Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Wave vs. Freestyle zeilen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
Nicooodc
Deur-surfer
Deur-surfer

Wave vs. Freestyle zeilen

Bericht door Nicooodc » zo dec 10, 2017 5:46 pm

Dag Allemaal

Sinds kort ben ik beginnen freestylen. Daarvoor heb ik een jp plank en een severne freek 5.2 gekocht.
Nu voel ik dat het tijd is om te kijken voor recente, kleinere zeilen (+-4.4 en 4.8).

Op tweedehandsmarkten zie ik veel wave zeilen te koop staan en relatief weinig freestyle zeilen.

Mijn vraag is dus of het verschil tussen wave en freestyle zeilen groot is en of dit als beginner een bepalende factor dient te zijn bij het kiezen van een zeil.

Groeten
Nicolas

eicher4048driver
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Manta 71, JP freestyle 100, NP H2(R) 8,7 + 7.2, NP wizard 5,1 + 4.5 + 3.8

Re: Wave vs. Freestyle zeilen

Bericht door eicher4048driver » zo dec 10, 2017 6:43 pm

De verschillen zitten hem voornamelijk in het gewicht en de gieklengte. Freestylezeilen zijn zonder x-ply en zijn lichter. Ze hebben vaak wat meer drive en ook is de gieklengte korter dan wavezeilen wat zorgt dat ze makkelijker zijn om te ducken. Of het echt nodig is. Nee, met wavezeilen zal het allemaal ook gaan maar freestylezeilen zijn gewoon makkelijker om die tricks mee te doen.

Zelf vaar ik ook op een Jp freestyle 100. Goed freestylen (tricks dus) kan ik nog niet maar varen op de freestyle is altijd plezier. Ik heb NP wizard 3.8 - 4.5 en 5.1. Gewoon omdat deze zo geweldig fijn varen.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » zo dec 10, 2017 8:47 pm

Voordat de freestylezeilen bestonden gebruikten freestylers ook gewoon wavezeilen, dus het kan prima, is het ideaal? Nee, zijn de verschillen groot? Ik vind het meevallen, maar heb wel echt meer plezier met vooral de lichtheid en gemak die freestylezeilen bieden. Freestylezeilen hebben veel minder mastcurve en weinig loose. Dit, samen met het extreem diepe profiel zodra er wind in komt, zorgt voor een berg power. Je kan freestylezeilen vaak 1-1,5m kleiner varen dan je een freeride/wavezeiltje zou varen. Ook zijn freestylezeilen vlakker als er geen wind in staat, wat het makkelijker maakt ze te ducken enzo. Ook is het evenwicht vaak beter dan die van wavezeilen (als je hem loslaat blijft ie beter rechtopstaan, drukpunt en zwaartepunt zitten op dezelfde plek)

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » ma dec 11, 2017 12:05 pm

Freestyle zeilen zijn gemaakt om truukjes te doen. En dat merk je. Dit jaar nog 2x met een huur freestyle zeil gevaren. Beetje nerveus als je gewoon halve wind aan het freeriden ben.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: veel

Bericht door martijn73 » di dec 12, 2017 11:05 am

Aangezien je net begonnen bent met freestyle kan het voordeel van een wave zeil ( veelal sterker gebouwd) ook als voordeel werken. Pak een 4 latten zeiltje en je gaat ook lol krijgen.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di dec 12, 2017 12:05 pm

Ik denk dat je prima met een wavezeil kunt trucen (ik alleen niet en ga al op mn plaat bij tacken op mn waveboard en een eendegijp:shh: ) zolang je maar zoekt naar een vrij ligt zeil en een zeil dat niet teveel looseleech heeft. een paar jaar geleden was de Severne S1 wat echt een wavezeil is, verassend goed getest in de Duitse Surf freestyle test. Hoe verder de top uitwaaiert des te lastigger ingewikkelde clew first dingen gaan worden.
Zeilen als een Severne S1, Gaastra Manic of IQ bijv werken dan prima en NP en Hot wavezeilen weer wat minder.
In okt zag ik in de UK Andy King (meervoudig UK wave kampioen) tussen het golfrijden door met zijn Goya Banzaii heel ingewikkeld doen n regelmatig achterstevoren de verkeerde kant op glijden.
Ze hebben een gewichtsnadeel tov een puur freestyle zeil, maar dat voordeel heb je alleen als je er ook een dure lichte mast en giek bij gebruikt en niet te vergeten..het poppetje is met afstand het belangrijkst.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di dec 12, 2017 1:18 pm

Omdat ze zo licht zijn, gebruik ik de freestyle van Avanti (Echo ME) voor Wave. de handling van de zeilen is zo lekker makkelijk en dan gaat gijpen in 1 keer heeeeeeel gemakkelijk. Dat is wel wennen omdat ze zo licht en agile zijn. Maar ook weer genoeg power om je snel te laten planeren.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » di dec 12, 2017 3:06 pm

Surfrider schreef:
ma dec 11, 2017 12:05 pm
Beetje nerveus als je gewoon halve wind aan het freeriden ben.
Door de bonk power die ze leveren totaal niet nerveus vind ik. Afgelopen donderdag met 4.4 idol met in de vlagen ruim boven de 30 knopen en flinke golven op de westeinder gevaren, en kon tijdens het varen gewoon met twee handjes mn cap opzetten en straktrekken enzo. Het is de combinatie van veel power voorin en het extreem korte board van onder de 220 dat het misschien een beetje katapultgevoelig maakt in het begin, maar daar ben je snel overheen.

