Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Toch maar een SUP, maar welke?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Toch maar een SUP, maar welke?

Bericht door rvdhorst » vr mei 11, 2018 9:37 am

Ik wil een SUP! Maar welke?

Gisteren was weer een teleurstellende dag op het strand bij IJmuiden. De wind kwam net niet door. En op het forum las ik later dat Dirk daarom z'n SUP gepakt had. En dat zijn meteen ook de condities waarin ik een SUP zou willen gebruiken. Dus niet voor extreem golfrijden, maar als de wind net niet door komt, en er dus kleine golven zijn. Ik wil de SUP enkel op zee gebruiken, en dus niet op het binnenwater. Dus lekker spelen. Een beetje een work-out.
Op de website van Telstar kom ik dan uit op een Allround SUP.

En oh ja, ook niet onbelangrijk. Hij moet wel in de auto (een station) passen bovenop, of onder al het windsurfmateriaal :D
Mocht het veel uitmaken: ik weeg 80 kg en ben niet meer de piepste :)

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Re: Toch maar een SUP, maar welke?

Bericht door Ilja1974 » vr mei 11, 2018 2:53 pm

Hallo,

Je zal dus op zoek moeten gaan naar een sup die is toegesneden op het golfrijden.
Misschien kan Dirk je hier wel wat verder mee helpen.
In de auto passen wordt een beetje lastig of je moet voor een inflatable sup gaan.
Mocht je voor de inflatable sup gaan en een kwaliteits sup willen dan kom je al snel bij het merk Red uit.
Dat merk kon ik eerst ook niet maar het blijkt een van de betere/beste te zijn en deze onderscheid zich tov de anderen met carbon/glasfiber strips in de zijkant waardoor je een hele stijv sup hebt.
Goedkoop zijn ze niet maar het kwaliteitsverschil is wel zichtbaar op alle fronten.
Zij hebben de Red Whip en die is speciaal voor het golfrijden en kwam ergens in een test tussen inflatable sup's waarme je ook kon golfrijden als beste er uit.
Alleen werd er wel aangegeven dat golfrijden op zo'n ding niet te vergelijken is met het golfrijden met een harde sup.
Verdiep je ook meteen maar in de aanschaf van een knappe peddel want dat kan ook best veel verschil uitmaken hoe lekker je vaart/peddelt en die heb je ook weer in allerlij soorten en maten en vormen.
Ik heb er bv een carbon peddel van Moana met een ovale steel ipv rond waardoor deze lekker stijf is en licht is.
Alleen de een vind dat ovaal erg prettig maar er zijn ook mensen die dat weer helemaal niks vinden en dan heb je het alleen nog maar over de steel..
Misschien kan je hier alvast wat mee:

Succes!
Laatst gewijzigd door Ilja1974 op vr mei 11, 2018 7:18 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » vr mei 11, 2018 7:03 pm

Of je koopt een windfoil... Zijn er ook inmiddels in Freestyle en Wave...

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » zo mei 13, 2018 3:42 pm

Ilja, djw! Ik heb rondgekeken en de fanatic allwave ziet er goed uit. Een overjarig model is qua prijs ook nog goed te doen.

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcons/FreeWaves North Ice Loft Racing Blades
Contacteer:

Bericht door Geert » zo mei 13, 2018 7:06 pm

rvdhorst schreef:
vr mei 11, 2018 9:37 am
Dus niet voor extreem golfrijden, maar als de wind net niet door komt, en er dus kleine golven zijn. Ik wil de SUP enkel op zee gebruiken, en dus niet op het binnenwater. Dus lekker spelen. Een beetje een work-out.
Dan kom je uit op een allround hardboard (geen inflatable) met een vlakke bodem en een allround outline (zoiets als de oude, oorspronkelijke Windsurfer). Let wel dat het leren op zee iets lastiger is dan op vlak water. Misschien is het raadzaam ook af en toe (zeker in het begin) wat vlak water op te zoeken om een goed boardgevoel te krijgen.

