Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Eerste keer op zee: boardadvies

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
Jorw
Deur-surfer
Deur-surfer

Eerste keer op zee: boardadvies

Bericht door Jorw » di okt 17, 2017 10:43 pm

Hoi,

Volgend jaar in Juli zou ik graag voor het eerst op zee gaan. Vermoedelijk zou ik dan meer op zee proberen te gaan dan op binnenwater (toch als het wat lukt :roll: )
Voorlopig heb ik een Starboard S-Type 104 en een bic techno 112, maar ik vermoed dat dit wat groot zal zijn met m'n 60 kg. Heb in al in wat andere topics gezocht maar de gemiddelde surfer weegt precies altijd iets meer :P
Welk volume zouden jullie me aanraden? Ik heb een naish global wave 78 gevonden voor €150 of een naish hawaii wave 68 voor €89. Beide boards zijn singlefin. Zou dit wat zijn? Of is deze stap van 104 naar dit volume te groot?
Of raden jullie mij nog een ander volume aan? Is twin, tri of quad een goed idee voor beginnende Waver? Heb al gelezen dat multifins meer voor golfrijden zijn en single meer voor snelheid.
Heb ook nog een goya twinfin voor €200 gevonden van 81 liter. Mss dat dit dan al wat te groot is voor op zee, of niet?

Niveau: planeren in voetbanden, powergijp lukt wel maar niet doorplaneren, waterstart begint ook te lukken behalve soms een issuetje zoals in m'n ander topic te lezen is... :D

Alvast dank!

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard S type 104, Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 9.3/6.4

Re: Eerste keer op zee: boardadvies

Bericht door jipsteenbrink » wo okt 18, 2017 9:31 am

ik heb evt een tabou 3s 87 uit 2008 (dacht ik) voor 150 voor je.

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard S type 104, Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 9.3/6.4

Bericht door jipsteenbrink » wo okt 18, 2017 9:32 am

ik heb evt een tabou 3s 87 uit 2008 (dacht ik) voor 150 voor je.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... EiPpDXDWYj zoiets zeg maar

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » wo okt 18, 2017 9:48 am

leuk dat je zee gaat proberen!
zorg ervoor dat je waterstart echt heel goed gaat, dit scheelt veel kracht. En als je in de branding valt, moet je snel weg kunnen.
(Eigenlijk beter: nog een stap eerder, leer je gijp zodat je er niet al te vaak invalt, dat kost het minste kracht.)

Pak een board met 10 tot 15 liter boven je gewicht. Tot rond een liter of 85 zal prima zijn.
Maar houd er rekening mee dat het zeil optrekken dan wel een kunstje zal zijn, dus nogmaals, snel waterstart onder de knie krijgen!

over verschillen tussen trifin en singlefin is inmiddels op dit forum al veel geschreven en te lezen....

Jorw
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Jorw » wo okt 18, 2017 2:04 pm

Dank voor de reacties. Persoonlijk vind ik de goya twinfin van 81 liter wel een echt mooi boardje, maar ik vrees dat dit wat te groot zal zijn voor mij ;(

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door jipsteenbrink » wo okt 18, 2017 2:28 pm

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » wo okt 18, 2017 3:44 pm

Als je VOLGEND jaar in Juli voor het eerst op zee wilt gaan varen, waarom zou je dan nu al een klein wave-board gaan kopen?
Met de 2 boards die je nu hebt kun je ook al de zee op, ook al zijn misschien niet optimaal voor echt springen en draaien/keren in hoge golven en veel wind. Ik zou de eerste keren juist met de boards die je goed kent gaan varen, bij rustige omstandigheden (<20 knopen), achter (ipv in) de branding. Dat is dan waarschijnlijk uitdaging genoeg, daar heb je de complicatie van een klein onbekend wave-boardje niet bij nodig.
Pas als dat saai wordt en je huidige boards een beperking worden zou ik naar wave-materiaal gaan.
Of is dit een gevalletje "Retail Therapy"?

