Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Hoeveel liter voor zware wind?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
RideWithUz
Deur-surfer
Deur-surfer

Hoeveel liter voor zware wind?

Bericht door RideWithUz » do aug 09, 2018 3:34 pm

Mijn kleinste board is een jp twinserquad van 82 liter. Ik weeg zelf 70kg en merk dat dat board met zware wind (>28knopen) redelijk onrustig vaart, ik vaar meestal op brouwersdam zee/ ouddorp.

Welk volume is aan te raden voor mijn gewicht in die sutuaties?

funride
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP australia / Neilpryde
Contacteer:

Re: Hoeveel liter voor zware wind?

Bericht door funride » do aug 09, 2018 4:25 pm

Zou in principe moet kunnen met 70kG en 82L
wellicht is twinserquad wat meer geschikt voor echte golven en minder voor bump & jump omstandigheden zoals Brouwersdam?

Misschien kan je een andere vin set up proberen, bijvoorbeeld twin om iets meet lift geven aan het board.
Ik heb zelf ook net een twinserquad 2012 74L gekocht, met mijn 85KG verwacht ik eigenlijk dat deze net weer te klein is maar heb nog niet genoeg wind gehad om te testen. (+30knp)
Omdat ik er voornamelijk B&J mee vaar heb ik er wel een twin in gezet.

Stefan Kostense
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Quatro KT quad 69, M Twinzer 76, T Pocket 80, Combat 3.7 - 5.3, Atlas 5.8 Xcite ride 120, Ezzy 7.5

Bericht door Stefan Kostense » do aug 09, 2018 4:57 pm

funride schreef:
do aug 09, 2018 4:25 pm
70kG en 82L ...
74L gekocht, met mijn 85KG verwacht ik eigenlijk dat deze net weer te klein is..
Ik voel een ruil aankomen.. :D

Zelf heb ik met 69 kilo een 69 liter board, en daar vaar ik zelfs het meest mee.

RideWithUz
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door RideWithUz » do aug 09, 2018 5:02 pm

Stefan Kostense schreef:
do aug 09, 2018 4:57 pm
funride schreef:
do aug 09, 2018 4:25 pm
70kG en 82L ...
74L gekocht, met mijn 85KG verwacht ik eigenlijk dat deze net weer te klein is..
Ik voel een ruil aankomen.. :D

Zelf heb ik met 69 kilo een 69 liter board, en daar vaar ik zelfs het meest mee.
Ik doe die 82 niet weg, wil daaronder nog een board 😄 b&j vaar ik twin alleen ouddorp ooster meestal quad

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » do aug 09, 2018 7:19 pm

De twinser-quad is een vrij direct en nerveus board, qua maat zit je nog wel okee hoor, maar een maat eronder gaat je zeker meer controlle bieden.
Kijk dan wel naar een rustigger board.

RideWithUz
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door RideWithUz » do aug 09, 2018 8:40 pm

Jeroensurf schreef:
do aug 09, 2018 7:19 pm
De twinser-quad is een vrij direct en nerveus board, qua maat zit je nog wel okee hoor, maar een maat eronder gaat je zeker meer controlle bieden.
Kijk dan wel naar een rustigger board.
Zoals? Fanatic?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do aug 09, 2018 8:41 pm

De Tri wave wel, de Grip ook, de Quads niet.
Starboard vaart vrij rustig en custom kun je natuurlijk van alles laten maken.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » do aug 09, 2018 10:36 pm

Wil je goedkoop. Koop een oude single vin met pin-tail en veel grip voor de echte stormen en bump & jump. Zeker als je niet echt gaat golfrijden. Als je goed kunt varen moet je echt klein gaan. Ik vaar 75 liter en weeg 85 a 90 kg. Top voor zelfs 45kts..

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do aug 09, 2018 11:45 pm

Dat is het nadeel van single, voor high end controle moet je behoorlijk klein en vooral smal waardoor je ook continue zwaar gepowered moet zijn. Voor alleen heen en weer werkt dat prima, maar op zee helpt wat meer breedte en volume..maar daar heb je echt multivin voor nodig die dus wat meer planted is doordat 2-4 kleine vinnen minder lift creeren als 1 grotere.

Goedkoopste oplossing is een setje K4 vinnen, iets meer comfort en als je gaat spelen met de maatvoering ook minder lift.
Mooiste oplossing als budget niet uitmaakt een 73-75l board van 55-56 breed met een mooie V en aardig wat rocker.
Denk aan Starboard Quad of Nuevo, Moo customs, Flikka customs, Fanatic tri wave, Goya quad (geen 2018, maar wel de jaren ervoor), Quatro Quad (geen Pyramid), of een Witchcraft Haka. Ben je meer bezig met golfrijden als B&J dan evt een V4, geen V3.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » vr aug 10, 2018 12:10 am

@jeroensurf

Wat bedoel je hiermee?

Ben je meer bezig met golfrijden als B&J dan evt een V4, geen V3.

De V3 was toch ook een echte golfrijder?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr aug 10, 2018 6:39 am

Zeker, maar een V4 heeft veel meer controle en draait ook nog eens korter.
Een V3 voelt wat sneller en agressiever aan dus als low-midweer board vind ik die heel leuk, maar voor controle en highwind vind ik een V4 beter.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » vr aug 10, 2018 9:04 am

Jeroensurf schreef:
do aug 09, 2018 11:45 pm
Dat is het nadeel van single, voor high end controle moet je behoorlijk klein en vooral smal waardoor je ook continue zwaar gepowered moet zijn. Voor alleen heen en weer werkt dat prima, maar op zee helpt wat meer breedte en volume..maar daar heb je echt multivin voor nodig die dus wat meer planted is doordat 2-4 kleine vinnen minder lift creeren als 1 grotere.
Dat durf ik op de Brouwersdam te betwijfelen. Ik heb de laatste jaren al een paar keer gehad dat iedereen loopt te mopperen dat het water ter ruw is (lage rommel golven met wind chop er op, typisch brouwersdam) Pak ik dan mijn JP SingleThruster 75 met kleine midden vin en relatief grote thrusters (16/12) Vaart het kut. Pak ik dan een enkele softe 22cm vin, vaart het lekkerder. Je hoeft niet steeds voorzichtig te varen om te voorkomen dat de vinnen los komen. Pak ik dan de AHD Power Wave 74L dan vaart die nog lekkerder door die troep heen. Kleinere midden vin onder SingleThruster? Maakt het alleen nog maar erger. Vinnnen komen over de chop te makkelijk los waardoor je voorzichtiger moet gaan varen... Dan kom ik met mn Single vin met een smile terug op de kant en de rest staad op de kant te mopperen dat de condities slecht zijn.

Nogmaals mij ervaring, ik ben geen wave-god, maar een slalom kanon, dus vaar misschien ook gewoon te lomp op de vin. Maar dat is denk ik wel de stijl die veel Bump&Jump surfers ook hebben.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr aug 10, 2018 11:46 am

Ik ben ook verre van een wavegod, maar volgens mij is dit heel erg de discussie pas ik mij aan aan het materiaal of pas ik het materiaal aan mij aan. Ik geloof dat je met de eerste verder komt, maar het sluit niet de 2e uit en die rare B-dam chop is inderdaad wel een factor apart.
Voor mij betekende dat, dat ik met 92kg nog overpowered op zee met een 89l board kon varen wat met een single never ever nooit gaat lukken, en belangrijker nog, door de breedte en volume ook niet stilval en wegzink. Pak je een driekwart meter groter, dan heb je dat probleem ook niet maar word het inderdaad meer Slalommen.

Plaats reactie