Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Severne enigma 140-190 vs Goya carbon giek

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
Waterman
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya Custom Quad 84. Banzai 3.7 tm 5.3

Severne enigma 140-190 vs Goya carbon giek

Bericht door Waterman » do okt 26, 2017 7:14 am

Ik ben benieuwd of iemand mij wat verder kan helpen.

Momenteel vaar ik Goya Banzais 2007 3.7, 4.2, 4.7 en 5.3 met een severne enigma 100% carbon giek, 140-190. Zoals algemeen bekend een waanzinnig lekkere giek al vind ik de grip / print van een te matige kwaliteit voor het geld..

Aangezien ik alles van Goya vaar vind ik het ook prettig om de bijbehorende giek te hebben. De Goya giek heeft ook een dunne diameter en heb wel eens begrepen dat de giek nagenoeg identiek is aan de Severne. Ik moet de Enigma meestal ca 3-4 cm groter varen dan aangegeven op het zeil. Heeft iemand ervaring met de settings van de Goya giek? Is natuurlijk betere mierenn**kerig maar vind het qua riggen fijner als de settings gewoon kloppen / materiaal tot in detail op elkaar afgestemd is.

Mocht iemand hier ervaring mee hebben dan hoor ik het graag!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Severne enigma 140-190 vs Goya carbon giek

Bericht door Jeroensurf » do okt 26, 2017 7:20 am

Ik heb geen van beide, maar heb ze wel allebei gevaren in Cornwall.
Wat je zelf al schrijft: vrijwel gelijkwaardige gieken, hoewel ik het Enigma kopstuk wel fijner/stijver vond.
Met de eerste generatie Goya,s waren wat kwaliteitdingetjes, maar de nieuwe heb ik dingen zien overleven (tochtjes vol over/door de rotsen)
wat best indrukwekkend was en deed het al ruim een jaar probleemloos bij Andy King (meervoudig UK-wave kampioen).
Grip was goed gehavend, maar ik ben eerlijk gezegd niet anders gewend als dat die eens in de zoveel tijd er opnieuw op moet.
Wat betreft die 3-4cm: dat kan ook te maken hebben met hoe hoog je je giek vaart. Hoger=langere weg naar de clew dus langere giek.

Waterman
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Waterman » do okt 26, 2017 7:31 am

Dank Jeroen!

Goede opmerking van de hoogte. Vaar mn giek altijd relatief hoog. Nu ervaarde ik afgelopen 2 x varen voor het eerst wat irritatie met de outhaul en was toen juist aan het experimenteren met een stuk lagere giek.. De setting in het zeil zullen dus wel vanaf de middenpostisie op de mast zijn?

Groeten!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » do okt 26, 2017 10:22 am

Inderdaad.
Ik vaar mijn giek op mijn KS3tjes op135 waar het midden op 120 is, dat is bij alle merken 3-5cm meer OH.
(zo gek is die Enigma dus nog niet).
Afbeelding

Señor Soldano
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Quatro Pyramid 76 - Goya Banzai

Bericht door Señor Soldano » za okt 28, 2017 2:44 pm

Zowel bij de oude 211 als de nieuwe Goya gieken, moet de giek groter dan opgegeven. Althans volgens mijn ervaring met de 2013, 2014 en 2016 Banzai's. Ik heb hier contact over gehad met Jason Diffin en die zei het volgende:

"What mast are you using on the sails?

Boom length specs are meant as a starting point.

There are a number of factors that contribute to the outhaul setting on the sail-
Mast bend and downhaul amount to start with.
From there- is your boom marked accurately? For example- the 211 boom dimensions marked on the tail piece are nearly 2cm longer than the actual dimension because the shim that makes the boom compatible to RDM takes up nearly 2cm of space.

The golden rule for outhaul is this-
Rige the sail with the correct downhaul- leech loose to the indicator mark, and then add about 2.5cm of positive outhaul. That's a good average outhaul setting. If the sail feels too full, try adding outhaul in 1cm increments until it feels right. If the sail feels too flat for your preferences, then yes, you can run nearly neutral outhaul."

Waterman
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Waterman » vr nov 10, 2017 12:44 pm

Veel dank mannen. Mooi voorbeeld van mooie info die je elders niet krijgt.

Plaats reactie