Kleiner dan een 9"6' (31" breed) en 175 ltr. zou ik zeker niet gaan. Je loopt het risico dat je gefrustreerd raakt omdat het toch lastiger is dan je denkt en dat zou zonde zijn. Spelen op een SUP in de golven als aanvulling op windsurfen is echt een aanrader en kan je vele mooie momenten opleveren.

En wat Ilja zegt, investeer in een goede paddle. Elke slag is er eentje en met een lichte carbon paddle met een niet te groot blad (minder belastend voor je schouders) ben je altijd beter uit.

Succes met zoeken!

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » zo mei 13, 2018 7:21 pm

Geert, dank je voor reactie. Ik dacht inderdaad aan een maatje groter, ondanks dat op de website van Fanatic geadviseerd wordt voor een 8’4” board te gaan (type allwave). Die peddels van moana vallen mee in prijs.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » ma mei 14, 2018 8:55 pm

Heb nog even wat navraag gedaan voor je bij mijn overbuurman, hij is sinds een aantal jaar behoorlijk fanatiek aan het suppen geslagen en heeft ook zijn papieren om les te mogen geven en pakt af en toe een wedstrijdje mee.
Hij heeft ook aardig wat ervaring met wind en golfsurfen en kwam met het volgende: Matua en de whahine en dan is de Matua wat agressiever dan de Whahine en dat is ook meer een longboard.
Van wat ik er uit op kon maken zijn dit weer bepaalde shapes van de boards en zijn er meerdere fabrikanten die ze maken.
Wie weet kun je hier wat meer mee.

Succes!

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » ma mei 14, 2018 9:02 pm

Die zag ik ook op de website van Moana http://www.moananzsup.nl/Shop/Hard-Boards en vond de Wahine inderdaad er geschikt uitzien, maar hij past net niet in de auto. Die heeft ruimte voor 3m. :x

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Eurofun
Surf spul: JP Speed / IS97-107 / NP Evo7, vinnen C3/IFins/Z / Waveboards Flikka / SUPs Gong en zelfbouw quad

Bericht door Loop » za mei 19, 2018 6:50 pm

Als ik een tip mag geven: zoek ook een constructie die tegen een stootje kan, zeker aan het begin is dat wel belangrijk.
Als je net begint, dan kan je nog wel eens met je knie / been / peddel tegen je board vallen en dan wil je niet meteen naar de reparateur toe moeten... Boards met een stevige sandwich constructie zijn best wel te vinden, ook op marktplaats evt.
Ik heb een aantal JPs gehad / gepeddeld (Allround Wave Wood Sandwich 9.8 138ltr, Fusion Wood Sandwich 9.8 153ltr en Wave widebody 8.8 Pro sandwich) en die waren allemaal erg stootvast en met fijne shapes en goede algehele afwerking. En een windsurf insert :)
Recent heb ik een rondje mogen peddelen op een starboard widepoint 9.5 pro carbon en ondanks het ruwe gebruik van het board door de eigenaar op de kant en zelfs op stenen, gaf dat board ook geen krimp.
Er zijn gelukkig veel meer sterke en fijne shapes, ik wil verder geen andere merken te kort doen waarmee ik geen ervaringen heb.

De laatste jaren zijn er de zgn mob / stubby shapes ontwikkeld, die zijn breed aan de neus en tail en daardoor erg stabiel in vergelijking met een pintail en spitse neus.
De mob shapes zijn gericht op makkelijk golven rijden en juist zeer geschikt voor kleinere golven met meteen veel drive en balans.
Ik zou zoeken naar een mob shape van circa Lengte 9.0 tot 9.5 ft x Breedte 32 ft x Volume 150+ liters. Zeker in het begin moet je er ook op vlak water wat tijd instoppen om de balans te vinden, maar met deze maat kan je een tijdje vooruit.

