Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

voet/enkel blessures voorkomen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
Korné
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: KA Sail

voet/enkel blessures voorkomen

Bericht door Korné » za jun 23, 2018 6:46 pm

Afgelopen donderdag heb ik voor de derde keer in 12 maanden mijn voet verdraaid met windsurfen. De eerste 2 keer gebeurde het met golfrijden; lullig gespoeld worden waarbij 1 voet uit de voetband gaat en de ander blijft zitten. De laatste keer schoot mijn achterste voet uit de voetband tijdens een backloop poging...

Ik heb geprobeerd mijn voetbanden (nog) groter te zetten, met het idee dat je voet kan roteren in de voetband mocht het mis gaan. Dit gaf helaas veel minder controle tijdens planeren, omdat je voet dan wel heel los zit.

Heeft iemand tips om voet/enkel blessures te voorkomen in de golven?

- Korné

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: voet/enkel blessures voorkomen

Bericht door Jeroensurf » za jun 23, 2018 9:48 pm

Je moet wel wat ruimte hebben, maar TE wij werkt voor mij in ieder geval ook niet, dan ga je er TE makkelijk uit.
Het is zoeken naar die persoonlijke gulden middenweg tussen genoeg grip en makkelijk erin/uit.
Zelf hou ik aan dat ik mijn de band hoog op mijn wreef vast wil hebben.
verder gewoon zorgen dat vooral je enkelbanden goed sterk zijn, dan verdraai je de rest automagisch minder snel.

CoenMan
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door CoenMan » za jun 23, 2018 10:34 pm

Drie keer in 1 jaar tijd dat vind ik wel veel? Was het dezelfde voet en dezelfde band? Banden in je enkels kun je trainen door regelmatig op oneffen terrein te (hard)lopen. bv in de bossen/zandpaden.

Over de voetbanden. Je moet er makkelijk in en uit kunnen dus ik zet ze meestal erg ruim. Als je wat meer controle wil als je erg hard vaart dan kun je altijd proberen om met je achterste voet het "board beet te pakken" door je voet bol te zetten. In de voorste voet band trek ik mijn tenen juist omhoog. Maar verder is het zoals Jeroen zegt :)

dimossss
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: hotsails ks3 f2 witchcraft haka 82 north caas prolimit ion tarifa boards

Bericht door dimossss » zo jun 24, 2018 1:06 pm

Ik denk dat je er weinig aan kunt doen ,je wil graag goed vast staan maar er ook snel uitkunnen komen .
Te los kan weer niet lekker aanvoelen omdat je je voet hol moet maken om contact te maken met je band en board
Persoonlijk heb ik ze vrij "strak" staan zodat ik max tot het begin van mijn vreef er in sta
Een blesure kun je nooit uitsluiten ,het is een risicosport maar idd veel wandelen kan de enkels sterker maken .
Een warming up kan ook helpen maar dat zie ik niet veel surfers doen .
We willen altijd snel het water op ..😎😎

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo jun 24, 2018 1:53 pm

nb, ik ben vrijdag in een topturn die ik net te ver doortraptte ook uit mijn achterste strap geschoten, die stond dus net te los.
De golf afstuiteren met alleen 1 voet in je voetband is niet fijn en gelukkig ging het goed.
Meteen daarna de strap op het strand een tikkie strakker gezet en de golf daarna bleef mijn board keurig aan mijn voeten plakken...maar het blijft mm werk.

Martin Weststrate
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: GA Sails-Tabou Boards

Bericht door Martin Weststrate » zo jun 24, 2018 2:28 pm

Ik heb er ook wel wat ervaring mee moet ik zeggen...
Ik heb artrose in een enkel en de andere enkel zijn mijn enkelbanden afgescheurd , al dit door mijn voetbal carriere in mijn jongere jaren.
Mijn rechter knie is ook aan de puin poeier geweest dus dat helpt ook niet mee maar ik moet eerlijk zeggen dat ik door de loop der jaren er wel mee heb leren varen en het laatste jaar gaat het echt zeer goed maar dat kan ook komen omdat het nooit meer waait ;-(

Zelf zweer ik erbij dat mijn voetbanden smal maar hoog op de wreef moeten staan (wave boards).
Na jaren lang experimenteren ben ik er achter dat mijn maatje 41 het lekkerst zit waar de inserts 13,75 cm hart/hart maat uit elkaar staan en dan zet ik de voetband zo groot/hoog dat mijn hele voet erin gaat.
De banden klemmen dan meer aan de zijkanten van je voet in plaats van bovenop en je kan er dan ook makkelijk uit komen als je flink gespoelt word of bij een wipe out.
Wat ik ook vond helpen is de stijve voetbanden ,zoals bv alle Cobra bandjes, in de kast te laten liggen en ze vervangen door DaKine Supremo's.
De Supremo's zijn ff wennen maar eenmaal gewend wil je nooit meer anders... ze zijn zacht maar ook zeer flexibel en hierdoor zal je voet en enkel (en zelfs je knie) wat meer kunnen bewegen zodat je niet gelijk de heleboel in je lijf 'afdraait' omdat je 'vast staat' als een huis.
Het hele verhaal bij elkaar heeft mij veel geholpen.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo jun 24, 2018 2:33 pm

Goeie!
Suprimo,s vaar ik ook en een flexibel bandje scheelt zeker.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » zo jun 24, 2018 9:58 pm

Ik vaar nu een hoop op de foil op een board met vlak of misschien zelfs concaaf dek onder de voetbanden (hakken hoger dan de tenen). Dit levert bij springen (vallen daarna dus vooral) nogaleens het nodige vastzitten en verdraaien op. Hier had ik op geanticipeerd en mijn voetbandposities op aangepast. Mijn voetbanden heb ik strak om de binnen en buitenkant van mijn voet, maar heel hoog (hoefijzershape? Hoge omgekeerde U in plaats van D op zn kant zegmaar). Op zn kant is mijn voet in een keer los, maar plat op het board zit hij muurvast. Ik heb dezelfde settings op het freestyleboard en dit spaart me een hoop au.

Korné
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: KA Sail

Bericht door Korné » wo jul 04, 2018 8:59 pm

Bedankt voor alle tips!

@CoenMan: Wel dezelfde voet, gelukkig niet dezelfde band :angel:

Die Supremo voetbanden zet ik op mijn verlanglijstje, klinkt als minder risico dan de Primo's.

Plaats reactie