Het grappige is dat terwijl ze zoveel power leveren ze nog steeds heel licht varen, dat vind ik het mooiste aan de idol(4latten freestyle) tov de hero(4latten wave). Ik heb ze allebei gehad, hero 5.3 en idol 5.2, en de idol was duidelijk een paar (!) Knopen eerder weg en lichter te varen dan de hero. De hero was weer beter overpowerd.

De hero heeft ook duidelijk meer loose, zegmaar het hele bovenste paneel en de helft van die daaronder ongeveer, tegenover de idol die alleen de achterste 10-15cm van het bovenste paneel loose heeft. Dit merk je duidelijk met ducken, maar zelfs ook al met licht weer flow/freestyle. De idol blijft gewoon veel beter in balans.

tomahowk
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic, GA-sails

Bericht door tomahowk » zo dec 17, 2017 1:15 pm

Het nerveuze snap ik wel in de freestyle zeilen. Ze zijn een stukje gevoeliger voor vlagen dan wave zeilen of zelfs freeride zeilen die gewoon doorjakkeren. Als freestyler wil je juist die gevoeligheid zodat je met je kleinere zeiltjes toch kan planeren op elk vlaagje dat voorbij komt.
Door de minimale loose leach en de 4 latten vind ik dat ze een minder groot inzetbereik hebben dan de wave-zeiltjes.

Wat ik tot nu toe een beetje mis in de antwoorden: je hebt al een Freek. Ga op zoek naar nog een Freek, zelf vind ik het enorm prettig om alle zeilen uit dezelfde range te hebben. Als je moet omtuigen hoef je niet te wennen aan ander vaargedrag, alleen aan een kleiner zeiltje.

Tot slot: freestyle gaat inderdaad wel met een wave zeiltje, maar ik zou niet meer anders willen. Licht, planeert sneller, gooit makkelijker, staat sneller neutraal om te ducken of eigenlijk alle andere moves waarbij je het zeil door de wind trekt (alleen air jibe niet).

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » ma dec 18, 2017 1:33 pm

Even terug naar de vraag:
Is het verschil tussen wave en freestyle zeilen groot is en of dit als beginner een bepalende factor dient te zijn bij het kiezen van een zeil.
Argumenten voor een wavezeil:

- Omdat je met meer wind ( 4.4 / 4.0) wellicht wat vaker op je plaat gaat en freestyle zeilen een stuk lichter en kwetsbaarder zijn, is een wavezeil aan te raden.

- Je bent beginner dus je gaat het echt niet direct voelen of merken. ( Ik voer de eerste jaren ook met een slalom wave zeil op zee en had daar ook geen last van tijdens golfrit pogingen en op de deining gijp....pogingen

- Wave zeil geeft meer rust want de aspect ratio is korter.. ( kortere mast dan freestyle zeilen)

- Makkelijker verkrijgbaar

- Nogmaals zelfs als je heeeel goed bent.. kan je nog alles met een ongeschikt zeil!

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » ma dec 18, 2017 2:25 pm

fantastisch filmpje! :-)

Planee
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: freestyle 100 liter, mistral syncro 76 liter. 4.2 voodoo, 4,5 en 5,0 hero,5.7 ice. Xantos 295

Bericht door Planee » ma dec 18, 2017 7:57 pm

Nelis schreef:
ma dec 18, 2017 1:33 pm
Even terug naar de vraag:
Is het verschil tussen wave en freestyle zeilen groot is en of dit als beginner een bepalende factor dient te zijn bij het kiezen van een zeil.
Argumenten voor een wavezeil:

- Omdat je met meer wind ( 4.4 / 4.0) wellicht wat vaker op je plaat gaat en freestyle zeilen een stuk lichter en kwetsbaarder zijn, is een wavezeil aan te raden.

- Je bent beginner dus je gaat het echt niet direct voelen of merken. ( Ik voer de eerste jaren ook met een slalom wave zeil op zee en had daar ook geen last van tijdens golfrit pogingen en op de deining gijp....pogingen

- Wave zeil geeft meer rust want de aspect ratio is korter.. ( kortere mast dan freestyle zeilen)

- Makkelijker verkrijgbaar

- Nogmaals zelfs als je heeeel goed bent.. kan je nog alles met een ongeschikt zeil!

Gaaf filmpje! Wat je in film ook goed ziet is dat deze oude zeiltjes lekker bol zijn/beetje flexen. Een heel stijf zeil is minder fijn voor truckjes. Denk aan een duck-tack. Weet zelf nog heel goed dat ik vanaf een north sails rave naar de north instinct ging. Wat een horror met ducken :D. Nu de hero's wel weer fijner/softer vaargevoel.

Kan me vinden in de strategie dat hoe kleiner, hoe minder het verschil en wellicht beter om een wat robuuster zeil te nemen. Maar dan dus meer gebaseerd op hoe hard het waait. Gezien je de freestyle-zeilen dus eerder klein kan varen. Dan dus bijvoorbeeld een 4,5 freestyle boven een 4.2/4.0 wave-zeil. In plaats van bijvoorbeed 4.0-4.7 wave zeil.

Plaats reactie