Een carbon peddel is zeker ook een goed idee. Voor wave mag die iets groter zijn dan jijzelf, zodat je met licht geboden knieën op je board mooie peddel slagen kan maken.

Veel plezier en wijsheid met de uiteindelijke keuze 8)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma mei 21, 2018 4:18 pm

Nog een tip: neem een dakdrager en piep niet over de lengte, ook handig met vakanties.
(Ik ben net thuis van 11 dagen Bretagne en 3 sups, 2 waveboards en een stapel masten en zeilen past niet in de auto als je vriendin ook nog mee wil, maar op het dak :thumbup: :thumbup:
Wij hebben 2 raceboards en 4 wavesups van 9.4 tot 8ft en korte boards zijn erg leuk....als je kan suppen, tot die tijd (de eerste 3-4jaar) heb je meer lol met 9ft+
Langere boards pakken eerder op en lopen langer door op een golf+zijn stabieler,
Kortere boards zijn wendbaarder, maar dat merk je alleen als je op je board blijft staan en een golf weet te pakken (en dan nog alleen als je weet wat je ermee moet doen).

Verder zou ik me goed laten voorlichten. Ga gewoon een bij verschillende shops kijken, de keuze is reuze.
Qua merken zou ik het bij de bekende namen houden. Starboard/Fanatic/JP kun je je geen buil aan vallen, die maken allemansvriendjes waarmee iedereen lekker peddelt.
Er zijn zat andere merken die OOK goede boards maken, maar die zijn vaak wat specifieker en dan moet je wel weten wat je zoekt.
Een maatje van me peddelt fanatiek op zee en in de races en heeft een Supshop: Surfsports Castricum.
Robert heeft heel veel verschillende boards staan en kan je goed uitleggen wat de voor en nadelen van alles is+ heeft de nodige demo boards.
Verder wat men al eerder schreef, een goede peddel is goud waard.
Een keer savonds een lesje op het Spaarne bij Haarlem kan ik je zo geven als je zin hebt, spullen ervoor heb ik liggen.

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » di mei 22, 2018 2:35 pm

Jeroensurf schreef:
ma mei 21, 2018 4:18 pm
N
Langere boards pakken eerder op en lopen langer door op een golf+zijn stabieler,
Kortere boards zijn wendbaarder, maar dat merk je alleen als je op je board blijft staan en een golf weet te pakken (en dan nog alleen als je weet wat je ermee moet doen).
Op board blijven staan als er golven onderdoor rollen is best moeilijk inderdaad.
Ik SUP heel soms, maar het lukt me eigenlijk alleen op vlak water. In de golven ga ik zitten en neem een kano-peddel.
Ook leuk, stuk minder moeilijk.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di mei 22, 2018 3:58 pm

Daarbij helpt een langer en breder board aanzienlijk.
Doe je het vaker en heb je veel ervaring dan is staand weer makkelijker als zittende want dan loopt het water tussen je benen door ipv dat je het op je schoot/romp krijgt.
Heb je nog meer ervaring dan KUN je steeds kleiner, maar dat is echt een kwestie van heel veel uren maken.
Ik SUP nu ruim 10jaar,(en inmiddels vaker als dat ik windsurf) en weeg 94kg.
In NL is mijn favoriete (custom)board 8.2x30x115l met een wat bredere neus en tail en in het buitenland mijn 112l 8.5x29 Starboard Pro.
De puntige neus en tail maakt de Pro vel wiebeliger bij gelijk volume. Daarom is volume maar de helft vd info bij een SUP, een outline kan zoveel verschil maken. Dergelijke boards betekenen continue water over je voeten en als je stilstaat rond je enkels. Begin je betekend het alleen maar zwemmen.
In NL pak ik ook vaak genoeg mijn 9.4x29 longboard sup, puur omdat hij sneller oppakt en beter doorloopt, waardoor je golven hebt die onder mijn 8.2 zouden doorlopen/zwemmen.

