Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Welk supboard?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
little-wolf
Deur-surfer
Deur-surfer

Welk supboard?

Bericht door little-wolf » ma aug 20, 2018 10:48 pm

Hallo allen,

De afgelopen dagen hebben we in Oostenrijk een sup gehuurd.
De Red Voyager 12,6 inch en de Fanatic ray premium 2018.
De Fanatic was stabieler maar minder wendbaar dan de Red.
Beiden fijne boards maar helaas te duur voor ons budget.

Gister heb ik hier een topic gelezen dat t board van de Action/Lidl niet de beste keuze is.
Toevallig zagen we vanmorgen toen we aan t suppen waren, iemand op een doorgezakt board.😮
Het zal ook tegenvallen als je zo'n board koopt als je heb kunnen proeven van de goede boards.

Welke boards kunnen jullie adviseren?
We zijn nog beginners, willen gewoon relaxet rondpeddelen op rustig water en misschien nog touren.
En hopelijk wilt de hond mee😁
We wegen rond de 70 kg.

Groetjes Jolanda

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Re: Welk supboard?

Bericht door Nelis » di aug 21, 2018 10:21 am

Als je een nieuwe sup boven je budget is dan zou je naar een tweedehands kunnen kijken.
Over de Lidl / Action planken is hier al wat geschreven en die hebben ook niet de kwaliteit zoals de bekende merken.
Doorzakken is idd het probleem van deze goedkope "zooi"
Als het een perse een opblaasbare moet zijn dan is je keuze wat beperkt anders ook naar een "harde" variant kijken. Er is genoeg op MP en FB

Ik zou wel een echt merk kopen en geen budget / supermarkt model

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » di aug 21, 2018 12:21 pm

Hallo,
Misschien is even wachten en doorsparen de beste optie want je wil echt geen doorbuigende banaan sup hebben omdat die dingen voor geen meter gaan in combinatie met een kroekiewappie peddel.
Een goede peddel is namelijk ook wel een vereiste en die zijn niet goedkoop.
Investeren in goed materiaal wat bij je wensen past kan net als surfen het suppen maken of breken.
Wat je wel kan doen is Marktplaats goed in de gaten houden en steeds zoeken naar de merken waar jouw voorkeur naar uit gaat.
En kijk naar overjarige modellen want dat scheelt ook een slok op een borrel.
Er komen ook nog wel eens demo’s voorbij voor redelijk schappelijke prijzen.
Ga anders nog een paar keer wat huren want op elke sup kun je wel een beetje rondpeddelen maar als je echt wat wil toeren dan kom je al snel richting de wat sportievere varianten uit omdat die gewoon wat minder weerstand hebben dan de andere.(zijn smaller en hebben een iets andere vorm).
En de weerstand van een Inflatable is altijd weer hoger dan die van een Hardsup.
Zelf hebben we een Red Elite 12/6 en een Red Race 12/6 en daar kun je best tempo mee maken maar als je dan even op een vergelijkbaar model hardsup staat dan sta je te kijken van het verschil.

Groet,
Ilja

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Nelis » di aug 21, 2018 12:36 pm

kroekiewappie peddel
:lol: :lol: :lol:

Paul1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Paul1968 » za sep 01, 2018 3:09 pm

Heb ook even een vraagje over supboard advies, kan een board overnemen van iemand hier in Zandvoort De plank is +- 310cm lang en (op breedste punt) +-70cm breed, heb zelf nog nooit echt op een supboard gestaan alleen windsurfen +/- 20 jaar op kleine boards. Ben van plan een sup te kopen en deze alleen op zee te gaan gebruiken. Is iemand bekend met dit merk en zou het iets zijn om mee te beginnen?
Bijlagen
sup.jpg
sup 3.jpg
sup 2.jpg
sup 1.jpg

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za sep 01, 2018 3:19 pm

Sups worden vooral in surfmaten gemeten, dus inches en foot.
70cm is 27inch en dat is voor op zee heel heel erg smal en (te) wiebelig.
De meeste wave sup zijn tussen de 29 en 32inch en beginners adviseer ik altijd hoe breder hoe beter, kortom ik zou dit niet doen.
Als je vooral op zee wil peddelen zijn hardboards echt stabieler en makkelijker als inflatables.
Kijk naar boards tussen de 9.5 en 11 lang en 30-32 breed en 140+ liters.
Dat lijken slagschepen (en zijn het ook wel een beetje :wink), maar je blijft er wel op staan ipv er continue naast liggen n door naar achteren te stappen kunnen ze veel korter draaien als je zou denken.
De meest gemaakte fout is dat mensen te snel te klein willen waardoor het al snel niet meer leuk is.

