving.
Laatst gewijzigd door Barbatruc op za dec 30, 2017 6:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr dec 08, 2017 7:13 am

Los van misschien voor wat vogels zou je geen zones nodig hebben als iedereen gewoon netjes rekening met elkaar houdt en gezond verstand gebruikt.
Naast van kiters heb ik met golfrijden minstens net zo vaak last van windsurfers die blind upwind op je golf varen en het verdommen die lijn te verlaten waardoor jij je golfrit moet afbreken.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » vr dec 08, 2017 7:44 am

Tja, we maken allemaal wel eens een foutje en er zijn binnen elke groep mensen een paar vreemde jongens die zich van niemand wat aantrekken. Maar de regels geven houvast en zijn denk ik voor de meeste gevallen wel duidelijk. Zelfs "stuurboord wijkt voor bakboord geldt bij de kitesurfers onderling, alleen hebben zij het anders beschreven ivm begripsvorming vanuit eigen perspectief, prima lijkt me.

Vervelender vind ik dat de meeste kiters zich niet aan de onderste twee regels houden en zich daardoor regelmatig gevaarlijke situaties voor doen.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » vr dec 08, 2017 9:55 am

Jeroensurf schreef:
wo aug 12, 2015 6:40 pm
Verder wie naar buiten vaart heeft voorang op wie naar binnen komt.
ik vraag me wel 's af waar dat op houdt: tussen de 2e en 3e bank? Voorbij de 3e bank? Of geldt het enkel in de breekzones?
Vooral met wind van links zoals vaak bij wijk stel ik me veelvuldig die vraag. Regelmatig loop ik hoogte bij naar binnen varen om positie te nemen op een golf, maar laat ik toch maar die golf lopen om voorrang te verlenen voor mensen die naar buiten varen. Wat dan ook wel weer helpt is wat uit de drukte blijven want laten we eerlijk zijn, de noordzee is groot zat, zelfs de stukje bij wijk :)

Met wind van rechts is het dan weer makkelijk :D

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr dec 08, 2017 12:20 pm

@rvdhorst , in de branding, oftewel brekende golven.
De regel is bedacht om te voorkomen dat je zonder power in je lappie als een sitting duck stilstaat en ook nog voor je flikker wordt gevaren door iemand die op een golf zit en alle ruimte en snelheid heeft om zijn lijn te kiezen OM je heen.

Je kan een discussie voeren of het in NL nodig is, aangezien we hier bijna altijd planerend varen en een golf vinden lastigger is als wanneer ze in mooie setjes naar binnen komen rollen, maar dat zij de regels.

@Barbatruc : qua vreemde jongens heb je helemaal gelijk, maar het zijn dus niet alleen de theezakjes die zich netter zouden moeten gedragen.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » vr dec 08, 2017 3:34 pm

Jeroensurf schreef:
vr dec 08, 2017 12:20 pm
Je kan een discussie voeren of het in NL nodig is, aangezien we hier bijna altijd planerend varen en een golf vinden lastigger is als wanneer ze in mooie setjes naar binnen komen rollen, maar dat zij de regels.
planerend door de branding moet ik persoonlijk nog ff oefenen. met name in volle vaart landen na een golfje van 30 cm blijkt in de praktijk toch nog best uitdagend :lol: :lol:

Plaats reactie