In Cornwall leen vaak van een vriend daar een 100l board wat geweldig is op glassy dagen met lange periode, maar als je dan niet op en golf staat, zijn je enkels continue onder water en daar kun je ook uberhaupt niet meer op stil staan. Doe ik dat wel dan zak ik weg tot halverwege mijn kuiten.
Supervermoeiend om te balanceren, maar als je een golf hebt is het geniaal.

Wat ik al ff tussen haakjes melde, ik sup inmiddels meer als dat ik windsurf. Je hebt met een SUP meer golven en in mijn ogen mooiere golfritten. Bijkomend voordeel, doordat je geen wind nodig hebt zijn de golven cleaner en is het in vakanties ook met aangenaam weer te doen. Zondag in Bretagne smorgens vroeg 3-4m glassy golven gehad bij LaTorche met windstil weer en een zonnetje. Magisch!

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » wo mei 23, 2018 3:54 pm

ik heb beperkte ervaring met golfsurfen en weet dat lange boards inderdaad makkelijker snelheid maken. ik zal dit weekend wat shops bezoeken. voorlopig zit er weinig wind in de lucht dus hoop m dan snel te kunnen gebruiken.

allen dank voor jullie adviezen :)

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » wo mei 23, 2018 11:24 pm

Zou die Fanatic Stubby sup ook wat kunnen zijn voor je?
Zijn er toevallig hier ervaringsdeskundigen met dit board?

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » do mei 24, 2018 10:27 am

Ilja1974 schreef:
wo mei 23, 2018 11:24 pm
Zou die Fanatic Stubby sup ook wat kunnen zijn voor je?
Zijn er toevallig hier ervaringsdeskundigen met dit board?
Ik heb op een Stubby gevaren in Sal, een windsurfboard wel te verstaan. Ik was er niet echt van onder de indruk. Maar windsurfen is natuurlijk geen SUP'en en het zou zo maar kunnen werken. SUP'en is voor mij (in ieder geval voorlopig) een alternatief voor windsurfen op net-niet-genoeg-winddagen. Je kent het wel. Je staat op de duinen uitkijkend over het water en twijfelt, zal ik wel of zal ik niet. Het plan is dan de SUP te pakken. Neemt de wind toe, dan stap je over, zo niet, heb je nog steeds plezier :) Maar het betekent ook dat de golven niet zo groot zullen zijn, en snelheid dus belangrijk is. Wijk en IJmuiden liggen voor mij niet om de hoek, dus als ik die kant op ga, wil ik zeker zijn dat ik niet voor niets kom :) Als er duidelijk geen wind is, blijf ik thuis, of pak ik de MTB (zodra ik die heb tenminste :))

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do mei 24, 2018 11:37 am

Met windsurf/sup/MTB hoef je nooit meer stil te zitten (die combi doe ik ook).
Stubby SUP boards zit echt wel toekomst in en zeker voor NL, maar dat zijn in mijn ogen geen 1e boards, meer doorgroei/2e boards.

funride
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP australia / Neilpryde
Contacteer:

Bericht door funride » ma jun 11, 2018 9:25 pm

Waarom geen zeiltje op een SUP? veel allround en wave sups hebben een mast bevestiging.

Zelf een tijdje een Tabou 9.2 allrounder gehad maar uiteindelijk ingewisseld voor een surfboard. Ik vond een SUP in de golven toch een beetje lomp, zeker als je met een noodgang richting terug peddelende surfers gelanceerd wordt.

In het begin is het erg frustrerend dat je bij elke golf (naar binnen en buiten) er van af ligt, en zeker als er een beetje wind staat, met windchop sta je meer te balanceren dan dat je bezig bent een golf te pakken.
Uiteindelijk werkte het bij mij alleen lekker in mooie cleane golven (windstil of offshore)

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcons/FreeWaves North Ice Loft Racing Blades
Contacteer:

Bericht door Geert » ma jun 11, 2018 11:31 pm

funride schreef:
ma jun 11, 2018 9:25 pm
Waarom geen zeiltje op een SUP? veel allround en wave sups hebben een mast bevestiging.