Paul1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Paul1968 » za sep 01, 2018 3:34 pm

@ Jeroen, Dank je voor je advies, ben ook wel van plan om een hardboard te kopen, staat op MP ook nog een nieuwe Matua Allround 104 te koop met de maten 10,4 X 31,5 X 4,25 zou deze meer passen om te beginnen en op zee te gebruiken.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5

Bericht door martijn73 » za sep 01, 2018 3:58 pm

Bij Surfcenter in Steendam bieden ze de 2018 naish Glide 12'0 aan niet voor €1199,- maar voor €649,- met peddel en leash !!!!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » za sep 01, 2018 5:13 pm

Zo,n Glide is echt een tour board (wel een heel goed tourboard!), wil je goedkoop starten is die Matua best een leuk board.
begin wel de eerste keren met een vlakke zee of binnenwater, dat went sneller en makkelijker.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » za sep 01, 2018 7:27 pm

Mee eens.
Ik ga er gemakshalve halve even van uit dat je de sup wilt gebruiken voor golfsuppen.
Suppen op zee of golfsuppen is een heel ander balspelletje dan suppen op relatief vlak binnen water.
Wij zitten nu in Bidart en daar heb ik voor het eerst mijn 9ft Fanatic Free wave uit kunnen proberen en ondanks zijn breedte van ruim 80cm is ie minder stabiel dan de 12/6 Red Race waar ik normaal op sup.
Dat verschil komt waarschijnlijk door de shape en lengte.
Ondanks de breedte is het ding ook best te gebruiken als groot golfsurf board want eenmaal, gepakt door een golf staat het ding als een huis en is daardoor best vergevelijk op foutjes.
Als je zo een sup hebt, probeer deze dan eerst lekker uit op vlak binnenwater of ga al de zee rustig is.
Dan kom je er een beetje rustig in.
Lukt het peddelen op zee even niet, leg dan je peddel even weg en ga er even mee golfsurfen.
Ze pakken de golf snel en van het golfrijden steek je ook weer wat op.
Succes!

Paul1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Paul1968 » za sep 01, 2018 8:08 pm

Dank voor de tips!, wil het board op zee gaan gebruiken omdat ik in Zandvoort woon en eerst met vlak water gaan proberen. Wil niet de fout maken om zomaar wat te kopen en er dan spijt van te krijgen.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Nelis » zo sep 02, 2018 9:08 am

Als eerste sup board op zee zeker niet te smal gaan! Wind en chop maken het al lastig genoeg als je ook nog golven Gaat pakken en dus vaak stil staat. De plank in de foto's hierboven zeker overslaan ivm gebrek aan breedte en een shape die ik niet kan plaatsen. De lengte icm smalle shape is nog enigsinds te snappen. De quad opstelling met enorme swalowtail niet echt😳

Paul1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Paul1968 » zo sep 02, 2018 11:01 am

Het board hierboven laat ik i.d.d. maar even liggen, zou een opblaasbare evt een optie kunnen zijn i.p.v.in 1 keer een hardboard te kopen?
In het begin met oefenen zal ik er toch zeker een aantal keren afgaan en de kans op schade met een hardboard lijkt me dan een stuk groter,
deuken, peddel in de rail etc. Wil het board vooral gaan gebruiken op rustig water en af en toe een golfje pakken met mooi weer.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo sep 02, 2018 12:57 pm

Ook hardboards kunnen best wat hebben maar een (goede!) inflatable is inderdaad steviger. Het kan allebei.
Als je aan zee woont zou ik een hard board nemen met de gedachte dat je er al snel mee golfjes gaat pakken etc als je de smaak te pakken hebt.
Tegen deuken op je rails helpt Railssaverpro. SurfshopCastricum verkoopt dat.
Tegen deuken door je peddel gebruik ik zelf TESA electratape. Dat trek je rimpeloos rond de rails van je blad en scheelt net ff wat in het contact. Ook goedkoper tape geprobeerd, maar dat plooit veel minder mooi.

Paul1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Paul1968 » zo sep 02, 2018 1:59 pm

Heb voor mezelf de oplossing gevonden, ben even naar de surfclub gelopen en kan daar een seizoenkaart nemen voor een vast tarief, afhankelijk van de omstandigheden hebben ze diverse type boards liggen om te gebruiken.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo sep 02, 2018 3:03 pm

de Spot, bij Skyline of de Watersportvereniging? De eerste twee zijn namelijk vanaf half sept alweer gesloten...

Paul1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Paul1968 » zo sep 02, 2018 4:39 pm

Was even naar de Spot gelopen, kan van 1 Mei tot 1 Oktober.

Plaats reactie