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » wo okt 18, 2017 3:51 pm

Ron Gijzen schreef:
wo okt 18, 2017 3:44 pm
Als je VOLGEND jaar in Juli voor het eerst op zee wilt gaan varen, waarom zou je dan nu al een klein wave-board gaan kopen?
Met de 2 boards die je nu hebt kun je ook al de zee op, ook al zijn misschien niet optimaal voor echt springen en draaien/keren in hoge golven en veel wind. Ik zou de eerste keren juist met de boards die je goed kent gaan varen, bij rustige omstandigheden (<20 knopen), achter (ipv in) de branding. Dat is dan waarschijnlijk uitdaging genoeg, daar heb je de complicatie van een klein onbekend wave-boardje niet bij nodig.
Pas als dat saai wordt en je huidige boards een beperking worden zou ik naar wave-materiaal gaan.
Of is dit een gevalletje "Retail Therapy"?
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Die twee stappen moet je niet in een keer doen. Als hij inderdaad toe is aan een kleiner board dan zou ik adviseren het nu te kopen, en dat met veel wind op groot binnenwater er mee gaan varen. (hebben we het niet allemaal zo gedaan?) Zo raakt hij gewend aan het board en leert hij ook de waterstart goed. Op zee met een te groot board gaan varen werkt denk ik vooral demotiverend.

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » wo okt 18, 2017 4:17 pm

Mee eens, nu al met kleiner board op binnenwater en veel wind oefenen heeft wel zin.
Nu al bij wat rustiger weer op zee varen met je huidige boards heeft ook zin (en kost niets).

Twee leuke artikelen van Peter Hart over dit onderwerp:
http://peter-hart.com/wp-content/upload ... -waves.pdf
https://www.windsurf.co.uk/peter-hart-o ... e-seaside/

Jorw
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Jorw » wo okt 18, 2017 4:29 pm

Was idd de bedoeling om vanaf nu dan met voldoende wind (>20 kt) met dit board op binnenwater te oefenen. 2de reden was ook omdat voor velen nu het seizoen al wat geëindigd is en hun materiaal voor mooie prijzen wegdoen (hoop ik dan toch :lol: )

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » vr okt 20, 2017 8:13 pm

Het wordt inmiddels, onder beheerste omstandigheden wel wat rustig op zee. Met 15 knopen ben je ws. in je uppige eentje, da's voor beginnen niet ideaal. Ik ben het met Ron eens dat je rustig met 15+ knopen en een rustige zee met de Techno 112 en een 5.5- 6.5 kunt beginnen. IK heb deze zomer met zulk weer een maatje met mijn Techno 135 en een 6.4 de zee opgestuurd. Die kijkt nu nog blij 8)

Jorw
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Jorw » wo okt 25, 2017 6:35 pm

Nog een klein vraagje: heb afgelopen weekend weer goed gemerkt dat ik de 104 liter bij 6/7 Beaufort niet meer goed onder controle kan houden op wat chop. Daarom zou ik toch graag een kleiner boardje hebben voor als ik op zee ga. Heb nog steeds grote interesse in een tweedehands goya twinfin custom van 81 liter, maar hier dus m'n vraag: zou dit board vlug te groot worden voor mij (57-60 kg)?

Hartelijk bedankt alvast!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » wo okt 25, 2017 6:59 pm

Nee prima board.
Word je tzt zo goed dat je naar 70l kan dan wordt dit je lichtweer waveboard.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » wo nov 08, 2017 12:45 pm

Ik dacht hetzelfde, ook een 82l twin gekocht, maar ik vind het niet alles moet ik zeggen! Ik kom van groot slalom en formulamateriaal, heb daarna een freestyleboardje gekocht, wat eigenlijk zonder moeite ging en gaat met 16cm vin eronder, maar die twin die glijdt nog wel eens uit de gijp enzo. 2x 16cm vaart echt heel anders dan 1x 16cm. Ik vond de 72l tri van een vriend van me makkelijker varen en meer lijken op wat ik al had. Veel makkelijker druk geven, en ondanks mijn gewicht (83-86kg) kon ik daarop met rond de 30-35 knopen en 3.6 makkelijk mn gijpjes op doorplaneren, waar het met de twin elke keer glijen en sliden was.

Een tri of single zit veel dichter bij je s-type of technoboard qua vaargevoel en doet het ook beter op binnenwater ;).

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » wo nov 08, 2017 3:00 pm

Ik weet niet of t zo kort door de bocht te vatten is..zelf heb ik juist als zeebeginner van 63kg erg veel plezier van een Twin (84l, Quatro Twin Fin Wave uit 2014). Vaart super makkelijk en zelfs lekker hoogte!

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » wo nov 08, 2017 4:55 pm

ik zelf vaar ook met 20-25 liter meer dan mijn gewicht. ik vind dat dat op de windmindere dagen erg fijn bij het door de branding komen :)

Jorw
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Jorw » wo nov 08, 2017 8:10 pm

Dank voor jullie reacties! Heb me vorige week de goya twinfin aangekocht en hoop die zaterdag te kunnen testen :D (wel op binnenwater :z )

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » wo nov 08, 2017 8:29 pm

Succes zaterdag! het belooft een mooie dag te worden :D

Plaats reactie