Ik vond een SUP in de golven toch een beetje lomp, zeker als je met een noodgang richting terug peddelende surfers gelanceerd wordt.

In het begin is het erg frustrerend dat je bij elke golf (naar binnen en buiten) er van af ligt, en zeker als er een beetje wind staat, met windchop sta je meer te balanceren dan dat je bezig bent een golf te pakken.
Uiteindelijk werkte het bij mij alleen lekker in mooie cleane golven (windstil of offshore)
Tja het kost gewoon wat tijd om het wavesuppen een beetje onder de knie te krijgen. Voor mij is het in elk geval een mooie uitdaging en dat was windsurfen ooit ook. Uiteindelijk kom je op een acceptabel niveau. Het leren is ook leuk en okee, soms kan het frustrerend zijn maar dat hoort er een beetje bij toch?

funride
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP australia / Neilpryde
Contacteer:

Bericht door funride » di jun 12, 2018 8:21 am

zeker waar.
maar ik had uiteindelijk veel meer lol op mijn surfboard dan op mijn SUP.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di jun 12, 2018 7:21 pm

Ik heb beide gedaan en ik sup liever als dat ik surf. Meer golven, beter zicht of er wat aankomt, grotere actieradius.
Alleen met veel wind vind ik surfen nog een voordeel hebben tov SUP.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » zo aug 12, 2018 8:26 pm

En welke sup is het uiteindelijk geworden?
Zelf ben ik gister de eigenaar van een Fanatic Allwave en hoop die snel eens uit te kunnen proberen.

CoenMan
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door CoenMan » zo aug 12, 2018 10:13 pm

Ik heb jaren geleden een wind-sup aangeschaft voor de dagen dat het niet of nauwelijks waait. Het is een opblaasbare 11 voeter van Vandal. Opblaasbaar was voor mij een must in verband met de ruimte. Het performance verlies nam ik voor lief. Ik SUP er regelmatig op in natuurgebieden en maak dan tochten tot +/-8 km. Tijdens vakanties gaat hij makkelijk mee en dan zet ik er dan vaak een 4.2 op om moves te oefenen en golfjes te pakken. Eigenlijk kom ik met dat ding altijd met een voldaan gevoel van het water af. Afgelopen maanden was ik op Vlieland en heb ik zeker acht sessies op zee gevaren (tussen de strekdammen). Soms met een zeil en soms met een peddel. Het mooie van zo'n SUP is dat golfjes pakken een makkie is. Op de kleinste enkel slapper gaat hij al, maar verwacht niet dat je bochten kunt draaien. Hij gaat vooral lekker rechtdoor. Een opblaasbaar board is makkelijk. Het staat in een grote rugzak in de schuur en er een paar km mee lopen of fietsen is prima te doen. Heb je de ruimte en wil je meer performance dan zou ik toch echt een hard board overwegen.

De afgelopen jaren zijn de ontwikkelingen op gebied van opblaasbare boards hard gegaan en blijkbaar kun je tegenwoordig op de nieuwere modellen ook planeren. Al zie ik niet waarom je dit op een opblaasbaar board zou willen. Daar hebben we andere boards voor ;-) en die heb je tijdens vakanties bij je. Toch?

Tip 1: geef iets extra's uit zodat er ook een zeil op kan. Leuk voor je kids of je vrienden en leuk voor jezelf. De zeilen heb je toch al.

Tip 2: geef iets meer uit aan een goede paddel. Standaard komen ze vaak met z'n aluminium ding maar die trek je zomaar krom. Ik heb gekozen voor een glasvezel paddel die verstelbaar is in grootte. Dat ding blijft heel als je hem op z'n lazer geeft, iedereen kan er mee varen en zelfs op langere tochten ga je je er niet aan ergeren. Prima om mee te starten en niet meteen de kosten van een paddel van carbon.

Plaats reactie